Direktlänk till inlägg 15 februari 2020

Gapa stort!

Av wiolettan - 15 februari 2020 08:34


I förrgår hade jag en tid hos en tandläkare som jag hade fått namn och telefon nummer till,  från några vänner vi känner som regelbundet går till honom. De sa att han var snäll och lyhörd.


Så orolig jag var innan jag skulle iväg. Joo, han var mycket vänlig och lättsam att prata med. Jag hade inga hål, men däremot så var mina tänder i uruselt skick och det visste jag ju, eftersom det har börjat att lossna bitar på flera av tänderna.


Tandläkaren gjorde en stor undersökning, eftersom jag inte hade varit på flera år så var det säkert bra.


Kontentan av det hela blev så här.  Många av mina tänder med amalgam fyllningar som gjordes på mig på 1950-talet är inte så bra längre utan tänderna går sönder. På ena sidan har jag varit tvungen att ta bort flera tänder för många år sedan och på andra sidan är det flera tänder som inte kommer att hålla så länge till, de flesta vad jag kan förstå. Så om inte alltför lång tid så kanske jag inte har något som jag kan tugga med, menade han.


Samt att han sa att jag har varit så rädd för behöva gå till tandläkare så jag har borstat mina tänder alldeles för hårt, vilket också har blivit fel. Borstat och borstat, för att det inte skulle gå hål.


Vad som måste göras? Mycket! Det skulle kosta över 57.000:- och jag skulle få betala 22.000:-

Jag frågade honom vad han skulle ha gjort i min situation. Lagat och fixat. Men, det är klart, han säljer den tjänsten så dum vore han väl om han skulle säga något annat.


Vi får se. Jag har fortfarande hosta så jag sköt upp nästa besök i cirka två veckor.


Jag frågade honom om det var lönt att göra så på en 78-åring, men han sa att ålder var bara en siffra. Ska han som är ung säga. Jo visst är det siffror, men det går inte att komma ifrån att jag är lite för ålderstigen för att göra dessa ingrepp i munnen.


I morse tog vi en halvtimmes runda ungefär och det småregnade och blåste. Kanske inte det bästa vädret för mig att gå ut i. Jag har fortfarande en envis hosta, plus av och till ont i ena örat, men hörseln är tillbaka.


 

Några av balkongerna på "Pizzahusen" vid Tuletorget har fortfarande ljusslingor. Piggar upp, tycker jag. Fick något annat att tänka på i alla fall, istället för besvärliga tandläkarbesök och dyra kostnader.


När jag var ung trodde jag att pengar

var det viktigaste i livet. Nu, när jag är

gammal vet jag att det är så.





 
 
Preciosa

Preciosa

15 februari 2020 10:22

Hej Wiolettan!
Tufft att gå till tandis till slut :)Kostar pengar men man får en ansenlig summa av staten...tur det. Jag har nog betalat mer än så under åren. Man måste ju tugga :-) Borde gå nu men nu är det ebb i kassan. Har ju inte ont men när man får det så är det sent och värre. Hosta är inte roligt, du har inte medicin som triggar? Har en väninna som hostade i ett halvår och läste sen på
biverkningarna...blodtryckstabletter. Hoppas det går över och börja fixa lite med tänderna i långsam takt...säger jag hahaha.
Den sista som gör som jag säger åt andra...Kramar! P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

15 februari 2020 11:22

Nöden har liksom ingen lag, sägs det och det stämmer nog.
Vi har det förnämligt på det sättet att vi får tillbaka en del av våra skattepengar som vi har betalt in under åren lopp. Jag får tänka så.
Tandläkaren sa att jag kunde få betala av i omgångar.
Ja, du har rätt Preciosa, det blir inte bättre utan sämre ju längre man drar på det.
Kanske det finns något i alla de mediciner som jag äter, men jag vet faktiskt inte, tror att det är efterverkningar från förkylningen.
Vi får hoppas på det bästa för både dig och mig. Kram.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

15 februari 2020 10:48

vår dotter borstade för hårt, man ska ha mjuk tandborste, amalgan får jag leva med, min tandläkare har alltid gjort "så lite som möjligt", han lagade inte om man inte behövde... jag hade dåliga tänder, jag gick hos honom över 30 år, nu har hans son tagit över

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

15 februari 2020 11:24

Det kanske är ett vanligt fenomen detta, att borsta tänderna för hårt. Jag har den mjukaste tandborsten som går att köpa, men jag får väl ta i lite mindre.
Det var som min förra tandläkare, tog det värsta, kan man säga.

 
geddfish

geddfish

15 februari 2020 10:55

Jag ska också ha mjuk tandborste, helst sensitive. Det finns även till eltandborsten.
Jag har inte världens bästa tänder men jag går punktligt till både tandläkare och hygienist, mer kan jag inte göra, vill ju tugga.
Har inget råd till dig mer än att du tar "det värsta" eller så.
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

15 februari 2020 11:26

Jag köper alltid den mjukaste tandborsten, men det hjälper tydligen inte då jag tar i för hårt.
Bra att gå till tandläkare regelbundet och även hygienist. Det var otroligt många år sedan jag gick till en sådan.
Ja, jag kanske inte har något val. Älskar ju att äta hårt bröd, det är så gott och nyttigt och nu kan jag inte det.
Tack för rådet Gerd. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

15 februari 2020 11:18

Så bra att du kom iväg, men jag förstår att du drar dig för kostnaden och vad det hela innebär, men samtidigt måste man ju kunna tugga och tandhälsan är väldigt viktig och påverkar hela kroppen.
Jag har precis som du, stora bamsiga amalgamkronor och det sitter där de sitter, med risk för att tandemaljen runt dem lossnar. Tänder är verkligen ett elände!
Fortsätt krya på dig!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

15 februari 2020 11:29

Jo, tillslut så kom jag iväg och det var behövligt. Mycket pengar som jag måste punga ut med, har ju inte så stor pension.
Dessa amalgamlagningar som gjordes förr, de sitter där de sitter men efter årens gång så förstör de också, som du skriver.
Tänk om vi hade tänder som bara växte ut, som naglarna gör.
Tack Ingrid och kram till dig.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

15 februari 2020 12:21

Förstår hur du tänker. 22000 är mycket pengar. Och 78...ja, det är iaf ingen ungdom.Kanske finns det ett mellanting, laga en del... Hoppas hostan går över snart. Tycks ha varit mycket av den varan under senaste halvåret. Bra med lite luft, om man bara orkar. Ha en god helg!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

15 februari 2020 16:49

Ja, det är väldigt mycket pengar. Nja, detta mellanting som jag också skulle hoppas på, finns egentligen inte, vad jag kan förstå. Låta naturen ha sin gång och hoppas att de håller många år, vilket tandläkaren inte verkade tro på. Också ett alternativ, kanske.
78 år, nästan 80, då låter det ruskigt gammalt.
Den här hostan stör mig periodvis. Kan vara bra i flera timmar och så sätter den fart.
Frisk luft är fint. Trevlig helg önskar jag dig också.

 
Anki

Anki

15 februari 2020 14:06

Så bra att du kom iväg till tandläkaren i alla fall! Förstår ditt dilemma - 22000 är mycket pengar, men tugga måste man ju för att må bra!
Önskar dig en fin helg!
Tack för dina rader hos mig - gjorde mig glad!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

15 februari 2020 16:52

Det var i alla fall ett första steg, stort för mig. Vilket låter helt befängt egentligen.
Jaa, det är mycket pengar, tål att tänka på.
Du tar ju så vackra bilder av vårblommor så det är en njutning att titta på.
Tack detsamma Anki. Kram.

 
Znogge

Znogge

15 februari 2020 16:05

Jag tycker absolut att du ska göra vid det för tandhälsan är viktig oavsett ålder.

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

15 februari 2020 16:54

Tack för ditt råd. Jag börjar tro att du har rätt. Kram!

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

15 februari 2020 19:57

Som Znogge säjer - tandhälsan är viktig på olika sätt.
Gör det bästa du kan. Får räkna kostnaden som det du inte
betalat för vid tidigare besök. :)

wiolettan

16 februari 2020 12:08

Det var ett bra tänk, Ruth. De år jag inte gått till någon tandläkare, de pengarna borde jag ha kvar nu.
Jag måste försöka tänka lite på mig nu och göra det bästa, inte lätt.

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

15 februari 2020 19:59

Jag fyller 92 i april. Det är många år kvar
för dej. Njut av friska tänder!

wiolettan

16 februari 2020 12:11

Tack, då litar jag på dig. Tar tjuren vid hornen, så att säga och försöker att stålsätta mig. Varje natt ligger jag vaken och tänker på detta med tänderna, oerhört påfrestande.

 
Ditte

Ditte

15 februari 2020 22:16

Vilket dilemma med tänderna. Mycket pengar är det ju men ändå säkert värt det. Jag skulle satsa på detta. Bra gjort att du kom iväg till tandläkaren och fick en ordentlig genomgång. Och han verkade också vara "snäll". Och har du nu hittat en tandläkare som du kan ha förtroende för så kan du ju bli hjälpt.
Illa med din hosta och den tar ju på alla krafter. Hoppas den snart går över.
Skönt att du orkade med en promenad.
Känner igen husen och pizzabalkongerna. brukar passer här när jag är hos "Precisosa" i Sundbyberg.
Varm kram och tankar till dig

http://https://dittemitti.se

wiolettan

16 februari 2020 12:18

Ja, jag håller med. Jag visste inte att det var så illa. Visserligen tre tänder som bitar har lossnat av, men att det kan bli flera och då blir det, så att säga, kris.
Tack Ditte. Det satt långt inne att komma iväg, men nu är första steget taget.
Jag känner mig oerhört dum och feg, men jag är ärlig och har basunerar ut mina brister, kanske dumt.
Tandläkaren verkade empatisk och jag tror att han är "snäll".
Det är en envis hosta, som kommer stötvis och jag hoppas att den snart försvinner för gott.
Ja, jag brukar tänka på dig och Preciosa då jag går förbi där vid Tuletorget. Kanske jag kan vara med på er träff någon gång.
Tack snälla Ditte. Detsamma och kram till dig.

 
Preciosa

Preciosa

16 februari 2020 11:00

Glömde säga att det var kul att se "vårt" kaffeställe :)
Apropå tandvård så har ju Sverige och nåt mer land bäst "tandomsorg"...Bara att det är fri tandvård upp till man är 23 år är ju otroligt. I Spanien får man gå privat vare sig man har råd eller inte och det har många inte. Så finns några "statliga" tandläkare som bara drar ut el opererar i munnen om det behövs och dom är oftast på sjukhusen. Därför är det ganska mycket gluggar hos folk... :-)
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

16 februari 2020 12:22

Ja, jag vet att du brukar ibland fika där och det är ju jättenära där du bor. Vi kanske ses där någon gång.
Det är så fint att det finns dessa förmåner så att det går att gå till tandläkaren utan att bli ruinerad.
Det är otroligt jobbigt kan jag förstå, att inte ha något val utan måste dra ut sina tänder, för att det annars blir för dyrt.
Kram till dig Preciosa.

 
Augusta

Augusta

16 februari 2020 12:02

Talade inte tandläkaren om att du borde använda eltandborste? Jag går till tandhygienist och hon säger alltid till mig. Nu har du inte använt eltandborsten eftersom jag har väldigt tät mellan tänderna och får lätt tandsten. Med eltandborste kan du inte borsta för hårt, då stoppar den. Om du inte har någon skall du köpa en med huvud som gör cirklar, går runt. Börja därifrån och tänkt vidare :D
Kram till er båda

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

16 februari 2020 12:24

Nej, han pratade inte om det utan bara om att jag inte skulle borsta tänderna för hårt.
Kanske tandhygienisten kommer att säga något om det, då jag ska till henne.
För många år sedan hade jag en eltandborste och det var bra, kanske ska köpa en igen.
Tack för tipset Augusta. Kram tillbaka ifrån oss.

 
gun

gun

16 februari 2020 18:42

Så bra att du kom iväg och jag tycker faktiskt du ska laga dem.
Även jag har åkt på en envis hosta och jag var till apoteket och där hittade jag en bra hostmedicin.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

16 februari 2020 21:18

Tack för ditt råd Gun. Det känns så nervöst, men jag kanske måste.
Hostan efter denna förkylning verkar vara mycket seglivad. Hoppas att den försvinner snart, från både dig och mig. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

17 februari 2020 14:32

Vad bra gjort av dig att ha detta avklarat och att han var lyhörd och vänlig. Vad jobbigt att det kommer att bli så dyrt. Jag är ju inte så mycket yngre än dig och man vet inte hur länge man lever och då vill man ju ha tänder man kan använda. Jag skulle inte tveka utan fixa tänderna om jag måste. Jag själv har gått hos tändläkare varje år men dom senaste åren bara hos tandhygenist så det har varit mest rengöring och genomgång

Ha en skön måndag
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

18 februari 2020 10:04

Det känns bra att ha tagit första steget, men nu återstår resten.
Pengarna bara "rinner iväg" och kanske är det inte mycket jag kan göra åt det.
Borde kanske göra detta och ta en dag i taget, man vet ju aldrig, som du skriver, hur länge man får leva.
Tack för rådet, det lutar åt det hållet.
Fint att du slipper ha problem med tänderna, det är jobbigt.
Tack Malin och kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards