Direktlänk till inlägg 14 april 2018

Mössor och vår.

Av wiolettan - 14 april 2018 09:42


I förrgår  då vi gick till vår sångövning kändes det nästan som vår i luften. Den starka blåsten förtog en del men solen lyste och värmde. Jag behövde inte ha mössa på. Ni vet jag och mössor, det går inte ihop och ändå så vet jag att vid kallgrader och om det dessutom blåser hårt så måste jag ha mössa på, ute.


Jag har en syster i Vännäs, utanför Umeå som är mycket duktig på att sticka och virka. Hon har tillverkat många vantar som hon har givit bort. Jag har flera mössor och halsdukar som hon har gjort.



   

Hon och hennes dotter var hos oss några dagar i mars och efter det har hon sänt mig två mössor. Tyckte kanske att den jag hade inte var så bra, eller jag sa att jag trivdes inte i den.


På tal om att sticka. Mysingen har berättat för mig en sann historia ifrån hans fars ungdomsår.


Det var en dam, uppe i Norrland någonstans,  som stickade yllestrumpor, lite tjockare, fina och svarta.  De blev mycket populära och gubbarna på ett bygge hörde talas om dessa varma strumpor och köpte. De fick det varmt och skönt om ben och fötter. Verkmästaren på bygget hörde talas om gumman och hennes hemstickade strumpor och ville också ha ett par.


”Ojoj, till självaste verkmästar´n, då måste jag sticka några extra fina”, tänkte gumman och stickade in röda ränder i det svarta, med den påföljd att verkmästaren inte kunde ha dom för han blev utskrattad av sina arbetare.  Så hade man inte förr i tiden, färggranna strumpor, det gick inte an, på en karl.


I morse plus minus noll och solen lyste. Vi kunde ta en kort promenad, cirka en halv timme, men alltid något.


 

Krokus i gult, lyste så vackert i solen.


  

I vitt, också vackert.


 

Eller varför inte i blått.


 

Här ser ni hela den blommande slänten vid Tulegatan.


Ojdå, nu strax melodikrysset. Det får vi inte missa. Tävlingar och musik, två av mina intressen.


Trevlig helg önskar jag alla som läser min blogg.





 
 
Ingrid

Ingrid

14 april 2018 10:41

Strumpor med röda ränder, det kunde nog ingen karl ha på den tiden. Men hon menade ju bara gott!
Nu är tiden för krokus snart förbi och de jag har i rabatten är helt vissna nu, men det kommer annat som efterträder dem.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Znogge

Znogge

14 april 2018 11:05

Kan tänka mig att män på den tiden inte hade randiga strumpor även om hennes tanke var god.

Vilka fina mössor du har i alla fall! Själv ser jag inte klok ut i mössa så jag fäller oftast bara upp kapuschongen på min duffel. Enklast så :-)

Kram och ha en härlig lördag!

http://znogge.wordpress.com

 
Ditte

Ditte

14 april 2018 16:15

Tack för vackra vårbilder! Och så fina alla krokusar lyste. Musik och tävlingar tycker jag också om, men har de sista månaderna inte löst melodikrysset. Har inte blivit av.
Roligt med fina mössor. Jag är ingen mössfantast heller men tar nu på mig en om det blåser och är flera minusgrader. Men åker jag skidor så kan jag ha mössa eller pannband dock...
Stor kram och trevlig fortsatt helg.

http://dittemitti.se

 
geddfish

geddfish

14 april 2018 17:20

Här har du en som gärna går i mössa, hellre det, än att frysa, och kan även vika upp kapuschongen, om så behövs. Tala om frusenhet!
Vackra blomster, nu njuter vi!
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Preciosa

Preciosa

15 april 2018 18:52

Hej Wiolettan!
Söta mössor! Jag har alltid velat ha en mössa, men finns inte så stora som jag behöver :-)Får liksom inte sitta åt.
Min mor och styvfar stickade raggsockor i mängder...Han bara rätstickning där det skulle vara och mor skaft och häl :)Gick åt i mängder på mitt jobb. Dom hann inte med alla som ville ha :-)
Kramar! P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Kicki

Kicki

15 april 2018 19:17

Åh vilka fina mössor, jättefina.. Mössa har jag jämt när det är kallt om öronen.
Härliga bilder på prunkande vårblommor, man blir så glad av dom.
Ha det bra kramar

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
gun

gun

15 april 2018 20:11

Ja, på den tiden hade nog inte männen färgglada strumpor:).
Vilken duktig syster du har som stickar och virkar.
Här har blommorna verkligen kommit i gång både i trädgårdslanden och ute i skogen.. jag bara njuter av solen och värmen.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Primrose

Primrose

15 april 2018 21:09

;-))) Ja så det blir när man ska göra något speciellt och de gubbarna ville nog inte sluta retas ,-)
Mössorna var ju jättefina de du fått, men jag är som du gillar inte mössor ,-)
Krokus i olika färger är så vackert visst blir man glad ,-)))
Fina bilder och skönt att ni kom ut och kunde njuta.
Ha det fortsatt jättefint. Varm Kram Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Anneli

Anneli

16 april 2018 01:15

Visst är det vackert med blommorna som tittar fram nu. Solen som värmer gott, men det har den inte gjort idag, det har t.o.m regnat till o från.

Det var jättefina mössor som du fick av din syster. Jag önskar att jag var duktig på att sticka o virka.

Hoppas att du mår bra vännen, ha en bra dag kramar ♥ ♥ ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

 
Gunnel

Gunnel

17 april 2018 14:45

Så fina mössor! Vilket jobb med allt det mönstret på den grå. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

 
Lena i Wales

Lena i Wales

18 april 2018 10:04

Fina mössor din syster gjort, hon kan, ser jag. Hoppas bara att du inte behöver använde dem på ett tag. Ser ut som vår hos dej.
Fin berättelse från förr.
Önskar dej en fin dag!

http://lenaiwales.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards