Direktlänk till inlägg 24 februari 2019

Söndagen är för många...

Av wiolettan - 24 februari 2019 09:05


...en vilodag. Jag som pensionär har minst två vilodagar, lördagar och söndagar, de bästa dagarna i veckan, för det mesta.


Inte för att jag gör så mycket de andra dagarna heller, men det är några saker och det måste planeras in noga så att det inte blir för mycket på en och samma dag, samt att mysingen inte är inplanerad på något, allt för att undvika krockar. Vi planerar så gott det går och ser framåt.


 

Ni ser kanske vad det står längst upp till vänster?

Om man vägrar att se bakåt

och inte vågar att se framåt.

Så måste man se upp.


Vem var det som sa så? En av frågorna i detta kryss och svaret är Tage Danielsson. Jag tycker att de raderna säger så mycket.


Tage, som var en mästare på ordvändningar och ordvitsar, fick inte ett långt liv, men han hann med så mycket och gladde så många, tillsammans med Hasse Alfredsson. Alla revyer de gjorde tillsammans till exempel, så uppfinningsrikt och roligt. Visor, dikter och monologer. Vi minns väl alla "Det som hände i Harrisburg, var så otroligt osannolikt, så egentligen har det nog inte hänt", eller hur han nu fick till det. En gnutta humor, en gnutta allvar, en gnutta sanning, en gnutta ironi, allt i en trevlig mix.


Nedanstående citat är också Tage Danielssons.


"Säll är den som har till rättesnöre, att man bör tänka efter före".


"Åh vad världen är vacker, låt den vara"!


"Tron kan försätta berg, men tvivlet kan sätta tillbaka dem igen".



 

Vintergäck. Dessa såg vi häromdagen då vi gick till SPF:s lokaler. Är våren på väg?





 
 
Znogge

Znogge

24 februari 2019 11:30

En mycket klok man skulle jag vilja säga!

Kram och ha en fin söndag :D

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

24 februari 2019 11:34

Håller med, mycket klok och rolig.
Hoppas att du också får en finfin söndag Znogge.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

24 februari 2019 11:45

Det låter bra. Dom raderna säger mycket och så länge man lever så finns en framtid

Tage Danielsson är verkligen saknad. Han dog alldeles för tidigt. Den med rättsnöre är bra också. Tänk om alla tänkte till före så hade mycket kunnat undvikas. Detta med världen gillar jag också

Vilken vårig bild

Ha nu en fin söndag
Hälsning
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

 
tant Hanneles bokparadis

tant Hanneles bokparadis

24 februari 2019 11:46

planerar inte så mycket, kör barnbarn ibland, lyssnar på föredrag på biblioteket, korsord borde jag testa.

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

24 februari 2019 11:49

Ja, helt rätt Malin.
Tage Danielsson kunde sätta ord på så mycket och så att det blev roligt. En mycket intelligent man och ödmjuk.
Han har skrivit så mycket och så många bra saker. Vi har böcker skrivna av honom, bra att det finns bevarat för eftervärlden, hans kloka tankar.
Trevlig söndag och kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

24 februari 2019 11:52

Där är vi människor lika olika Hannele och bra är nog det.
Biblioteket, där kan vi finna mycket läsnyttigt. Korsord, det är nästan ett måste för mig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Gunnel

Gunnel

24 februari 2019 14:45

Jag gillar med att lösa korsord. Tage Danielsson hade många kluriga funderingar. Kram

http://sigridgunnelsblogg.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

24 februari 2019 14:49

Vi löser många korsord och jag lär mig mycket på det, plus att det är roligt också. Han var mycket duktig på sitt område, Tage.
Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Preciosa

Preciosa

24 februari 2019 16:55

Hej Wiolettan!
Ja vad fin han var Tage...blev väldigt ledsen när jag fick veta att han var allvarligt sjuk och sen dog. Är väl den enda "kända" som jag reagerat på så mycket! Ja så Palme och Elvis också :-)
Gillar korsord! Allers rebus är svårt i bland och lätt i bland...
Och det svåraste...hu, heter väl Kluringen nu? Genikrysset förr.
Min väninna Cata fick börja på det och sen kunde jag sluta. Hon är ett sånt geni :-) Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
wiolettan

wiolettan

24 februari 2019 17:31

Hej Preciosa!
Tage var mycket omtyckt och duktig. Jag kommer också ihåg då jag hörde att han var sjuk och sedan avled, alltför tidigt. Så du var också förtjust i Elvis. Jag tyckte mycket om hans sångröst, sjöng så vackert.
Korsord är nyttigt att bry sin hjärna med och intressant också. Genikrysset låter svårt, allt för svårt för mig, skulle jag tro.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

24 februari 2019 18:28

Här har vi haft vintergäck länge och nu står de fullt utslagna. De är verkligen härliga.
Ha en skön söndagskväll!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
wiolettan

wiolettan

24 februari 2019 19:43

Det är så stor skillnad ändå, på Gotland och Sthlms området. De är väldigt vackra och påminner om våren. Trevlig kväll. Kram till dig Ingrid.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Primrose

Primrose

25 februari 2019 10:35

Fina vårblommor ,-) Helt otroligt att våren är här redan, trodde på en lång kall vinter.
Han var otrolig Tage Danielsson! ,-)) Tillsammans med Hasse A var de oslagbara.
Tron kan försätta berg, men tvivlet kan sätta tillbaka dem igen, var ny för mig ,-) men väldigt sann ,-))
Ha det jättefint nu!
STOR KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

26 februari 2019 10:23

Vet inte riktigt om våren är här men idag är det plusgrader och solen lyser.
Ja, ´dom är saknade, de var så trevliga och duktiga. Tage och Hasse har roat många människor.
Det är lätt att tvivla ibland, mänskligt och jag hade inte heller hört den förut.
Ha den bra Primrose. Kram.

 
Augusta

Augusta

25 februari 2019 11:09

Vilka fina blommor! Vintergäck, det skall jag komma ihåg om jag ser jag också :D Våren kom hit, snälla.
Ja, lite lugnare på dagen lördag och söndag. Lördagsnatten kan vara vilda däremot för många :D
Ha en bra dag!
Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

26 februari 2019 10:25

Vårblommor kan komma nu så här tidigt på lite varmare ställen, vid husknutar och vid husväggar där det är lä.
På nätterna sover jag, för det mesta, skillnad på ungdomen.
Tack Augusta och kram till dig.

 
gun

gun

25 februari 2019 19:36

Här blommar snödropparna nu och visst har våren kommit:).
Men vi lär nog få något bakslag. Tage Danielsson var en klok och rolig man.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

wiolettan

26 februari 2019 10:28

Våren har kommit till dig? Det förstår jag att du tycker om. Jag tror också att det kommer lite kallare och vem vet, kanske snö, flera gånger i vår.
Kram till dig Gun.

 
Lisbet

Lisbet

25 februari 2019 23:28

Det kan ju inte vara sant! Blommor REDAN? Här har vi massor av snö ännu, men faktiskt takdropp i dag. Jo, Tage Danielsson var mycket bra. Jag läste "Mannen som slutade röka" många gånger.

http://lisbet-carpediem.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

26 februari 2019 10:32

Joo, konstigt nog är det sant. Det blommar lite smått på ställen som ligger i lä. Hörde av min bror i Ångermanland att det hade haft över 80 cm snö, nu var det i alla fall drygt 60 cm.
"Mannen som slutade röka", det är också en rolig och bra skriven bok, med allvar bakom. Kram Lisbet.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

27 februari 2019 09:44

Jag upplevde det som om Hasse "dog" när hans radarkompis dog på riktigt.
De var fantastiska ihop.
Härligt att lösa korsord. Mycket viktigt för hälsan.
Våren är på väg - det finns stort hop om det.
Kram Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

1 mars 2019 10:26

Det var verkligen "passande" för varandra i det som de jobbade med. Jag uppfattade dom också som enkla och fina människor.
Mysingen och jag älskar att sitta och lösa korsord ihop. Det har vi gjort sedan han kom in i mitt liv, på riktigt. Ja, det sägs att det ska vara nyttigt för hjärnan med detta tankearbete, plus att det är så roligt.
På Gotland är kanske våren mera på gång än hos oss. Kram tillbaka Bosse.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards