Direktlänk till inlägg 13 januari 2019

Nostalgi.

Av wiolettan - 13 januari 2019 09:29


Uti morgonstunden beder jag till dig,

led med fadersögon mig i dag min stig

Och när kvällens skuggor dölja sjö och land,

Fader dig jag beder håll mig i din hand.

Uti livets morgon vid dess middagstid.

I dess sena afton vare du min frid.




I dag är det Trettondedag jul. Då jag var liten trodde jag att det hette trettondedagsknut. Kanske beroende på att min ena bror heter Knut och det var då hans namnsdag.


Knut är 3 år äldre än mig och som unga umgicks vi mycket. Vår ena bror var 4 år äldre och vår yngre syster 2 år yngre så vi var närmast att ha liknande intressen, på något sätt, av oss 9 syskon som då var i livet.


Vi åkte spark eller gick tillsammans till vår kyrka eller andra träffar och jag fick lära mig mycket av min bror. På vinterkvällarna då det var mörkt och stjärnklart lärde han mig om stjärnornas liv, vad de hette och var de fanns i förhållande till varandra. Jag kommer ihåg att jag mest var facinerad av Vintergatan,  Stora och lilla Björn och så klart Polstjärnan. Det vackra norrskenet som sprakade, gnistrade och lyste upp himlen så vackert fick jag också lära mig om. Kunde inte se mig mätt på alla dessa färger.


Sommartid var det molnen som var föremål för vår utforskning. Knut lärde mig vad de hette. Stackmoln, Åskmoln, Slöjmon och Vackervädersmoln var några namn jag snappade upp och kommer ihåg.


Knut var, liksom vi andra syskon, intresserade inte bara av naturens fenomen utan också av djuren, fåglarna. Så på mörka vinterkvällar då vi var på väg hem, fick jag lära mig hur vissa av djuren lät. Rävens ylande tyckte jag inte om, nästan som ett barns gråt, lodjurets läte trodde jag mera skulle vara som en katts jamande, men icke.


Det finns mycket i min hjärna som jag minns

ifrån barndomsåren, som jag trodde att jag glömt, ett citat från Wiolettan.



Det underligaste med framtiden är väl att man då

kommer att kalla vår tid gamla goda,  sa en gång Ernest Hemingway.



 

Ha en finfin dag.



 
 
Ingrid

Ingrid

13 januari 2019 11:06

Jag hade också en älskad Knut; pappas äldsta bror. Han var lärare och jag hade honom i femte klass i folkskolan och jag var väldigt mycket hemma hos honom och faster Nanny. De hade inga egna barn och där blev man behandlad som en vuxen. Jag fick dricka kaffe och i farbror Knuts bokhylla var det fritt fram att läsa precis vad man ville.
Han en skön trettondag!
Kram, Ingrid

http://ilevander.blogspot.com

wiolettan

13 januari 2019 19:56

Fint minne som du också har av en kär Knut. Att bli behandlad som vuxen kan betyda mycket då man är barn. Du lärde dig säkert mycket av din farbror och faster.
Jag förstår att du menar Tjugondedag jul.
Detsamma till dig, tack. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

13 januari 2019 11:11

Tjugondag ska det givetvis vara, men det förstår du nog.
Kram, Ingrid

http://ilevander.blogspot.com

 
Znogge

Znogge

13 januari 2019 12:33

Vilka härliga minnen från din barndom och gemenskapen med Knut och syskonen. Det bär man med sig hela livet.

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

13 januari 2019 20:04

Helt rätt, jag kommer ihåg lite ibland då jag påminns av en eller annan anledning. Och, idag var det Knuts namnsdag.
Kram!

 
Ditte

Ditte

13 januari 2019 14:16

Så fina minnen du har med dig och väldigt trevligt att ta fram dem då och då. Man liksom kan uppleva saker på nytt när man gör det. I alla fall lite...
Tack för att du delar med dig.
Varm kram!

http://dittemitti.se

wiolettan

13 januari 2019 20:13

Ibland ploppar minnena upp, då jag minst anar det. Jag har en hel del minnen ifrån min barn- och ungdomstid och har lätt för att jämföra med hur det är nu drygt 60 år senare.
Lite blir jag faktiskt i tankarna tonåring igen.
Roligt att du vill läsa.
Varm kram till dig och trevlig kväll.

 
Gunnel

Gunnel

13 januari 2019 15:46

Så härligt det är när man plockar fram gamla minnen. Av bara farten kommer man då ihåg händelser som varit bortglömda länge. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

13 januari 2019 20:24

Helt rätt. Det ena minnet sätter ibland igång en hel sjö av andra minnen. Men jag måste tillbaka till nuet så att inte inlägget blir för långt. Men det känns bra att minnas goda och lyckliga stunder. Kram!

 
Preciosa

Preciosa

13 januari 2019 17:16

Hej Wiolettan!
Gamla fina minnen! På den tiden hade man tid att titta på stjärnorna och fundera på vad dom heter...kommer ihåg det.
Bra lärare du hade! Jag kommer inte ihåg om tiden var god :)
Antagligen godare än nu. Jag har inte tagit ner stjärnan jag fick uppsatt av min granne. Den är så vacker...men måste väl :-)
Aldrig haft så fin stjärna!
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

13 januari 2019 20:33

Hej Preciosa! Så rätt du har där, då hade vi tid att skåda upp emot himlen och se stjärnor och fundera över livet och dess, ibland svårtydda mening. Då var vi unga men hade inga mobiler och datorer att fästa blickarna på.
Ibland var tiden god, i bland inte, som det fortfarande kan vara för en del av oss, fast på ett annat sätt.
Min bror Knut var så duktig och kunde så mycket för att han var intresserad av detta.
Vi har våra stjärnor och julsaker framme fortfarande men det blir väl bortplockning i veckan som kommer, om orken finns där.
Ha du kvar din fina stjärna, det är ju fortfarande så mörkt på kvällar och mornar.
Kram!

 
gun

gun

13 januari 2019 17:28

Härliga barndomsminnen som du har. Det finns med en hela tiden. Tänk vad man lekte och var ute om dagarna mot dagens barn som mest sitter inomhus bakom sina skärmar.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

13 januari 2019 20:36

Barndomsminnen följer med oss, både de roliga och de mindre roliga.
Att vara ute och leka hörde liksom till mera då, det var en del av det naturliga livet.
Du har så rätt Gun, många sitter för länge och för ofta vid sina skärmar.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

13 januari 2019 21:40

det Knut idag, jag har förklarat varför kyrkan ändrade dagen.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

13 januari 2019 21:50

Läste det hos dig Hannele, intressant, tack.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

14 januari 2019 06:43

Så fina minnen ... trevligt att läsa!
Önskar dig en bra start på veckan!
Kram

http://https://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

14 januari 2019 08:48

Ibland kommer jag ihåg och förundras över hur livet gestaltades då och hur det blev. Roligt att du vill läsa.
Önskar dig också en bra vecka.
Kram!

 
wiper

wiper

14 januari 2019 07:48

Jag trodde också det hette trettondag knut ;) Så många syskon ni var vi är bara tre. Så fina minnen och vilken härlig bror som lärde dig så mycket. Vilken utbildning du fick av honom i barnaåren.

Det du skrev på slutet är ju så sant och visst är det konstigt att varje tid som passerat kommer att gå under namnet: gamla goda tiden

Härligt inlägg

Ha en jättefin början på veckan
Hälsning från
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

14 januari 2019 09:02

Se där, då är vi i alla fall två.
Ja, vi var många syskon. Mamma och pappa fick 10 barn, nu är vi 8 kvar i livet, den äldsta 91 år och de yngsta 70 år, tvillingar.
Jag har många minnen ifrån min barndom, men en del har förbleknat.
Min bror Knut, så duktig och intresserad av himlen och rymden.

Visst är det märkligt, men så blir det nog, alltid "den gamla goda tiden". Människan kanske har en förmåga att komma ihåg de fina sakerna och de tråkiga förtränger hon, kanske, så gott det nu går.
Hoppas att du får en finfin vecka.
Kram till dig Malin.

 
Amanda (Swedish Passport)

Amanda (Swedish Passport)

14 januari 2019 08:56

Åh så vackert inlägg!

http://swedishpassport.com

 
wiolettan

wiolettan

14 januari 2019 09:03

Tack, snälla Amanda.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

15 januari 2019 09:06

Vilket vackert personligt blogginlägg. Själv har jag alltid önskat att jag hade en lillasyster som bara var några år yngre än jag. Vintergatan och olika sorters moln har alltid intresserat mig.
Din fina bror Knut är säkert lika glad för dig.
Nu kom jag på att jag älskade att åka spark. Det var högtidsstunder när det var såpass mycket snön i Halmstad att det var möjligt.
Dina fina minnen får igång mitt minne. Precis som det ska vara när Blogglandia är som bäst.
Hoppas det inte blåser lika mycket hos dig som hos mig. Jag hoppade min morgonrunda. S berättade igår att det är tio mil från vår ö till fastlandet. Undra om det är Gun eller ex. du som är min närmaste bloggfastlandsgranne. ;)
Kram Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

17 januari 2019 11:32

Tack snälla! Jag är tacksam att jag har så många syskon som jag har, en förmån.
Jag saknar min bror Knut, mycket, han finns men livet ger oss prövningar.
Spark, ja tänk att åka spark över skaren, helt underbart.
Nja, inte så mycket blåst nu, men halt så jag går inte ut om jag inte måste. Hoppas att de sandar ordentligt snart.
Det känns som om Gotland ligger rätt så långt ifrån S-berg.
Kram till dig Bosse.

 
geddfish

geddfish

15 januari 2019 13:11

Härliga minnen! Jag kände ingen Knut sen förr, inget att relatera till sådär.
Vad härligt att ha en storebror! Eller du kanske hade två! Ja, ni var många syskon. Jag var ensambarn. Men tidvis hade vi sommarbarn och fosterbarn, men de var så mycket yngre.
Minnena ploppar upp ibland och ibland kommer de i drömmarna för mig.. otroliga drömmar, faktiskt.
Värmande tisdagskram till dig!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

17 januari 2019 11:36

Ja, många sköna minnen.
Jo, Gerd jag har 3 bröder som är äldre än mig. Vi har varit 10 syskon, 5 pojkar och 5 flickor.
I drömmarna går minnena gärna tillbaka till då vi var unga. I alla fall hos mig. Häromnatten var jag ung igen och sprang hemma och försökte komma inomhus, jag var jagad. Som tur var så vaknade jag upp.
Kram!

 
Augusta

Augusta

16 januari 2019 11:04

Nej, allt var ju inte bättre förut eller god, fast om jag tänker på min mammas generation så är den generationen och då tidigare väldigt ärliga, hederliga och arbetsamma. I dagens samhälle, kliar man sig i huvudet och vet inte om man ens kan lita på politiker :D Men något som är bra i dagens samhälle är internet och Iphone/smartphones. I dagens värld har man aldrig tråkigt då man väntar på bussen. Inte med sin mobil.
Du får komma och titta på min blogg och se på all snö som kom till Lappland på ett dygn. Är här uppe just nu.

Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

17 januari 2019 11:42

Där tror jag du har rätt. Visst fanns det rötägg förut också, men i det stora hela så var människorna mer hederliga och ställde upp mycket för varandra.
Brottsligheten till exempel, har blivit mycket större och mera.
Politiker, nej de borde få vara som "vanliga" människor, leva som oss och se verkligheten, den som de ska bestämma över.
Jag har inte dessa moderna apparater, men en gammal mobil har jag.
Jag har inte heller tråkigt om jag väntar på tunnelbanan, eller så, min fantasi jobbar och kollar in omgivningen.
Snö i Lappland, det måste jag kolla.

 
Primrose

Primrose

16 januari 2019 20:53

Vilka fina härliga minnen, stor syskonskara, jag önskade mig alltid syskon, men var ensambarn, Så en Knut hade jag behövt! ,-)

Så sött med namnet du trodde det hette! ,-))
Ha det fint KRAM från mig Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

17 januari 2019 11:47

Hej Primrose. Roligt att se dig igen.
Ja, vi var många och hade hjälp och sällskap av varandra. Hjälptes åt så gott vi kunde. Vi hade det inte så fett, men våra föräldrar var duktiga.
Ha det bra du med. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards