Direktlänk till inlägg 4 september 2016

Hårfärgens betydelse.

Av wiolettan - 4 september 2016 08:35



I morse tog vi en kort promenad och då kände jag för första gången, i luften, att nu kan hösten snart komma. Samtidigt såg jag på väderleksrapporten häromdagen, att denna vecka ska bli varm och sommarlik. Så vi får se.



 

För mig har det inte varit många dagar i böljan den blå, men en badbild från ett museum som vi besökte i somras, kan jag visa. Ni ser väl mig? Annars är det jag som håller i parasollet. Som ni vet är jag rödhårig och vi måste kanske mer än andra skydda oss från solens strålar. Jag har läst att det beror på att vi har tunnare hud än andra. Vet inte om det är sant.


Men sant däremot är, enligt statistiken, att det är extremt ovanligt, färre än 1%,  att en rödhårig person har blåa ögon, de brukar vara bruna. Jag för min del har grågröna ögon, enligt min mysing och de blir svarta då jag blir arg.

Det finns en  myt som säger att vi är mer temperamentsfulla. Men det har jag inte läst i någon statistik, möjligt att det stämmer. "Rödhåriga är häftiga" tycker i alla fall mysingen. Han ville köpa en t-tröja med den texten en gång, men jag ville inte bära den.


Enligt studier känner rödhåriga bättre av temperaturskillnader, mer känsliga för kall och varm smärta. Smärtstillande tabletter tar inte lika bra på rödhåriga.


Sedan en sak som jag hoppas att alla läkare som bedövar folk vet. Vi rödhåriga behöver 20% mer bedövning vid operationer.


Kanske var det därför som den läkare som bedövade mig vid min pacemaker operation fick ge mig den ena sprutan efter den andra.


"Känns det fortfarande"?  frågade han till slut uppgivet. Sedan under operationen sa sköterskan:

"Det rinner tårar från hennes ögon" och så fick jag en spruta till.


En teori däremot som jag tror på är att rödhåriga får fler getingstick än de med andra hårfärger.


Nåt som däremot verkar otroligt är, att om du tittar in i ögonen hos en som är rödhårig, längre än 10 sekunder, är risken stor att du blir förälskad. Jag sa det till mysingen som höll med till 100%.


Vet inte om allt som skrivs och kollas om rödhåriga är sant, eller påhittat, men det som jag vet är att vi är inte så väldigt många till antalet, procentuellt sett.


Trevlig dag önskar jag er alla. Rödhåriga eller ej.



 
 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

4 september 2016 10:02


Då tror jag bestämt att rödhåriga behöver extra mycket kärlek också. :D)

Varm kram ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
Znogge

Znogge

4 september 2016 10:34

Alla rödhåriga som jag känner har grönblåa ögon konstigt nog!Ingen regel utan undantag ;-)

Kram från en mörkhårig!

http://znogge.wordpress.com

 
Primrose

Primrose

4 september 2016 10:36

Härlig bild ,-))
Rött hår är vackert ,-)
Finns ingen som är rödhårig i min släkt vad jag vet.
Men min pappa tyckte att rött hår var den vackraste hårfärgen.
Att bedövningen inte tar lika bra är ju otäckt, men det måste väl läkarna känna till, annars får man väl tala om det innan man sövs ner.
Nu blev jag nyfiken, får nog läsa på om rödhåriga ,-)
Men vackert är det,-)
Då hade mysingen tur ,-)
Hoppas solen skiner på dig!
KRAM Primrose ,-)
Här skiner solen ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Geddfishe

Geddfishe

4 september 2016 11:18

Jag har två beständigt rödhåriga barnbarn, William och Elin, kopparröda, och de har blå ögon.
Ytterligare ett barnbarn, lille Lowe har blå ögon och kanske han kan bli blond.

Häftigt med rödhåriga och snyggt!
Soliga och hjärtliga kramar till dig fina Wiolettan ♥ ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Geddfish

Geddfish

4 september 2016 11:20

Såg att jag fått ett nytt bloggnamn, det får rättas till, hihi.
Kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Att bara vara jag

Att bara vara jag

4 september 2016 12:43

Jag har alltid varit rödhårig med bruna ögon och en massa fräknar =) Nu på äldre dagar har jag börjat få gråa slingor i håret, hi hi... så snart är nog hela (mitt) hår grått i stället för rött Ha en fin Söndag.

http://margot64.blogspot.se

 
Gunnel

Gunnel

4 september 2016 13:34

Jag är en fuskrödhåring. Ibland måste man hjälpa naturen på traven när den inte själv vet vad som är snyggt. Det var mycket kul information om rödhåriga personer. Jag har läst att det finns speciella klubbar för rödhåriga och de har visst träffar med personer från andra länder med. Ha det bra.

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
Ditte

Ditte

4 september 2016 16:52

Klart att jag kände igen dig! Och säkert är det så att en hel del stämmer och kanske annat är myter.
Jag är ju väldigt ljus, är det fortfarande och har aldrig färgat elle rblekt håret. Har aldrig behövts, solen har gjort sitt. (Ljusare slingor har jag ibland gjort på vintern)
Men jag känner igen mycket av det du skriver bl.a i det att mycket bedövning behös vid operationer och för att smärtlindra. Tunn hy har jag också och mot bättre vetande solade kah mycket i mun ungdom och även i vuxen ålder, ville vara vackert brun och brände mig mycket. Hudcancer som följd....Men det ser bra ut idag men jag är sedan flera år inte i solen, skuggan är min vän. Ofta är hatt eller keps på för ansiktet är värst drabbat och en arm.
Blåögd är jag, men när jag solade och brände mig visste man inte bättre.
Dessutom är jag allergisk mot getingar.
Temprament har jag också. ...
DEt där med förälskelsen vet jag inte om det är applicerbart på andra än just rödhåriga...
Stor och varm kram och jag önskar dig en trevlig kväll.

http://akker.blogg.se

 
gun

gun

4 september 2016 21:02

Det är otäckt när inte bedövningarna inte räcker eller tar...
Fast jag är brunett så kräver jag mer bedövning än normalt. Hoppas också att vi får det inskrivet i våra journaler!
Tycker det är vackert med rött hår det lyser så vackert i solen.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Kicki

Kicki

4 september 2016 22:22

Hihi vad roligt inlägg om hårfärg, jag har lite rött inslag i mitt hår, har grönbruna ögon. Tur han tittade dej djupt i ögonen och fastnade. Stor kram

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Anneli

Anneli

6 september 2016 20:24

Nej nej,, hösten får inte komma än.. Jag vill fortfarande ha sommar så jag kan sitta ute o gotta mig =)

Ska ta mig nåt att äta, blev lite hungrig nu.. Var rädd om dig vännen, dröm sött kramar ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

 
Lena i Wales

Lena i Wales

7 september 2016 09:31

Nu är jag äntligen tillbaka hemma i Wales och har möjlighet att titta in hos dej.
Ful statistik om rödhåriga. En del av detta stämmer nog också in på oss naturligt blonda.
Ha en fin dag och sköt om dej!

http://leniawales.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards