Direktlänk till inlägg 23 mars 2014

Fråga, men ej något svar.

Av wiolettan - 23 mars 2014 16:16


Vi mötte en medelålders dam på vår morgonrunda. Hade inte sett henne förut. Hon hejdade oss och sa:


”Hej! Förlåt, men kan ni hjälpa mig med en sak?”

”Hej, javisst, om vi kan”, svarade jag.

Hon fortsatte. ”En god vän till mig säger att det är söndag idag, men jag säger att det är måndag. Vem har rätt?”

”Din vän har rätt”, sa jag, ”idag är det söndag”.


”Jaha, tack” sa hon och gick vidare.


Jag funderar fortfarande på detta. Det stör mig på något sätt.


Varför det stör mig? Ja, kanske för att damen i fråga inte var gammal, såg prydlig och ”vanlig” ut.


Det drabbar ofta mig också att jag tar fel på dag, tycker att det är lördag fast det kanske är söndag. Men jag tittar efter, eller tänker till en gång till och då brukar det reda till sig. Men, varför går hon fram till vilt främmande människor och ställer den frågan. Hon hade en mobil i ena handen. Hade hon sin vän på tråden?


Hjalmar Söderberg sa:


”Det finns saker, som man måste vara

fackman för att inte förstå”.


Förstå det om ni kan. Det är nog inte meningen att vi ska förstå allt.


 

Men detta förstår jag. Någon har planterat vårblomster vid ingången till ett hyreshus på Tulegatan i Sundbyberg. Vackert, plus att det blir lite vårkänning.



 
 
Znogge

Znogge

23 mars 2014 17:11

När man ställer en sådan fråga till främmande människor signalerar det (för min del) att något är fel. Känns liksom inte helt normalt på något vis. Visst kan man bli dagvill men man har liksom ändå koll...

Nåja, hoppas att du får en bra söndagskväll!

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Anita

Anita

23 mars 2014 17:48

Så fina blommor du satt. Att det är påskliljor ser jag men minns inte vad de andra heter men tror det är samma sort all men med olika färger.
Ja du ser det där med minnet ,det klickar emellanåt. Och visst har jag också undrat ibland vad det är för dag. Jag brukar då tänka till lite grann och sen kollar jag i tidningen om det är rätt. Det brukar vara rätt då.Då är det dags snart med en ny vecka. Hoppas den blir bra. Kram/Anita

http://www.123minsida.se/AnitaPaxi

 
Ingrid

Ingrid

23 mars 2014 18:52

Jag förstår att du reagerade på den där frågan. Precis som du säger, visst kan man ta fel på dag ibland, men det brukar man kunna reda ut ganska omgående. Det måste vara något med den där damen som inte är riktigt som det ska.

Det var en enormt fin vårplantering!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
gun

gun

23 mars 2014 20:05

Ja hade reagerat också på frågan. Förstår att du funderar.
Hoppas att damen kom hem.
Fin plantering jag har också planerat lite på min trappa.
Känns och ser så härligt ut.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

skrivmoster

23 mars 2014 21:51

I mina öron låter det som att något inte stod helt rätt till.
Hoppas damen kom hem där hon hör hemma.

Vilken härlig vårplantering! Nu njuter vi här nere i Småland där vi bor sedan ett halvår. Ingen vinter har vi haft.
Hälsning från mig som inte varit här på rätt länge ... :)

 
Att bara vara jag

Att bara vara jag

24 mars 2014 06:54

Det första som slår mig är att damen ni mötte kanske är i ett tidigt stadium av alzheimer´s. I början av sjukdomen brukar inte ens nära och kära förstå varför deras anhörig har börjat att bete sig konstigt. Fina färgglada blommor! Sånt blir man glad av att se.
Kram

http://margot64.blogspot.se

 
Eva

Eva

24 mars 2014 09:26

Finns folk till allt ...men va snällt att sätta blommor som ni alla kan njuta av jag har oxå tänkt på det :) här hemma har jag gjort det på min våning bara ha en skön måndag kramen

http://evasblogg.blogg.se

 
Lena

Lena

24 mars 2014 10:22

Det jag tycker var positivt var att hon vågade fråga! det underlättade med all säkerhet för henne, istället för att fundera...

Hoppas ni får en härlig måndag!

Kram kram <3

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
Piedra

Piedra

24 mars 2014 11:42

Nej, det är nog så att vi inte kan förstå allting. Jag tror inte det är meningen och inte meningsfullt heller att söka efter full förståelse. Jag håller med Lena om att det var positivt att hon vågade fråga, fast samtidigt kan jag nog också tycka att det var märkligt att hon inte själv kunde komma fram till vilken dag det var. Hon hade en mobil i handen, skriver du, och mobilen brukar ju kunna tala om både datum och veckodag numera.
Varm kram! ♥

http://enplatsilivet.blogspot.se

 
Marit

Marit

24 mars 2014 12:55

Verkar nästan som om damen är lite dement. Man behöver ju inte vara så gammal för att ha det. :(
Så fina blommor, till mångas glädje :D

Ha en bra dag!
Kram ♥

http://mammayth48.wordpress.com

 
Kaisa

Kaisa

24 mars 2014 22:18

För mig är det inget konstigt, kanske pga randiga o rutiga skäl, hi hi... Nu blir jag nästan rädd när jag läser de andra kommentarerna, hjälp! Jag är nog värre darran än jag själv inser, ryser.... :-)

Kram fina Wiolettan ❤️

http://andestyrka.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards