Alla inlägg den 5 augusti 2013

Av wiolettan - 5 augusti 2013 08:15


Det är så varmt, så varmt. Svårt att vara ute för mig som inte tål dessa skarpa strålar. Men, vi går ut tidigt på morgonen, så det går  bra. I går morse vandrade vi iväg strax före kl. sex och endast femton grader, på eftermiddagen blev det cirka 28 grader varmt. I dag gick vi också ut vid sex-tiden.


   

Vi har varit och tittat på en fin kyrka också. Där inne var det nästan svalt, skönt var det i alla fall. Det var Härkeberga kyrka, en gammal sockenkyrka i Uppsala stift. Jag tycker om att besöka olika kyrkor, det finns mycket att se och uppleva.

   

Huvuddelen av kyrkan är byggd i början på 1300-talet. Under 1400-talet försågs den med sakristia och vapenhus. Det finns helt otroliga kalkmålningar på tak och väggar. Det gjordes i mitten på 1480-talet.


   

Väggarna överkalkades i mitten av 1700-talet medan valvens målningar lämnades orörda. Väggmålningarna knackades fram och  restaurerades under 1930-talet. Motiven är hämtade både ifrån Gamla och Nya Testamentet.


Det finns ganska många vackra kyrkor i vårt avlånga land som vi ännu inte besökt, men som står på vår önskelista.


T.ex Habo kyrka vid Vättern. Det kanske blir nästa lilla tripp.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards