Direktlänk till inlägg 24 januari 2020

Purpas himlen stundar storm...

Av wiolettan - 24 januari 2020 09:25


...finns det en bok som heter, som jag läste för många år sedan.



 

Bild av himlen på kvällen. Bilden tog jag ifrån vårt vardagsrumsfönster häromdagen.



   

Denna bild är tagen på morgonen, fast inte i morse.



   

Otroligt så vackert det kan vara att titta på, då himlen färgas. Fotot gör inte verkligheten rättvisa. Då det är så härliga färger ute, så vill jag vandra iväg och se det hela närmare. Jag får ta en dag i taget.



 

Detta står på vår almanacka i köket för januari månad.



Det tål att tänka på. Ibland åker jag ner i ett "bråddjup" av misströstan och övergivenhet. Tänker, varför ska jag behöva ha det så här. Men, så andra dagar så kan jag tänka:  "Men vad då, varför inte jag, det finns miljoner människor som har en omänsklig tillvaro, men jag, jag har mat för dagen, ett hem och en mysing, det är inte alla som har. Sedan att kroppen inte vill det som jag vill, ja, det får jag ta, eller i alla fall försöka att acceptera".



De sanningar som vi inte vill höra.

Är nyttigast för oss att lyssna till.





 
 
Ingrid

Ingrid

24 januari 2020 10:09

Vilket bra talesätt/ordspråk! Det har jag inte hört förut, men här har det varit en del spektakulära himlar både morgon och eftermiddag ibland och blåser gör det varenda dag.
Ha en fin fredag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

24 januari 2020 10:46

I flera dagar, mornar som kvällar har himlen varit färgad i olika röda nyanser. Så vackert och riktigt stämningsfullt.
Detsamma till dig Ingrid och tack. Kram.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

24 januari 2020 10:12

Där är du ju. Vad glad jag blev att du orkat lägga in ett nytt inlägg. Vilka underbara bilder du bjuder oss på. Jag har själv suttit i soffan i mörkret på eftermiddagarna och njutit av himlens starka fina färger. Kurat skymning som min älskade mamma alltid sa.
Jag förstår att allt inte är som jag hoppats när det gäller din hälsa just nu. Du har i dina klara & kloka tankemeningar hittat tacksamheten mitt upp i det vilket är både viktigt och tryggt. Tur du har det som du räknar upp.
Styrkekramar från Gotland

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

24 januari 2020 10:54

Ja, du Bosse, här är jag igen, dyker upp som "gubben ur lådan", fast i detta fall, gumman.
Har lite svårt att sitta vid datorn ofta, skulle önska att jag hade en bärbar som jag kunde ta med mig dit jag ville och sitta och blogga, eller läsa. Jag har mycket att läsa "igen".
"Kurat skymning" en fin talande beskrivning av något stillsamt, mjukt och hemtrevligt.
Jag försöker att vara optimistisk och glad, men det går inte alltid. Men, mitt i allt så vet jag att det är vår Gud som råder och vakar över mig.
Tack för styrkan och kramen och detsamma till dig.

 
Preciosa

Preciosa

24 januari 2020 11:38

Hej Wiolettan!
Bra att du skrev nu så vi slipper fundera! Ja det går upp och ner precis hela tiden...men man får hänga med. Vad annars. Tänker precis nu på vad jag läste nyss, en svensk man har tagit livet av tre människor i Barcelona...Bara "så där". En man i en lgh, en kvinna i en port och en kommunanställd i 50-årsåldern,alla inom 1 timme. Stackars dom och anhöriga. Troligen fick eller hade han en psykos el nåt. Ja man slutar aldrig att förvånas men finns så mycket hemskheter där ute...
Vi får harva på och vara tacksamma för dom dagar vi får.
I morgon går resan söderut, vädret är bättre där nere efter storm.
Kramar !! P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

24 januari 2020 17:01

Håller med dig, det går verkligen upp och ner, men är tacksam så länge det går upp igen.
Valet kanske man inte väljer. Jag vill ju gärna leva och se hur allt utvecklar sig och få följa mina nära och kära.
Du har rätt. Det finns så mycket ondska i världen så en bråkdel av det vore nog.
Visst, många är ju sjuka som gör sådana dåd, men det finns, så kallade friska personer, som inte verkar ha några spärrar.
Ja, Preciosa, det får vi vara. Tacksam över de dagar som vi får och försöka att göra så gott vi kan.
Ut och åka igen? Bra att vädret har lugnat ner sig dit du ska. Såg på TV att det har varit ordentliga stormar. Kram.

 
geddfish

geddfish

24 januari 2020 11:58

Ibland kommer tråkiga besked. Ditt ordspråk var bra! Jodå, jag tänker också på att det är så mycket roligt som finns.
Det var längesen som vi började blogga, tänker på dina ord hos mig. På den tiden både hörde och såg jag bra. Nu är det sämre med båda. Men trots saknader så känner jag mig nyfiken på varje ny dag och visst har vi det bra!
Varm kram, fina Wiolethan! <3

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

24 januari 2020 17:05

Ja, vi får inte på allt, kanske bara en liten bråkdel.
Skönt att det finns en hel del roligheter som vi kan ta till vara på.
Ja, du Gerd. Jag minns Expressentiden med glädje och ibland undran. Många som vi följde då, var är dom?
Hörsel och syn, nog så viktiga medel, superviktiga skulle jag vilja säga, men ofta så minskar hörseln med åren och synen blir sämre, inte hos alla, men många.
Den nyfikenheten ska du vara rädd om Gerd.
Tack detsamma till dig.

 
Ditte

Ditte

24 januari 2020 12:38

Vad roligt att höra av dig! Har saknat dig. Vilka vackra bilder! förstår att du gärna vill ut. Men ibland är det så att kroppen inte orkar det en vill. Visst finns dte många som har det sämre men det räcker inte alltid att intala sig det även om det är sant.
Ordspråket är fint och tänkvärt.
Jag vet ju att du inte är så pigg och har funderat mycket på "strecken" som var som klösmärken . Hoppas de har gett med sig.
Tankar och en varm kram från mig.

http://https://dittemitti.se

wiolettan

24 januari 2020 17:09

Tack så mycket. Ibland kommer det sådana dagar som man kanske inte vill ha egentligen, men att välja bort dom går ju inte om livet ska fortsätta. Vi får ta det onda med det goda och se framåt.
Jag har tagit många bilder genom fönsterrutorna här hemma och det har varit härliga färger på himlen.
Tack Ditte. Ja, benet är bättre. Märkena har ju inte riktigt försvunnit och det känns fortfarande svullet, men mycket bättre har det blivit. Salvan är bra också.
Tack och detsamma till dig.

 
Gunnel

Gunnel

24 januari 2020 13:51

Så vacker din första bild är....som en tavla! Tråkigt att du fortfarande inte känner dig bra, men jag tycker du har en väldigt ödmjuk och positiv inställning till livet. Ditt ordspråk idag är klockrent. Kram

http://sigrid-gnnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

24 januari 2020 17:12

Ja, det var så vackert då jag tittade ut så jag var tvungen att ta fram kameran. Bilderna gör ju inte rättvisa, verkligheten är så mycket vackrare.
Tack Gunnel, jag försöker och har nog alltid varit mer eller mindre "glad i sinnet". Kram.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

24 januari 2020 15:33

naturens konstverk

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

24 januari 2020 17:12

Så sant som du skriver. Inget som vi människor kan åstadkomma.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

24 januari 2020 19:00

Känner så med dej! Vackra, vackra himla! Svårt att få dem rättvisa i kameran. Men dina var jättefina

http://femfemman.blogspot.con

 
wiolettan

wiolettan

24 januari 2020 21:52

Tack! Det har varit flera kvällar i rad med vackra färger på himlen, då solen har gått upp eller ner.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

25 januari 2020 08:58

Fantastiskt vackra himmelsbilder!
Trevligt med ett inlägg igen - tänkte på dig häromdagen och funderade hur det var.
Fint ordspråk!
Ha det gott!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

25 januari 2020 09:01

Det har varit underbart att titta ut och se dessa färger på himlen.
Tack Anki! Ibland är jag inte lika ung i kroppen som i hjärtat och det känns.
Tack detsamma till dig. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

26 januari 2020 07:07

Vilka vackra bilder du tagit, magiskt. Ja du man är inte ensam om att ha krämpor. Vi har en väldigt orättvis värld där vissa svälter och andra vältrar sig i överflöd. Det är nåt jag aldrig kommer att förstå.

Ha en skön söndag
kramar från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

29 januari 2020 10:16

Tackar. Nej, det finns mycket på vår jord och alla kämpar med sitt.
Du har så rätt. Inte lätt att begripa men makt och habegär har förstör mycket, för många människor. Kram.

 
gun

gun

26 januari 2020 20:48

Vilka härliga bilder... vi har också haft den magiska himlen.
Hoppas att du snart kan känna dig bättre och jag vet att det är svårt att acceptera att man vill mer än man klarar.
Kramar gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

wiolettan

29 januari 2020 10:18

Tack Gun. Den fina himlen har visat sig lite överallt, vad det verkar. Det är trevligt.
Ja, jag hoppas också, det är det jag lever på. En dag blir allt bättre. Att inte orka det jag vill är inte roligt. Kram.

 
Primrose

Primrose

28 januari 2020 11:09

Underbara bilder, vilken himmel! Vi har "samma himmel" vi med ,-)) Har aldrig sett himlen så vacker som den här Januarimånaden!
Jag hoppas du får må bra igen snabbt så du kan njuta. Att sjunka ner och misströsta det får man göra, man måste tillåta sig att få ha sådana känslor utan att få dåligt samvete! Tänker på dig och önskar dig allt gott!! STOR KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

29 januari 2020 10:20

Visst är det vackert då solen lyser på molnen, vid solens upp eller nergång.
Livet går upp och ner hos oss alla och det finns inget att göra än att försöka göra det bästa och så följa med.
Tack så mycket Primrose. Kram.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

28 januari 2020 11:16

Hoppas få läsa nästa gång jag besöker din fina blogg att du varit ute på en liten promenad med din Älskling.
Tisdagskram Bosse

http://gotlanduppochner.com

 
wiolettan

wiolettan

29 januari 2020 10:24

Tack snälla för omtanken Bosse och de fina orden.
Min Mysing får gå ut själv, tills jag känner mig bättre och mår bättre och orkar. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards