Direktlänk till inlägg 2 februari 2020

Några varför...

Av wiolettan - 2 februari 2020 09:02


...som jag skulle vilja få svar på men inte får.


Varför tar det så lång tid nu för tiden innan en influensa eller förkylning försvinner för mig?


Jag har skött mig bra. Varit inomhus väldigt länge, inte varit utanför dörren, legat till sängs då jag inte orkat, men annars varit uppe och rört mig. Nu vet jag inte hur febern är, men känner mig kanske lite bättre. Igår morse tog jag tempen innan jag gick upp och då var den 38 grader.


Varför känner jag mig så mycket mera "sjuk" och orkeslös nu då jag drabbas, än förr?


Vet att då jag förvärvsarbetade så kunde jag gå till jobbet med förkylning och klarade det bra. Utom att jag kanske smittade andra. Men, eftersom det var arbetskamrater som ville jag skulle komma, så gjorde jag det. Kände mig kanske behövd.



Nu till något helt annat som det så vacket heter.


Idag är det den Internationella Tvillingdagen. Grattis till alla tvillingar. Det sägs att det inte föds så många tvillingar, men jag har haft förmånen att känna flera par under mina levnadsår.


Mina två yngsta syskon är tvillingar, nu är de 71 år gamla. Jag kommer ihåg då de föddes, jag var 7 år då och min äldsta syster sa: "Vi har fått två syskon, men troligen är det bara en som överlever, den ene är så klen och liten".  Men undret skedde, efter månader på sjukhuset kom även den andre tvillingen hem.


För mig var det något stort att det skulle vara två små barn, hade aldrig hört talas om något sådant. Tänker på dom lite extra idag.


Tänker också på en kär bloggvän Preciosa, som inte längre har sin tvillingsyster med sig på livets vandring. Vi kan inte föreställa oss hur det måste kännas.


Läste något intressant om tvillingar:


En tvilling har generellt bättre betyg i nionde klass, än en icke-tvilling.


De är mindre våldsbenägna.


Mer empatiska.



 



Förbarma Dig Herre

över våra händer, att de kan smeka,

värma. läka, lyfta och bära.


  

  




 
 
Kvinnan på taket

Kvinnan på taket

2 februari 2020 13:16

Ja det är mycket man undrar över varför det måste vara just så.. Själv undrar jag varför någon som jag betraktat som en av mina allra bästa vänner i många år nu, inte kan glädjas när det går bra för mig, utan har blivit en bitter och elak person som klagar på allt och bara ser negativt på allt jag gör och säger. Jag har verkligen försökt ha överseende med henne nu, i månader, tänkt att hon inte mår bra, men nu börjar jag ledsna på alla elaka sårande kommentarer om mig och även min dotter. Hoppas du mår lite bättre snart. Här i Skåne blommar snödropparna och det är halv storm ute. Jag och dottern har fullt upp med valparna.

http://www.kvinnanpataket.se

wiolettan

2 februari 2020 16:25

Oftast får vi inga svar.
Detta med att vänner förändras så totalt, efter det att det har gått bra för dig, tyder jag inte på något annat än avundsjuka. Är man så avundsjuk på någon så vill man inte heller ha denne som vän. Så skulle jag tänka. Men, visst, jag kan ha fel.
Om du vill ha kvar henne som vän så var uppmärksam på så att hon inte stjäl energi, det är lätt hänt. Det mår vi inte bra av.
Tack, jag mår lite bättre och hoppas att orken ska komma tillbaka.
Härligt med blommande snödroppar. Mindre härligt med den halva stormen. Stark blåst gillar jag inte.
Lycka till med valparna.

 
Anki

Anki

2 februari 2020 13:51

Inte någon lätt fråga att svara på, men nog kan det väl vara så att vi med ålder och sjukdom inte repar oss lika lätt och snabbt som förr.
Jag har ett tvillingpar på pappas sida och hade trillingbröder som klasskamrater på gymnasiet.
Önskar dig en fin fortsättning på denna dag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

2 februari 2020 16:27

Så kan det vara förstår. Kroppen blir svagare, det tar längre tid att återhämta sig och bli bättre.
Trillingar, det är ju ännu mera ovanligt kan jag tänka mig. Några sådana känner jag inte.
Tack detsamma Anki. Kram.

 
Hanneles bokparadisa

Hanneles bokparadisa

2 februari 2020 17:37

jag har alltid önskat tvillingar, födde barn väldigt tätt :)

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

2 februari 2020 17:52

Två små att sköta om samtidigt har sina utmaningar. Men, jag förstår dig.

 
Znogge

Znogge

2 februari 2020 17:48

Jag är ganska så säker på att det beror på att organen med stigande ålder inte är lika vitala och att kroppen generellt sätt är svagare. Dessutom kan det ha tillkommit underliggande sjukdomar som gör att återhämtningen tar längre tid. Ganska så logiskt egentligen men självklart inte så roligt.

Tvillingar är spännande tycker jag men det är viktigt att föräldrarna ser dem som två individer och inte en grupp. Det har en del svårt för tyvärr...

Kram och god kväll!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

2 februari 2020 17:55

Du skriver så kloka ord Znogge och jag tror dig fullt och fast. Det kanske inte är så konstigt, vore kanske märkligare om det inte skulle vara så. Mina hjärtbesvär kanske också gör sitt till, vem vet.
Ja, det har du rätt i med tvillingarna också, de är två skilda personer och ska behandlas efter det, vilket borde vara en självklarhet.
Kram och tack detsamma.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

2 februari 2020 19:43

Tråkigt när inte kroppen svarar på samma sätt som tidigare. Skulle tro att det är ålder som påverkar. När man är 66 så känner man mest av att man förlorat spänst. Åldern Tar ut sin rätt.
Tvillingsläkt har jag inte, men några av mina allra nästa vänner är tvillingar. Lika till utseendet, olika till sättet
Hoppas du piggnar till under veckan.

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

2 februari 2020 21:22

Så kan jag nog säga. Det är säkert åldern och jag får göra det bästa som går och ta det lugnt, tills jag känner att jag orkar gå ut igen och vara som vanligt.
Tvillingar är lika till utseendet om de är enäggstvillingar, vad jag kan förstå.
Tack för omtanken.

 
Gunnel

Gunnel

2 februari 2020 19:48

Jag har märkt av samma som du att det tar betydligt längre tid att bli frisk...även från en vanlig förkylning. Förr räckte det med att jag la mig tidigt och sov hela natten. På morgonen kände jag mig fullt frisk. Det var på sätt och vis tur när man jobbade. Nu har man ju tid att ta hand om sig själv lite längre, men det är inget önskeläge att vara sjuk. Kram

http://sigrid-gnnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

2 februari 2020 21:26

Aha, då kanske det inte har med mitt allmänna tillstånd att göra att det är jobbigare och tar längre tid, då du tycks har märkt samma sak.
Då är du som min Mysing ibland. Han kan säga att han känner att han är förkyld och sjuk och dagen efter är det borta. Det har hänt flera gånger, men så är han ju ung fortfarande. /1 år yngre än mig/
Det har du rätt i. Nu har vi tid att tänka på oss själva och hämta nya krafter i lugn och ro. Om inte hostan störde så mycket. Kram.

 
geddfish

geddfish

2 februari 2020 19:53

Det är ju tyvärr så att mycket avtar med åren. Kroppens spänst, hårets kvalitet, tänderna, ja det är bara att se glad ut och hänga med! Även om.
Jag har inget med tvillingar i släkten. Hade nog önskat mig en tvillingsyster/bror, jag som är ensambarn.
Nu får du pigga på dig! Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

2 februari 2020 21:29

Ja du Gerd, vi kan räkna upp mycket som ändras och det är som du skriver, bara att hänga med. Och, det är jag tacksam att jag får.
Förstår att du skulle vilja vara tvilling, då hade du haft en syster i alla fall, eller kanske en bror.
Tack. Detsamma till dig.

 
Ingrid

Ingrid

2 februari 2020 21:54

Nog är det väl så att vi blir lite känsligare med åldern och har svårt att komma igen efter en ordentlig förkylning. Det är likadant när man gör något extra, då får man träningsvärk och ont som ett brev på posten. Det är nog bara att acceptera att man inte är någon ungdom längre.
Det är konstigt det där med tvillingar. Jag har en bekant som har två tvillingpar. De första är en kille och en tjej som är ganska lika varandra och det andra paret är två killar och de är så olika varandra både till sätt och utseende att man inte kan tro att de är syskon ens.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

3 februari 2020 16:34

Så är det förstås, det är bara lite svårt att acceptera att det tar så lång tid och är jobbigt.
Ungdom, det var länge sedan som jag var, utom i hjärtat, men det är ju en helt annan sak.
Två tvillingpar, det låter lite ovanligt. Tydligen är inget av tvillingparen, som du nämner enäggstvillingar, för då är det ju samma kön och lika varandra brukar de vara också. Kram.

 
Augusta

Augusta

3 februari 2020 01:54

Ett hastigt SVAR: sök på sajter för billiga hotell. Den bästa är Booking.com. Men då det gäller finare hotell, hotellpaket, som i vårt, 3 rätters middag, är den bästa sajten secret escapes. Det kan vara upp till 50 procent billigare än vanligt på det de erbjuder. Just nu är det billigt, inte många som åker iväg. Man får passa på och njuta då det är billigare :D
Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

3 februari 2020 16:37

Tack för tipsen Augusta. Är vi friska så blir det en kort resa då vi har bröllopsdag i mars.
Det där med hotellpaket låter spännande. Hälften så dyrt, det tackar man ju inte nej till. Kram.

 
Biggeros

Biggeros

3 februari 2020 10:00

Ju äldre man blir så är man mer mottagen för sjukdomar och läkningen kan variera beroende på vilka åkommor man har sedan innan. Generellt så har man flygit på den ena förkylningen på den andra och även influensan. Min man har varit förkyld sedan långt innan Jul med bidragande effekter. Problemet är att han aldrig får vila mellan jobben. Hoopas att du mår bättre nu och laddar batterierna <3
Intressant läsning om tvillingarna. Jag har inga tvillingar i min närhet förutom min dotter som är född i tvillingarnas tecken och var som två livliga själar när hon var liten. Ha en bra dag vännen
Kram

http://Biggeros.blogg.se

wiolettan

3 februari 2020 16:42

Jag tror också att bakomliggande sjukdomar kan göra att det tar hårdare ibland och tar längre tid att bli frisk igen. Kroppen behöver mera tid på sig.
Varit förkyld så länge, din man tänker jag på. Han borde ju inte jobba då utan inrikta sig på att bli bra.
Det verkar vara många som har drabbats av influensa och liknade.
Tack, jag försöker att bli bättre och det går ett steg i taget. Bara att vänta ut, verkar det som.
Min mysing är tvilling, alltså född i tvillingarnas tecken och ibland skulle jag kunna tro att han är två personer i en.
Tack detsamma. Kram.

 
Preciosa

Preciosa

3 februari 2020 11:19

Hej Wiolettan!
Här ligger man däckad i förkylning el influensa...börjde i fredags. Vidrigt. Tror jag är något bättre i dag..,tror...ser solen utanför...
Tvillingar...ja det föds väl 3000 om året tror jag.,mindre del enäggs.
Det är gulligt men ingen dans på rosor. Man har dubbel glädje och dubbel sorg. Nu när jag förlorat henne som jag kände bäst av alla
så är jag bara halv...dagliga samtal i 73 år sätter sina spår...vem ska jag nu diskutera med, få råd av osv..,.Vänner säger: Du kan ringa till mig.... men det gör man inte. Tack för din omtanke ❤️
Mina barnbarn är 2-äggstvillingar....Helt olika, kille och tjej. Som syskon bara.
Kram! Nu kryar vi på oss!P ❤️❤️

http://www.spanienblogg. se/preciosa

wiolettan

3 februari 2020 16:51

Nej men, blev du förkyld nu efter resan. Var det luftombytet, eller du är ju van att byta land och kanske inte brukar påverkas. Men, jag förstår att det är jobbigt.
Hoppas att du har någon som hjälper dig om du behöver så att du slipper gå ut och anstränga dig.
3000 om året, det låter många, det hade jag ingen aning om.
Förstår att du kan känna dig halv, då du mist din tvillingsjäl och ni som umgicks så mycket också.
Vänner är bra att ha, de kan hjälpa mycket och gör det, men jag förstår att det för dig inte är precis samma sak. Någon som har funnits där lika länge som du själv.
Barnbarn som är tvillingar också, det ligger kanske i släkten.
Ja, nu kryar vi på oss, både du och jag. Tack för omtanken. Kram!

 
Ditte

Ditte

3 februari 2020 22:37

Visst finns det många "varför". I olika sammanhng. Och svar tror jag inte det finns. Men ibland spelar kanske åldern in på något sätt. Och för andra inte alls.
Jag har tvillingdöttrar som i januari fyllde 39 år. Tvåäggstvilingar men de är lika i mångt och mycket men ändå olika. Och båda har genom åren gett mig så stor glädje.Tacksam Empatiska är båda, bra och väldigt bra betyg i skolan har de haft och de är absolut inte våldsbenägna. Tvärt om.
Hoppas nu du skyndar dig på att bli frisk och att du återfår dina krafter.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

5 februari 2020 09:57

Så är det onekligen och det är bara att acceptera att det är så och gå vidare.
Dina fina tvillingtjejer. Förstår att de förgyller ditt liv.
Men, då stämmer statistiken på dina döttrar, då ligger det säkert något i det.
Jag skyndar mig att friskna till så gott jag kan, men, det är så segt. Kram.

 
wiper

wiper

4 februari 2020 09:17

Jag tror inte fullt ut på detta med åldern för vi är så olika. En person som Dagny 108 verkar vara helt frisk medans en yngre person råkar ut för jobbiga förkylningar flera gånger om året. Du har bara fått en långdragen förkylning som säkert ebbar ut till slut. Om den inte gör det så sök läkare. Du kanske behöver antibiotika. Jag hade väldigt jobbiga förkylningar under andra delen av 1970-talet trots att jag var ung då. Har nu varit förkylningsfri 3 år. Det går i perioder för oss alla. Hoppas du snart är frisk fina du

Sköt om dig
Varm kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

5 februari 2020 10:02

Dagny, hon verkar ha många goda gener och har tydligen inte så många skavanker, utom dålig hörsel kanske. Inte så konstigt vid 108 års ålder. Har sett på hennes blogg att hon har varit ledsen över att det har tagit så lång tid nu att friskna till, hon har visst haft lunginflammation, inte lätt.
Min förkylning är långdragen och jag hoppas att jag snart ska vara på benen som vanligt igen.
Grattis till dig, Malin, att du har sluppit förkylningar i så många år. Det är skönt.
Tack så mycket och detsamma till dig. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards