Direktlänk till inlägg 17 januari 2019

Lite tankar.

Av wiolettan - 17 januari 2019 09:40


Minus 5 grader och det har kommit ett par centimeter snö. Det är jättehalt ute, så att jag håller mig inne. Mysingen ska handla lite förnödenheter åt oss och jag stannar hemma så att han slipper "dras" med mig.


I morgonbitti måste jag iväg för att ta lite prover, på fastande mage, så det blir tidigt på morgonen.


Sedan om cirka en vecka, tillbaka till läkaren för utvärdering av de två nya medicinerna. Hoppas att blodvärderna är bättre. Att hjärtat har blivit bättre är väl inte så mycket att hoppas på. Mysingen tycker att jag har mera ork nu och det bådar gott. Det som inte är bra är att av en tablett får jag huvudvärk efter lunch och den andra ger mig illamående. Det går över lite om jag äter.


Det påminner mig lite om då jag var liten och var sjuk nästan en hel vinter. Fick tillslut vitaminbrist och fel på njurarna, blod i urinen och ingen matlust. Att jag då inte ville äta berodde säkert på att läkaren hade ordinerat mat utan salt och socker. Tänk er, potatis utan salt, eller pannkakor utan socker eller sylt, det smakade bara mjöl. Vi hade det inte så bra ställt hemma så det fanns ju inte pengar till att köpa så mycket frukt, till exempel. Men min mamma kom en dag med en apelsin och jag blev så glad, kommer jag ihåg, det var ju en lyxvara för oss. Kommer även ihåg besvikelsen då jag inte fick ner en endaste liten klyfta.


Nu har vi "städat bort" julen. Alla julsaker nerplockade igen och tomtarna får vila nästan ett helt år. Det blev lite tomt men det känns samtidigt skönt.



 

Julkyrkan har vi monterat ner.


    

Alla julkort som har kommit har jag också plockat ner. Det var en hel del.

Ha det finfint.

 
 
geddfish

geddfish

17 januari 2019 12:00

God förmiddag! Ja, här skiner solen och det ska visst vara halt ute här också. Har inte prövat än men ska gå till affären en sväng, det är bara 200 m.
Hoppas dina prover visar fina resultat nu. Ja, se det där med matlusten, maten måste ju smaka, för att det ska vara gott och vilja ha
Här står det två kassar med julljusstakar som ska ner till källaren, men dit får de komma strax, jag byter ut dem mot en liten resväska hit upp.
Ha en fin dag, varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

17 januari 2019 15:30

Ingen sol här men mycket halt. Hoppas att de har sandat så du kan gå obehindrat. 200 m, så skönt att ha så nära till affären.
Jag tror att järnvärdet har blivit bättre, hoppas.
Det var ett bra byte, julsaker emot resväska. Det blir till att resa då, snart.
Önskar dig också en fin dag.
Varm kram!

 
Gunnel

Gunnel

17 januari 2019 12:05

Hoppas det blir positiva besked från läkaren. Visst känns det skönt när alla julsakerna är borta, även om jag älskar att ha dem framme. Nu vet man ändå att det går mot varmare tider och jag längtar så. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

17 januari 2019 15:33

Ja, så jag hoppas på bra besked.
Jag saknar alla ljusen och juldukarna, de lyser upp, men nu har det varit Tjugondedag jul. Då ska det visst bort.
Det har blivit bra mycket ljusare nu på eftermiddagarna och även om det bara är januari så går vi emot varmare tider.
Kram!

 
Anki

Anki

17 januari 2019 13:46

Inte roligt med halkan ... bäst att hålla sig inne. Skönt när julen är bortplockad och skönt att se fram mot en ny vår :)
Hoppas nu dina prover är bra!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

17 januari 2019 15:36

Halkan är jobbig och det kan vara riskabelt att ramla och kanske bryta sig. Jag har det bra som har min mysing som kan gå och handla. ´Han tog på sig broddarna men sa att det var mycket halt och förrädiskt.
Tack jag hoppas också ¨på bra prover.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

17 januari 2019 17:02

Visst är det skönt när man har plockat undan julen och det ser ut som vanligt igen. Jag har bara utebelysningen kvar och den får vara det månaden ut, men jag har minsann fått ändra timern ett par gånger redan. Den ska ju bara lysa när det är mörkt.
Kram, Ingrid

http://ilevander.blogspot.com

wiolettan

17 januari 2019 17:38

Så är det, helt visst, men lite saknar jag, en del.
Vi har också utebelysningen kvar och den är på både dag och natt. Ännu så länge har alla grannar den kvar också, dygnet runt.
Kram till dig Ingrid.

 
Znogge

Znogge

17 januari 2019 17:13

Det är inte lätt att bli sjuk som liten och få sådana matrestriktioner. Det fanns dessutom inte samma möjligheter som näringsdrycker och annat som finns numera. Hoppas proverna visar en förbättring! Även om det blev lite tomt så var det ändå skönt att plocka undan julen tyckte jag. Fast vår utomhusbelysning den får vara kvar ett tag till!

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

17 januari 2019 17:41

Det var sannerligen en jobbig tid och höll i länge. Där skriver du en sak som jag inte har tänkt på Znogge, men visst var det så, allt var annorlunda och läkarvetenskapen var inte heller som den är idag.
Önskar så att proverna ska visa att det går till bättring.
Samma här med belysningen ute.
Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Viola

Viola

17 januari 2019 18:15

Hoppas att dina prover är som de ska.
Jag har liksom du plockat bort julsakerna. Lite tomt men jag
får glädja mig åt att det blir ljusare på kvällarna.
Ha det bra.
kram

http://http:polargrevinnan.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

17 januari 2019 18:46

Tack, det hoppas jag också.
Läste i min 5-årsdagbok att jag plockade ut julen, senare i fjol.
Vi har kvar slingan på balkongen, den lyser upp i mörka kvällen.
Välkommen till min blogg, polargrevinnan.
Ha det fint och kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

17 januari 2019 20:33

så många julkort får vi inte längre, skickar inte heller...

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

17 januari 2019 21:29

Jag tycker att det är lite speciellt med att få julkort fortfarande och skickar också, så det vet mina vänner om.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Augusta

Augusta

18 januari 2019 13:12

Julkyrkan påminner mig om min morfar/mormor dom hade en julkyrka. Man drog upp den och en melodi fick vi höra. Vet inte vart den tog vägen eftersom de båda finns inte längre.
Vilka populära personer ni är som fått så många julkort :D

Kram

http://nouw.com/gulahuset

 
wiolettan

wiolettan

18 januari 2019 14:03

Vår kyrka lyser och så spelar den "Stilla natt". Jag bara älskar den. Så fin och så till åren och håller än, den är rätt så gammal.
Jag blir så glad för varje julkort jag får och det tror jag mina vänner vet. SMS eller på mailen, jo, det kommer också, men kort på posten som förr, det är modellen, enligt mig.

Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

19 januari 2019 17:45

Hoppas och önskar att dina prover ska vara bättre och att det även ska ordna sig med medicinerna så att du inte mår illa.
Skönt att få plockat undan julen men kan förstå att du tycker det blir lite tomt. Kyrkan är så fin. Jag hade en liknande när jag var barn och jag vet inte vart den tog vägen. Den försvann 1959 då vi flyttade från Västergötland till Solna och spelade också Stilla natt.
Att vara sjuk en hel vinter måtte ha varit riktigt illa och än värre när du hade dålig matlust och socker och salt togs bort från kosten. Sedan när du fick en apelsin kunde du inte äta den...Så trist. Ja, dessa minnen har en med sig.
Varm kram och många tankar från mig.

http://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

20 januari 2019 09:07

Tack, det hoppas jag också. Detta illamående är inte trevligt, men, det kunde ha varit mycket värre, tröstar jag mig med.
Jag tycker om vår gamla kyrka och är lite förvånad över att spelverket i den fungerar fortfarande. "Stilla natt, heliga natt", låter fint ännu efter alla dessa år.
Ja, den vintern i min barndom glömmer jag inte. Visserligen var jag ofta sjuk som liten, men detta var något som inte ville rätta till sig i första taget.
Tack för din värmande omtanke. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards