Direktlänk till inlägg 24 januari 2019

Ett dussin år.

Av wiolettan - 24 januari 2019 10:00


Älskar du livet?

Förslösa då inte tiden,

för det är den livet består av.



I morgon är det 12 år sedan som mysingen och jag förlovade oss, med varandra.


Tänk att vi har stått ut med varandra så länge. Vi har bott ihop i 14 år. 


Det är en sak att träffas som yngre, bli kära och flytta ihop. Man är ung, livet leker och man har lätt att anpassa sig och njuter av livet.


Som äldre, jag är 77 år och mysingen 76, så är det lite svårare.


Att ha levt ett helt arbetsliv, blivit pensionär och då helt plötsligt bli änka, efter 35 år tillsammans, bara det var omvälvande och tragiskt. Då träffa en ny man, efter endast 2 år och börja sällskapa, kändes speciellt. Det var många tårar och många skratt, den första tiden. Det är kanske lätt att mera ge sig hän åt en ny bekantskap, kanske för att glömma, kanske för att slippa tänka, kanske för att kärleken finns där.


Vi har haft våra duster. Tänk er själva. Båda hade vi haft ett liv ”före detta”, med familjer och umgänge och jobb. Vi hade fått en del vanor, eller varför inte kalla dom ovanor, inrutade sådana. Båda har vi ett häftigt temperament. Mysingen blir arg, kokar över alla bräddar, så går det snabbt över. Jag blir jättearg och det går inte över direkt, utan jag går omkring och ”surar” ett tag. Ibland tar det onödigt lång tid att bli som vanligt igen.


Det är inte, som hos många andra, ekonomi, barn eller saker vi tjafsar om utan det är allvarligare än det, om jag får uttrycka mig så. Vi har olika åsikter om känslor, medmänniskor, tolerans och allt det som gör att vi människor kan leva och umgås tillsammans, här på jorden. Jag kanske är för mycket och åt ena hållet och mysingen åt det andra.

Jag ser gärna det positiva i livet och i mina medmänniskor, vill försvara och tro gott om dom, tills i alla fall motsatsen visas. Mysingen är på sin vakt och har en mer negativ inställning.


Men, vi tjafsar, bråkar och går vidare, för vi älskar varandra. Hoppas att vi får gå vidare tillsammans.



 

Här är vi för 12 år sedan.


 

För 5 år sedan.


 

Förra sommaren. En selfie som vi tog, därför den ser annorlunda ut, närbild och så´nt. Vi tyckte att det var roligt detta med solen som lyste så precis.


 
 
Ingrid

Ingrid

24 januari 2019 12:50

Hoppas att ni får många härliga år tillsammans!
Kram, Ingrid

http://ilevander.blogspot.com

wiolettan

24 januari 2019 15:49

Tack, det hoppas jag också.
Kram till dig Ingrid.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

24 januari 2019 14:44

jag njuter av livet, gör så gott jag kan.
Underbart när man hittar varandra! ❤️

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

wiolettan

24 januari 2019 15:51

Att göra så gott vi kan är gott nog, tycker jag. Ja, tänk, i det myllret av människor som finns så hittade vi varandra.

 
tant Hanneles bokparadis

tant Hanneles bokparadis

24 januari 2019 14:47

olika åsikter ska man ha, jag skulle inte vilja umgås med en kopia av mig själv :)

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

24 januari 2019 15:52

Jo, jag kan hålla med, allt för lika ska man nog inte vara. Det kan ju knappast bli någon diskussion då.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Znogge

Znogge

24 januari 2019 17:12

Jag tycker inte det är nödvändigt att man är lika bara man respekterar varandra. Men visst, det kan säkert vara enklare i många situationer om man har liknande värderingar. Fast det allra viktigaste är så klart att man älskar varandra för kärleken klarar det mesta!

Trevlig torsdagskväll!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

24 januari 2019 19:24

Så är det så klart, enklare men inte nödvändigt, att vara lika. Jag saknar detta med att vi inte har samma värderingar, känns viktigt.
Kärleken finns där och det är vi glada för.
Trevlig kväll.

 
Ditte

Ditte

24 januari 2019 17:46

Stort grattis till era 12 år tillsammans! Skickar så här, i din blogg i tankarna, ett fång tulpaner. Väldigt fina bilder på er. Läste dina allra första rader och tänkte att just så är det.Livet består av tiden. Jag tänker ofta så. Och jag vet vad jag kan göra idag men om morgondagen vet jag inget.
Detta att träffas senare i livet när man har sina vanor/ovanor och har levt ett annat liv sätter en på en hel del prov. Jag känner igen mig i detta. Mycket! Maken och jag är väldigt olika och oftast är det bra men det ställer också till det på sitt sätt. Men det ger också mycket och hos oss kompletterar vi varandra. Och båda är väldigt självständiga. Tror jag föddes sådan...
Varm kram och jag önskar er många fina fortsatta år tillsammans.

http://dittemitti.se

wiolettan

24 januari 2019 19:36

Tack snälla för grattis och även ett stort tack för de vackra tulpanerna, Ditte.
Det är viktigt att tänka på detta med att livet består ju av vår tid. Vad gör vi med den? Idag är den tid vi lever i, morgondagen har vi inte sett ännu.
Att slå sina påsar ihop i pensionärsåldern med mycket i bagaget, kräver en hel del.
Härligt att komplettera varandra, det är så det ska vara.
Om man är självständig har man en del gratis, eller det är i alla fall lättare om båda är det och det inte krockar..
Tack och varm kram till dig.

 
Anneli

Anneli

24 januari 2019 18:01

Så fina ni är,, grattis..

Hoppas det är bra med dig/er.. Ni får vara rädda om er, ha en fin kväll o en trevlig helg. Kramar ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

wiolettan

24 januari 2019 19:38

Så snällt skrivet, Anneli, tack.
Det går lite upp och ner med mig och det är skönt att ha mysingen till hjälp.
Trevlig kväll och varm kram till dig.

 
Anki

Anki

24 januari 2019 18:52

Grattis till er båda! Härligt att ni har varandra - hoppas ni får många gemensamma år tillsammans!
Egna åsikter måste man få ha ... man kan inte alltid vara överens om precis allt ... men såklart måste man trots detta respekterar varandra.
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

24 januari 2019 19:41

Tack. Ja, det är fint att vi har varandra. Vi hoppas att vi får hjälpas åt i många år framöver.
Nog har vi egna åsikter allt, det vill jag lova, men vi är överens om en hel del också, praktiska är vi båda och står med båda fötterna på jorden.
Kram Anki.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Kraka

Kraka

24 januari 2019 20:07

Grattis till era 12 år!
Kram

http://kraka.moah.se

wiolettan

25 januari 2019 08:57

Tack så mycket.
Kram!

 
geddfish

geddfish

24 januari 2019 21:08

Grattis till alla era år tillsammans. Jag har ju följt er så väldigt länge. Du var Optimist och Mysingen var 60+ i bloggarna. Detta var på expressentiden. Jag började blogga för 13 år sen. Jag kommer så väl ihåg när ni gifte er.
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

25 januari 2019 09:01

Tack för det.
Ja, Gerd, vi har följts åt sedan tiden på Expressen. Mysingen började blogga först och sedan blev jag intresserad och hans intresse avtog. Nu har han slutat för flera år sedan.
Optimist, det var jag länge och kände mig som sådan också, även nu, vissa dagar.
13 år, då har du bloggat längre än mig.
Varm kram till dig.

 
Augusta

Augusta

24 januari 2019 22:06

Vilka fina bilder på er två :D Alla bråkar då och då, kanske för man är trött, hungrig, ledsen osv. och som påverkar så man surar till och blir arg på sin partner. Världshändelser har man små möjligheter att påverka så det är inget att bråka om.
Ha en bra fredag, du och Mysingen
Kram

http://nouw.com/gulahuset

 
wiolettan

wiolettan

25 januari 2019 09:10

Tack, det var snällt skrivet.
Du har så rätt. Jag tror att jag tjafsar mera då jag har ont eller är för trött. Sedan, i mitt fall så gör väl oron sitt, oron hur det ska gå då det känns som om jag får mer och fler skavanker.
Det ska jag tala om för mysingen. Världshändelser tar andra hand om i vilket fall som helst.
Önskar dig en trevlig fredag från oss.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Preciosa

Preciosa

25 januari 2019 11:07

Hej Wiolettan!
Ni har gjort det bra :)Jag skulle kunna tänka mig att det är svårt...fast jag hade ju 8 år med min spanjor kom jag på - för 4 år sen... Det var lätt eftersom det var svårt att skälla på spanska hahaha...jag blev liksom tystare än jag normalt är :-)
Han hade ungefär samma värderingar och det är som du säger ganska viktigt. Har svårt för "vissa" inhumana - i mitt tycke - åsikter. Grattis till er! Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
wiolettan

wiolettan

25 januari 2019 11:32

Hej Preciosa!
Vi har många gemensamma intressen och det hjälper en hel del. Resa och se nya orter, gjorde vi mycket de första åren. Många länder i Europa besökte vi, så vi har många trevliga minnen.
Skälla på spanska, ja det skulle jag inte klara. (Kanske skulle jag ha gift mig med en spanjor).
Skönt att du och din man hade samma värderingar.
Tack och kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

25 januari 2019 12:45

Så sant för man får ta tillvara livet då man kan.

Grattis till er båda ni är jättefina. Det är aldrig för sent att börja om. Men jättetrist att du blev änka. Olikheterna dras till varandra och allt behöver inte vara perfekt jämt. Huvudsaken är att man kan prata och lösa problem. Det gör man om man älskar varandra som ni gör

Kram till er båda
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

27 januari 2019 10:00

Tack Malin. Jo, livet är så värdefullt och det är viktigt att ta till vara de dagar och stunder vi får.
Ja, det var en jobbig period, det gick så snabbt och jag var inte förberedd. Har fortfarande svårt att tänka på dom dagarna.
Jag har haft förmånen att få ännu en man som jag älskar och vi trivs för det mesta bra ihop.
Kram från oss.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards