Direktlänk till inlägg 2 januari 2020

Idag får jag öva mig i att...

Av wiolettan - 2 januari 2020 07:52


...skriva år 2020. Det känns märkligt. Men övning sägs ge färdighet och innan året är slut så har jag säkert fått kläm på det.


Hur det gick med att försöka vara uppe till efter midnatt. Tänk, det gick så bra. Timmarna före tolvslaget tittade jag på en film och mysingen jobbade med ett protokoll. Sedan firade vi in det nya året ordentligt på alla sätt. Gott att äta och skåla i bubbel, lyssnade på Lena Endre då hon läste dikten Nyårsklockan. Jag tycker den dikten är så vacker och tankeväckande.


Efter det kopplade vi över till radions program P1, där Christofer Murray presenterade alla Sveriges 15 Domkyrkors klockringningar. Det var mäktigt. Murray har hållit i det programmet i 38 års tid och gör det med den äran. Jag tror att programmet har sänts i 50 år. Alla Domkyrkorna inom Svenska Kyrkan var med och det var intressant att höra de olika klangerna och Christofers presentation över alla kyrkorna. Snacka om att komma i stämning.


Mysingen och jag har besökt alla dessa kyrkor utom en, den i Luleå. Vi hoppas att vi ska få tillfälle till att se den domkyrkan också. Kalmars domkyrka har vi bara sett utifrån, vi kom inte in där av någon anledning, vílken kommer jag inte ihåg nu.


Raketerna då? Jo, det var ett fasligt liv vid tolvslaget vid Tornparken, men sedan mattades det av och de senaste knallarna kom vid 3-tiden på natten. Det har varit lite lugnare på den fronten, i alla fall timmarna och dagarna före det nya året.


 

Svårt att fota raketer, de flammar upp så fort. Dessa bilder har jag tagit ifrån vårt vardagsrumsfönster på nyårsnatten.



 

Man vet inte riktigt när de är som vackrast, det gäller att vara snabb. Men, ändå hålla kameran stilla. Denna blev i suddigaste laget.


 

Min yngste bror sände mig en bild av min lilla stuga uppe i Ångermanland. Där har de fått snö, till skillnad på här, där det är barmark.


God fortsättning på det nya året, önskar jag er som är så snälla och följer min blogg.



Den som tror, att han kan undvara andra,

bedrar sig mycket. Men den som tror,

att andra icke kan undvara honom,

bedrar sig ännu mera.

 
 
Ingrid

Ingrid

2 januari 2020 09:12

Ja, ännu känns det ovant att skriva 2020, men det kommer säkert att gå bra med tiden.
Jag vakade in det nya året och det med råge, för jag var inte hemma förrän vid halvtre-tiden på natten.
Så enormt vackert fotot på stugan är. Vilken idyll!
God fortsättning!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

2 januari 2020 09:40

2019 sitter på något sätt i fingrarna, mer än i hjärnan. Men, det är klart, snart blir jag van med 2020 också.
Oj, det var verkligen med råge. Du är ju pigg som en ungdom, de brukar klara halv tre och mer därtill.
Jag tycker om den lilla stugan, inte stor men vi behöver inte så stor yta på landet. Jag tycker att det är huvudsaken att det finns el och vatten, har vant mig med dessa bekvämligheter. God fortsättning Ingrid. Kram!

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

2 januari 2020 10:13

Vilken underbar vintrig sistabild.
Det radioprogrammet kände jag inte till. Det kan man ju ha tävling i. Gissa vilken domkyrka som låter så här.
Jag gillar det nya årtalet. Mycket lättare att hålla reda på än ex. 2017. Ungefär som när det blev 2000. Annars brukar jag skriva fel i dagböcker under flera januaridagar.
Tänkvärda ord på slutet som det ligger mycket sanning i.
Kram Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

2 januari 2020 10:50

Tack Bosse. Det finns en hel del snö däruppe i norr och vi har ingen.
Det är ett hörvärt program, verkligen. Samtidigt som man får höra dessa olika klockor, kanske i 15 minuter, så berättar programledaren om domkyrkorna, var och en och lite omkring.
Nej, du, det går jag inte med på. Det skulle vara en omöjlighet att höra vilken kyrka klangen kommer ifrån, men de är rätt så olika, den ena vackrare än den andra.
Är det nya årtalet lättare att hålla reda på? Det var en ny tanke för mig.
Kram och tack.

 
Anki

Anki

2 januari 2020 10:21

Visst känns det lite ovant med det nya årtalet, men vi vänjer oss säkert.
En trevlig nyårsafton hos dig ... jag somnade långt före tolvslaget.
Härlig bild på din lilla stuga!
God fortsättning!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

2 januari 2020 10:52

Jo, det går nog med lite eftertanke.
Det gick bra att hålla mig vaken, vilket jag inte hade trott och trevligt var det också.
Stugan är verkligen inbäddad i snö, runt om.
Tack, detsamma till dig. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

2 januari 2020 10:31

Somnade ganska snabbt efter det att bombardemanget från staden tonade ut. Hörde av en granne till dottern, där i den lilla byn utanför Värnamo, att hon också lyssnat till klockringning. Vackert! Gillar också kyrkor, men inte specifikt domkyrkor. Har nog bara varit inne i Lund och Skara... En av de vackraste kyrkor jag vet, såväl interiört, exteriört som lägesmässigt finns i Bottnaryd. Om du såg "Bröllop, dop och begravning" i TV... tror att den gick i Public Service kanal....så förkom den kyrkan vid flera tillfällen.

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

2 januari 2020 10:56

Här skulle det gå att sova några timmar innan, men just vid tolvslaget så var det nog omöjligt, det small i ett.
Jag misstänker att det är många som lyssnar på radion vid midnatt, för det är ett trevligt program.
Jag tycker om att titta in i alla olika slags kyrkor. Dom kyrkorna är ofta så pampiga men det finns förstås undantag.
Jo, jag såg "Bröllop, dog och begravning" men jag har svårt att komma ihåg hur kyrkan såg ut inuti.

 
Znogge

Znogge

2 januari 2020 11:58

Vilka fina bilder från tolvslaget men den allra vackraste är den på din lilla stuga. Så vinterfint och vackert!

Kram och ha en riktigt bra dag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

2 januari 2020 16:24

Tack så mycket. Visst ser det mysigt ut med all den vita fina snön. Skillnad på hur det blir med snön här i stan, blir snabbt grå och ful.
Detsamma till dig Znogge. Kram!

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

2 januari 2020 12:18

trevligt årtal, fast så ofta skriver man ju inte, god fortsättning!

http://https://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

2 januari 2020 16:26

Jag skriver årtalet i alla fall minst en gång om dagen, eftersom jag har en femårsdagbok.
God fortsättning till dig.

 
Preciosa

Preciosa

2 januari 2020 12:52

God fortsättning Wiolettan!
Ja 2020 är lätt att komma ihåg tycker jag...Programmet med klockorna visste jag inte fanns :) Luleå borde jag ju hört när jag bodde där :) Här var det lugnt, är ju inte så nära Tornparken som du har. Lite raketer i ca 25-30 min sen tyst! Rekord. Skönt!!Vackert vid din lilla stuga!
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

2 januari 2020 16:29

Tack och detsamma till dig Preciosa.
Aha, då fick du veta något nytt. Jag tycker det är vackert och stämningsfullt, därför vill jag lyssna på det.
Att du har bott så långt norrut, längre än vad jag har varit i vårt avlånga land.
Skönt att det var lugnt.
Jag tror att många människor har dragit in på detta med raketer. Tack och kram till dig.

 
Kvinnan på taket

Kvinnan på taket

2 januari 2020 13:38

Här var det lugnare än lugnast. Skönt för djuren men även jag uppskattar det.
God fortsättning
KRAM

http://www.kvinnanpataket.se

wiolettan

2 januari 2020 16:31

Det brukar vara lugnt om man bor på landet och det är ju skönt. Hundarna och katterna kan ju inte förstå och kan bli otroligt rädda.
God fortsättning till dig. Kram!

 
Ditte

Ditte

2 januari 2020 17:31

God fortsättning på 2020! Jag får också träna på att nu skriva rätt årtal men det ska nog gå. Så fint att du var vaken till 12-slaget och att du och Mysingen kunde fira in det tillsammans. Ibland har jag också hört alla dessa domkyrkoklockor och det är mäktigt. Vad gäller domkyrkorna har jag besökt alla utom den i Luleå. Men kanske blir det också.
I år verkade det som om det mer reglerade bestämmelserna med raketer kommit att fungera. Även inne i Stockholm var det mildare än vanligt. Vi såg de som sköts upp vid Skeppsbron. Men musik hörde vi ingen.
Så vackert med snön där på ditt hus i Ångermanland- Och här kändes det nästan som vår idag. Men rejäl blåst.
Stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

4 januari 2020 10:08

Tack detsamma till dig.
Jag upptäckte att jag varje morgon i tre dagar har skrivit 2019, i min fem års dagbok.
Dåligt och lite skämmigt.
Det var en finfin nyårsnatt och jag fick känna mig OK och inte trött.
Då kan vi ta varann i hand. Vi har också bara Luleå domkyrka kvar att besöka av de 15 st.
Ja, det är mycket bra med de nya bestämmelserna, blev ett snäpp lugnare.
Ni bor ju bra till, fin utsiktsplats där vid vattnet.
Där i byn Inre finns det snö.
Synd att det ska blåsa så här, jobbigt ute. Kram.

 
Primrose

Primrose

2 januari 2020 19:37

Alltid tänkvärda ord på slutet! ,-)
Härliga bilder från fyrverkeriet, det gör inget att en bild blev suddig, vacker ändå ,-)
Så fint med snö och den fina stugan ,-)
Här är det varmt, men gissar på snö och kyla i mitten av Januari!

Mysigt hade ni, och jag visste inte om att det går att höra de olika klangerna från olika domkyrkor, låter vackert.
God fortsättning till er båda för ett härligt 2020! ,-)
KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

4 januari 2020 10:14

Ibland kan det vara roligt med en liten knorr och förhoppningsvis, som du skriver, tänkvärda ord.
Tack Primrose, det var så svårt att få till en bra bild, med min kamera, då det var mörkt.
Vi är så glada att vi fick denna lilla stuga av min bror.
Aha, då får vi se om din gissning går hem. Snö och kyla om några veckor alltså.
Det är mäktigt och jag tror att du kanske skulle gilla det. Har inte tänkt på att kyrkklockor kan låta så olika.
Tack detsamma till dig och din man. Kram.

 
wiper

wiper

3 januari 2020 08:38

Vi höll oss också vakna till tolvslaget och även efter. Lena Endre var jättebra på att läsa dikten och så tänkvärd som du säger.

Vi hade väldigt lite av fyrverkerier och det tog snabbt slut. Vilken fin stuga du har och så härligt med snö.

God fortsättning på 2020

kramar från
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

4 januari 2020 10:21

Lena Endre läste med inlevelse och gjorde det bra, tyckte jag också.
Så skönt att det inte var fyrverkerier hos er som störde.
Vi tycker om denna lilla stuga och den vita snön gör bilden vacker.
Tack detsamma till dig, Malin. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards