Direktlänk till inlägg 14 februari 2017

Alla Hjärtans Dag,,,

Av wiolettan - 14 februari 2017 09:47


och jag som har så många hjärtan. Det skulle bli ett långt inlägg om jag lade ut alla de bilder på hjärtan som jag har tagit under årens lopp. Helt plötsligt har dom funnits där, mitt emot mig, de har bara dykt upp, ibland från ingenstans och ibland lite mera givet.



 

Detta hjärta är i alla fall nummer ett. En bild på min mysing då han i lördags klädde upp sig i frack, för att få 10:e graden i Par Bricole.


Efter frukosten i morse tog vi en liten kort runda. Solen lyste och det var två grader kallt. Underbart väder. Det är bra, då kommer det kanske många på SPF:s årsmöte som vi har idag. Mysingen är protokollsekreterare där så han får jobba lite.


 

På vår lilla runda som vi tog idag gick vi in och köpte en lott. Det har vi inte gjort på flera år, men är det en speciell dag så är det. Har ni sett? Till och med lotten var det hjärtan på.


 

Detta vykort är det också hjärtan på. Jag tycker om texten. Det står:

Livet mäts inte i hur många andetag vi tar,

utan i de stunderna, som gör att vi tappar andan.



Alla Hjärtans dag kom till under medeltiden, helgonet Sankt Valentin, i England och Frankrike. Firandet började inom den Katolska kyrkan i slutet av 400-talet. Så det är en mycket gammal tradition.


Romantiken och kärleken då, som så starkt förknippas med Alla Hjärtans Dag? Jo, den kom till först under medeltiden i samband med Valentindagen. Det sägs att det började med att folk trodde att fåglarna då sökte och fann sin partner. Då började pojkarna och flickorna att fundera över vem som skulle bli deras Valentin, nå´t år framöver, för så länge tänkte de hålla ihop i alla fall. Det var också under den här tiden som seden att skriva kärleksbrev och dikter, började, helst rimmade dikter. Senare, under 1800-talet så kom det tryckta fina Valentinkort.


Idag är Valentindagen mycket uppmärksammad i engelsktalande länder, där brev skickas och presenter ges. Jag kommer ihåg då jag i början av 1980 åkte till London och där på hotellrummet fanns det en TV som hela dagen sände hälsningar och kärleksförklaringar. Det var just på Alla Hjärtans Dag, som jag då inte hade haft just någon kännedom alls om.



 

Hoppas att ni alla får en finfin Alla Hjärtans Dag.








 
 
Primrose

Primrose

14 februari 2017 12:14

En finfin Alla Hjärtans Dag till dig ,-)
Så stilig din mysing är ,-)
Intressant att läsa om hur Alla Hjärtans Dag kom till, en sån här dag behövs tycker jag, för alla har vi ett hjärta ,-)
Håller med bra text på kortet ,-))
Ha det fint KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
geddfish

geddfish

14 februari 2017 12:25

Alltid intressant att få ta del av historien bakom alla dessa dagar.
Vad stilig Mysingen är! Jag ser ju okså välklädda herrar på Vasaorden, som är öppen för både herrar och damer.
Du är ju en fena på att hitta hjärtan!
Och här kommer några extra till dig från mig 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
znogge

znogge

14 februari 2017 14:50

Du får samla på dina hjärtan i minnenas arkiv men nog har du allt en förmåga att snubbla över dem. Mysigt. Apropå mysigt så var din Mysing verkligen stilig på den stora dagen. Frack är ett stiligt plagg att bära.

Hoppas att ni får en fin alla hjärtans dag på alla vis.

Kram <3

http://znogge.wordpress.com

 
Ditte

Ditte

14 februari 2017 19:38

Så tjusig din Mysing är! Och visst är och har han ett stort hjärta.
Kanske har ni också tur med den hjärtliga trisslotten. Hoppas!
Texten på kortet är viktigt, något att ta med sig.
Tack för att du berättade mer om tillkomsten av Valentins Day. Jag hade aningar men visst inte helt.
Har varit i USA flera gånger just denna dag och där är den ju speciell på många sätt. Sverige har följt efter och övriga Europa likaså. Jag hoppas att detta budskap håller sig i mer än en dag för kärlek, värme och medmänsklighet är viktigt alla dagar. Stor och varm kram från mig.

http://akker.blogg.se

 
Kicki

Kicki

15 februari 2017 07:23

Vilken stilig man 👍👍
Citatet var så sant och bra, och tack för info om denna dag.
Så fint med hjärtan och förstår att du har många av dom💝 ha det fint och stor kram

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

15 februari 2017 16:25

Jag gillar din rangordning. Det bästa hjärtat överst. Han ser stilig ut. Din Mysing.
Blev det någon vinst på lotten?
Jag gillade texten på kortet.
Kram Bosse

http://bosseliden.wordpress.com

 
Annette

Annette

15 februari 2017 16:45

Jodå det blev en underbar kväll med särbo och barnen. Alldeles lagom med ett litet restaurangbesök...

http://storstadslivetefter40.blogspot.com

 
Vonne

Vonne

16 februari 2017 07:42

Tack för redogörelsen av historien kring alla-hjärtans-dags uppkomst. Sånt gillar jag. Ja så undrar jag förstås om det blev vinst på lotten. Annars kan jag tycka att handeln spelar lite för mycket på alla såna här speciella dagar. De vill sälja, sälja...
Stiligt hjärta, det där första.
Ha en bra dag. Kram

http://vonnevardag.se

 
Biggeros

Biggeros

16 februari 2017 17:22

Det visste jag inte att Alla hjärtans dag var en så gammal tradition.. I Sverige har väl inte dagen firats så länge såsom USA och England. Vi har tagit efter mycket. Visst är det mysigt att visa sin kärlek just denna dag. Jag visar kärlek för mina älskade resterande dagarna om året oxå=) Finns bild på din älskade man🤗🤗

http://Biggeros.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards