Direktlänk till inlägg 6 juni 2016

Lite om vår Södra Sverige resa.

Av wiolettan - 6 juni 2016 09:52


Sveriges Naionaldag idag och flaggan uppe på vår balkong.

Vi är hemma  igen från vår bilresa i södra delen av vårt vackra land.

Min man fyllde 74 år igår.

Det är många saker att fira på en och samma gång. Vet inte vad som är trevligast, men det viktigaste vet jag. Det är min man som vi firade igår.


   

74 år, känns så "gammalt", eller? Nja, det beror på vad man jämför det med. Då jag var ung så tyckte jag ju att över sjuttio då var det inte mycket kvar av livet. Dom tankarna har jag inte nu.


Att vara hemma igen känns så bra. Borta bra men hemma bäst är ett ordspråk som stämmer mycket bra in på mig. Visserligen är det roligt och intressant att se och uppleva något nytt, men ”hemmahotellet” är bekvämast.


Vi har legat på många olika hotell som har haft vitt skilda standard och det har varit så roligt. Från 650:-dygn till cirka 1700:- dygnet.  Jag har ju också många släktningar ”neröver”. Flera syskon och många syskonbarn med familjer.


Min man gjorde upp en resplan innan vi åkte och vi höll den rätt så bra. Lite avvikelser blir det ju alltid men det kan vara charmigt att kunna göra avstickare om det är något som verkar lockande.


Jag kan inte så här efteråt redovisa och skriva om allt vi har sett och upplevt. Minnet är bra men kort. Men med några bilders hjälp så går det bättre.


Vi åkte via Enköping, Västerås, Dingtuna, Kolbäck, Köping, Arboga och till Askersund. Både min man och jag vill ogärna åka på Europavägar, bättre med de små vägarna. Vi får då uppleva och se så mycket mer.


   

Lugnt och lite småmysigt. Askersund tror jag detta är ifrån.


Vidare via Karlsborg, Skövde och Skara till Lidköping.


   

Vi kikade in på Vänermuséet. Denna bild av Vänern tyckte jag om. Vattnet som strilade, vilket naturligvis inte syns på kortet.


 

Många olika fiskar fanns det.


 

Och kräftor. Den syns knappast och inte är den röd heller. Jag är bara van att se röda kräftor och kanske inte fullt så stora.


 

Denna kunde vi cykla på, en generator skapade elström, så ju mer vi trampade ju bättre blev det, eller tyngre i alla fall. Är väl mest tänkt att barn ska cykla på den men vi är ju fortfarande så barnsliga så det gick bra.


 


Bland annat bodde vi invid Läckö slott på ett hotell som heter Naturum.



 

Härlig dubbelsäng.


 

Nära ner till vattnet.



 

Bild tagen ifrån hotellfönstret.



 

Båtbrygga fanns det också.


 

 Det var nära till Läckö slott.


 

 Utsikt på morgonen ut över vattnet.


 

En gräsand simmade ensam omkring. Jag tyckte att det var konstigt, men jag såg bara en enda and. Här hemma i Sundbyberg måste jag gå mer än en kilometer till närmsta vatten, där det finns mycket med sjöfågar.


Hoppas att ni har sett mig då jag vinkade. Glömde ju att tala om att vi har en grön Citroên, årsmodell 2000.


Mer av vår resa kommer vad det lider.






 
 
Znogge

Znogge

6 juni 2016 11:14

Vilken trevlig resa ni har varit ute på! Visst är det bra med en resrutt men spontana avstickare kan också vara roliga! Välkomna hem och grattis i efterskott till Mysingen din :D

Kram <3

http://znogge.wordpress.com

 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

6 juni 2016 11:48


Grattis till mannen i efterskott, 74 år är idag rena ungtuppen. :D)
Fina bilder trots grå himmel, fint fotat och det ser lite mystiskt ut och jag gillar ju det lite mystiska, hi hi... :)

Kram och en fin nationaldag ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
Gunnel

Gunnel

6 juni 2016 14:04

Jag trodde ni skulle nerom Skåne, men jag har inte sett någon grön bil susa förbi i Åstorp. Ni har besökt många andra trevliga platser ser jag. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

6 juni 2016 19:39

Grattis till gårdagens födelsedagsbarn och välkommen hem igen. Allt som jag tyckte var gammalt förr gäller inte längre. Vi är som ni och avstår helst från de stora snabba raka och trista vägarna. För de som enbart använder dem som transportsträcka är de självklart suveräna.
Att bo precis intill Läckö Slott ska jag lägga på minnet till nästa gång som vi är i de trakterna. Hotell kan verkligen skifta. Både när det gäller priser och mycket annat. En bra säng, en näringsrik frukost, lugnt läge på natten är viktigt för mig.
Det är nyttigt och oftast kul att se sig om kring då och då. Men borta bra, men hemma bäst brukar vinna i längden. Vilket är tur. Annars skulle man få flytta omkring jämnt.
Jag ser fram emot nästa resereportage.
Kram Bosse som inte kunde vänta till imorgon med denna bloggstation

http://bosseliden.wordpress.com

 
Primrose

Primrose

6 juni 2016 19:54

Grattis till din man ,-)
Inte är det gammalt, det finns dom som är mycket yngre som är äldre, det beror på hur man känner sig ,-)
Hade själv provat cykeln,
Jag har också släktingar i södra Sverige.,-)
Aha var det ni i den gröna bilen, tyckte jag såg ett leende par åka förbi ,-))
Härliga bilder, vilket fint slott, fin utsikt.
Mycket fint verkar ni ha sett och upplevt.
Kul!
Visst är det skönt att komma hem, men kul att resa iväg också.
Håller med ordspråket borta bra men hemma bäst!
Ha det fortsatt jättefint KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Ditte

Ditte

7 juni 2016 00:00

Jag skickar här ett försenat grattis till maken! Hurra! Hurra! Hurra! Hurra!Och hoppas det blev en bra födelsedag.
Jga har väntat på att du skulle komma hem igen och berätta om er resa och extra roligt för mig som "halvväshötte" att ni stannad evid Läckö slott. Vilken mysigt hotell. Ska lägga detta namn på minnet!
Roligt att ta de mindre vägarna och har en ingen brådska så är det ju perfekt.
Hoppas få läsa mer om resan och se fler bilder.
Stor kram!

http://akker.blogg.se

 
Preciosa

Preciosa

7 juni 2016 05:14

Välkommen tillbaka till fina Sumpan Här har det varit kanonväder men det har väl ni också haft.
Bo på hotell är mysigt då och då.
Kanske ni var på firandet i går här nere? Jag hörde musik och stoj och glam upp till mig :)
Kram P ♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Piedra

Piedra

7 juni 2016 07:31

Det låter som en härlig resa! Håller med om att det är trevligare att undvika Europavägarna. Man ser mer och man slipper den värsta stressen.
Varm kram <3

http://enplatsilivet.blogspot.se

 
Kicki

Kicki

7 juni 2016 09:53

Så mysig resa, mycket fint skrivet. Man är inte äldre än man känner sej, det tror jag på. Åldern räknas inte, bara hälsan får vara med skapligt. Trevlig resa ich trevliga bilder. Stor kram 💝

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards