Direktlänk till inlägg 8 juli 2017

Nostalgi!?

Av wiolettan - 8 juli 2017 08:35


Lördag, det känns bra. Visserligen mår jag inte så där toppentoppen, men kunde i allafall, till motsats till igår, gå ut en liten runda i morse.


På tal om rundor, länge sedan jag gick runt Lötsjön eller Råstasjön, som vi gjorde nästan varje morgon förr i tiden. Saknar det mycket och mänskligt sett så kanske det inte kan bli som förr igen. Men, som min man säger då jag klagar över att jag inte kan röra mig som förr. "Tänk på att du är 75 år, du är inte 35 längre och du har fel på ditt hjärta,två olika fel". Ja, då tänker jag efter och blir lite si så där. Ojojoj, om några dagar fyller jag 76.


Ingen förväntar sig att jag springer någonstans. Alls... Kan gå i sakta mak.

Folk som ringer klockan nio på morgonen, kan gott få fråga: "Väckte jag dig"? Nej, skojar bara, stiger upp före kl. sex.

Folk ser mig inte längre som en hypokondriker. Jag kan klaga, krämpor kommer.

Jag har kanske  inte mer att lära mig på det hårda sättet. Lärt mig mycket den vägen.

Några av de saker jag nu köper, håller resten av livet. Eller jag har de saker som jag behöver för det dagliga.

Jag har slutat med att hålla in magen, oavsett vem som går förbi. Före 50 års ålder vägde jag 53 kg till mina 170 cm så det behövde jag inte då, men de senaste 20 åren är en annan sak.

Hemligheter som jag delar med vänner stannar kvar hos dem. För de kommer inte ihåg dem. Förresten mina vänner har alltid varit lojala, även när det gäller hemligheter.

Antalet nya hjärnceller jag får nu är äntligen nere på en nivå som jag kan hantera.


Fick lite längtan tillbaka några år, då jag och min mysing vandrade runt våra fina fågelsjöar. Så jag bläddrade lite i gamla bilder.


 

Mysingen och jag vid  Råstasjön. Detta är för 5 år sedan.


 

Sjöfågelmamma med sina telningar.


 

Detta kan man kanske kalla gåsmarsch.


Fågelpuss? Nej, fågelmatning.



   

Flyttfåglar på väg.


 

Här övar de inför sin flytt.



 

Inte rädd ett dugg.




 

Lite roligt är det att se hur fåglar beter sig. Här är de nog på väg till något samkväm.



 
 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

8 juli 2017 11:45

Extrafint förstafoto. Intressanta tankar som jag känner igen mig i. Du har också förmåga att skoja lite om det vi alla förr eller senare drabbas av. Det händer att jag också jämför mig med gamle/yngre Bosse. Det finns för och nackdelar med det mesta. Bra att ni har varandra. Ni pusselbitar.
Lördagskram Bosse

http://bosseliden.wordpress.com

 
geddfish

geddfish

8 juli 2017 14:08

Vilket fin kort på er två för 5 år sen! Dina tankar är också fina.
Tänker på för 5 år sen för min del. Änka och pilgrimsvandrade i Spanien.
Idag mer ont i krokiga ryggen, så det blir inte samma.
Du visar så vackra fågelbilder, en fröjd för ögat.
Sköt om er.
Lördagskram 💜

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Susie på Stjärnarve...

Susie på Stjärnarve...

8 juli 2017 17:13

Den 26 fyller jag 72, år alltså 71 just nu. Alltså samma som du var på bilden - men inte 17 kan jag går unt nån sjö inte!
Kan bero på min jäkla rygg, ett tag kunde jag knappt resa mig från en stol eller en säng och gå mer ämn 50 m var inte att tänka på - men nu är jag mycket bättre. Alltså sen jag slutade att böja mig framåt med raka ben.....Så jag ser med glädje fram mot resten av sommaren!
KRAM
Susie

http://stjarnarve.blogspot.se

 
Preciosa

Preciosa

8 juli 2017 19:50

Hej!
Så fina bilder! Jag skulle kunna gå runt Lötsjön om inte nya ECCO-skorna gjorde illa min fot :-) Alltid är det nåt! Fikade på Waynes Coffee i ett av fula höghusen. Trevligt där på uteplatsen och vilket gott bröd och mackor. Sol på em! Hoppas dom blir kvar!
Behöver nog mer gäster. Skönt komma ut efter allt som hänt.
Kram P ♥

http://www.spanienblogg,se/preciosa

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

9 juli 2017 13:14

Vilket käckt par med hattarna på svaj! Gillar den optimistiska
känslan i det du skriver. Fågelbilderna är jättefina; kul att se
den där långa raden i sjön; så ordentliga. :)

Betr. ålder - har blir det 90 för nästa april! Har haft turen att vara
frisk. Går gärna men inte långt. Orsaken till att jag är oppe kl.7
på söndagsmorron är att jag väcktes av benkramp, men det är ju
inget större problem; går över. - Ha det så bra i sommar-Sverige!

 
Ditte

Ditte

9 juli 2017 22:55

Jag läser ditt inlägg och ler inom mig. Humorn har du i behåll och distans till livet och tillvaron. Och vi blir ju inte yngre. Å andra sidan är ålder bara en siffra. Men krämpor kommer och de har en tendens att bli kvar. Svårt att acceptera men så nödvändigt. De blir en del av oss.
Jag tänkte länge på dina funderingar och kan också känna igen mig. Jag har ju turen att just nu var ganska pigg, men om morgondagen vet man inget.
Fina foton och med underfundiga texter till.
Bilden på dig och Mysingen är verkligen extra fin.
Stor kram!

http://dittemitti.se

 
Gunnel

Gunnel

10 juli 2017 07:37

Helt fantastiska fågelbilder! Jag gillar din positiva syn på att bli äldre. Man behöver varken se ut eller kunna göra samma saker som när man var ung. Ombyte förnöjer heter det ju. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
Znogge

Znogge

10 juli 2017 17:11

Jag är betydligt yngre men vet inte om jag orkat runt någon sjö. Du får njuta av det som du klarar för visst märker man att man inte är lika ung längre. Men allt man kan är bättre än inget!

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
gun

gun

10 juli 2017 21:17

Fina bilder och den första är finast tycker jag på dig och Mysingen. När jag läser det du skriver får jag ett litet leende på mina läppar, gillar din humor. Åldern är bara en siffra och visst märker man att man inte är ung längre.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards