Direktlänk till inlägg 16 februari 2019

Lördag!

Av wiolettan - 16 februari 2019 09:19


Tidigt imorse gick vi en runda på 1 timme och 5 minuter och det kändes så bra. Jag är tacksam över det, känna den friska luften och röra på mig. Det var 3 plusgrader och halkan är som bortblåst. Härligt. Visserligen lite jobbigt efter en halvtimme men intalar mig att det är nyttigt ändå.


Vi var på begravning i går av en av mina gamla vänner, ja, inte så gammal kanske, han skulle ha fyllt 87 år i morgon om han inte hade avlidit för knappt en månad sedan.


Prästen talade så fint och berättade om Kjell på ett personligt sätt som stämde in så bra. Han tyckte om att gå ut och vandra, kunde gå i timmar i Stockholm. Han kände vår huvudstad och dess historia som inte någon annan jag känner. Han var också så rolig och vi kunde sitta länge i telefon och bara prata och skratta. En lättsam, medmänsklig person.


 

Här i Högalids kyrka var begravningen.


 

Vi såg dessa snödroppar på en slänt i morse.


Trevlig helg önskar jag er som tittar in på min blogg.




 
 
Znogge

Znogge

16 februari 2019 11:45

Så bra att det blev ett fint och personligt avsked även om det självklart ändå är tungt.
Så även hos er tittar små vackra vårtecken upp. Härligt att du orkade med den långa promenaden för visst gör det gott att komma ut och röra på sig.

Kram och ha en härlig helg!

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

16 februari 2019 11:50

Ja, det var fint, stämningsfullt och personligt. Det kan vara olika vilken som är präst vid tillfället också.
Det är tidigt med vårtecken här, tycker jag.
Jag är tacksam då jag kan vandra ut.
Trevlig helg och kram till dig, Znogge.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Preciosa

Preciosa

16 februari 2019 12:06

Hej Wiolettan!
Men så härlig promenad och länge!!Jag vet hur nöjd man är om man lyckats gå en bra bit och få frisk luft!
Begravningar är bland det värsta jag vet...överkänslig :(
Men vackert är det. Vännen fick ju leva länge i alla fall och kanske haft ett bra liv som du beskrev honom. Vi ska ju alla dit, det är det enda som är riktigt säkert...
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

16 februari 2019 17:01

Hej Preciosa.
Nöjd, är rätta ordet, det känns bra.
Begravningar kan vara så påfrestande men jag ville så gärna vara där och det gick. Jag hade känt honom sedan 1970 så det är en lång tid.
Ja, vi har alla det att vänta och det kan vi inte göra något åt. Kram.

 
Ingrid

Ingrid

16 februari 2019 12:32

Så skönt med en morgonpromenad, jag vet ju att du gillar det.
Begravningar kan vara fina avslut på ett långt liv och den ni varit på verkar ju ha varit så.
Och snödroppar har ni också!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

16 februari 2019 17:03

Ja, att vandra ut i tidiga ottan då det är lugnt och skönt ute, lite med bilar och nästan inga människor, då trivs jag.
Ja, han fick leva i 84 år och 11 månader.
Blev överraskad då jag såg snödropparna. Kram!

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

16 februari 2019 13:27

All utevistelse är bra, man sover bättre då.

http://https://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

16 februari 2019 13:29

sbärfar dog i fredags, men hans ben och minnet trött.

http://https://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

16 februari 2019 17:05

Du har rätt, vistas ute och få ny luft i lungorna, jättebra.
Kanske skönt att somna in, för din svärfar Hannele, om han hade ont.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

17 februari 2019 07:04

Morgonpromenad - såå härligt! Tänk att snödropparna blommar så fint redan - jag såg några små knoppar igår, så de är på gång här också.
Begravningar är aldrig roliga, men ibland kan de vara trivsamma ändå på något sätt, speciellt om det är en bra präst som kan berätta om personen ... vilken fin kyrka!
Ha nu en fin söndag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

17 februari 2019 09:08

Jag tycker om att promenera tidiga mornar. Lite med människor ute, bara hundägare och inte mycket med trafik. Snödropparna lyste så fint i sluttningen och jag blev förvånad att de hade kommit upp redan.
Det har du rätt i, begravningar har en viss stämning som är dov. Men, det sjöns och spelades vackra psalmer och den unge prästen talade så bra. Det blev en fin stund till eftertanke och stillhet.
Trevlig söndag Anki och kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Augusta

Augusta

17 februari 2019 14:03

Vad tråkigt att vännen inte finns längre. Stor kunskap om Stockholm går förlorad där.
Väldigt vacker kyrka. Lite annorlunda byggt. Var ligger den? Jag tycker om att besöka kyrkor eller endast fotografera utanför.
Ha en trevlig söndag båda två !
Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

19 februari 2019 10:38

Ja, vänner som försvinner lämnar ett stort tomrum efter sig.
Högalids kyrka är pampig och stor, den började byggas 1916 och ligger på Södermalm i Stockholm, högt uppe på en kulle, syns vida omkring, mest om man kommer söderifrån. Vi gick ifrån T-banestationen Hornstull, mycket nära.
Kram.

 
gun

gun

17 februari 2019 20:03

Det är alltid tråkigt när vänner inte finns här längre...
Vacker kyrka. Jag kommer ihåg när min kompis och jag flyttade till Stockholm, så började vi med att utgå från Hötorget. Sedan gick vi för att lära oss att hitta. Kör som den värsta Stockholmare när jag passerat Södertälje säger dom som åker med:).
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

wiolettan

19 februari 2019 10:40

Ja, man tänker på dom och saknar dom. Men, vi vet att vi har en viss tid utmätt åt oss var och en.
Ja, Gun, kyrkan är vacker och ligger så fint till.
Det är inte det lättaste att köra bil i Sthlm, trafiken är rätt så hård och tät.
Kram.

 
Gunnel

Gunnel

18 februari 2019 09:47

Så skönt det är när man upptäcker lite vårtecken. Det inger hopp. Kram

http://sigridgunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

19 februari 2019 10:41

Vårtecken piggar upp, fast lite tidigt är det allt, mitten av februari. Kram Gunnel.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

18 februari 2019 11:01

Du har bättre kondis än mig. Mitt mål är att fixa en timme om några månader.
En personlig och vänlig präst är guld värt vid sådana här tillställningar. Förstår att du har många fina minnen av denna Kjell.
Fina foton. Så många snödroppar jag inte sett ännu på samma ställe. Härligt att vi är på väg mot vår. Hoppas det inte blir fler bakslag och minusgrader.
Kram Vimsiga Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

19 februari 2019 10:45

Det är inte lätt med detta att gå ibland, men jag försöker och oftast blir det 45 minuter, en runda som vi tar.
Håller tummarna för att du fixar detta inom några månader. Det är bra att sätta upp mål.
Ja, Bosse, jag har många vackra minnen av Kjell, en vän sedan början av 70-talet.
Det råkade vara många snödroppar som samlades vid en slänt. Vintern gör kanske ett uppehåll, eller? Kram tillbaka och så vimsig är du nog inte.

 
wiper

wiper

18 februari 2019 13:57

Vilken härlig och lång promenad ni gjorde. Det är så skönt att man slipper halkan nu för det är ju alltid en risk för skador

Vad tråkigt att en vän till dig gått bort. Jag beklagar sorgen. Verkar ha varit en härlig person och jag förstår att saknaden blir stor

Det såg ut som en annorlunda kyrka med två torn. Vilke härlig blombild jag får vårkänslor

Ha en fin början på veckan
kram
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

19 februari 2019 10:50

Ja, tack, det blev en härlig promenad och nyttigt kändes den också. Häromdagen var det halt, vid Råstasjön och det var si så där, men vi vände.
Tack Malin. Ja han var en humoristisk och lättsam person och fin vän.
Kyrkan är vacker med sina två torn.
Våren försöker så smått, nu redan i februari.
Kram till dig.

 
Kicki

Kicki

19 februari 2019 07:49

Det är så skönt med vårtecken som dyker upp här och var. Lika ljuvligt varje år.. Längre dagar, fågelkvitter.orimenader som blir lättare och roligare.
Så kul att du kan gå dom, ch så fint du beskrev din fina väns bortgång.
Stor varm kram

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
wiolettan

wiolettan

19 februari 2019 10:53

Snödropparna var så många och lyste så fint på slänten. Ville kanske påminna om att våren kommer, fast kanske inte än. Men dagarna har blivit längre, som du skriver Kicki, det märks tydligt.
Tack för de fina orden och varm kram tillbaka.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards