Direktlänk till inlägg 8 januari 2020

Sömnen...

Av wiolettan - 8 januari 2020 10:47


 ...den är en fin gåva. Jag är tacksam varje natt som jag får sova.


Tänk, kroppen kan vara helt slut, liksom hjärnan, då behövs en återhämtning, hämta nya krafter till kropp och till själ. Så snillrikt är det uträknat, inte av en slump, det kan ingen få mig att tro, att vi får ”komma ifrån” ett tag, och förhoppningsvis känna oss som nya människor, i alla fall kanske vi har lite mera ork då vi vaknar.


Mysingen och jag försöker att gå ut en liten sväng varje morgon, men jag måste ju erkänna att det är inte alltid det går och om det inte går, så är det mitt fel.


Att ut och gå

det måste vi få,

i regn och snö

rusk eller tö.

Vi går varje dag

min älskling och jag.



 

Jaja, det är inte allt som får plats i en papperskorg, men försöka duger.


 

Vi har inte haft någon äkta julgran i år, så för oss var det inga problem.


 
 
Göran

Göran

8 januari 2020 11:18

Grattis till god sömn! Jag är också på väg mot det efter två nätter utan nattliga uppvak. Bara för att sprida lite glädje kan jag berätta om ett av min mormors talesätt. (Hon älskade att förvränga gamla visdomsord lite grann) Hon sa, bland mycket annat att; En god avföring är bästa huvudkudden. Liksom "Ett gott skratt förlänger käften!"

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

wiolettan

8 januari 2020 11:31

Tack Göran! Skönt att ibland få sova på natten, kan jag tänka mig att du tycker.
Sprida glädje, det är verkligen en gåva.
Tack för skratten, det behöver jag verkligen.
Trevligt med en humoristisk mormor.

 
Lena i Wales

Lena i Wales

8 januari 2020 13:14

Ja, sömn är otroligt viktig, men också har jag mer och mer upptäckt att vila är viktigt, mer och mer som åren går.
Ibland sover jag inte bra, men för det mesta gör jag det och har många gånger svårt för att hålla mig vaken, när jag ska det. Speciellt när jag åker bil eller flyger, det är också lite av ett problem. Skulle inte kunna jobba som reseledare i buss genom Europa längre, skulle sova på jobbet hela tiden, mindre bra!
Sköt om dig!

http://leniawales.wordpress.com

wiolettan

8 januari 2020 20:53

Sömn är läkande och hjälper oss otroligt. Den är viktig för läkande också. Det märks inte minst då man är sjuk med feber, då behöver man ofta mera sömn än annars.
Ja, det kan jag tänka mig att det är svårt att vara reseguide och somna.
Jag har svårt att sova på bussar och flygplan, då är jag alldeles klarvaken.

 
geddfish

geddfish

8 januari 2020 13:52

Ja, den där sömnen! Jag är nog rätt bra förskonad från vakennätter. Det var värre när jag jobbade. Vaknade ofelbart vid 2 eller 3 och låg och vred mig ett par timmar. Numera kan jag slappna av. Fördel med pensionärslivet.
Jag hade ingen gran alls, ändå lättare. Jag har i stället fått beundra barnens äkta granar!
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

8 januari 2020 20:56

Skönt att du slipper vaknätter för det mesta.
Vakna så mitt i natten och vara vaken i flera timmar för att sedan gå upp och jobba, det måste ha varit jobbigt. Skönt att du slipper det nu.
Pensionärslivet har allt sina fördelar.
Julgranar kan vara jobbiga om de barrar i förtid. Kram.

 
Gunnel

Gunnel

8 januari 2020 16:25

Det där med sömnen är ett dilemma. Jag har haft sömnsvårigheter sedan jag var tonåring och jag tycks inte växa ifrån det, tyvärr. Min julgran ligger i soptunnan nu. Kram

http://sigrid-gnnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

8 januari 2020 20:58

Ojdå, inte bra, det måste vara otroligt jobbigt. Att alltid ha det svårt med sömnen.
Hoppas att du får tillräckligt med sömn, det som du behöver menar jag, än om det inte blir i en följd.
Det är många som har slängt sina julgranar nu. Kram.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

8 januari 2020 17:54

God sömn är en otrolig gåva att få ha. Liksom att få sin dagliga promenad. Och jag tror inte att det är ditt "fel" att bi inte kommer ut.... det kanske beror på din hälsa. Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

8 januari 2020 20:59

Håller med dig Anna-Lena, den gåvan ska vi vara tacksamma över.
Promenader berikar, ny luft i lungorna och bra för muskler och annat.
Jo, det är klart att det är hälsan, förmaksflimret gör ibland att jag blir för trött och orkeslös. Kram.

 
znogge

znogge

8 januari 2020 20:48

En god sömn är en tillgång och något väldigt viktigt, dock alltid inte en självklarhet. Oftast sover jag hyfsat bra så det får man nog vara nöjd med.

Jag tror inte heller att det är ditt fel att du inte kommer ut varje morgon. Snarare beror det väl på hälsan och att kroppen inte orkar...

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

8 januari 2020 21:59

Du har så rätt i det, Znogge, sömnen är viktig och det är många som inte har en bra sömn.
Jag känner som om det är mitt fel då jag inte kommer iväg, att jag inte orkar, kanske jag borde anstränga mig mera. Men, ibland är det bara att acceptera läget. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Preciosa

Preciosa

8 januari 2020 22:43

Hej Wiolettan!
Ja sömnen reparerar hjärnan, dom som inte sover på många nätter får en psykos...Jag sover väl "så där", vaknar varje natt minst 2 ggr, i bland somnar om och i bland inte...men tar igen det på nåt sätt...
Bra julgranskastare :-) Finns folk till alla möjliga lustigheter...Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

11 januari 2020 09:49

Det är nog därför som sömntabletter finns, för att hjälpa alla dem som inte kan sova utan hjälp. Inte alltid lätt att koppla av om livet är rörigt och jobbigt.
Som pensionär kan jag sova en stund på dagen ibland, om inte nattens sömn var tillräckligt.
Inte mycket med barr kvar där. Kram.

 
Anki

Anki

9 januari 2020 06:58

Sömnen är verkligen viktig för vårt mående. Liksom att kunna gå ut på promenader och få frisk luft. Ibland orkar man inte ta sina promenader, oftast p.g.a att man inte mår så bra och då får man acceptera det och gå en annan dag. Sömnen är det för min del lite si och så med ... vaknar ofta några gånger under natten och går nästan alltid upp före fem, dels för att jag är pigg då, men också p.g.a smärta i mina leder.
Önskar dig allt gott!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

11 januari 2020 09:53

Det är A och O för oss att kunna koppla av och ifrån lite.
Promenader ja, så skönt det känns att komma ut och gå i friska luften. Jag riktigt känner hur välgörande det är och hoppas att vi kan hålla på med den morgonvanan länge.
Ibland får jag stanna hemma och inget som jag kan styra.
Före fem? Det var tidigt att stiga upp. Känner igen detta med värk som gör att det bästa är att stiga upp.
Detsamma tack. Kram.

 
Biggeros

Biggeros

9 januari 2020 09:38

En god sömn kommer man långt med. Idag vaknade jag upp från en konstig dröm. Jag startade dagen med en frukost och därefter en rask promenad. Visst känns det bra efteråt promenaden. En bra start på dagen.
Trevlig dag och tack för ditt rim=)
Kram

http://Biggeros.blogg.se

wiolettan

11 januari 2020 09:56

Får jag sova på natten så orkar jag mera, i alla fall på förmiddagen.
Vi brukar, om allt är som det ska, börja dagen med en promenad och sedan hem till frukost, då har jag blivit lagom hungrig.
Frisk luft och rörelse i benen, det är toppen.
Tack så mycket. Detsamma till dig. Kram.

 
Ingrid

Ingrid

9 januari 2020 15:02

Jag har också alltid haft bra sömn och det är jag väldigt tacksam över. Visst kan jag ha en och annan sömnlös natt, men de tillhör undantagen. Oftast vaknar jag på morgonen och vet ingenting om hur insomnandet gick till.
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

11 januari 2020 09:58

En sömnlös natt, eller en natt med lite sömn går an, då brukar det rätta tills sig natten efter. Men längre, då blir det kris.
Skönt att få sova i lugn och ro. Många behöver insomningstabletter för att somna. Jag har två systrar som har det besvärligt.
Tack det samma Ingrid. Kram.

 
wiper

wiper

9 januari 2020 15:22

Det är så sant som du skriver för sömnen är livsviktig. Jag känner ju själv skillnad på då jag inte får sova så bra och när jag sover skönt en hel natt.

Vilken kärleksfull och fin dikt du skrivit

Ha nu en fin eftermiddag
kramar från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

11 januari 2020 10:01

Sömnen kan göra underverk och får vi inte sova så blir det jobbigt. Jag vaknar många gånger per natt, men ofta så somnar jag om.
Tack Malin. Jag tycker det är så skönt att ha min mysing att vandra ut med. Tack detsamma. Kram.

 
Primrose

Primrose

9 januari 2020 20:28

Sova bra är viktigt, inte alltid det går, ibland ligger jag vaken i timmar, andra kvällar somnar jag direkt, men du har rätt kroppen och själen behöver dessa sovtimmar för att må bra ,-)
Bra att ni försöker gå ut varje morgon! Men inte är det ditt fel om det inte går, det är ju inget du själv valt!
Ha det jättefint KRAM från mig Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

11 januari 2020 10:04

Skönt att kunna koppla av och sova. Att ligga vaken ibland går an, men om man har värk så är det mycket jobbigt.
Att sova är nyttigt och även att koppla av och gå ner i varv.
Jo, vi försöker att ta en promenad före frukost och ofta så går det bra, går det inte så får vi ta nya tag och hoppas på bättre dagar.
Du har ju rätt, sjukdom är något som kan styra och ställa till det, mycket.
Tack Malin, detsamma. Kram.

 
Ditte

Ditte

9 januari 2020 22:16

Ja, sömnen är läkande och på olika sätt. Viktig för så mycket.
Vad gäller orken så är det inte alltid man kan påverka den och särskilt inte med hjärtbesvär. Tror det är viktigt att lyssna på kroppen.
Så fin dikt du skrivit. Och bra att sätta ord på tankarna.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

11 januari 2020 10:07

Skönt att vi har den tillgången som sömnen är. Ibland så vaknar jag pigg och har sovit bra, andra gånger så hoppas jag att nästa natt ska bli bättre.
Du har rätt Ditte, detta med hjärtat som inte går som det ska ibland, ställer till det en hel del.
Tack. Kram.

 
Anneli

Anneli

10 januari 2020 16:57

Hej vännen. Hoppas att du har det riktigt bra o att din jul o nyår var bra..
Här är det bara regn o rusk, solen har tittat fram ett par gånger men hon försvinner lika fort igen.
Är så dålig på att promenera för jag har så ont av mina sprickor men det blir väl bättre snart kanske med den nya medicinen.
Önskar dig o mysingen en Trevlig Helg. Var rädd om er kramar ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

wiolettan

11 januari 2020 10:15

Hej Anneli.
Roligt att se dig här ibland.
Jag är så ledsen, som jag har skrivit i en kommentar här till dig, förut, att jag inte kan komma in och läsa hos dig. Saknar att få följa dig och hoppas att det ska lösa sig någon dag på ett mirakulöst sätt.
Solen kom lite igår, men idag är det lika grått och mulet som det har varit länge nu.
Har du fortfarande dessa sprickor på fötterna? Bra att du har fått ny medicin och då hoppas jag verkligen att den hjälper dig.
Tack och hoppas att du också får en fin helg.
Tänker ofta på dig och önskar allt gott till dig och dina fina barnbarn. Kram.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

12 januari 2020 00:26

jag är morgontrött, kommer inte igång så snabbt

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

13 januari 2020 08:44

Vi är olika vi människor och bra är ju det, så att allt kan fungera.

 
Augusta

Augusta

12 januari 2020 13:36

Vilken fin beskrivning varför vi behöver sömn :D och det är sant också. Tänk något trist som händer, efter sömn känns det bättre.
Ha en trevlig söndag! Hoppas promenaden var bra i morse.
Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

13 januari 2020 08:46

Sömnen behöver vi, den är en fiffig uppfinning av vår skapare.
Skönt att kunna koppla av och som du skriver känna sig bättre till mods efteråt.
Tack. I morse blev det ingen promenad. Kram.

 
gun

gun

12 januari 2020 18:56

God sömn är A och O för mig. Skulle jag som det ibland händer inte somna så är jag slut hela dagen efter på jobbet.
Det var ju ett bra ställe och lägga ganen på... jag klipper varje år av grenarna på granen och sedan ner i en plastsäck så jag slipper barren överallt.
Hoppas du hade lika fint väder på promenaden som jag hade, plusgrader, sol och fågelkvitter. Då får man en längtan efter våren.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

wiolettan

13 januari 2020 08:50

Det kan jag förstå. Att inte få sova på hela natten gör ju att orken inte finns där, dagen efter. Man blir trött både till kroppen och i huvudet.
Konstigt egentligen med den där granen. Kommunen har uppsamlingsställen där man kan få lämna över sina barrande granar. Kanske var det för långt att gå för denna person. Men dra hem dom, det går bra det.
Det låter som om det var vår hos dig. Ja, det är en konstig vinter, får se om det blir någon. Kram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards