Direktlänk till inlägg 17 augusti 2015

Mållös!

Av wiolettan - 17 augusti 2015 08:57


Svenskan är ett fint språk, tycker då jag som inte kan några andra.


Det finns så många ord som betyder olika saker fast det är samma ord. Jag brukar ibland fundera över det. Fattas det ord i vårt språk? Räcker de inte till så vi måste ha flera betydelser på ett och samma ord?


Idag kom jag på ordet mållös, mycket därför att min man var just det i morse, mållös, alltså han sa inte mycket och gick i sina egna tankar. Kanske för att han skulle på SPF sammanträde och det var hans tur att stå för morgonfika, smörgås och kaka och allt mitt emellan. Han är inte så förtjust i det. Han tycker att sammanträde ska vara just sammanträde och inte någon kaffesamling. Kaffe och morgonfika kan man ta hemma innan man går. Han är mycket duktig på allt möjligt, men, inte särskilt social.


Men i alla fall.


Att inte ha något att säga, vara tyst. Mållös.


Att inte göra något mål, i t.ex fotboll. Mållös.


Att inte ha något mål för sin vandring. Mållös.


Att inte ha något att äta. Mållös.



Läste något bra som jag vill försöka att ta till mig.


Var en sådan människa och lev ett sådant liv,

att om varje man och kvinna var lik dig,

och varje liv likt ditt,

så vore jorden ett Guds paradis.


 


Trevlig dag önskar jag er alla mina bloggvänner.




 
 
Comsi comsa

Comsi comsa

17 augusti 2015 10:13


Ja, vi människor är olika och vi kan inte gilla allt. Men din man verkar bita i det sura äpplet och fixar till morgonfikat innan sammanträdet..

Solig kram och en fin dag till dig finaste ♥

http://egopyret.blogspot.com/e

 
Geddfish

Geddfish

17 augusti 2015 10:30

Goförmiddag!
Jag gillar också att "smaka" på ord. Ja, jag kan bli mållös av mycket, hihi.
Där kan jag hålla med din Mysing, var sak ska ha sitt, jag är inte heller någon kalasanordnare. De ville ha mig till att servera kaffe inom kyrkan, men nehej, bestämt nej.
Får se om jag ska ta och gå ut och gå, utan mål, det gör jag ibland, går dit näsan pekar, alltså mållös.
Kram ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.com

 
Annika

Annika

17 augusti 2015 10:35

Har oxå funderat på detta. Kan inte vara lätt att lära sig ett språk som svenska. Ha nu en skön dag. Sommaren kom ju äntligen och bättre sent än aldrig. Kloka ord du skriver där på slutet.Kramen

http://www.badtant.bloggo.nu

 
Marlene

Marlene

17 augusti 2015 11:36

Jag älskar språk och ord och smakar ofta på ord.
Apropå fika på möten, så kan det vara ett sätt att mjuka upp mötet och få folk att prata. De som annars kanske inte vågar...

http://fdensammamamman.blogspot.se

 
znogge

znogge

17 augusti 2015 13:22

Vi uppskattar och är bra på olika saker. Men ibland får man bara acceptera och göra vad man är ålagd såsom din man får göra i dag. Man har inget val. Men han klarar det säkert galant :-)

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Ingen bild

Bosse Lidén

18 augusti 2015 09:17

Vi små människor är duktiga på olika saker. Att smaka och vända och vrida på svenska ord kan vara riktigt kul.
Jag gillar dina "röda ord". Vilken fin bild/teckning på kyrkan.
Kram Bosse

 
Att bara vara jag

Att bara vara jag

18 augusti 2015 22:28

Det finns verkligen många användningsområden för ordet mållös =) Kram ♥

http://margot64.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards