Alla inlägg den 19 januari 2017

Av wiolettan - 19 januari 2017 08:41


I går hade vi vår första träff för detta år med vår lilla sånggrupp. Det kändes roligt att få träffas och sjunga igen. Så här den första dagen sjöng och övade vi på Evert Taubes låtar. Evert har verkligen skrivit många visor och en del av dem har ju blivit omåttligt populära.

   

Jag och mysingen plockade också undan julen, förstår att det var dags. Det blev mycket plock och jobb, men det måste göras. Eftersom vi hjälptes åt så gick det rätt så bra.


 

Här är några tomtar som stoppades i lådor. De får sova till nästa jul. Julgranen skötte mysingen om själv och tog hand om.


   

Såg på morgonen att kommunen inte har tagit bort sin julbelysning ännu. Det gladde mig, för det lyste så vackert på Sturegatan och där renarna står.


I morgon är det redan fredag igen och då är det en vecka sedan Tjugondedag jul, eller som en del säger, Tjugondedag Knut. Tjugo dagar efter jul då är, enligt äldre traditioner julen slut i Sverige. I andra delar av Europa firas julen till den 7 januari, vår trettondag. I Bondepraktikan står det: "Konung Knut bad dem hjälpa sig att driva julen ut".


Kungen Knut, det var en dansk kung som blev helgonförklarad.


Jag har en bror som heter Knut och på det namnet lärde jag mig en del ramsor eller verser som liten. Knut var måttligt road av våra små retliga ramsor. Men, denna är rätt så bekant och oförarglig.


Knut stod bakom en knut och knöt en knut,

då kom Knut som bodde knut i knut med Knut

och knöt upp knuten.




Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards