Direktlänk till inlägg 21 februari 2020

Morgon observationer.

Av wiolettan - 21 februari 2020 09:01


I går kväll såg vi polis och brandbilar i Tornparken, som ligger precis där vi bor. Såg också att det bolmade rök så vi tänkte att nu har några busungar satt eld på lekparken. Det finns ju en hel del trägrejer där.



 

Men i morse då vi gick förbi där såg vi detta. En papperskorg som har brunnit. Trodde först att det var någon som hade slängt ner en cigarett och att den hade orsakat branden.



 
Så såg vi dessa smällare. Det fanns flera stycken och då kanske det var barn eller ungdomar som hade lekt lite, tänkte vi.





 

Så här ser papperskorgen ut, om den inte har brunnit. Denna står framför Centrumkyrkan.


 

Vi såg också på vår promenad i tidiga ottan, en tjej som satte upp nya lampor i rondellen. Den högsta lampan, då var hon långt uppe i luften, men det tog jag ingen bild av.  Detta var nog inget "tjejgöra" förr i tiden.



 

Ett hjärta hade bildats av vattendroppar. Fanns precis vid rondellen.



Nu ska vi ta bilen och åka en sväng. En del inköp måste göras, bland annat, i affärer som inte finns här i vår lilla stad. Hoppas att vi alla får en finfin dag. Vädret här är soligt och 6 grader varmt. Metrologiska våren är här, enligt vad de sa på radion i morse.


Svensken vill sitta i fullständig trygghet

i biografsalongen eller vid sin TV och

se på häftiga actionsfilmer. En märklig

kombination av spänning och trygghet.



 
 
Znogge

Znogge

21 februari 2020 10:17

Så meningslös förstörelse med papperskorgen och jag förstår inte hur någon kan tycka det är spännande eller roligt. Många yrken i dag hade aldrig varit aktuella för kvinnor men det går framåt.
Hoppas det går smidigt med dagens inköp.

Kram och trevlig fredag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

21 februari 2020 15:35

Det är svårt att förstå men en del ungdomar verkar finna ett nöje i att förstöra. Nu vet jag ju inte hur det var i detta fall. Kanske en pensionär?
Det är stor skillnad emot hur det var förr, då det gäller val av yrken.
Tack Znogge, det gick hyfsat. Kram.

 
Ingrid

Ingrid

21 februari 2020 11:06

Så tråkigt att man måste förstöra för både sig själva och andra. Vad kan det vara för nöje med det?
Lycka till med shoppingen!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

21 februari 2020 15:36

Förstår inte alls detta, kommer väl aldrig att begripa.
Tack så mycket Ingrid. Kram.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

21 februari 2020 16:12

Skitungar... fast så får man väl inte säga. Är ju egentligen inte deras fel att det blivit som det blev, jag skyller både på föräldrar och samhället i stort. För lite krav, för mycket daltande... eller övergivna unga. Tur iallafall att det inte blev värre eller att någon skadades. Trevlig helg!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

21 februari 2020 16:47

Jag brukar också tänka att det är brist på uppfostran, eller kärlek i hemmet, men jag vet inte.
Barn vill ju som vi vuxna, bli älskade och känna att vi duger, de vill ju också bli sedda så klart. Brister det hemma så är det inte bra.
Ja, denna gång blev det inte så farligt. De har tänt på en hus där i parken för flera år sedan. Tack, detsamma till dig.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

21 februari 2020 16:41

unga kanske inte kan låta bli... men fyrverkeri i papperskorg är väl "bättre" än bomber i höghus...

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

21 februari 2020 16:48

Det håller jag med om. Vi får hoppas att det var en engångsföreteelse och att det inte trappas upp.

 
Anki

Anki

22 februari 2020 08:34

Så trist med detta onödiga förstörande!
Tuffa tjejer klarar allt!
Hoppas ni får en fin helg!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

22 februari 2020 08:58

Kanske har de brist på sysselsättning, eller vill ha spänning.
Jag tror inte att jag skulle vilja åka upp i den där hisskorgen, men hon klarade det galant.
Tack detsamma till dig Anki. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

22 februari 2020 16:16

En hel del hinner ni se på era morgonpromenader. Och mycket finns det också att notera. Väldigt trist med denna onödiga förstörelse tycker jag. Inte kan det ju ens vara roligt. Har svårt att ta till mig att det ska vara så här. Fint att det inte blev mer skada. Verkar som om många föräldrar idag inte har någon koll alls på vad deras barn ägnar sig åt- Och har man börjat med detta är steget inte långt till annat. Samhället, ja där ingår ju faktiskt dessa förstörares föräldrar.TYcker det är trist att skattepengar ska gå till detta i stället för till åldrings och sjukvård. För dte blir ju i slutändan så.
Trevligt med en biltur för att vidga vyerna och handla.
Önskar dig en fin helg.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

22 februari 2020 16:34

Det är trevligt att vandra ut i tidiga ottan. Nu var ju en hel del människor på väg till sina arbeten, i alla fall i slutet på vår promenad.
Jag har också svårt att förstå vad det finns för nöje i detta, men tydligen roar det en del att förstöra.
Förhoppningsvis skulle föräldrarna ta i på skarpen och lära sin barn lite hyfs, om de nu visste, men det gör dom nog inte. Barnen är ute och leker och umgås och hittar på saker tillsammans.
Håller helt med dig Ditte, dessa pengar behövs bättre inom andra områden.
Ibland är det trevligt med en biltur och bilen måste ju också få komma ut och röra på sig.
Tack detsamma till dig. Kram

 
Augusta

Augusta

22 februari 2020 21:42

Men nog finns väl allt i eran lilla stad :D Blocken finns ju, eller tillhör den delen Stockholm? Ja, Sundbyberg är liten men trevlig. Många restauranger men jag har inte gillat så många mer än Marabouparkens restaurang och kinesiska Winner. Många hjärtan verkar också finnas i lilla Sundbyberg som jag aldrig ser på Stockholms sidan :D
Kram till er båda

http://nouw.com/gulahuset

 
wiolettan

wiolettan

23 februari 2020 08:36

Det finns mycket här, det har du rätt i men Blocken, om du menar Bromma Blocks så tillhör det Stockholm och det var dit, bland annat som vi tog bilen.
Marabouparkens restaurang, där har vi ätit och det var bra. Däremot Winner känner jag inte till.
Hjärtan dom finns överallt på min väg, det är bara att sänka blicken, så finns dom där. Tack Augusta, från oss båda. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Preciosa

Preciosa

23 februari 2020 19:54

Hej Wiolettan!
Ni är otroliga som orkar gå ut så tidigt och före frukost :-)
Ungdomar har ju alltid busat men fattar inte att det kostar pengar för samhället. Kul när tjejer tar "killjobb" :-) Mitt äldsta barnbarn som går ut gymnasiet i vår tänker mönstra i mars till det militära!! Kan väl säga att jag inte är särskilt förtjust hahaha...Men man ska göra det man vill...går ju att ändra när man är ung. Bättre att veta vad man vill eller inte veta...
Ha det så bra!! Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

24 februari 2020 09:08

Vi är båda två, morgonpigga och kvällströtta. Så vi går och lägger oss tidigt och går upp tidigt.
Nej, de tänker inte så långt, varken på pengarna eller följderna.
Det har blivit mer och mer vanligt, att även tjejer kan ta jobb som förr bara pojkar tog, i och med teknikens framsteg, många gånger.
Det behövs tjejer i det militära också, bra med lite blandning och vi människor är olika. Som ung kan yrkesvalet ändras många gånger.
Tack det samma Preciosa. Kram.

 
Skogsälvan /kvinnan på taket

Skogsälvan /kvinnan på taket

23 februari 2020 20:03

Åh du finner alltid hjärtan var du går. Så fint.
Idag har vi haft vår i Skåne.
KRAM

http://skogsalvan.bloggplatsen.se

wiolettan

24 februari 2020 09:10

Hjärtan brukar ofta finnas i min väg. Har jag då kameran med mig så blir det att fota.
Våren är i antågande här också. Bara det slutar att blåsa så kanske det känns också att det snart är vår. Kram.

 
geddfish

geddfish

23 februari 2020 21:39

Så många hjärtan som du hittar överallt. En speciell gåva. Vilka underbara promenader som ni går på morgnarna. Hoppas hälsan står dig bi.
Här är det bara gröna gräsmattor, men man vet aldrig. Det spås snö om en vecka, men det vill vi inte ha nu.
Många hjärtans kramar!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

24 februari 2020 09:13

De bara ligger där så att jag kan se och fotografera. Kanske har det blivit så med åren att jag tittar efter lite extra, vet ej.
Mornar är bäst för oss att vandra ut. Sedan kan vi planera dagen efter promenad och frukost.
Oj då, ska ni få snö, det är inte så trevligt för blommor som har börjat att komma upp. Kanske blir det kortvarigt.
Tack detsamma till dig. Kram.

 
Gunnel

Gunnel

24 februari 2020 02:56

Det är ett ofog att förstöra så. Helt meningslöst! Synd att det så sällan är någon som är på plats och ser vem som gör det här. Kvinnor jobbar nog inom de flesta manliga yrken idag och samma gäller för männen. Det finns så många hjälpmedel idag och det har underlättat för de flesta. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

24 februari 2020 09:16

De verkar inte tänka sig för, tycker bara att det är roligt och spännande kanske. De aktar sig nog för att synas. Passar på då ingen är i närheten och detta var mellan 21-22 på kvällen, då är inte många ute och går, där i parken.
Tekniken har gått framåt och du har rätt i att nu finns det många hjälpmedel som underlättar. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards