Direktlänk till inlägg 21 februari 2019

Ro för själen.

Av wiolettan - 21 februari 2019 09:18


Varje dag börjar med nya möjligheter.



 


Det är vad som står på almanackan som vi har i köket. Den är handmålad av Kerstin Svensson i Sennan, som ligger utanför Halmstad. Hon har gjort dessa almanackor i 38 år. Varje december, lika roligt då de kommer med posten.


Kerstin gör också oljemålningar och har en eller två utställningar per år. Hon säger att folk brukar säga att de tycker om hennes målningar för man ser vad det föreställer. Det håller jag verkligen med om. Hon har också varje månad ett tänkespråk, bibelord eller andra texter, under sin bild.


Jag vet inte i hur många år som jag har haft en almanacka av Kerstin på väggen i köket. Det började med att jag fick den som en av alla julklappar av min väninna Louise som bodde i Västergötland. Louise och jag hade bott ihop, delat på en 2:a i Hägersten i några år och blivit kompisar på kuppen. Efter det så sände vi varandra julklappar och födelsedags presenter i alla år, ända tills Louise avled i december 2010. Vi var väninnor i 49 år.



Nu så beställer jag och min mysing almanackan  "Ro för själen", som den heter, varje år.



 

Verklig glädje kommer inte av rikedom eller berömmelse utan genom att göra sådant som är värdefullt.


 

Visst stämmer det? Pengar, ja de behövs och vi är beronde av dom för vårt uppehälle och för att kunna bo och finnas till. Men därutöver? Guldkant på tillvaron, javisst, men det bleknar. Men att göra något för en annan människa, något som har bestående värde, det ger sann glädje.


Berömmelse? Ja, det skulle vara att bli berömd för att ha gjort något gott för en medvandrare på livets stig. Men, för att synas och beundras, det kan jag gärna avstå ifrån, för det ger inget i längden.



 

Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag. 


Det tål att tänka på. Så vänlighet och glädje omkring dig och hela livet blir lite gladare, då kan vi också skörda detsamma.


Hoppas att ni mina bloggvänner får en finfin dag.

 
 
trollet

trollet

21 februari 2019 10:35

Vilken fin almanacka, jag skulle bli glad och lugn varje morgon=)

http://lchftrollet.blogg.se

 
wiolettan

wiolettan

21 februari 2019 10:39

Ja trollet, helt rätt. Ett välbefinnande infinner sig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Znogge

Znogge

21 februari 2019 11:13

Vilken fin almanacka och så tänkvärda ord som kombineras med vackra bilder. Harmoni och eftertanke i ett nötskal.

Kram och ha en fin torsdag!

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

21 februari 2019 11:21

Det brukar alltid vara några fina och tänkvärda ord, vid varje bild. Bilderna är också så rofyllda, på något sätt.
Fin torsdag till dig också, Znogge. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
geddfish

geddfish

21 februari 2019 11:48

En värdefull almanacka! Både nyttig och tänkvärd.
Ha en härlig dag, det önskar jag dig idag!
Och dina åsikter om Mellon kan jag skriva under på. Bara lite kul att det händer något i stan. Det är man inte för gammal för. Det ska röra på sig.
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

21 februari 2019 11:53

Almanacka som är trevlig att titta på varje morgon, det är trevligt.
Jo, det kanske också blir lite mera inkomster till staden och så´nt är ju välkommet.
Varm kram till dig Gerd.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

21 februari 2019 11:55

Det är trevligt med väggalmanackor. Nu har jag inte haft någon på ett par år, men förr hade jag en lång smal som precis passade in på sin plats i köket. Den hade trevliga bilder och en rad för varje dag att göra anteckningar på.
Ha det så gott!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
wiolettan

wiolettan

21 februari 2019 12:00

Jag gillar dom. Det har blivit en vana att ha denna fina hängande i köket och jag skulle sakna den om den inte var där. Denna med lite fina ord att tänka på och begrunda. Kram till dig Ingrid.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
tant Hanneles bokparadis

tant Hanneles bokparadis

21 februari 2019 13:01

ser lite skånskt ut... jag gillar stenar och mossa.

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

wiolettan

21 februari 2019 17:51

Ja, det har du rätt i Hannele. Halland ligger inte så långt ifrån Skåne. Hon ritar bra.

 
Preciosa

Preciosa

21 februari 2019 15:39

Hej Wiolettan!
Vackra almanackor!!Hemma sa vi almenacka men det är fel...antagligen rospiggska :-).Pengar ja dom är bra att ha om man inga har...Jag borde ha mycket då jag slutade röka just i dag den 21 febr 1978 :)41 år sen...Men var är dom? Rest upp dom eller slösat eller aldrig gjort nån bra affär :-)Äger ju inget :)
Går hyfsat bra ändå än så länge. Jobbat har jag ju i 50 år kom jag på!! Kramar P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
wiolettan

wiolettan

21 februari 2019 17:58

Hej Preciosa!
Jag gillar almanackorna. Vi sa likadant hemma i Ångermanand, almenacka. Pengar behöver vi och jag är så glad och tacksam att jag har till det jag behöver. Det har inte alltid varit så utan jag har fått vända på slantarna. Röka nu för tiden är dyrt, har jag hört, så jag är glad jag slipper ha den lasten.
Grattis till dig att ha varit rökfri så länge. Pengarna har du säkert använt till något bra, antingen till dina nära och kära eller kanske någon resa för dig.
50 år låter som en lång tid. Kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Gunnel

Gunnel

22 februari 2019 10:10

Vilken fin almanacka och vilka tänkvärda ord till bilderna. Jag gillar målningarna du visar, men jag kände inte till konstnären sen tidigare. Kram

http://sigridgunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

24 februari 2019 09:51

Det är lugna och fina bilder och alltid tänkvärda ord med.
Jag tror inte att hon är känd i de större kretsarna. Att se vad bilden ska föreställa tycker jag om. Kram!

 
wiper

wiper

23 februari 2019 09:17

Jättefin almanacka och så kul att hon hållit på så många år. Gillar hennes konst och skall googla.

Tråkigt med din väninna som du känt så länge. Fast lite mer rättvist kunde väl pengar vara fördelade. Klyftorna är stora nu och allt kostar mycket mer.

Jag blir alltid så glad när jag möter vänlighet och jag hade önskat att snällhet var mer utbrett då hade världen sett annorlunda ut

Ha nu en skön helg
kram från
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

24 februari 2019 09:58

Ja, hon finns på nätet och en del av hennes konst visas där också.
Ja, vi kände varandra under så många år och då blir det en stor saknad.
Pengarna, ja det håller jag med om, många kan tyckas ha för mycket medan andra har så de knappt klarar sig. Visst är livet orättvis på många sätt.
Så rätt Malin, världen skulle vara en plats för alla att leva i utan krig och elände och inte skulle det behövas krigas om makt heller. Trevlig söndag och kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards