Direktlänk till inlägg 3 februari 2019

En vandrares glädjeämnen och vedermödor.

Av wiolettan - 3 februari 2019 09:13


Hej, nu är jag här igen. Det blir lite ofrivilliga uppehåll här på bloggen ibland. Jag känner mig si så där, men ska ändå titta in till er och se vad ni har haft för er.


Nu har vi fått vinter, med mycket snö och av och till verkar det ha varit halt ute. Inget direkt bra promenadväder. Mysingen gick ner till bilen igår för att borsta av den all snö som hade kommit, skulle starta bilen för att köra lite, men nix, den gubben gick inte. Jo mysingen gick, men batteriet på bilen var urladdat. Nu står batteriet på balkongen och laddar sig, så får vi se hur det går.


Tog en liten kort promenad i morse. Det har kommit över 15 cm snö, bara inatt och det snöar fortfarande och blåser.

Inget bra gåväder, men vi kände att vi behövde frisk luft. Det var bara vi och några hundar och hundägare ute. Pratade med 5 av dom och de flesta ville hem, men inte hundarna, de hade roligt. Utom en gammal tax. Han pulsade och försökte komma framåt och mannen sa till honom flera gånger att:  "nu måste vi hem, jag orkar inte gå längre, du får göra ifrån dig här". Nej, se det ville inte hunden alls. Undrar hur det gick, vem som vann?



 

En enda person hade gått uppför vår trappa i morse, före oss. Kanske brevbäraren med morgontidningarna.



 

Orörd snö, oplogat och jobbigt att pulsa i.



 

Denna fågel satt så stilla och bara tittade på oss. Undrar vad det är för sort?  Ingen duva, men rätt så stor. Jag är urusel på fåglar, men kanske ska fråga min bror, han kan han. Mailar över bilden bara. Vi får se. Kanske någon läsare av min blogg, vet.



 

Här syns några morgontidiga vandrares fotspår, på Tulegatan. Jag tycker ju om vintern och även om snön. Ren, vit och vacker, men nu som äldre är det allt lite jobbigare att gå och pulsa. Vi såg en hundägare som gick över till gatan och vandrade där med sin hund. "Han kan inte gå där, det är för mycket snö", sa hon. Det skulle jag också ha gjort om jag var yngre och kunde snabbt hoppa tillbaka till snödrivorna om det kom en bil. Men denna hundägare var ung och jag såg att hon tog sin hund och lyfte över den bara.




 

På många ställen såg det ut så här. Vi såg en plogbil som körde fram och tillbaka, men de måste ju prioritera bilvägarna och cykelbanorna först.


 

Till slut så orkade jag inte längre utan mysingen fick vandra själv ner till Tuletorget och lägga på ett brev som han ville ha iväg. Jag stod kvar och väntade på honom och gick ibland några steg framåt. Men hem kom vi och det är jag tacksam över. Fick ont över bröstet men det har lättat.



I morse då jag bad min bordsbön tänkte jag på en liten sann historia.


Lilla Malin har just lärt sig bönen "Fader vår". När hon kommer till "vårt dagliga bröd giv oss i dag" utbrister hon:

"Mamma, kan jag inte få be om ett paket knäckebröd, så slipper jag tjata om bröd varenda dag"?


Barn är så härliga.



 
 
Gunnel

Gunnel

3 februari 2019 10:56

Haha! Barn är härliga. Det var rejält med snö som kommit hos dig. Vi har nästan barmark överallt. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.comp

 
wiolettan

wiolettan

3 februari 2019 11:39

Jag tycker mycket om skojiga barnhistorier.
Snön har vräkt ner i natt och det är så vackert ute med det vita.
Kram Gunnel.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

3 februari 2019 11:41

Det var tufft av er att gå ut i all den snön. Inte undra på att du kände av det i bröstet. Fågeln känner jag inte igen på direkten, men skulle tro att det är en trast av någon sort. Den burrar upp sig så det är svårt att avgöra hur den egentligen ser ut.
Vilken söt barnhistoria! Den är ungefär som när vi hade haft min mamma på besök och hon skojade med vår yngste son, som väl var en 4-5 år. När hon gått hem kom han till mig och sa: "Jag undrar varför mormor alltid säger att jag behöver mera ris. Jag tycker att vi äter ris rätt ofta".
Kram, Ingrid

http://ilevander.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

3 februari 2019 11:48

Ja, det var lite i det tuffaste laget. Kändes skönt att komma in igen. Nu känns det OK. Trast, ja det kan det nog vara. Den satt så stilla och bara tittade på oss, tyckte nog att det var kallt.
Visst är barn härliga Ingrid och det är trevligt att få höra och läsa barnhistorier tycker jag. Kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

3 februari 2019 12:43

Vi har fått ungefär lika mycket snö här också ... och jag gillar det inte! Så jobbigt att skotta! Fågeln ser ut som en björktrast. De kallas ibland snöskata ... läste någonstans ett ordstäv som löd såhär: "När snöskatan kommer till gårds, blir det snart snö"
Hoppas batteriet snart är piggt igen!
Tack för den roliga barnhistorien!
Ha en fin söndag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

3 februari 2019 14:10

Jag slipper att skotta, det är ju jobbigt. Har bott i villa förut och där blev det att skotta. Väldigt mycket ibland.
Björktrast, det låter inte dumt. Ja, det ordstävet stämmer ju här, för det har kommit mycket snö.
Batteriet står på balkongen och laddas och mysingen säger att det är inte "fulltankat" ännu.
Önskar dig också en fin söndag. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Znogge

Znogge

3 februari 2019 16:33

Barn är verkligen för härliga! Skönt att komma ut men det kan vara tufft att gå i snön när det inte är plogat. Här är det dock barmark vilket är väldigt skönt.

Kram och god söndag!

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

3 februari 2019 16:55

Håller helt med.
Ja, i morse var det jobbigt men nu verkar de ha plogat några gångvägar här, det är bra. Barmark? Oj, så olika det kan vara.
Trevlig söndagskväll önskar jag dig. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Preciosa

Preciosa

3 februari 2019 17:04

Hej Wiolettan!
Du är tuff du som går ut och pulsar i den snön! Jag åkte i väg i rätt tid i går när det inte snöade!! Kom ner till storm men det gick bra att landa.
Ja du får läsa bloggen som jag skrev i morsef 😀
Kallt inne, ca 16 gr men jag ska snåla 😮
Kram P 💖💖

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

3 februari 2019 17:36

Hej Preciosa!
Nja, inte tuff, men envis. Men i morse blev det lite för mycket, jobbigt att pulsa.
Skönt att du kom iväg innan det blev problem. Hörde att det var lite bökigt med flyget, men de går ju.
16 grader, då skulle jag frysa. Hoppas att det blir varmare. Såg att solen sken hos dig och då blir det genast lite skönare.
Kram!

 
gun

gun

3 februari 2019 17:08

Inte dåligt av dig att ge dig ut och pulsa i snön. Här har man fått sin motion med råge idag. Blötsnö 2-3 dm som skulle skottas bort....Barn är roliga om du visste vad man kan få höra ibland:)...Ta det lugnt.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

3 februari 2019 17:40

Det gick att gå men svårt, jag ville ha lite frisk luft och det fick jag minsann.
Blötsnö, då är det jobbigt att skotta, för dig.
Förstår att du får höra en hel del.
Kram till dig Gun.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
geddfish

geddfish

3 februari 2019 18:03

Vackra snöbilder, men det är inte roligt att pulsa fram i den snön. Min dotter Sarah visade en video på hennes hund, som bara älskar att ploga sig fram i snön, det bara yrde om det.
Jag har trotsat snön också, går försiktigt.
Varm kram till dig, fina Wiolettan

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

3 februari 2019 19:59

Tack! Håller med dig, jobbigt är vad det är.
Vi såg en del hundar i morse, som trivdes som fisken i vattnet.
Bra Gerd, att du går försiktigt. Vi måste vara rädd om oss.
Varm kram och må så gott.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

4 februari 2019 09:32

Trist när sånt händer med bilen. Vi har mycket snö här nu också men det har slutat snöa i dag.

Vilka fina härliga vinterbilder. Tack för ditt grattis ;)

Ha nu en fin dag
kram
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

8 februari 2019 08:10

Ja, bilar ska fungera, men det är klart, kör man dom inte så är det inte så konstigt.
Tack, jag tycker att det är roligt att fota men skulle vilja ha en bättre kamera.
Trevlig dag och kram till dig Malin.

 
Ditte

Ditte

4 februari 2019 12:33

Vilken fin promenad!Och en vacker vinterdag var det. Men jag förstår att det var kämpigt för dig att pulsa fram i snön.
Jag såg många bilägare igår som försökte skotta fram, skrapa och starta sina bilar. Ett digert jobb.Och för många gick det inte alls. Hoppas ert batteri tar sig. Men bökigt är det ju.
Såg att Anki hade förslag på fågeln och detta är en av de få jag kan.
Jag var också ute och promenerade igår men man får gå försiktigt.
Log gott åt din barnhistoria. Piggade upp.
Varm kram!

http://dittemitti.se

wiolettan

8 februari 2019 08:14

Det är härligt att komma ut och gå en fin vinterdag. Snö gillar jag men det är klart, lite besvärligt att pulsa fram i, som äldre.
Min man höll på ett bra tag med bilen som sedan blev så fin och nu går den också. Batteriet är laddat och ditsatt.
Duktig du är som kunde namnet på fågeln, jag är dåligt på sånt. Jag tycker om barn historier, barn är så omedelbara på något sätt. Varm kram till dig, Ditte.

 
trollet

trollet

5 februari 2019 11:41

Älskar barnen logik
Jisses så mycket snö, lite luft är så klart bra, men ta det försiktigt!!

http://lchftrollet.blogg.se

wiolettan

8 februari 2019 08:16

Barns tankar är direkta på något sätt.
Ja, snö har vi fått i mängd och i natt har det regnat så den kanske försvinner. Tack, jag tar det lugnt.

 
Ingen bild

Lena i Wales

6 februari 2019 08:36

Oj, mycket snö. Inte lätt att vara ute, ta det försiktigt!
Härlig barnhistoria.

wiolettan

8 februari 2019 08:18

Ja snö i massor och det är vackert. Nu har det blivit halt istället och det är värre. Tack Lena, jag håller min mysing i handen och så går vi.

 
Augusta

Augusta

6 februari 2019 23:14

Det är alltid hunden som vinner :D Våran hund och jag är så osams en del gånger för hon väljer med omsorg där hon skall lägga sitt tarminnehåll :D
Om man inte låter henne göra i sin takt och ställe, ja då blir det ju inne istället. Så man kan inte vinna över dom små viljestarka hundarna.
Jag är intresserad att veta namnen på fågelarten du fotograferade. En sådan dog på vår balkong i Norrbotten i somras då det var så varmt. Tror fågeln ville att vi skulle uppmärksamma att den behövde vatten men vi missade det.

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

8 februari 2019 08:25

Skulle tro det, att hunden vinner. Det kan jag nästan se på en del hundägare vi möter ute. Och, det är klart, det är ju hundens promenad. Men det var synd om den gamle mannen som inte hade så lätt för att gå i ishalken.
Det är en björktrast. Enligt min bror i Ångermanland så brukar de flytta till varmare länder på vintern, men några kan stanna kvar, i södra delen av vårt land.
Stackars lilla fågeln som dog på din balkong. Ja, de små liven har det inte lätt, varken då det är för varmt eller för kallt. Det var ju inte så lätt att veta vad den ville heller. Kanske var den sjuk.

 
Lena

Lena

7 februari 2019 18:34

Hej igen kära Wiolettan. Jag har inte läst ikapp vad jag missat, men ditt senaste inlägg. Visst tar du hand om dig och hjärtat? Har du gjort någon kranskärlsröntgen? Har du nitroglycerin att ta när du får ont? Hur har det varit med förmaksflimret? Ja, jag kan anses vara lite jobbig, som om jag vore mamma till alla i hela världen ibland. Jag hoppas att ni har det bra, du och din mysing! Kram från mig

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

8 februari 2019 09:42

Hej Lena, roligt att de dig här, har saknat dina inlägg.
Jo, jag är rädd om mig, går regelbundet till hjärtläkare och även en annan läkare som kollar olika värden.
De har gjort en undersökning där de sprutade in ett svagt radioaktivt ämne i armen och fotograferade hjärtat med en gammakamera. Tror att de misslyckades för de sa att ämnet hade fastnat i armen, så de la ett speciell hård "skyddshölje" över armen då de röntgade, så jag vet inte om det blev rätt. Arbetsprovet med trampa cykel, misslyckades också, eftersom hjärtflimret gjorde att de inte fick rätt värde, eller vad de sa.
Jag tycker inte du är jobbig utan en genuin omtänksam medmänniska. Annars har vi det bra.
Varm kram till dig och varmt tack.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards