Direktlänk till inlägg 12 december 2022

Några tankar som dyker upp, bara så där.

Av wiolettan - 12 december 2022 10:08


Jag har lite svårt att sitta vid datorn och skriva, nu för tiden, så det blir inte många inlägg, men ibland så känns det bättre och då passar jag på.


Idag ny dag, ny vecka och kanske nya förhoppningar.  Eller kanske, jag har i alla fall förhoppningar fortfarande.  Så länge som vi har förhoppningar, önskningar och längtan så känner vi att vi lever.


Har läst och hört om att det är mycket influensa på gång och även Covid-19 så jag tänkte förra veckan att det nu var dags att vaccinera mig.


På tal om förhoppningar, önskningar och längtan, sådana gånger så längtar jag tillbaka i tiden, i alla fall några år. För så besvärligt det kan vara att ringa vårdcentralen nu för tiden. För mig som är gammal. Men å andra sidan så finns det många, många snart 82-åringar som tycker att detta är en bagatell. Nja, inte vet jag om det är åldern det beror på det kan vara att jag inte hinner med, inte hör eller uppfattar, eller kanske att jag inte är tillräckligt fokuserad. Jag blir i alla fall stressad.


Dessa knapptryckningar gör mig smått irriterad. Måste det vara så? Ja, tydligen. Då man telefonledes kommer fram till vårdcentralen så får man 8 alternativ att välja emellan. Först 4 st och sedan 4 till. Tryck 1, tryck 2, tryck 3, ja ni vet själva. Men det gick i alla fall men jag glömde att fråga om Covid vaccin. Så i dag på morgonen försökte jag ringa om den sprutan. Jag tror aldrig att jag har önskat att jag var ung igen, så mycket som denna morgon. Men till slut så blev det klart, de ringde upp och jag och min man fick en tid för den vaccinationen i mitten på nästa vecka.


Gamle Nilsson ville prata med doktorn om sin krämpa men råkade bara på doktorns automatiska telefonsvarare.  Nilsson lyssnade ett bra tag under stigande irritation. Till slut kunde han inte behärska sig längre utan avbröt:


”Kan inte doktorn vara snäll och vara tyst bara ett litet ögonblick så att jag får säga mitt ärende”.



 

Syns du inte. Finns du inte. En reklamskylt om att vi borde tänka på att ha reflexer på då vi är ute i mörker. Visserligen syns vi kanske lite bättre nu då det är ljusare i och med den snö som kom, men reflexer behövs ändå om vi är ute och går i trafikerade områden.




 

Vet ej hur detta är gjort. Men det fanns helt plötsligt ute i snön. Jag tycker nästan att det ser ut som om det vore en liten räv.


 

Ett hjärta. Visst är det, eller? Förresten jag ser två hjärtan. Jag begriper inte vad jag har gjort för fel med denna blomma, men det verkar inte som om den trivs hemma hos mig. Spännande att se om hjärtat blir större. Det blir det säkert och så ramlar bladet ner.



Bättre är vishet än krigsredskap,

ty en enda som felar kan fördärva mycket gott.   Predikaren 10.



 
 
Znogge

Znogge

12 december 2022 11:50

Även här hos oss kan det vara en ren vetenskap att komma fram till vårdcentralen. Det har hänt mer än en gång att jag knappat in rätt och sedan blivit bortkopplad och fått börja om från början. Suck säger jag bara men skönt att ni fick kontakt.
Visst ser det ut som en räv och man kan verkligen fråga sig hur motivet har hamnat där.
Även om det är synd att blomman inte verkar trivas helt så blev det i alla fall fina hjärtan får man säga. Ett blad som vissnar med stil ;-)

Önskar en fin start på den nya vecka nu!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

12 december 2022 12:02

Då känns det redan lite bättre, att det finns flera än mig som det strular för. Eller strular för, jag var ju själv medskyldig.
Det känns bra att det är gjort och så hoppas jag att det går att få sprutorna utan problem, en vecka emellan dom, blev det.
Ja, en räv, men av vad och av vem?
Kan det kanske vara för mycket vatten, eller för lite vatten, för blomman, vet ej.
Helt rätt, "vissnar med stil", bra sagt.
Tack Znogge och detsamma önskar jag dig.
Kram!

 
Gunnel

Gunnel

12 december 2022 11:53

Hahaha! Ja, så skulle man vilja säga många gånger. Det är nästan hoplöst och få prata med en levande människa. Det där knapptryckandet gör mig så frustrerad och sen ibland ovanpå allt ihop så bryts samtalet. Det är otroligt att du kan hitta så mycket hjärtan i din närhet. Kram

http://https://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

12 december 2022 12:04

Så det har blivit de senaste 10-15 åren kanske man kan säga. Inte trevligt, och ibland mycket svårt.
Vet ej varför det blir frustrerande, men denna monotona röst och dessa olika alternativ, snurr blir det.
De dyker upp ibland på de mest oväntade ställena.
Kram!

 
Ingrid

Ingrid

12 december 2022 13:34

Visst är det ett fasligt knapptryckande så fort man vill komma fram till någon myndighet. Det gäller verkligen att vara klar i skallen så att det blir rätt.
Ha en fin vecka!
Kram

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

12 december 2022 19:38

Det är vanligt nu för tiden med detta knappa hit och dit, men jag vänjer mig aldrig tror jag.
Klar i huvudet och ringa rätt så tidigt på morgonen, då fungerar det som bäst.
Tack och jag önskar dig detsamma.
Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

12 december 2022 13:56

Visst är det ett hjärta. Och kanske en räv.
Det räcker att vara 69 frö att tycka att det är svårt att ta sig fram genom olika telefonrobotar. Är ansluten till en privat liten vårdcentral. är är det enkelt. Men att ringa t.ex Telia, Tre eller vad man nu har för nätoperatör,d et gör mig ännu mer gråhårig.
Ha det fint i vinterkylan. Kram

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

12 december 2022 19:41

Hjärta tror jag också, men är lite osäkrare om det är en räv eller inte. Bra gjort, vad det nu är.
Telefonrobotar var ett bra ord, för de är ju robotar dessa som pratar och pratar och själv får man inte en syl i vädret.
Jag tror att det är lite enklare då det är en liten vårdcentral, känns så i alla fall.
Telia, ja det kan jag förstå och banken har jag ringt, men vill helst slippa det, jobbigt.
Tack och ha det bra du också.
Kram!

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

12 december 2022 18:04

funkar ganska bra att ringa VC, de ringer tillbaka, men mycket har blivit mycket krångligare, det har gått snabbt. Jag hör lite dåligt, man ska hinna trycka rätt knapp... Många blommor vill ha lite vila i vinterns mörker, vattna mindre. Jag försöker ta på mig reflexväst när jag går ut.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

12 december 2022 19:45

Fint att du tycker att det fungerar bra, det vore ju önskvärt alla gånger.
Det har gått snabbt, helt rätt. Kanske är det bra så mycket billigare med detta system. Allt för att spara pengar.
Jag tror att jag kanske har vattnat blomman för mycket, men, det kan vara för lite också.
Bra med reflexväst, det kanske man skulle skaffa sig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

13 december 2022 09:07

Kan bara hålla med ang. kontakten med VC. Jag blir också frustrerad.
Fin figur där i snön - jag ser en lejonunge :) Visst är det ett hjärta där ... synd om din växt inte verkar trivas. Många växter har svårt att klara den torra luften i moderna lägenheter.
Ha nu en bra tisdag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

13 december 2022 10:35

Det är jobbigt detta med kontakter med myndigheter per telefon, inget vi kan göra men jag tror inte att jag vänjer mig.
Lejonunge, det kan det vara, helt klart.
Jag fick den av mina syskon som var på besök i augusti men tydligen kan jag inte sköta den fina växten. Synd.
Tack, detsamma önskar jag dig Anki.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Tove

13 december 2022 11:48

Först till bilden av figuren i snön; har någon sprayat den eller är det kanske vattenfärg som är målat på papper och gjort avtryck i snön?
Två hjärtan på blad
av dessa hjärtan bli jag glad
även om det kan vara vissnabdets gång
sjung en lite hjärtesång
Att längta till sin ungdom och tiden förr det är det många som gör. Minnen strömmar in i tankar, saknad och längtan efter är klar och tydlig.
Jag tror det blir mer med ökad ålder, minns mycket från min tid i äldreomsorgen, men också lite olika från person till person.
Lycka till med vaccineringen!
Må så gott det går!
Varm kram, o hälsa P

wiolettan

16 december 2022 10:16

Jag undrar också hur detta har gått till, hur det är gjort men jag fick ingen rätsida på det. Du är ju en duktig konstnär så dina funderingar stämmer nog.
Jag ser många hjärtan ute i naturen men att få se det på en krukväxt hemma här, det förvånar mig. Men som du skriver, jag får vara glad ändå fast det verkar vara att bladet ska vissna ner helt.
Jag kan längta tillbaka i tiden, kanske inte till min ungdom, men hur det var utan dessa tekniska vidunder som jag måste lära mig för att kunna fungera som alla andra.
Visst är det så, åldern spelar in och den spelar mig många spratt, men utan den vore jag ingenting så jag får vara glad ändå.
En del äldre är mycket klarare och har inga problem, om jag jämför, men det ska jag inte göra.
Tack så mycket Tove.
Kram och P hälsar tillbaka.

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

14 december 2022 09:08

Jag tycker också att det är fruktansvärt komplicerat och oerhört stressande att ta kontakt med vården. För min del tror jag att det beror på åldern.
Tack för att du tar upp detta ämne, så viktigt!
Kramar!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

16 december 2022 10:18

Det tror jag också, de unga är snabba, vana att knappa på sina mobiler snabbt och enkelt.
Jag har mycket lätt för att stressa upp mig i dessa situationer och så låser det sig i hjärnan, på något märkligt sätt.
Kram!

 
Bosse+Lidén

Bosse+Lidén

14 december 2022 18:48

Alltid intressant att läsa dina inlägg. När de än kommer. En fin blandning av allvar och mer lättsamt.
Jag har ett bra tag känt mig för gammal för dagens "samhälle". Knappval och tjatiga telefonröster gör mig trött.
Tusen tack för att du lyste upp vår onsdag när vi tömde postlådan.
Bra att ni ska ta spruta. Jag skulle hämta S med bilen idag för att vi skulle ta våra influensadoser. Men bilen ville inte med. Den vägrade att starta. Vi fick åka taxi två gånger. Sprutan är viktig.
Njut av varandra.
Bamsekram från ett mörkt Visby

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

16 december 2022 10:25

Tack så mycket Bosse. Dina ord värmer verkligen.
Jag brukar för det mesta bara skriva det som kommer upp i tankarna just för tillfället så därför blir det så att mycket handlar om det som händer omkring just den dagen. Med lite utvikningar som hjärnan ofta gör.
Du är ju ung i jämförelse och kan ju inte känna dig gammal än. Det märks i alla fall inte på något sätt, varken i din blogg eller det du skriver att du gör, med utflykter och allt.
Det gläder mig att Postnord skötte sitt åtagande, och rätt så snabbt, denna gång. Att ni blev glada, värmer mig speciellt.
Ja, nu har vi tagit influensasprutan.
Jobbigt detta att bilen inte ville starta, men det har varit kallt och då brukar det vara besvärligt.
Bra att ni kom dit i alla fall, för som du säger, det är viktigt.
Tack detsamma.
Kram!

 
Ditte

Ditte

14 december 2022 22:53

Så fint att du kan skriva ner dina tankar. För ibland när en satt ord på dem så bearbetar en dem också. Jag, detta att ringa en vårdcentral. Pust! Förstår dig till fullo.
Bra att ni nu ska få er spruta. Jag fick influensavaccinet på VC men fick Covid 5 på Apoteket Schele. Här ger de inga Covidvaccinationer på VC.
Figuren i snön? Där ser jag också en räv. Och den har hatt-
Bladet är vackert, men nog kanske det trillar av. Kanske står växten vid ett element och ogillar det.
Många tankar och en varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

16 december 2022 10:30

Det känns bra att kunna skriva lite ibland, fast det inte är så ofta. Men den här kontakten vill jag inte gärna mista, den berikar.
Det verkar som många inte gillar detta med att ringa till olika myndigheter. Inte kan vi strejka och få till en ändring heller.
Bra att du är vaccinerad, det känns tryggare.
Ja, just det, räven har en hatt, såg inte det förut, men en riktig skön mössa.
Nej, växten står inte vid ett element, utan på en byrå, flera meter ifrån fönster också. Trivs kanske inte där.
Tack detsamma.
Kram!

 
wiper

wiper

15 december 2022 12:13

Jag hade skrivit en lång kommentar men sen försvann den plötsligt så jag får skriva om allt och spara ner.

Så länge man lever så skall man ha lite förhoppningar för annars blir det tråkigt. Fast nu lever vi i en orolig tid och det påverkar.

Man behöver inte vara äldre för att det är jobbigt med att ringa vårdcentralen och andra myndigheter. Det är ju en telefonkö hela tiden som man måste vänta i. Förr så kom man fram direkt. Jag har inget tålamod för sånt.

Det i snön ser verkligen ut som en räv i en akvarell. Så mycket fint du hittar på marken

Det ser verkligen ut som två hjärtan efter varandra på blombladet. Du har en förmåga att hitta hjärtan lite överallt ;) så kul

Härligt inlägg som vanligt

Ha en skön torsdag
Stor varm kram från Malin

Kul episod med mannen som ringde till läkaren ;)

Bra och aktuella saker du tar upp här. Reflexer är verkligen bra och nu då vi är ute mer på kvällar så har vi skaffat lite fler reflexer så man verkligen syns

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

16 december 2022 10:36

Det blir så för mig också på Bloggplatsen att är jag för länge på en sida så slängs jag ur, det händer mig ofta eftersom jag är lite senfärdig ibland och vill läsa allt ordentligt och det tar tid. Men om jag läser först, går ur och går in igen och skriver, då får jag mera tid på mig.

Denna oroliga tid sätter säkert sina spår hos många, vi kan inte göra så mycket åt det. Men förhoppningar och längtan, det ska vi ha.

Tålamodet i köer är för mig också obefintlig och det är väl kanske det som också påverkar detta med tryckandet hit och dit och att lyssna och komma ihåg.

Denna lilla "räv" var onekligen en överraskning. Undrar hur det kommer sig att den finns där?

Reflexer har vi på oss då vi går ut i mörker för vi har ju sett hur dåligt folk som går utan, syns då man kör bil.

Tack snälla Malin för dina fina ord.
Kram!

 
Oneinamillion

Oneinamillion

16 december 2022 09:46

Jag håller fullständigt med dig. Jag är inte ens 50 år, men tycker det är sjukt irriterande att ringa vc med alla dessa val och knapptryckningar, ja inte bara vc utan de allra flesta ställen, veterinären, fkassan osv.
Idag är det kallare än någonsin och nu har vattnet frusit I mitt hus.
Kram

http://www.sarplaninac.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

16 december 2022 10:42

Det verkar vara många som tycker att detta med att ringa myndigheter är jobbigt, vi får bilda en klubb. Jag trodde att du som är mitt uppe i livet, på många olika sätt, kanske var mera van, men man kanske aldrig vänjer sig vid detta.
Vi hade minus 11 i morse och gick ut och frös men det blev en kort promenad.
Vattnet som har frusit, det måste vara otroligt besvärligt att vara utan rinnande vatten. Det ska bli varmare om någon eller några dagar.
Hoppas att det löser sig för dig.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards