Direktlänk till inlägg 11 augusti 2018

Barnslig, inte detsamma som naiv.

Av wiolettan - 11 augusti 2018 09:15


I dag känner jag mig mycket bättre i mitt öra, visserligen hör jag fortfarande inte på det men värken är inte så svår utan kommer bara ibland. Då den är helt borta får jag försöka att kolla om det är mycket vax efter öroninflammationen.


I morse hörde jag på radion en sak som gjorde att jag lystrade till lite extra. Hallåkvinnan sa att denna sommar har det varit dubbelt så mycket öroninflammationer bland barn än andra år. Se där, det var det jag visste. Jag är i mångt och mycket som ett barn ännu. Barnslig är jag ju och det är till nackdel många gånger men å andra sidan så har det hjälpt mig mycket också.


Denna barnslighet har jag ärvt av min pappa. Fast han var en strikt man, betrodd hemma i kommunen med många kommunala och andra uppdrag, försvann aldrig hans lekfulla lynne. Det gladde mig många gånger som barn och vuxen.


Fast, ibland skämdes jag faktiskt över min pappa och hans  brist på det passande. Jag och min förra man bodde då i Vaxmora i Sollentuna och min pappa hade åkt ner ifrån Ångermanland för att hälsa på oss. Pappa hade vid denna tid inte träffat min man så ofta men de kände varandra lite. Då vi sitter och åker i bilen kommer det i den andra körfilen, en bil som kör om oss.


"Polis, polis, potatisgris", ropade min pappa glatt, och vinkade ifrån baksätet. Det var nämligen en polisbil som åkte om oss. Min man tappade nästan hakan av förvåning. Han var ju lite, ska vi säga, bestämd i hur man uppträdde och förde sig. Men, det brydde sig min pappa inte om, han hade det jätteroligt där i baksätet.


För det mesta delade jag min pappas barnslighet, men kanske inte ihop med min förra man, vet ej varför. Min förra man gapade ännu mera då han vid ett tillfälle frågade min pappa varför han hade skaffat så många barn, då vi hade det så fattigt. Vi var 10 syskon.


"Det var ju det enda roliga vi hade, alla  mörka vinterkvällar", svarade min pappa.


Att leva är så häpnadsväckande att det

lämnar mycket litet utrymme för

andra sysselsättningar.




 

Detta är ju ett bra knep, denna varma sommar. Litet, men naggande god. Man tager vad man haver.



 
 
Preciosa

Preciosa

11 augusti 2018 10:34

Hej Wiolettan!
Ja öronbesvär har det varit både nere i Spanien på forum och hät hemma. Iaf ett av mina bb. Inte konstigt med bad, fläktar och också dom som har AC.
Vilken mysig far du hade :-D Roligt med spontanitet :-)
Få se om jag får nån energi till att skriva ett inlägg i dag på em. Det är ju svalare :-D Kul bild!
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
hanneles bokparadis på Hisingen

hanneles bokparadis på Hisingen

11 augusti 2018 11:08

jo, det enda roliga... efter strömavbrott föds det alltid många barn :)

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

 
Znogge

Znogge

11 augusti 2018 15:25

Nog är det gott att kunna skratta och bjuda på sig själv. Lite av att ha barnasinnet kvar. Men kanske var din far och din förre detta make på helt olika våglängder. Alla klickar man inte helt med...

Kram och ha en härlig lördag!

http://znogge.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

11 augusti 2018 17:52

Jag tror att din pappa var en riktig spjuver och svaret på frågan om alla barnen bara älskar jag.
Hoppas att du och mysingen får en fin helg och att ditt onda öra snart är helt bra.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Ditte

Ditte

11 augusti 2018 23:03

Din pappa hade ju gott om humor och det tror jag är viktigt. Skrattet och att ha distans till sig själv och andra gör tillvaron så mycket roligare. Att man kan skratta med vissa och inte med andra - visst är det lustigt.
Fina minnen du har från och med din pappa.
Stor kram och trevlig helg.

http://dittemitti.se

 
gun

gun

12 augusti 2018 20:21

Hoppas ditt öra är bättre nu.
Vad full i skratt jag blev när jag läste om din pappa. Han måste ha varit en härlig person som behöll sitt barnasinne.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

12 augusti 2018 20:21

Vilket underbart minne du har av din pappa. Jag tycker det är så kul höra om barnslighet och skoj från förr, för man har ju en bild annars av att allt ska ha varit strängare och mer tillknäppt förr än nu. Mina äldre släktingar som jag aldrig känt verkar ha varit spexiga och barnsliga också, och det syns ju aldrig på gamla svartvita porträtt. Sådant måste höras av de som känt personerna. Ibland när jag hör vad gamla släktingar gjort för att skoja med varandra tänker jag att det kanske var mer sånt förr när inte teve o dyl fanns. Man fick roa sig själv?! Kram!!

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
Lena i Wales

Lena i Wales

12 augusti 2018 21:13

Skönt att du känner dig bättre.
Barnslighet och lekfullhet tycker jag är bra egenskaper, bättre än vuxen och tråkig. Fortsätt var fina du!

http://leniawales.wordpress.com

 
Augusta

Augusta

13 augusti 2018 12:29

Det var väl roligt att din pappa hade humorn kvar trots mogen ålder 😀
Nu börjar jag blogga igen. Välkommen till min blogg😀

http://nouw.com/gulahuset

 
Kicki

Kicki

13 augusti 2018 13:48

Usch inte kul alls. Skönt att det är bättre.
Roligt svar han hade, hihi.
Ha det bra fina du. 😍

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards