Direktlänk till inlägg 21 januari 2019

Månen och pirr i magen.

Av wiolettan - 21 januari 2019 08:59


I går då jag hörde på TV om superblodmånen som skulle synas i dag på morgonen så sa jag till mysingen att vi kan väl gå ut och titta om det syns något speciellt. Om det inte var molnigt förstås och jag mådde bra.


Eftersom det är både total månförmörkelse och blodmåne samtidigt så kallas den för superblodmånen. Nästa chans att få se den i Sverige är om 10 år, närmare bestämt nyårsafton 2028.


Månen upplevs som extra stor eftersom den befinner sig närmast jorden i sin bana, den förmörkas och färgas röd.


Jodå, vi fick se den. Den var nästan gömd då den förmörkades, men jag fick ingen bra bild att visa, så jag avstår ifrån det. Många fina bilder finns annars att se på nätet, jag har varit inne och kikat och en del är ifrån Stockholms trakten och är vackra, en klart annorlunda måne.


Vi hade minus 11 grader så det var kallt att stå ute och kolla. Halt var det också. Då vi var på hemväg och gick på trottoaren kom det, äntligen, en traktor som kunde sanda gångbanan. Välbehövligt.


  

Denna fina blombukett fick mysingen då han var på sin loge Odd Fellows i fredags. Tydligen har han varit duktig och hjälpsam där så de ville visa honom sin uppskattning. Det uppskattas.


 

Jag fick också uppskattning. Inte för att jag varit duktig och hjälpsam utan ifrån en bekant som vi hade som nattgäst här i helgen. Jag älskar blommor, så den uppskattades också.


Mysingen är på sammanträde hos SPF och jag kan roa mig själv, det är inte svårt. Jag har så många tankar, drömmar och visioner, för att inte tala om fantasi. Är tacksam att jag har kvar fantasins gåva.


Om dina visioner inte ger

dig pirr i magen, är antingen

dina visioner för små eller din

bild av Gud för liten.



Önskar er en finfin måndag och bra vecka.





 
 
Anki

Anki

21 januari 2019 13:40

Så fina blommor! Dem blir man verkligen glad av!
Här snöade det i morse, därav den gamla bilden - men nästa gång ... då kanske man får se den :)
Ha en fin fortsättning på den här dagen!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

21 januari 2019 15:56

Ja, blommor förgyller ett rum och tillvaron. Ja, om 10 år. Den som lever får se, som man säger.
Tack, önskar dig Anki detsamma. Kram!

 
geddfish

geddfish

21 januari 2019 13:48

Alltid roligt att få blommor! Så fina!
Önskar dig en bra dag och här kommer en varm kram 💝

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

21 januari 2019 15:57

Visst är det välkommet med blommor.
Tack för kramen och detsamma till dig.

 
Znogge

Znogge

21 januari 2019 14:33

Visst är det roligt att få vackra blommor så dem var ni säkert förtjänta av. Själv missade jag månen helt men så fick det vara.

Kram och ha en bra start på den nya veckan!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

21 januari 2019 16:00

Ja, jag tycker om blommor. Måste försöka att köpa några tulpaner också, det är ju den tiden nu.
I södra Sverige var det kanske inte så klart på himlen den tiden på morgonen, vad jag kunde förstå, så det var nog inte lätt att se månen då.
Tack, detsamma till dig Znogge. Kram.

 
Preciosa

Preciosa

21 januari 2019 15:36

Hej Wiolettan!
Här var det månfritt :) Det förhatliga "nybyggda" huset skymmer allt. Bor instängd... OK, lite himmel ser jag men inte Tulegatan som jag vill se...snart kommer väl ett höghus så bor jag i en grotta :-)
Vackra blommor din Mysing fick. Uppskattad herre!
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Wiolettan

Wiolettan

21 januari 2019 16:04

Hej Preciosa.
Aha, du bor så till att du inte ser så bra upp emot himlen. Vi såg den inte heller ifrån fönstren utan gick upp emot Tornparken, men så fanns den helt nära så vi kunde se den ifrån Tornstigen, skönt, vet ej hur trappan upp till vattentornet var.
Ska de bygga flera hus vid Tuletorget? Är det inte fullt som det är redan? Det var en tråkig nyhet.
Jaa, blombuketten är fin.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

21 januari 2019 21:35

himlafenomen är spännande, jag väckte alltid våra barn på natten när det var något speciellt, sist satt jag med äldsta barnbarnet i min iPad när det var Solförmörkelse på Svalbard - sonens produktcontainer råkade vara där just den dagen.

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

wiolettan

22 januari 2019 11:15

Håller med dig om himlafenomenen. Det är riktigt spännande och även mäktigt. Det finns så mycket i universum som vi inte vet så mycket om.
Solförmörkelser har jag också sett, nästan overkligt.

 
wiper

wiper

22 januari 2019 09:36

Tack för informationen om blodmånen. Det var ingen klar himmel här så vi såg den inte tyvärr. Synd att det är 10 år tills nästa gång för man är ju upp i åren nu.

Vi hade så kallt i går men nu minus 4 grader. Vilken vacker bukett han finns och som du säger kul att bli uppskattad för det man utför.

Jättfin blomma du också fick av bekant. Visst är det härligt att man har kvar sin fantasi, drömmar och att ta vara på dagarna.

Ha nu en skön tisdag
kram från
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

22 januari 2019 11:12

Jag såg på väderkartan att det inte var "månljust" i hela Sverige, synd.
10 år går fort, eller 9 kanske det är snart.
Minus 4 grader, lagom, vi hade bara minus 2 i morse och det kändes skönt.
Jag tycker om blommor och krukväxter och blir så glad om jag får någon, vilket kan hända ibland.
Jag är jätteglad att jag har kvar min fantasi och att jag kan, för det mesta, se lite optimistiskt på livet och framtiden.
Önskar dig också Malin en skön tisdag. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

22 januari 2019 12:22

Vad roligt att ni fick supermånen! Ja, en del moln var det. Och den är svår att få med bra på bild. Jag gjorde ett tappert försök men bra blev det inte. Systemkameran och ett stativ hade underlättat men det hade jag inte tänkt på.
Så fina blommor att glädjas åt och visst piggar dem upp.
Och fantasi och visioner är alltid fint att ha. Tunga att bära på är de ju inte heller.
Varm kram!

http://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

22 januari 2019 13:43

Vi fick se den, men det blev inga bra bilder, jag försökte flera gånger. Systemkamera hade varit bra, men jag såg en hel del fina på nätet och på TV.
Jag blir så glad av blommor och omtanken inte minst.
Visioner är bra, för drömma kan man ju alltid och fantasi det har jag en hel del av. Det är som kunskap, inte tungt alls att bära på.
Varm kram till dig Ditte.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Augusta

Augusta

23 januari 2019 09:28

Den månen hade jag velat se :D Men satt på nattåget från Norrbotten. Hade så värk i ena knät att jag bara ville gråta där jag satt i hundkupén på tåget. Hunden drog så i kopplet då vi skulle till bussen som skulle ta till tåget. Jag ramlade på isen och skadade mitt knä så mycket att jag fick denna hemska smärta som jag fick. Är bättre nu men fortfarande ont.
Kram till er!

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

24 januari 2019 10:23

Men så jobbigt för dig med knät. Halkan kan ställa till mycket för oss gående och då olyckan är framme har vi inte mycket att sätta emot.
Hoppas att det snart gör över, värken, annars blir det läkarbesök, kan jag tänka mig.
Kram till dig och krya på dig.

 
Ingen bild

Lena i Wales

23 januari 2019 11:47

Tänkte kolla på månen, men glömde bort det och nu är det för sent.
Fina blommor,han är säkert värda dem.
Ta det försiktigt i halkan!

wiolettan

24 januari 2019 10:25

Vissa hade tur med vädret och såg en fin, stor måne. Vi såg den också men jag fick ingen bra bild.
Jo, visst, mysingen jobbar en hel del i logen han tillhör och då är det ju trevligt med lite uppskattning.
Håller mysingen i handen och han har broddar, så vi är försiktiga i halkan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards