Direktlänk till inlägg 13 januari 2017

Ovanlig hjälpverksamhet?

Av wiolettan - 13 januari 2017 08:25


Kring jultiden brukar många kyrkor, föreningar och en del privatpersoner hjälpa de behövande och hemlösa lite mer än vanligt.


Den kyrka som jag tillhör, Centrumkyrkan, är med och hjälper till på många sätt en stor del av året, men mest då till jul. De som vill får komma till kyrkan och få mat och umgänge,  både på julaftonen och juldagen.


   

Kyrkan är med och hjälper till här också. Detta är femte året i rad. I år kom över 130 personer.


Det brukar vara många som söker sig till Sundbybergs simhall på julaftonens morgon, många som får hjälp.


Här får de bada, klippa håret, fötterna ompysslade och byta om till nya varma kläder ifrån topp till tå, gratis.


Företag, organisationer och privatpersoner hade skänkt både fika och kläder, som räckte och blev över. De kläder som blev över, ett 60-tal stora kassar, övertog Centrumkyrkan som ska dela ut dem, till de som behöver. Då jag ser dessa, många gånger ensamma människor, blir jag betryckt. Varför är det så här i vårt samhälle, ett rikt land med många som har mer än vi behöver? Sedan finns det dessa som lever i misär, ingenstans att bo.  Häromdagen såg jag på TV, programmet "Gatans kör". Intressant att få följa dessa personer ett tag framöver, bli berörd av deras berättelser.


 

Idag Tjugondedagknut. Fredagen den 13:e. Är det då dags att slänga ut denna julgran? Nja, synd på så rara ärter, tycker jag. Många har städat ut julen för länge sedan, inte vi. Mörkt och grått ute, då är det skönt med många ljus som lyser upp, inne.


På tal om ute. Usch, vilket halt väglag det var i morse. Mysingen hade broddar på, jag går så ostadigt i dom så jag var utan och höll på att trilla flera gånger, men mysingen höll mig i handen så det gick bra. Vi tog bara en kortare promenad och på vägen hem igen så kom sandtraktorn.  Bättre sent än aldrig.


Nu ska vi strax ut igen och handla lite till helgen. Ha det bra och var rädda om varandra.










 
 
Ingrid

Ingrid

13 januari 2017 09:08

Det finns många som faller genom samhällets skyddsnät och då är det tur att det finns organisationer och privata som ställer upp.
Tur att ni kom hem med armar och ben i behåll. Det är jättehalt här också.
Ta det försiktigt den här otursdagen!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
znogge

znogge

13 januari 2017 09:24

Vilket fint initiativ att hjälpa så. Jag tycker när det är bra när hjälpen når direkt till utsatta personer i vårt samhälle. Tyvärr är det många som inte har vad de behöver för dagen och då är det tur att hjälpsamma människor finns.

Kram och trevlig helg!

http://znogge.wordpress.com

 
Ditte

Ditte

13 januari 2017 09:30

Vilket gott initiativ! Vad roligt att höra! Och precis som Znogge tycker jag det är bra att det blir direkthjälp och inte via organisationer med stora omkostnader och fina kontor. DEtta med simhallen hade jag inte alls hört talas om, men väldigt omtyckt kanja förstå.
Jag sågockså programmet om Gatans kör och kommer se fortsättningen. Och vilka fina möten det blev mellan Richard Söderberg och de som kom till kören. Jag tyckte det var så fint att de som kom alla kände sig sedda.
Här blir det också en tur ut, men halt är det. Och nu här lite blå himmel.
Stor kram!

http://akker.blogg.se

 
Kicki

Kicki

13 januari 2017 09:34

Så jättefint initiativ, man blir glad.
Det är så jättehalt så gäller att hålla koll var man sätter fötterna.
Min julgran och adventsstjärnor lyser så fint hos mej än.
Trevlig fredag kramar

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Eva

Eva

13 januari 2017 09:49

jag brinner ju för allt sådant o så fint gjort :) det är godhjärtade folk som gör det :) önskar dig en fin dag kram <3

http://evasblogg.blogg.se

 
Piedra

Piedra

13 januari 2017 10:42

Åh, vilken fin hjälp! Det står ju i Bibeln att det som ni gör mot de minsta av mina bröder... Det är alltför många som blir utanförställda nuförtiden, men det glädjer mig alltid när jag ser och hör att det finns människor som hjälper andra.
Varm kram <3

http://enplatsilivet.blogspot.se

 
Mia

Mia

13 januari 2017 15:19

Livet är dessvärre inte rättvist. Hårt men sant. Visst berörs man. Behjärtansvärt att lägga omsorg och tid för de som mest behöver det.
Sänder en varm kram och önskan om en trevlig helg.

http://www.minsoltrappa.se

 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

13 januari 2017 16:26


Det är allt gott att det finns lite hjälp att få lite här och lite där. Tycker det är så bra med simhallen...
Gatans kör såg jag med, blir varm i hjärtat. Kommer att se de andra avsnitten också..

Varm kram ❤

http://egopyret.blogspot.com

 
Tove Olberg

Tove Olberg

13 januari 2017 19:10

Så gott att läsa detta!
Omtanke och möjligheter för de ensamma och utslagna gör gott!
Såg inte Gatans kör, men det är också en fin insats!
Önskar dig o Mysingen en fin helg!
Stor kram!

http://toveolberg.blogspot.se

 
geddfish

geddfish

14 januari 2017 10:13

Jag har också sett Gatans kör, underbart program!
Vilken fin insats av Centrumkyrkan, med direkthjälp, fantastiskt.
Önskar er en fin fortsättning på helgen!
Tack för go kommentar hos mig. Varm kram ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Lena i Wales

Lena i Wales

14 januari 2017 17:19

Härlig läsning! Fantastiskt arbete och verkligen bra gjort!
Som jag alltid säjer, man kan inte hjälpa alla,men alla kan göra något.
Ta det försiktigt i halkan!

http://lenaiwales.wordpress.com:

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards