Direktlänk till inlägg 21 mars 2019

Undrar om det är någon...

Av wiolettan - 21 mars 2019 09:31


...som kan hjälpa mig?


Jag behöver ett råd. Mysingen har försökt men det har inte blivit ett dugg bättre, eller jag har inte blivit ett dugg bättre.


Det gäller dessa snälla bilister. Ett exempel från i morse.


Mysingen och jag går ner till affären för att handla lite matvaror till helgen. Mysingen går ofta själv, det går så mycket fortare då, slippa behöva dras med mig. Men i morse följde jag med eftersom vi ska ha helgbesök.


Då vi kommer till ett övergångsställe, det är många sådana på vägen till affären, stannar jag för att släppa fram bilarna, men de stannar också och jag får springa över. Ja, ni läste rätt, springa. Jag har inte mage att gå sakta i min egen takt över, då de måste stå och vänta på mig. Andra människor går ju så fort.   Då jag kommer över på andra sidan står jag där och hämtar andan och sedan kommer värken och trycket över bröstet och resten av vägen tar nästan dubbelt så lång tid att gå.


Ibland försöker jag med att vinka fram bilarna. Tror ni att det hjälper? Nix, de stannar ändå. Det verkar som om jag ser så skraltig ut så förarna tycker att det känns säkrare att stanna en bit ifrån övergångsstället och se till att jag kommer helskinnad över. Snällt, men jag blir stressad.


Har kommit på en ny metod som mysingen inte gillar. Jag stannar långt ifrån och avvaktar men kommer det då många bilar så blir det kanske en lång väntan för mysingen.


Så mina bloggvänner, vad göra?



Några små rader som jag hittat i en bok i bokhyllan.


Vänner löser de flesta av ens problem utan svårighet.

De knäpper på eller kopplar in eller sparkar till.

Och, man får inte be om ursäkt.



En av välsignelserna med gamla vänner

är att man har råd att vara dum i deras sällskap.



Jag hoppas och tror att även

om jag är utom synhåll

är jag inte glömd.

Tystnader och avstånd finns invävda

i varje sann vänskap.


 

En rolig upplysning som jag såg i ett skyltfönster.




 
 
Primrose

Primrose

21 mars 2019 10:51

Jadu….jag vill att bilarna ska få köra.....då kan jag gå över...känner också att jag ska småspringa så jag inte uppehåller för mycket.
Snälla bilister även här ,-)
Jag vinkar förbi innan de stannat, men många stannar ändå, när mamma är med tar det tid att gå över och hon kan inte springa, skönare att ta det lugnt när hundarna är med och även när jag går själv, så jag har börjat precis som du att stanna en bit ifrån ,-)))
Det fortsätter jag med, stanna en bit ifrån...gå över när ingen kommer, nu kanske du har mycket trafik, men det har inte jag så här fungerar det ,-)
Eller vinka fram bilen innan den stannat, och stannar den ändå så tycker jag du ska ta det lugnt, gå i din takt, det tycker jag du ska göra ändå, gå lugnt! Du ska ju absolut inte behöva må dåligt!

Men jag vet man känner pressen....så den pressen slutar vi med nu! eller hur ,-)

Ta hand om dig!
Ha det jättefint
STOR KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

21 mars 2019 10:57

Men, finns det fler som känner som jag, trodde att jag var ensam. Har inte träffat på någon i verkliga livet som har den här känslan.
Roligt att du också har försökt Primrose, att "komma undan" med de olika trixen.
Undrar om jag ska ändra stil och bli lite tuffare, men det är svårt att lära "gamla hundar sitta", sägs det.
Tack för råden och sköt om dig. Varm kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Gunnel

Gunnel

21 mars 2019 11:57

Det var ett lite annorlunda problem. Men tänk som så att även om du går sakta och det tar tid så bilisten får vänta, så kunde det faktiskt varit så att en hel drös med människor skulle gå över just då och det tar också tid. Du är lika värdefull som alla andra och jag tror inte att bilisterna reagerar lika starkt som du. Ta det lugnt!

http://sigridgunnelsblogg.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

21 mars 2019 12:09

Ja, det har blivit ett problem, konstigt nog, det skulle inte behöva vara det.
Jag känner mig lite som om jag var i vägen och det är jag ju också. Tror att alla har så bråttom och då blir de irriterade på mig och det är det sista jag vill att någon ska bli.
Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ninnibeth

21 mars 2019 12:14

Eftersom vi bilister måste stanna för att inte riskera böter så stannar vi.
Och eftersom vi borde förstå att allt tar sin gilla tid så behöver du inte heller stressa över gatan; är det någon som retar sig på en minuts paus i vardagen så är det deras bekymmer - inte ditt!

 
wiolettan

wiolettan

21 mars 2019 12:26

Ja, det har ju blivit så, men jag har inte vant mig ännu. Är nog också bra för dom som ej ser sig för, utan bara traskar i väg ut, det har jag sett många exempel på, men då är det mest ungdomar.
Tänk om jag kunde tänka som du Ninnibeth, "deras bekymmer om dom retar sig på mig". Så borde jag också kunna göra.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
tant Hanneles bokparadis

tant Hanneles bokparadis

21 mars 2019 12:32

låt bli att vinka, tacka med ett leende, samma i buss och spårvagn, tacka och ta emot en ledig plats. Annars finns en risk att människor slutar vara artiga och hjälpsamma (eller låt bli att gå så nära vägen förrän det är bilfritt).

http://https://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

21 mars 2019 13:51

Du har säkert rätt Hannele, men då får jag börja att träna.
Det där att inte gå nära vägen förrän det är bilfritt, brukar jag testa.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

21 mars 2019 12:36

igår var det säker tjugotal dagisbarn som skulle över vägen - alla får plats ❤️ det tog ändå inte många minuter, de som inte kan vänta, ska inte köra bil.

http://https://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

21 mars 2019 13:54

Tjugotal, då tog det säkert en liten stund, troligen längre än för mig. Bra där, de som inte kan vänta ska inte köra bil. Det verkar bara som om stressen och jäktet tar överhanden ibland hos folk.

 
wiper

wiper

21 mars 2019 12:37

Jag skulle nog ställa mig en bit ifrån och vända ansiktet åt ett annat håll så bilarna kan köra föst. Jag brukar göra så då jag känner mig stressad än om jag nu inte har svårt för att gå fort längre sen knät blev bättre.

Ha en fin dag
kram
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

21 mars 2019 13:57

Så brukar jag göra ofta, titta åt ett annat håll som om jag väntade på någon, så bilarna kan köra i sin takt.
Det är ju bara så att alla kan inte gå fort, av olika skäl, det är bara tråkigt att få den där känslan att "vara i vägen".
Ha en fin dag du med Malin. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Preciosa

Preciosa

21 mars 2019 14:13

Hej Wiolettan!
Ja dett kan vara ett problem om man måste tro att man ska skynda sig.
Det ska man inte! Bra med krycka för då vet dom att det är en snigel på 2 ben som går över. Lösning är krycka. Stadigt och bra och man blir stark i armana. Har en blå som jag köpte från nånstans...Kista? Och en vnröd, en blev ju snodd. Billiga 150 kr., Du vill väl fort över för att Mysingen går fort...du ska inte ta livet av dig...men svårt utan attribut som inte visar att man inte kan gå fiort...bilisterna är jättesnälla mot mig...
F ö gillar jag den sistaversen, hoppas det är så när man kännerc sig ensam...som jag oftast gör...min halva ör ju borta 😥
Kram P 💖💖

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

21 mars 2019 15:19

Det känns som om jag måste skynda mig. Krycka, det var ju en idé, skulle jag kunna tänka mig kanske, om det ger önskad effekt.
Den är ju också en stöd ifall yrseln kommer. Mysingen han är snäll och tar min hand så jag inte ska komma långt efter honom.
Fint att bilisterna är snälla emot dig.
Ja, det är en fin vers, tänkvärd.
Förstår att ensamheten efter din syster känns tuff och hård. Varm kram till dig Preciosa.

 
Ingen bild

Preciosa

21 mars 2019 14:15

Skrivfel...texten är så himla liten på mobilen.. orkade inte hämta förstoringsglaset 😀 Kram 💗

 
wiolettan

wiolettan

21 mars 2019 15:21

Jo, jag förstod det. Inte lätt att skriva på mobilen kanske. Hoppas att du snart får ordning på datoriet.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

21 mars 2019 18:01

Kan förstå att du tycker detta är knepigt. Men jag tycker att du ska gå över i den takt det passar dig. Bilarna står bra där de står och chaufförerna sitter bra i sina bilar.
Verserna du hittade i din bokhylla tycker jag om alla tre. Tänkvärda och det ligger något i budskapet.
Varm kram!

http://dittemitti.se

wiolettan

21 mars 2019 19:44

Det är allt lite frustrerande då jag jämt förr kunde gå snabbt som andra över gatan, men inte nu längre och då känner jag mig i vägen för dessa, för det mesta unga personer, som har bråttom till sina åtaganden.
Men klart har du rätt Ditte, förarna sitter ju bra där de sitter, om de inte då för min skull stressar upp sig.
Ja, jag tycker om dessa vänskapsverser. Varm kram.

 
Znogge

Znogge

21 mars 2019 18:52

Bilförare har en lagstadgad skyldighet att stanna vid övergångsställen och tack och lov så gör väldigt många det. Jag har bara ett råd och det är att när någon stannar för att släppa över er så går ni och du går i din egen takt. Jag är helt övertygad om att bilförarna inte blir irriterade på något sätt. Alla vet att vi alla har olika förutsättningar för hur snabbt vi går.

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

21 mars 2019 19:48

Det är så, de måste stanna och gör så också. Det har ju blivit så att en del springer ut i körbanan utan att se sig om, det har mysingen och jag sett många gånger, och förvånas varje gång. Men, förarna vet sin plikt och stannar.
Tack för rådet Znogge, det är väl det enda raka, men så svårt att efterleva. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Preciosa

Preciosa

21 mars 2019 20:17

Ja som jag sas så känner man sig stadig ioch säker med en fin lätt krycka. Man blir så van att man inte vill vara utan och yrsel som jag har också , mycket är psykiskt lindras. Tom bussar och stora lastbilar stannar och lugnt väntar 😅 Googla på hjälpmedel så finns en firma med fina förgglada , inte såna där gråa skramliga utan helgjutna 👍👍
Du ångrarc dig inte 💖

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

22 mars 2019 19:09

Något att ta efter kanske. Jag får fundera lite till.
Jobbigt att du har yrsel, det är inte lätt att vandra ut då, tycker jag.
Stora lastbilar och bussar är ju det som känns mest då de saktar in sina stora fordon och väntar tills jag har tagit mig över.
Tack för tipsen Preciosa.

 
geddfish

geddfish

21 mars 2019 22:05

Har bilisten stannat, så tar du den tid du behöver, för att gå över. Det ska inte vara någon tidspress, bilisten sitter lugnt och fint. Det är inte din sak om bilisten är stressad. Den ska följa lagen.
Var rädd om dig, fina Wiolettan, kramkram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

22 mars 2019 19:11

Jag har lite svårt att tänka mig att bilisten sitter lugnt och fint, trampar otåligt och knäpper med fingrarna och muttrar kanske något om "gamla sengångare", låter troligare, men vad vet jag.
Tack snälla Gerd och varm kram till dig.

 
Ingrid

Ingrid

21 mars 2019 23:07

Du ska absolut gå över stilla och lugnt i din takt och inte stressa. En liten vink till bilisten, eller bara ett leende, så blir i alla fall jag glad om det vore jag som satt i bilen.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

22 mars 2019 19:13

Låter som en bra idé, stilla och lugnt, men jag blir uppstressad fast jag försöker att låta bli.
Det blir kanske ett generat leende då ifrån mig. Jag tror också att du är en som inte skulle bli irriterad på mig, Ingrid. Kram!

 
Anki

Anki

22 mars 2019 06:48

Jag tycker du ska gå i den takt som passar dig! Bilisterna får vänta! Tacka med ett leende ... och du ska inte behöva känna dig stressad!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

22 mars 2019 19:16

Rådet är bra och jag borde klara av det.
De brukar vänta, men känslan av att de kanske väntar och samtidigt är hur irriterade som helst på mig, känns si så där. Kram.

 
Lena

Lena

22 mars 2019 10:23

Kära nån, det gör ont för en sådan som mig att höra att du har så lättutlösta bröstsmärtor. Vet din hjärtläkare om det? Det känns som det går att göra så mycket mer för dig på det planet!!

Jag är likadan, måste skynda mig för att de inte ska vänta. Jättedumt ju.

Hade varit kul ses förra helgen när jag var i närheten, men helgen var kort.

Kram kära du, (Ring läkaren)

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

22 mars 2019 19:20

Ja, det är inte bra och jag vet att jag borde sansa mig och inte bry mig om att det står bilar i kö och väntar på att jag ska komma över gatan. Men jag kan inte låta bli utan stressar iväg och då ibland kommer det tryck. Andfåddheten kommer ju som ett brev på posten, men det kan jag förstå eftersom jag då rör mig snabbare än jag brukar.
Det kanske blir ett annat tillfälle som vi kan ses, vem vet?
Tack Lena. Jag har två tider till läkare i början av april. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lena i Wales

23 mars 2019 10:06

Jag förstår hur du känner, du vill inte vara i vägen, men tänk inte bara på andra, en fin tanke, men tänk också på dig själv. Ta den tid du behöver och jaga inte. Alla kan inte var snabba och effektiva. Du har all rätt att ta dig den tid du behöver. Ibland stressar vi allt för mycket och kanske hjälper du andra genom att ta din tid och låta dem också tänka till på andra människor.
Lycka till!

wiolettan

25 mars 2019 11:29

Just det, jag vill inte vara i vägen, någon som gör så att bilisten kanske blir irriterad.
Jo, jag ska försöka, jag håller på att träna på det.
Det är ju också det att jag alltid förr, har varit så snabb, har inte vant mig än, att det inte längre är som förr. Tack Lena.

 
Lena

Lena

23 mars 2019 12:12

Alltså, jag är exakt som du!! jag springer fort över & vinkar tack till den som stannar! ibland låtsas jag att jag inte ska över för att bilarna ska passera & jag kan gå över efter dom!...
Men!!! jag stannar ALLTID för gående & jag stannar åxå gärna några meter till godo, ler snällt ifall dom tittar in i bilen för att visa att jag har tid att vänta när människor går i den takt dom har *hjärta*

Jag tycker så självklart du ska gå i din takt!!!! *hjärta* & utan dåligt samvete! & tänka att den som stannar gör det FÖR DEJ!! men jag förstår din tanke, som vi är fler som har ;)

Varm stor Lördagskram till er *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.se

wiolettan

25 mars 2019 11:33

Aha, en själsfrände, en som tänker och handlar som jag, i alla fall då det gäller övergångsställen. Att låtsas att inte jag ska gå över händer ofta.
Ja, som bilist stannar vi ju alltid för fotgängare då de ska över, det är så lagen ser ut, men det känns konstigt då det kommer en bil och tomt bakom och så ska den stackaren stanna, för min skull.
Tack Lena och stor kram till dig.

 
Lisbet

Lisbet

23 mars 2019 19:34

Du har all rätt att gå över i din egen takt! Skattebetalare är vi allihopa!
Trevlig helg till dej!

http://lisbet-carpediem.blogspot.com

wiolettan

25 mars 2019 11:34

Jo, visst är det så, det är min hjärna som måste lära sig att tänka om och så att säga, tänka rätt. Tack, helgen var lugn.

 
Augusta

Augusta

23 mars 2019 23:42

Jag tycker du kommit på ett bra sätt att tackla problemet. Låtsas titta t.ex i din mobil, stå stilla och titta, tills kusten är klar. Då går du över i den takt. Om du känner att det påverkar till välmående så skall du helt klart tänka på det i första hand. Ett tips, ta stavar och gå med stavarna. Eftersom jag har problem med menisk skadad knä, trots operation, blev jag lärd av rehab att ta stavar. Det avlastar mycket, och mysingen kanske kan gå före till affären och ni träffas där. Bara förslag, ni vet bäst vad som passar er båda :D

Trevlig söndag!
Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

25 mars 2019 11:38

Att vända sig åt ett helt annat håll och titta upp i skyn, kan ju göra att de som sitter i bilen blir nyfiken på vad jag ser, högt där uppe. Nej, skojar bara, jag brukar faktiskt ofta göra så, låtsas att jag tittar på något och stå en bra bit ifrån.
Bra tips det där med stavarna Augusta, kanske något att praktisera, jag har ju stavar hemma som bara står och väntar.
Händer ibland att mysingen går iväg och sedan kommer tillbaka där jag är, han behöver ju sin motion också. Tack och kram.

 
gun

gun

24 mars 2019 19:50

Som bilist har jag en skyldighet att släppa över fotgängare annars kan jag få böter....
Förstår din dilemma men tycker att du går över i din egen takt så du slipper smärtor för att du ska snabba dig på. Vi bilister kan gott vänta:).
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

25 mars 2019 11:41

Bilister ska ju stanna, för fotgängare vid övergångsställen, det är ju bara så, men om jag vinkar fram dom så borde de begripa att jag vill vänta, men en del vågar ändå inte. Kanske för att om det händer något så är de skyldiga,. Det måste jag ha full förståelse för. Det är jag som måste ändra mig. Kram till dig Gun.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards