Direktlänk till inlägg 8 februari 2019

Frågesvar och hjärtan.

Av wiolettan - 8 februari 2019 07:45


Vi har haft några dagar nu i rad, som det har varit, som min mysing säger, "snorhalt". I förrgår mådde jag inte så bra så jag var inte utanför dörren. Sånggruppen fick klara sig utan mig och det hade visst gått bra.



Igår var jag tvungen att gå ut för  jag hade en beställd tid hos min frisörska. Men, mysingen följde med dit och kom och hämtade mig sedan. Under tiden jag var där var han också och klippte sig och dessutom var han och handlade lite.  Vi hade båda två broddar på oss och det var bra. Bitvis var det jobbigt men inte så jobbigt som sedan då vi gick till blomsteraffären för att beställa blommor till en begravning. Då var det mycket besvärligt att gå. Jag tror att kommunen har slut på sand. De drar tydligen in på nästan allt nu för tiden.



 

För några nätter sedan så snöade det och då jag tittade ut på morgonen såg vår bil ut så här. Ser ni hjärtat som har bildats på motorhuven? Varken mysingen eller jag har gjort något. Så någon annan har varit framme. Men, varför just bara på vår bil av alla som stod där översnöade?



I förra Inlägget hade jag en bild av en fågel som jag hade fotat i ett träd vid Tulegatan i söndags och undrade vad det var för slags fågel.


Ingrid sa att det var en trast av något slag och Anki sa Björktrast liksom även Ditte visste. Bra gjort av er att se det utifrån min bild.


Jag mailade min bror som är jätteduktig på fåglar och han sa att det var en Björktrast, en vanlig flyttfågel men som kan övervintra i södra Sverige.


Trevlig fredag. Vi borde städa idag, men...


 


Finfin dag önskar jag er som läser min blogg.





 
 
Ingrid

Ingrid

8 februari 2019 09:27

Det har varit hemskt halt här också och de är verkligen snåla med gruset.
Jag trodde ju att din fågel var en trast, så då hade jag lite halvrätt i alla fall.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

http://ilevander.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

8 februari 2019 09:32

Förstår inte varför de vill riskera sina kommuninnevånares ben och armar på detta sätt. Kanske väntar de på regn och det har ju kommit nu. Ja, du hade halvrätt, bra gissat. Trevlig helg Ingrid och kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

8 februari 2019 10:40

Göra ingenting låter perfekt. Jag tänkte dock städa efter lunch.
Bra att ni är duktiga och har broddar. Just nu får vår bil "broddar" eller dubbar som det visst heter. Jag tycker inte om när kommunen sparar på viktiga saker.
Helgkram Bosse

http://gotlanduppochner.com

 
wiolettan

wiolettan

8 februari 2019 10:49

Visst är det perfekt, ibland om det inte blir för mycket av den varan. Känns lite konstigt jag som alltid har varit rörlig av mig.
Mysingen har städat och dammsugit här nu och jag är så tacksam att han kan det fast han får ont i sin rygg.
Broddar, en underbar uppfinning. Dubbdäck på bilen, vad jag kan förstå.
Trevlig helg till dig också Bosse och kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

8 februari 2019 10:55

Broddar känns nödvändigt just nu!
Skönt att ta det lugnt - städa kan ni göra en annan dag ... jag ska åka och handla för nu är det väldigt tomt i kylskåpet ...
Ha en fin helg!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

8 februari 2019 11:13

Bra grej med broddar, ibland skulle det vara direkt livsfarligt utan, kan jag tycka.
Nu har min mysing städat, skönt att han orkar. Handla behövs ibland och det känns skönt då kylskåpet inte är tomt.
Trevlig helg. Kram till dig, Anki.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Gunnel

Gunnel

8 februari 2019 11:35

Det var kanske någon som vista att du gillar hjärtan. Det är småsnålt att spara in på att hålla trottoarer hallfria. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.comp

 
wiolettan

wiolettan

8 februari 2019 11:50

Tack Gunnel, klart att det är så. Allmänt känt att jag gillar hjärtan.
Visst är det dålig stil att inte sanda, eller sanda för lite. Kram,

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

8 februari 2019 11:55

I dag har vi nog också snorhalt för det går från 16 grader minus till nollgrader. Det är inte samma snöröjning numera som förr det kan man ju konstatera. Er bil var verkligen översnöad ;) Kul med hjärtat som nån fixat på er bil men jag förstår att ni undrar vem, nån som gillar er tror jag

Det var en text på slutet som jag skall ta till mig ;) roligt

Ha nu en fin fredag
kram från
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

8 februari 2019 13:34

Det var inte dåligt, ifrån minus 16 till nollgradigt. Då är det nog förrädiskt att gå ute. Nej, kanske pengarna måste gå till annat.
Ja, vår bil var verkligen snöhöljd och det var dom andra också, men bara vår hade ett hjärta på huven.
Visst, det är skönt att ibland vila ifrån allt.
Kram till dig Malin.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Piedra

Piedra

8 februari 2019 16:10

'Snorhalt' säger jag också. Tur att det finns broddar! Fast jag har inte lyckats hitta några som jag tycker fungerar tillräckligt bra.
Varm kram

http://verklighetsflyktblog.wordpress.com

wiolettan

8 februari 2019 16:17

De broddar som jag har tycker jag funderar bra. Men, jag håller med dig, det är inte lätt att hitta de som passar.
Kram till dig Piedra.

 
Znogge

Znogge

8 februari 2019 16:14

Här har vi barmark och slipper alla problem med skottning och halka. På ett sätt ganska så skönt. Tur att det finns broddar när det är så halt. Det var en hjärtlig hälsning till er där.

Kram och ha en fin fredag!

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

8 februari 2019 16:21

Aha, barmark, då slipper du ishalka i alla fall. Skottning slipper jag också, så´nt är jobbigt.
Jag tror också att hjärtehälsningen var till oss, av någon.
Önskar dig en fin fredag. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

8 februari 2019 19:58

Vad roligt med ett fint hjärta på er bil. Och säkert är det många som tycker om er. Trevligt att komma ut men det är verkligen halt. Rena istrottoarer är det. Och sanden verkar slut även här på Söder. Björktrast är en av de mycket få fåglar jag lärt mig. Roligt att även din bror och Anki som är fågelkunnig befäste detta.
Önskar er nu en riktigt fin helg och att du ska må bra.
Varm kram!

http://dittemitti.se

wiolettan

10 februari 2019 09:30

Det var en hjärtlig hälsning, kantänka. Men, jag misstänker att det var en slump att det blev på vår bil.
Halt, har det varit nu i många dar, riktigt farligt på vissa ställen. Så sanden är slut även i andra kommuner. Jag är så dålig på att känna igen fåglar så jag beundrar er som kan.
Tack Ditte och hoppas du också få ha det bra.
Kram!

 
Preciosa

Preciosa

8 februari 2019 21:26

Hej Wiolettan!
Milde tid att det ska vara så halt! Det kostar om folk bryter sig men det tänks det inte på ☹️
Jag är glad stt slippa snön ! Solen skiner! Bra att Mysingen också har broddar.. Brukar inte män ha 😄
Kramar från södern P ! 💞💞

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

10 februari 2019 09:33

Hej Preciosa!
Ja du, det är inte så lätt att gå då det är halt, men broddar är en finfin uppfinning. Mysingen är bra på att sätta på sig broddarna, han tycker att det behövs och då gör han det.
I Spanien har ni inte dom problemen och det är skönt att vara där nu, kan jag förstå.
Kram!

 
Augusta

Augusta

9 februari 2019 11:28

Ja, sand dras in helt tydligt. Idag fullt av vatten på gatan efter 1+ i går. Mellan bilarnas riktningar har det blivit snövallar på vägen. Ingen tar bort det. Vi väntar kyla snart, hur kommer det då att bli???
Fast Sundbyberg saknar sand är ni alltid en hjärtlig ort. Du och mysingen träffar på och ser hjärtan överallt. Jag ser inga :D.
Japp, Björktrasten påträffades död på våran balkong under sommarvärmen där uppe i Norrbotten.

http://nouw.com/gulahuset

 
wiolettan

wiolettan

10 februari 2019 09:40

Kanske är det dyrt med sand, jag har ingen aning. Men här i kommunen så sopar de upp sanden och sparar den i ett "underjordiskt" hus. Möjligt att det börjar sina där också.
Detta väder som växlar mellan varmt och kallare, är förrädiskt och kanske svårt att parera.
Det har du rätt i Augusta, Sundbyberg är en hjärtlig ort. Det finns jättemånga hjärtan här som piggar upp och gör livet lite trevligare.
Stackars lilla Björktrasten. Vi har också hittat fåglar som dött på vår balkong, kanske flugit emot rutan.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards