Direktlänk till inlägg 7 januari 2020

Jag blir lite dagvill.

Av wiolettan - 7 januari 2020 10:23


Vet ni vad det ordet betyder? Ni kanske känner mera till ordet veckovill? Tror att det har samma betydelse, alltså menas samma sak, men att vi som är födda i norra delen av landet säger dagvill, där andra säger veckovill.


Möjligen beror det på att det mera talar om direkt vad ordet betyder. Lite vilsen vad det gäller vilken dag det är. Veckovill, vem är vilsen och inte vet vilken vecka det är?


Nu är jag i alla fall det, dagvill. Tycker att det ska vara måndag, med det är tisdag. I morse då jag vaknade fick jag fundera ett tag innan jag kom på vilken dag det var.


Ni kanske tycker att det inte spelar så stor roll om jag inte vet vad det är för dag, pensionär och behöver inte ha några tider att passa. Så är det nu inte. Visserligen råder jag mycket själv över den tid jag har och vad jag ska använda den till, men det finns otroligt många tider och dagar som är uppbokade till olika göromål och besök.


”Råder över”, det kanske var för mycket sagt. Rätt som det är så spelar förmaksflimret mig ett spratt och orken rasar i botten.


Uppskjut inte till morgondagen

Det du kan göra i övermorgon.



   

Så sant som det är sagt.


 

Vi går emot ljusare tider, fast det kanske inte märks så mycket än, eller känns. Men dessa rader berör det inre av våra liv. Hur hopplöst det än kan verka så måste vi tro på att det ljusnar och blir bättre.


Tack mina bloggvänner för att ni finns här. Jag tittar in till er så fort som jag orkar och kan.





 
 
Ingrid

Ingrid

7 januari 2020 11:00

Ja nog kan man bli dagvill alltid! Det är ett uttryck som jag också använder. Det blir bra nu när vi kommer i ordning igen så att man slipper fundera på vilken dag det är.
Ha en skön tisdag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

8 januari 2020 11:11

Det kanske rättar till sig efter alla helgers slut. Eller de är kanske redan slut.
Bra att det finns almanakor, där kan jag kolla. Kram.

 
Göran

Göran

7 januari 2020 12:42

Hur tror du då att det är för en som jobbat skiftgång under nästan hela sitt vuxna liv. Då har dagarnas namn eller färg liksom tappat sin betydelse för länge sen. Och det kan bli "körv å pärer" på en söndag lika väl som oxfilé på en tisdag. Inte idag dock för idag blir det tacogratäng. Tror jag...

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

wiolettan

8 januari 2020 11:16

Jag har av min syster som har jobbat nattskift i nästan hela sitt liv, förstått att det är inte alltid så lätt. Hon kom hem ifrån sjukhuset och såg till att dottern kom till skolan och sedan försöka sova lite efter det. Hennes nattsömn blev förstörd.
Tacogratäng, så gott, vi tänkte ha tacotårta som fredagsmys denna vecka. Hoppas att jag vet då, vilken dag det är och inte blir dagvill så det blir pannkaka och ärtsoppa.

 
Primrose

Primrose

7 januari 2020 16:42

Dagvill känner jag till , hörde det ordet mycket förr, född i Uppsala.
Det kan man bli, ibland känns det som en dag och är en annan ,-)
Bra "ord" lämna till övermorgon kändes bra, ibland behöver man göra så och bara göra annat istället ,-)
Hoppas du har det bra, och att det inte tar lång tid innan du är på G.
VARM KRAM till dig! Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

8 januari 2020 11:18

Det verkar som om ordet dagvill var mer utbredd än jag trodde. Många säger ju "veckovill".
Ibland måste vi det, lämna till i övermorgon det vi inte gör idag, så är det och jag tror inte att det, för det mesta, gör något.
Tack Primrose, jag bättrar på mig. Kram.

 
Ditte

Ditte

7 januari 2020 18:22

Jag kan då bli både dag och veckovill. Absolut! Och jag använder båda orden. Budskapen på dina skyltar uppskattar jag och visst blir det ljusare. Men det tar sin tid och går inte att skynda på.
Hoppas nu att dina krafter snarast återkommer. Många tankar till dig.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

8 januari 2020 11:22

Det är bra att vara flexibel och du som är ute och reser så mycket förstår jag att båda orden är välbekanta för.
Det går verkligen emot ljusare tider, märks lite smått på eftermiddagarna. Men mysingen han tycker att mörkret varar alldeles för länge.
Tack Ditte, en dag i taget så ska vi nog ordna till det, till det bästa. Kram.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

7 januari 2020 18:35

Dagvill, ett sådant bra ord. Förstår att veckovill egentligen blir helgen. Har känt mig dagvill länge nu, men nu börjar det rätta sig till. Mormorsdag är tisdag, i morgon så är det jobb igen och sen är det snart vanlig lång helg. Jo, det är väl så att det ljusnar i det värsta mörkret...eller oxå evigt mörker. Vi går mot ljusare tider rent dygnsmässigt iaf.

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

8 januari 2020 11:25

Helgen, ja det har du rätt, det har jag inte tänkt på, men så kanske det är.
Idag känns det för mig som tisdag, så än har det inte kommit i lag. Heter det så? Kommit i lag i stället för olag.?
Nej, det eviga mörkret tror jag inte ska komma, det låter alltför mörkt.
Jag hoppas på ljusare tider både ute och inne, så löser det sig nog.

 
Anki

Anki

8 januari 2020 06:59

Jodå ... jag använder också ordet dagvill ibland :) Och det känner man sig ofta så här som pensionär ...
Även om det inte märks riktigt än, så vet vi att vi går mot ljusare tider och det känns skönt!
Hoppas du snart känner dig lite piggare ...
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

8 januari 2020 11:28

Då man var yngre och jobbade så var det allt lite på ett annat sätt. Som pensionär har jag det bra, men allt har sin tid.
Det smyger sig sakta på, den ljusare tiden.
Eftersom solen inte vill titta fram så ofta så känns det också som om det är mörkare så länge, denna vinter. Tack Anki. Kram.

 
flappy bird

flappy bird

Torsdag 25 jan 14:53

meddelanden med speciell betydelse. Jag uppskattar artikeln du delade.
http://flappy-bird.co

http://https://flappy-bird.co

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards