Direktlänk till inlägg 23 september 2016

Minnen som bara kommer.

Av wiolettan - 23 september 2016 13:59


En lite gråmulen dag, ingen sol direkt och endast plus 8 grader i morse. Nu lite mera.


Ingen lång runda blev det i dag men till brevlådan och lite runt så vi fick frisk luft.


 

Den här affischen eller vad jag ska kalla den fanns utanför en affär. Rätt så tankeväckande och ovanlig.


Den stod ungefär på det ställe där jag fotade Lassgård igår. Nu vet jag mera om varför han var här i Sundbyberg med ett filmteam.


 

Såg denna löpsedel i morse.


 

Inuti gratistidningen fanns ett helt uppslag om filminspelningen.


De spelar in "den döende detektiven", en bok av G W Persson som nu ska bli TV-serie så då kan vi se  Lassgård med en "hederlig gammal käpp", kan jag tänka mig.


 

Restaurangen där en del scener utspelar sig heter Selmas Krog. Där har jag varit och ätit några gånger.


Så vi hade bara tur som gick förbi där precis igår och fick bilden. Likadant var det med 4 andra bilder, som jag tog igår, rena slumpen att vi vandrade just där och just då.


Varken min mysing eller jag har behövt några hjälpmedel, ännu, kanske jag ska tillägga för ingen av oss vet vad livet har att bjuda på i framtiden, eller hur framtiden gestalar sig och det är kanske tur.


Min förra man fick först en käpp, sedan rullator, röd för utomhusbruk, därefter en grön inomhus, en manuell rullstol som jag kunde köra honom i och därefter en permobil som han använde ute och därefter även en elektrisk rullstol för inomhusbruk. Så sex av alla saker som vi skulle fotografera har funnits här hemma. Jag lämnade tillbaka alla då min förra man avled.


Har tänkt mycket på honom den senaste tiden. Kanske för att jag själv börjar få svårt med min höft och tankarna går sina egna vägar. Eller kanske alla dessa bilder som skulle fotas har väckt upp många minnen.


Ha nu en fin fredagskväll och trevlig helg.





 
 
Kicki

Kicki

23 september 2016 15:18

Så spännande att komma just då dom skulle filma. Förstår att det väcker minnen med detta vi ska fota. Min mamma lever inte längre, men kommer ihåg att hon ville inte använda sej av rollator, son faktiskt är en kanonuppfinning. Önskar dej en trevlig fredag stor kram

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
TantGlad

TantGlad

23 september 2016 16:22

Minnen kommer och skylten var Värkligen annorlunda och man tänker liksom lite efter . Nog är det så.

Ha en kanonfin helg och stor kram.

http://tantglad.bloggo.nu

 
Znogge

Znogge

23 september 2016 17:48

En väldigt tankeväckande och bra skylt. Även om livet kan vara tufft så är alternativet inte roligare...

Visst hoppas man att klara sig utan hjälpmedel men det är ändå bra att de finns. Allt som kan underlätta och ge livskvalitet det ska vi anamma.

I dag dokumenterade jag käppen men i lillhålan var det dock inte Rolf Lassgård som använde den ;-) Men man kan väl inte få allt!

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Ditte

Ditte

24 september 2016 00:01

Minnena finns och ibland stoppar men dem längst ner och sedan är det något som händer och så hamnar de högt upp igen.
Kan tänka mig att nu när du i Bosses lek/uppdrag tittade efter dessa hjälpmedel så kom många tankar och minnen fram. Tror det är bra såå så får ske och sedan "när man tittat på dem ett tag" så kan de komma tillbaka till sin plats.
Vda roligt att få veta mer om filminspelningen.
Jag känner också igen Selmas och har ätit där ett par gånger. Roligt att återse nu på din bild.
Jag har heller ännu inte behövt några hjälpmedel för att at mig fram, men om morgondagen vet man ju inget.
Di skylt var väldigt talande tycker jag.
Stor kram i den sena kvällen.

http://akker.blogg.se

 
Lena i Wales

Lena i Wales

24 september 2016 12:14

Ja, ibland dyker något roligt upp när man minst anar det. Gillar Lassgård!
Ha en fin helg!

http://leniawales.wordpress.com

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

30 september 2016 12:16

Den skylten borde få många att tänka till en extra gång innan de gnäller över småsaker. Sedan är alltid frågan vad är småsaker?
Minnet är spännande. Samtidigt kan det bära iväg mot obehagliga vägar ibland.
Kram Bosse

http://bosseliden.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards