Direktlänk till inlägg 9 januari 2019

Onödiga böter.

Av wiolettan - 9 januari 2019 09:20


Häromdagen då mysingen kom ner till vår bil såg han, att han en kvart tidigare hade fått en parkeringsbot.  Jag stod vid fönstret och tittade på hur han stod och synade lappen, läste och läste. Jag tror att han stod där blickstilla mellan fem och tio minuter.


Jag tänkte att nu har vi stått för länge på samma plats. Vi har boende parkering men ingen bestämd plats att stå på och får stå i högst 7 dagar på samma ställe. Förstod att nu var mysingen ledsen. Böter, pengar bortkastade, helt i onödan, han är ju så "ekonomisk" om jag förklarar det milt.


Efter ett tag vandrade mysingen iväg, han skulle nämligen gå till affären på andra sidan järnvägen. Jag var mycket nyfiken och spänd på hur stort belopp det var. Vi får ju inte parkeringsböter annars. Kanske hänt 1 eller 2 gånger.


Hur det gick?


Jo, lyckan, om jag var säga det så,  var med oss, även denna gång. "Du måste ha en speciell kontakt med någon högre makt", sa mysingen. Jo, jag tror på Gud, en allsmäktig makt, men om han styrde mysingens och den andre mannens steg i detta fall, ska jag låta vara osagt. Jag bad ju inte till Gud om att slippa böterna, utan jag suckade bara om lite hjälp till mysingen så att han inte skulle bli arg eller för bedrövad.


För att göra en lång historia kort. Mysingen träffade parkeringsvakten i närheten av centrumet, visade böterna och sa som det var att han inte hade betalt boende parkeringen nyligen, glömt bort det, och att han inte hade fått någon påminnelse några dagar innan, på mailen, som det brukar hända annars. Han hade stått inalles i knappt två timmar innan bilen blev lappad. Parkeringsvakten och mysingen började prata, om Sundbyberg, om gamla tider, ja om allt möjligt och tillslut så revs boten. "Jag skriver att bilägaren kom", sa vakten. Ja, det var ju sant, mysingen kom ju.


Då mysingen kom hem var han glad som en lärka. "Jag som inte är ett dugg social, var trevlig och pratade länge och lyssnade", sa han.



 

En julgran av nagellacksflaskor, såg vi i ett skyltfönster.


 

Tomten på väg hem, efter väl förrättat värv. Hur kan han ha råd att ha en sådan fin liten bil?



 

Det har kommit lite snö och någon hade ritat hjärtan i nysnön.



 
 
geddfish

geddfish

9 januari 2019 13:15

Ibland får man inte använda sunt förnuft när det gäller regler, men ibland kan man gå omvägar, som här. Mysingen pratade bort P-lappen, härligt!

Här är så snöfritt det bara kan. Gröna gräsmattor.
Nu hoppas jag det funkar friktionsfritt att kommentera hos mig!
Hjärtans kram, Gerd 💖

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

9 januari 2019 16:57

Helt rätt, utanför ramarna denna gång. Men han var ju snäll och kanske tyckte synd om mysingen, jag vet inte.
Vi fick snö igår, men det verkar inte vara så halt och det gläder mig.
Tack Gerd, det fungerade alldeles utmärkt, gick på första försöket och det har nog aldrig hänt,.
Kram!

 
Kraka

Kraka

9 januari 2019 15:32

Det är skönt att det fortfarande finns människor som vågar tänka själva och tänja på stelbenta regler.
Ha en fortsatt bra onsdag!
Kram

http://kraka.moah.se

wiolettan

9 januari 2019 16:58

Visst är det så, man blir glad och tacksam.
Trevlig onsdagkväll önskar jag dig.
Kram!

 
Anki

Anki

9 januari 2019 16:17

Så skönt att det fixade sig med boten! Härligt att det finns människor som det går att tala med och som kan backa lite om de bara vill :) Bra jobbat av mysingen!
Kram

http://https://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

9 januari 2019 17:00

De var tydligen på samma våglängd, på något sätt. En stor lättnad för oss att vi slapp ut med 400:-, kan ju har mycket trevligt för dom slantarna.
Kram!

 
Ditte

Ditte

9 januari 2019 16:47

Vilken tur! För dessa böter är ju så onödiga. och fint att det var en så trevlig parkeringsvakt som inte bara gick efter "boken".
Stor kram!

http://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

9 januari 2019 17:02

Ja, det var en person som tydligen hade bott här i Sundbyberg länge och mysingen och han kom bra överens, pratade om gamla tider och så, fast de inte hade träffat varandra förut.
Stor kram tillbaks till dig Ditte.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Znogge

Znogge

9 januari 2019 17:23

Det var verkligen en mänsklig parkeringsvakt minsann så där hade ni tur. Någon sådan stötte vi inte på när vi fick p-böter efter att ha stått felparkerade en kort stund utan vår vetskap. Det var bara att betala 800 kronor och visst var det sura pengar, men samtidigt så kan värre saker hända!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

9 januari 2019 19:41

Ja, visst var det, helt otroligt om du frågar mig, vi blev så glada. 400:- är pengar som kan användas till något annat.
Jo, visst Znogge, kan det hända mycket värre saker, men jag försöker, i min situation, att glädja mig över de glädjeämnen som dyker upp.
Kram!

 
geddfish

geddfish

9 januari 2019 17:45

Svar på din fråga hos mig: Litet allmänt sjukhus på landsbygden. Jag trodde jag fick en bedövningsspruta men läkaren sydde på, det fanns inget val Klart det gjorde fruktansvärt ont. Men jag fick stelkrampsspruta och antibiotika och alltihop kostade ingenting. Och läkaren var ju skicklig. Och jag en erfarenhet rikare.

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

9 januari 2019 19:45

Ojoj, jag tycker att det låter konstigt. Kanske var bedövningen för svag eller att läkaren började innan den hade tagit.
Så modig du var. Förstår att du tyckte att du inte hade något val, men modig var du i alla fall.
Gratis, märkligt, men det kanske är så i vissa länder.
Tack för svaret Gerd.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

9 januari 2019 20:12

P-böter är väl inte det roligaste, jag har lärt mig läsa skyltar noga. I Göteborg städas många gator en gång i veckan, inte läge att stå där då.

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

9 januari 2019 21:14

Nej, det är en onödig utgift många gånger, ofta beroende på slarv, ouppmärksamhet eller glömska.
Vi har också städdag en gång i veckan på vissa gator här runtomkring.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Preciosa

Preciosa

9 januari 2019 22:06

Hej Wiolettan!
Inte kul med böter men snäll p-vakt. Min dotter jobbade som det ett år för 18 år sen...Fy vad skäll och hot dom fick!!" Jag ville hon skulle sluta vilket hon gjorde efter 1 år. Väldigt gedigen utbildning.... man måste ju kunna alla trafikregler... Kram P 💖💖

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

10 januari 2019 18:34

Hej Preciosa.
Ja, visst var han snäll.
Jag tror inte att det är så trevligt att jobba just som P-vakt, man ska nog vara funtad på ett speciellt sätt. Jobbigt yrke, kan jag tänka mig. Men denne man var så trevlig, hade jobbat inom yrket i många år.
Kram till dig.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

10 januari 2019 08:03

Sådana solskenshistorier gillar jag att läsa om. Tror det första gången jag hört talas om att de kan ändra sig och skriva om. Vilken tur att vi har en fast plats. Men vi saknar vårt garage. Då var bilen alltid isfri och varm.
Gullig liten bil.
Torsdagskram Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

10 januari 2019 18:39

Det finns solsken i vår värld och det finns änglar.
Jag har inte heller hört talas om att någon har rivit en p-bot, så jag har liksom lite svårt att förstå detta. Men, nu är livet sådant, allt förstår vi inte, det ligger fördolt.
Garage, vilken lycka det vore. Vi har haft det förr om åren, i mitt "andra" liv. Men, här är det så dyrt och nu tror jag inte det finns någon plats ledig heller.
Varm och isfri plus att man inte behöver leta efter en P-plats, det skulle jag gilla. Förstår Bosse, att ni saknar garaget.
Tomten har försett sig med en liten, röd bil.
Kram!

 
Gunnel

Gunnel

10 januari 2019 09:02

Vilken trevlig parkeringsvakt! Böter är onödiga pengar som man kan ha mycket roligare för. Jag har också sett fantasifulla granar ute i butikerna. Det blir ju lite extra reklam för deras varor och det är kul. Min gran åkte ut igår fastän den inte barrade, men jag tycker julen är över nu. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

10 januari 2019 18:42

Joo, där hade vi tur, det finns nog olika p-vakter också. Vi har inte bestämt ännu vad pengarna ska gå till, men kanske till mat.
Visst är det trevligt att se kreativa affärs innehavare som gör något utöver det vanliga i sina skyltfönster.
Vi har julen kvar ännu, med tomtar, ljus och juldukar, det lyser upp i vintermörkret.
Kram till dig Gunnel.

 
wiper

wiper

10 januari 2019 10:17

Vi är rädda för sånt också i och med att vi nu inte har garage eller betald plats. Vi måste flytta bilen en gång/dygn. Tänk om dom vore lika ordentliga med att ta fast brottslingar som att få in böter från för det mesta skötsamt folk.

Så skönt att det ordnade sig. Det är ju rätt stora belopp numera och bolag som lever på detta

Festligt detta med nagellacksflaskorna. Det finns inga gränser för fantasin ;)

Vad fint med hjärtan i snön. Vi har också fått lite snö och 6 grader kallt

Ha nu en fin dag
kram
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

10 januari 2019 18:48

Flytta bilen en gång per dygn, så besvärligt. Vi som inte åker med den så mycket låter den ofta stå på samma ställe i någon vecka.
Du vet, det är nog lönsamt att jaga oss "små" brottslingar, de får in mera pengar då och det är inte så jobbigt och besvärligt kanske.
Ja, visst är det roligt med kreativa affärsidkare.
Ibland ser vi hjärtan ritade i snön och då blir vi liksom lite glada. Vi hade minus 4 grader i morse men mycket lite snö.
Trevlig kväll Malin och kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Augusta

Augusta

12 januari 2019 00:39

Där hade ni tur att det löste sig. Alltid trevligt att själv få avgöra vad man skall göra med sina pengar än att betala trista böter.
År 2019 har börjat bra för er :D
Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

13 januari 2019 21:39

Visst, en otrolig tur. Har aldrig varit med om det förr, men bra var det och pengarna kan vi använda till något vettigare.
JA, hoppas 2019 fortsätter bra.
Kram.

 
trollet

trollet

12 januari 2019 11:03

Oj, wow, snyggt jobbat! Böter är verkligen tråkigt. Önskar dej en fin helg!

http://lchftrollet.blogg.se

 
wiolettan

wiolettan

13 januari 2019 21:43

Tack, där hade vi tur. Böter är liksom så onödiga pengar.
Har försökt att kommenera hos dig "trollet", men jag klarar inte av det. Så att du har en intensiv vecka framför dig.
Trevlig söndagskväll.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards