Direktlänk till inlägg 24 februari 2020

Skräck, jobb och hjärtan.

Av wiolettan - 24 februari 2020 08:21


Återigen en natt som har varit fylld av jobbiga drömmar, vakenhet och oro. Undrar vad det kan bero på?


Ett svar kan vara att mitt oroliga hjärta flimrar av förmaksflimret. Ett annat kan vara att jag oroar mig för dessa tandbehandlingar som ligger framför. En tredje orsak kan vara att mina mediciner ger mig många obehagliga drömmar. I natt till exempel så drömde jag att någon tryckte ner mig emot en badkarskant så att jag inte fick luft. Jag försökte ropa till personen i fråga, men det kom inte fram något ljud.


Jag vet att jag sa: "Jag har en pacemaker inopererad och den trycks ihop, jag kan inte andas". Så skrek jag och vaknade. Vad nu pacemakern hade med andningen att göra, förstår jag inte.


I dag har mysingen mycket att göra. Han har redan, för 45 minuter sedan vandrat ner till SPF lokalen för att göra i ordning medlemsbladet, tillsammans med andra ur styrelsen. Sedan kommer han hem och fixar med våra två "grupper tidningar" som vi ska ut med. Därefter ger han sig iväg och delar ut dom. Han får gå utan mig, denna gång också. Skönt att han är ung och stark. Han säger titt som tätt att han håller på att bli gammal men det stämmer inte. Jo, på pappret kanske, men i verkligheten är han inte 77 år.


Sedan ska han till tandhyginisten och därefter hem för lunch. Efter det måste vi gå igenom materialet som han har gjort i ordning för en musikstund på SPF i början av mars. Han kommer att visa filmsnuttar och spela musik av en känd estradör.



Sorgen tittar bakåt,

oron tittar runt,

tron tittar uppåt.


 

Blott en dag ett ögonblick i sänder.


 

Jag blir lite smålycklig, då jag ser ett hjärta, då vi är ute på promenad.


 

Var rädda om era hjärtan.



 
 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

24 februari 2020 09:11

låter inget vidare med oron, biverkningar av mediciner kan du väl prata med doktorn om? Att få göra det man är intresserad är bra, dela ut flygblad och sånt.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

24 februari 2020 11:30

Jag vet inte, men det verkar som en tablett ger mig oroliga drömmar. De har bytt ut den en gång, på grund av det.
Det förgyller tillvaron om man är nöjd med den.

 
geddfish

geddfish

24 februari 2020 11:31

Det är otäckt när det blir så förvridet i drömmen. Jag drömde också något knäppt inatt, riktigt skönt att vakna till verkligheten.
Hoppas du får en bra och glad dag idag!
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

24 februari 2020 12:01

Ibland kan det bli så tokigt och förfärligt skrämmande.
Då var det skönt att det bara var en dröm, för både dig och mig.
Jag önskar dig detsamma Gerd.
Kram.

 
Ingrid

Ingrid

24 februari 2020 11:47

Det är inte att undra på att du har oro i kroppen med så mycket framför dig. Då drömmer man en massa konstiga saker.
Hoppas att du piggnar till så att du orkar följa med din Mysing när han går sina tidningsrundor.
Kram, Ingri

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

24 februari 2020 12:05

Ja, kanske det. Jag oroar mig, fast jag inte borde det, eftersom jag vet att jag inte kan göra något åt det hela.
Nja, Mysingen får nog gå utan mig idag, jag skulle bara fördröja rutten och då kanske han kommer försent till tandhygienisten.
Kram till dig Ingrid.

 
Skogsälvan

Skogsälvan

24 februari 2020 15:29

Åh fy jag förstår dej både vad gäller tandbehandling och mardrömmar. Hoppas du får sova bättre inatt. Jag har också haft en dålig natt, men då blir det säkert bättre inatt.
Varm KRAM

http://www.skogsalvan.bloggplatsen.se

wiolettan

24 februari 2020 19:47

Jag är allt lite harig och bardomsbesöken hos dåtidens tandläkare sitter i minnet.
Det hoppas jag också, sömn är något som vi behöver.
Tack för din omtanken. Kram.

 
Anki

Anki

24 februari 2020 16:21

Det låter inte alls trevligt med dessa mardrömmar! Om det är av att du oroar dig för det som ska göras hos tandläkaren eller om det är medicinerna - eller kanske en kombination. Hoppas det bara var tillfälligt och att nattens sömn blir bättre!
Svar: "Pusshållplatsen" finns på riktigt! :)
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

24 februari 2020 19:51

Det är trevligt och de sitter ofta kvar i hjärnan, dagen efter och ibland längre.
Kanske både ock, det kan jag tänka mig. Oro för något gör ju sitt till och att jag ibland har ont på natten kan också hjälpa till.
Ja, tack Anki, det hoppas vi på.
Så busschauffören ropar ut "Pusshållplatsen nästa"? Det var en annorlunda skylt. Kram.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

24 februari 2020 18:27

Så jobbigt med så mycket drömmar. Svårt att somna om.Bra att tar en promenad, det är säkert bra medicin för alla. Ha en fin vecka! Kram!

http://femfemman.blogspot.con

wiolettan

24 februari 2020 19:52

Vissa nätter drömmer jag väldigt mycket och kommer ofta ihåg en hel del då jag vaknar. Drömmer jag mardrömmar så har jag svårt att somna om efter det att jag har vaknat.
Den medicinen tror jag också på.
Tack, detsamma önskar jag dig. Kram!

 
Primrose

Primrose

24 februari 2020 19:33

Vilken tur att ni var där när tjejen behövde hjälp! Läskigt!
Hjärtan överallt, fint!
Fina slutord i din blogg!
Fy att du har mardrömmar. Som verkar så verkliga.
Förstår att du oror dig för tandläkarbesöken, men hoppas de går jättebra! En stor lyckönskning om det från mig!
Hoppas det här släpper så du kan koppla av. Jag har också saker jag drömmer mardrömmar om och har fått ångest!
Ta hand om dig! STOR KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

24 februari 2020 19:56

Det kändes bra att vi var på rätt plats vid detta tillfälle, för tjejens skull.
Hjärtan ser jag rätt så ofta på våra promenader.
Ja, jag är nog harig då det gäller tandläkare, borde skärpa till mig, men inte så lätt. Jag har i flera nätter drömt om tandläkarbesök, att jag inte kom iväg, inte kunde gå och olika saker.
Tack Primrose, den önskning tar jag tacksamt emot.
Då vet du hur det känns med mardrömmar. Jobbigt.
Detsamma, tack!. Kram!

 
Ditte

Ditte

24 februari 2020 21:35

Verkligen obehagliga drömmar. Men hjärtat är ju centralt så jag kan förstå att det också kommer upp just i dina drömmar. Ditt hjärta är ju också extra känsligt. Du måste vara rädd om dig. Du har också en del so upptar dina tankar nu med bl.a tandläkarbesök och kanske har dina mediciner också inverkan.
Blir så glad av de hjärtan du ser. Jag försöker leta efter dem men har inte samma tur.
Hoppas du snart får bättre sömn och är mindre orolig.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

3 mars 2020 10:13

Ja, de är jobbiga ibland.
Du har rätt, hjärtat sysselsätter mig kanske både i vaket tillstånd och i mina drömmar, mer än vad det borde göra.
Tack Ditte för din omtanke.
Medicinerna har helt klart denna biverkan, i alla fall en av hjärtmedicinerna som jag äter.
Du får följa med mig på en tur, då kanske du får se hjärtan. Såg ett hjärta i morse också, men det har jag inte tagit fram ur kameran ännu, så jag vet inte hur det blev.
Tack och kram till dig.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

25 februari 2020 16:23

Att du hittar så många fina hjärtan tror jag är för att du verkar vara en sådan fin människa.
När drömmarna når den nivån och sedan följer med in i verkligheten på dagen är tufft. Kostar så mycket energi. Tandläkarracet spelar säkert en stor roll. (Jag ska dit imorgon). Jag hoppas det löser sig för dig inom en snar tid och du får en bättre sömn och orkar följa med ut på promenader.
Styrkekram Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

3 mars 2020 10:16

Så vänligt sagt Bosse. Jag suger åt mig som en uttorkad svamp.
Mardrömmar sitter ofta i längre i minnet än andra drömmar, de påverkar på ett helt annat sätt.
Hoppas att det gick bra för dig hos tandläkaren.
Mina tre första besök på mottagningen har avlöpt över förväntan.
Tack så mycket Bosse. Kram!

 
wiper

wiper

25 februari 2020 17:08

Det låter verkligen inget vidare. Medicin kan säkert ställa till det på många vis i och med biverkningar. Oroar man sig för nåt så kan man få mardrömmar eller svårt att sova. Jag hade en hemsk mardröm i natt och då är det tur att man har en partner att krypa in till och få värme

Din dröm var verkligen obehaglig och skrämmande. Vad engagerad din man är det är ju toppen. Åldern har ingen betydelse utan man gör det man vill så länge man kan. 77 är ju det nya 57 ;)

Detta med framtiden var bra.

Sköt om dig fina du
Kramar från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

3 mars 2020 10:21

Jag vet i alla fall att jag äter en tablett, för hjärtat, som kan ge mardrömmar, det sa hjärtsjuksköterskan och hon bad doktorn ge mig en annan tablett, vilket jag också fick och då blev det en aning bättre, men inte helt tomt från mardrömmar.
Fint att du kan få tröst och närhet ifrån din man då mardrömmar kommer. Jag brukar försöka att inte väcka min man, om det går.
Jo, han har mycket att stå i och det behöver han.
77 det nya 57, det har jag inte hört, tänk om det vore sant. Ja, för vissa kanske det känns så.
Tack Malin. Kram tillbaka.

 
Gunnel

Gunnel

26 februari 2020 06:04

Så jobbigt det låter med dessa mardrömmar. Du har mycket du oroar dig för så det kanske beror på det. Hemskt när man inte får sova bra och känna sig utvilad på morgonen. Din mysung är verkligen flitig. Du har nog speciella "hjärtögon", tror jag. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

3 mars 2020 10:23

De tar på dessa mardrömmar då de sätter in.
Nu har det varit bra i många nätter, det är jag så tacksam över.
Ibland kan jag ta mig en liten tupplur efter lunch, så att jag inte ska gå back alltför mycket.
"Hjärtögon", jo, det var ett bra uttryck, kanske stämmer det. Kram.

 
Preciosa

Preciosa

26 februari 2020 08:57

Hej Wiolettan!
Ja mardrömmar är hemskt varför drömmer man inte trevliga drömmar? I alla fall kommer man inte ihåg såna...
Jag drömmer ofta att jag ska gå till jobbet men kommer på att jag är 76...har liksom tvång att gå dit hahaha...
Mysingen har mycket att göra, det är nog bra...
Ha en bra dag! Kramar P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

3 mars 2020 10:27

Undrar om det inte beror lite på hur man är som person och vad man har upplevt i livet. Det återkommer kanske med oro och ängslan, jag vet inte. Medicin kan påverka, det vet jag och om man ligger och sover och har ont någonstans så kan det komma tillbaka i form av en mardröm, har jag tyckt mig märka.
Så trevligt att du kommer på att du är pensionär och inte behöver gå till jobbet, det tycker jag är ett bra drömslut.
Mysingen behöver jobba på. Kram till dig Preciosa.

 
Lena i Wales

Lena i Wales

26 februari 2020 11:48

Jobbigt för dig med dessa oroliga nätter. Som du säjer kan det säkert bero på olika saker och svårt att fastställa vad det beror på.
Hoppas verkligen det lugnar ner sig!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

3 mars 2020 10:28

Jaa, märkligt är det och inget som jag kan påverka. Nu har jag haft det lugnt i flera nätter, inte en enda mardröm, skönt.
Tack så mycket Lena.

 
Eva

Eva

26 februari 2020 18:00

Usch ja inte kul, hoppas du o mysingen får många år o va friska :) kram

http://evasblogg.blogg.se

wiolettan

3 mars 2020 10:29

Tack Eva, det var en fin önskan till mig och mysingen. Kram till dig.

 
Lena

Lena

29 februari 2020 15:09

Hej kompis! Det låter otrevligt med drömmarna, har du någon ny medicin? En del hjärt/blodtrycksmediciner kan ge mardrömmar. Men jag förstår att det kan bero på oro också. Lycka till hos tandläkaren! Kram

http://Degislivet.bloggplatsen.se

wiolettan

3 mars 2020 10:33

Men hej Lena. Så roligt att se dig här. Saknat dig mycket.
Jag vet att en hjärtmedicin kan ge mardrömmar för det sa sjuksköterskan hos min hjärtdoktor. Hon bad till och med läkaren byta ut en tablett mot en som skulle vara bättre. Visst, det har blivit bättre, kommer mera sällan och det är bra.
Ja, jag är ju lite "nervöst lagd" som en del säger, så det kan också bero på detta med tänderna och det som ligger framför.
Tack så mycket och kram till dig.

 
Augusta

Augusta

1 mars 2020 17:00

Jag fick en hemsk, alltså vilken obehaglig hosta, fick den 5 januari och fortfarande inte helt bra. Men det går bland många, och är ingen influensa enligt vårdguiden, och i alla åldrar. Då hostan blev bättre, fick jag problem med hjärtat och är inte riktigt bra där, antagligen p.g.a denna hemska hosta och luftrören. Jag fick andningsproblem några gånger. Läste att du också hostat tidigare, kan följa med den. Bara en teori. Hoppas alla hemska drömmar försvinner :D
Kram till er

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

3 mars 2020 10:38

Denna förkylning som många har nu verkar ge en besvärlig och ihållande hosta som håller i sig länge. Det är ju inte bra att hosta och hosta, gör ju ont tillslut. Men, nu är jag nästan fri ifrån den.
Då har du haft din hosta cirka 2 månader, så jobbigt för dig.
Men, det är inte bra att hjärtat blev påverkat, hosta tar ju hårt och denna var så seg och besvärlig också. Hoppas att du är bättre nu och att hjärtproblemen är borta.
Tack för omtanken Augusta. Kram tillbaka.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards