Direktlänk till inlägg 25 juni 2014

Tiden går.

Av wiolettan - 25 juni 2014 14:59


Det är precis vad den gör och så länge jag får vara kvar i livet, känner jag tacksamhet.


Vi har en dam som vi träffar ofta vid våra morgonpromenader. Hon fyllde faktiskt 90 år på midsommardagen. I alla fall, den damen mötte vi även i morse och då hade vi min yngste bror ifrån Trehörningsjö med oss och jag presenterade dem för varandra och sa samtidigt: "för några dagar sedan fyllde denna ungdomliga dam 90 år".


"Jaa, tänk" sa hon, "jag vill ju inte bli så gammal". "Jaha, och alternativet" sa jag, "vill du hellre det"? Med den påföljd att vi  brast i skratt.


För visst är det så. Vi vill inte gärna bli gamla, men samtidigt vill vi leva. De alternativen finns och det är någon annan som bestämmer över det, som bra är. En högre makt som jag tror och litar på. Vi får alla vår beskärda del av både ont och gott, både hälsa och sjukdom och jag är glad att jag har det som jag har det, trots allt.


 

Denna devis är så talande. Det finns inte bara solsken i våra liv.


 


Detta såg vi i morse. Någon har plantsatt en fuxia i en trädstubbe, lagt i jord, planterat och satt en lapp hur blomman ska skötas. Gulligt, tycker jag. Den finns vid Råstasjöns ena ände.


 
 
gun

gun

25 juni 2014 19:38

Så sant att vi inte vill bli gamla men ändå vill leva.
Vilken kul idé att sätta en blomma i stubben och dessutom
skriva en lapp hur blomman ska skötas.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Piedra

Piedra

25 juni 2014 23:06

Det är sant att det inte bara finns solsken i våra liv. Men som du säger, alternativet till att bli gammal vill vi ju inte gärna tänka oss.
Så fint att någon planterat en blomma i stubben! Det finns hopp om mänskligheten trots allt.
Varm kram! ♥

http://enplatsilivet.blogspot.se

 
GeddFish

GeddFish

25 juni 2014 23:09

Ja, alla vill leva länge, men ingen vill bli gammal.
Jag ska visst bli en gammal gumma, spådde någon. Hoppas på en frisk gumma, då.
Så fint med blomman, fiffigt och omtänksamt!
Männskan spår och Gud rår.
Kvällskram, Gerd

http://gerd-geddfish.blogspot.com

 
Lillis

Lillis

26 juni 2014 06:04

Får man bara hålla sig frisk så vill jag gärna bli gammal.
Fint att plantera en blomma i stubben
Önskar dig en bra dag
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Att vara bara jag

Att vara bara jag

26 juni 2014 08:14

Det är inte varje dag man ser planterade blomma/blommor i en stubbe.
Men det är fint och framförallt annorlunda. Kram ♥

http://margot64.blogspot.se

 
Ingrid

Ingrid

26 juni 2014 17:59

Jag har ingenting emot att bli/vara gammal så länge jag kan ta vara på mig själv, sen tror jag inte att jag vill vara med längre.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Tummelunsen

Tummelunsen

26 juni 2014 21:51

Jag vill inte bli gammal och sjuk. Men om jag får vara frisk så kan jag gärna bli gammal. Jag tror att när det är dags för att dö, då accepterar vi det också.
Vad läckert med blomman i stubben.
Kram! ♥

http://tummelunsen.blogspot.se

 
Gitsan

Gitsan

27 juni 2014 19:25

Länge sedan jag var vid Råstasjön och Lötsjön. När vår äldste son var liten gick jag ofta runt dessa sjöar.
Min mamma avled då hon var 54 år, och jag tror varken hon eller vi accepterade det.
Nära grabbar frågade om detta med döden så brukade jag säga att man dör när man har levt färdigt. Och det hade inte min mamma.

Min pappa däremot hade levt färdigt. Han ville inte bli något vårdpaket, det sa han tidigt. Nu blev det så i alla fall, men "bara" några månader.

Jag är tacksam för att jag fortfarande har en kropp som orkar med både promenader och jogging. Tänker faktiskt på det varje gång jag är ute.
Jag är också glad för att jag har intressen som jag gärna "odlar", trädgård, hundar, ljudböcker mm. Och självklart är jag glad att jag har min man hos mig. Vi har varit gifte i 27 år nu och jag hoppas att vi får många fina år tillsammans.

Att vi dessutom har 2 fina grabbar som verkar ha ordnat det bra för sig i livet är ytterligare en bonus.

Åldern är bara en siffra på ett papper, det är vår ålder i sinnet som är viktigt, tycker jag :)

http://lagom.bloggo.nu

 
Anita

Anita

28 juni 2014 09:45

Du har så rätt så. Jag tror att jag bli ganska gammal. Min Far blev 95 och Mor 92 så kanske jag också når 90 strecken. Men som sagt att det kan vi inte bestämma och tur är väl det.Det är bara att önska att man får vara så frisk att man blir gammal. Men lite krämpor har vi allt ändå. Ha det bra. Kram/Anita

http://www.123minsida.se/AnitaPaxi

 
Bling

Bling

28 juni 2014 13:35

Så sant, livet är inte bara en dans på rosor. När jag var ung jobbade jag en sommar på långvården, vet inte om det heter så idag, men det jag minns och tänker på än idag, var dom som helt enkelt bara låg, och som man fick vända på. Så visst betyder hälsan allt, oavsett hur gammal man är.
Passade bra där blomman :)
Kram

http://ting-bling.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards