Direktlänk till inlägg 12 mars 2020

Skratt och gråt, själens säkerhetsventiler.

Av wiolettan - 12 mars 2020 09:48


Dagarna går fort, ser att jag inte har skrivit här sedan i tisdags, men det har varit någonting varje dag och som pensionär så unnar jag mig ungefär ett åtagande per dag.


Just när jag har vant mig vid

gårdagen, så kommer idag.

 

I tisdags var jag och lyssnade på musikcafé som SPF anordnade. Det var min Mysing som hade sammanställt programmet och också den som spelade skivor och visade filmsnuttar. Denna gång handlade det om Barbro Svensson, alltså Lill-Babs. Det var mycket se- och hörvärt. Hon hann ju med en hel del under sitt 80-åriga liv och var en person med stor kärlek till sina medmänniskor.



   

Jag har också haft förmånen att få lyssna till henne live. Hon besökte Sundbyberg på nationaldagen 2013 och gjorde ett bejublat framträdande på Golfängarna, vid Lötsjön. Jag stod rätt så långt fram och hon tittade på mig då hon såg att jag fotade. Uppmärksamt.



   

Det var fullt med folk.


Igår var vi och övade sånger i vår lilla SPF kör. Det är roligt att träffas och sjunga ihop lite. Glad så länge sånggruppen finns och jag kan vara med.


Nu strax ska vi ut och handla förnödenheter. Det måste också göras.


I morgon är det dags att sätta mig i tandläkarstolen igen. Känner inte för det. Vill inte tänka på det, försöker att tänka på något annat.



Min hjärna inte bara vandrar iväg ibland, ibland lämnar den mig totalt.




 
 
Preciosa

Preciosa

12 mars 2020 10:40

Hej Wiolettan!
Tisdags det var snabbt, är ju bara torsdag i dag .) Hann inte med att kommentera din förra. Haft lite yrsel här...Inte kul.
Roligt med musikkafé! Duktig din Mysing!
Tandläkaren får du tänka bort tills det är dags :) Säger jag hm...Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

12 mars 2020 16:02

Aha, ibland går det undan tydligen. Har en del som jag vill skriva om och så finns inte orken eller tiden, men så kan det vara.
Detta med yrsel är jobbigt och kan vara läskigt om man går ut då yrseln sätter in. Du måste vara rädd om dig Preciosa.
Vi fikar, pratar och lyssnar därefter på musiken och har allmänt trevligt.
Jag försöker att tänka bort honom. Kram!

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

12 mars 2020 11:04

Ibland är det bra att hjärnan tar en paus. Helst när det är något mindre trevligt som väntar runt hörnet. Lycka till imorgon.
Det måste varit en stimulerande uppgift din Mysing hade med att vaska fram det bästa. Den imponerande artisten/människan hann göra mycket under sin långa karriär. Jag beundrade kanske henne mest för att hon verkade vara så genomgo rakt igenom.
Vad mycket folk på fotot. Att stå där rakt upp och ner en lång stund är jag för gammal för.
Kram Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

12 mars 2020 16:07

Det känner jag ibland, så skönt att vila hjärnan och då vill jag ha det lugnt och tyst, ingen TV och ingen radio på.
Tack så mycket Bosse.
Mysingen tycker om att ta reda på saker och ting, fixa och dona och sedan visa upp sina alster, eller hur jag nu ska uttrycka det.
Ja, Barbro verkade vara en äkta medmänniska, en sådan som var mån om andra och hon tyckte om att uppträda och glädja folk.
Ja, det var jättemånga som kom och ville lyssna på henne den dagen.
Jag är också för gammal för det nu, men detta var för 7 år sedan och jag var yngre då.
Sköt om dig Bosse. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

12 mars 2020 11:44

Jag vet ju hur illa du tycker om de här tandläkarbesöken, men lycka till i alla fall. Det kommer säkert att gå bra!
Så kul att du orkar vara med i sångkören. Det är nyttigt med sång.
Ha en fin fortsättning på dagen!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

12 mars 2020 16:09

Joo, jag har klagat för hela världen hur mycket jag ogillar dessa besök så det har inte gått så många förbi. Det hjärtat är fullt av, det talar munnen, är det ju ett ordspråk som lyder, stämmer bra.
Jag tycker om att sjunga, fortfarande känns det helt underbart.
Tack detsamma till dig Ingrid. Kram!

 
geddfish

geddfish

12 mars 2020 12:56

Vi hänger me, vi hänger me, av någon anledning så gör vi faktiskt de. Var inte det Nacka Skoglund?
Lycka till i morgon! Jag har gjort mitt med kronan och nu har jag beställt att göra en brygga. Det är bara att "bita ihop" säger jag, men klart det känns, ett par bedövningssprutor fixar till det.
Varm kram och sångarglädje!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

12 mars 2020 16:14

Vi får göra så gott vi kan och kanske lite till ibland. Att inte gå och sjunga är ju inget bra alternativ. Jag tycker så mycket om att sjunga och vi har det småtrevligt också i vår lilla grupp.
Jo, jag tror också att det var Nacka Skoglund som sjöng den strofen.
Tack Gerd. Skönt då det är över.
Bedövning är bra ibland, förra gången fick jag två sprutor, kändes lite i alla fall, men det är ju inte det värsta tycker jag. Det är dessa kväljningar som är jobbiga.
Detsamma till dig. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

12 mars 2020 16:13

Härligt med sång och musik. Lill-babs "Claes-Göran" är en av de första sånger jag kommer ihåg delar av texten på. Tror att jag såg Lullbabs nån gång som barn. Det var ju mycket folkparksuppträdaden på den tiden. Sjunga är härligt! God helg på dej!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

12 mars 2020 16:17

De gillar jag också, sång och musik. Är uppvuxen med det.
"Claes-Göran" låten fick vi också lyssna på, den är väl hennes mest kända, kantänka
Lill-Babs var ju mycket i folkparker som ung och kanske också som äldre. Hennes sångarglädje smittade av sig.
Tack och hoppas att du också får en fin helg.

 
Znogge

Znogge

12 mars 2020 18:57

Kan tänka mig att det blev en intressant kväll. Lill-Babs hade ju en mycket lång karriär och många minns verkligen hennes låtar. Så och musik är till stor glädje.

Kram och god kväll!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

13 mars 2020 06:49

Det var trevliga timmar med sång och musik. Vi fick höra många av hennes största hits och det var nostalgiskt.
Hon var ju också så "publiknära" på något sätt då hon framträdde. Tack. Kram!

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

12 mars 2020 21:04

En sån energisk och varm kvinna!

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

13 mars 2020 06:49

Håller helt med dig. Fin medmänniska verkade hon att vara.

 
Anki

Anki

13 mars 2020 07:00

Så trevligt med musikaliska minnen - och Lill-Babs var verkligen en varm och fin människa med många musikpärlor som vi minns!
Håller tummarna för att det går bra hos tandläkaren idag ... tänker på dig!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

14 mars 2020 09:25

Musik och sång är trevligt att ägna sig åt, det berikar livet. Roligt att få sjunga i grupp också.
Lill-Babs var en fin person och verkade att bry sig mycket om alla.
Tack Anki att du höll tummarna, det gick bra hos tandläkaren, efter cirka 40 minuter var jag klar för denna gång. Fortsättning följer. Kram!

 
Ditte

Ditte

13 mars 2020 20:58

Vilken härlig musikstund. "Lill Babs" var nog min första svenska idol och jag vet att jag på 1950-talet fick skivan "Min mamma boogie" och senare "Är du kär i mig ännu Claes Göran.". Vi hade då köpt en stor radiogrammofon och skivorna spelades mycket.
Har alltid tyckt om Lill Babs och sett henne i många sammangang "live". Hade även förmånen att möta henne i några olika sammanhang helt privat. Så fina minnen.
Såg hennes föreställning på Bacchi Vapen i Stockholm där Lars Forsell skrivit texterna och även i Göteborg på Ullevi där hon helt fantastiskt spelade "Annie" i "Annie Get Your Gun".
Kan tänka mig att du njöt av att vara med här. Hade också gärna varit det.
Och så fint "Mysingen" satt i hop alltsammans.
Hoppas det gick fint med besöket hos tandläkaren
Tankar och stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

14 mars 2020 09:34

Ja, det var en trevlig stund, med låtar och filmsnuttar av Lill-Babs och en del av hennes musikaliska gärning.
Många av hennes låtar har ju blivit riktiga hits och man glömmer dom inte.
Så roligt för dig att ha haft förmånen att få lyssna live till Lill-Babs så många gånger och även träffa henne "på riktigt". Hon har ju gjort väldigt mycket och var ju efterfrågad både här och där.
Det var en hel del jobb för Mysingen att "vaska" fram allt, mycket får man ju inte ta hur som helst heller, utan bara det som är fritt.
Tack Ditte, det gick bra hos tandläkaren. Han varnade mig några gånger, "nu kommer det att kännas", men det är inte det värsta tycker jag, utan att ligga där och ibland inte få luft, känns det som. Kram!

 
Skogsälvan

Skogsälvan

14 mars 2020 11:18

Hoppas det gick bra hos tandläkaren. Jag har klarat av årliga besöket i november. Puh ett år till nästa gång. Idag är de strålande sol och vår här.
Kram med solsken

http://www.skogsalvan.bloggplatsen.se

wiolettan

16 mars 2020 09:21

Tack snälla, det gick bra. Är så glad då jag kommer därifrån, känns härligt.
Skönt för dig och att allt var bra.
Våren kommer och går, känns det som. Kram!

 
Augusta

Augusta

14 mars 2020 18:28

COOP har julkonsert i Globen varje ár och väldigt billigt. Har kostat 100 kr, sist 150 kr tror jag. I alla fall där, julkonserten 2017 var Lill-Babs en av de artister som uppträde pá julkonserten. Nágon mánad in pá ár 2018 dog hon.
Tack för din omtanke. Min influensa, vilken av alla jag nu hade, är inte riktigt borta än. I gár jag äntligen till várdcentralen, hade en lättare infektion i kroppen efter sá láng tid. Dessutom har jag hostat sá mycket att lungorna tar inte upp syret sá bra. Skall ta mer prover pá mándag. Om jag vágar mig till várdcentralen med tanke pá Corona, suck!
Kram och var rädda om er

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

16 mars 2020 09:26

Då har du också sett henne live, en upplevelse kan jag tänka mig. Så hon uppträdde så nära inpå, innan hon åkte in på sjukhuset?
Det var en seglivad influensa som du fick. Nej, i dessa tider vet vi ju inte vad för sort som drabbar oss, om de inte tar tester.
Fint att du äntligen gick till läkare. Jobbigt att hosta så mycket, till slut så gör det ju ont. Stackars dig.
Ja, jag tänker likadant. Vågar jag besöka vårdcentralen?
Kram och tack detsamma.

 
Primrose

Primrose

14 mars 2020 21:34

,-))) humor ord, du är kanon, du får mig alltid att le! ,-))
Lillbabs verkade vara en så varm person!
Jag tycker du är modig och SÅ duktig när du nu tagit modet att gå till tandläkaren! Man kan vara hur rädd som helst när man är vuxen! Jag hejar på dig ja! Bra gjort! Fint minne att Lillbabs tittade på dig när du fotade ,-)
Ha det jättefint!
STOR KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

16 mars 2020 09:29

Men, så snällt skrivet. Härligt att kunna glädja någon medmänniska på livets väg.
Ja, Lill-Babs verkade vara en så´n som hade empati för alla.
Så skönt att första steget i den långa tandläkarbehandlingen är tagen. Har varit på två behandlingar nu.
Tack för ditt stöd Primrose.
Detsamma till dig. Kram.

 
Lena i Wales

Lena i Wales

15 mars 2020 10:35

Ibland går tiden fort,men inte för mig i Spanien nu där vi är i karantän, får inte gå ut, tråkigt och hemsk situation.
Sköt om dig!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

16 mars 2020 09:31

Ja, jag läste just om att Spanien också är satt i karantän. Förstår att det måste kännas jobbigt. Det är nu flera länder som gör liknande bedömningar. Tack, detsamma Lena.

 
wiper

wiper

15 mars 2020 11:59

Vilket bra program Mysingen satt ihop och Lill-Babs är verkligen saknad. Jag såg henne live i Nordstan när jag bodde i Göteborg. Det var så packat med folk och jag hade ingen kamera

Vad kul att du sett henne live och som du säger så är hon uppmärksam på alla. Härligt att vara med i en sånggrupp det hade jag velat också för ett antal år sedan då min sångröst var intakt. Efter att dom tog bort tumören i sköldkörteln så kan jag inte sjunga på höjden utan mer bas.

Tandläkarskräck är ingen höjdare så man måste ha nån som förstår sig på sånt. Jag har klaustrofobi istället så jag har aldrig kunnat åka in i magnetröntgen men nu kan man blir sövd

Ha nu en skön söndag
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

16 mars 2020 09:36

Han är duktig på mycket Mysingen och så tycker att också att det är roligt.
Det var så trevligt att hon liksom "såg en" i mängden av alla människor. Hon var proffsig i det hon gjorde.
Sånggruppen är trevlig att vara med i och det är roligt att sjunga. Jag kan inte heller ta höga toner nu, röstläget har förändrats sedan man har kommit upp i åren.
Detta med magnetröntgen har jag aldrig gjort, men det känns som lite instängt. Bra att de kan söva om det behövs.
Ha det bra Malin och kram till dig.

 
gun

gun

15 mars 2020 17:59

Ibland går tiden jätte fort och man hinner inte med. Hoppas det gick bra hos tandläkaren och att du haft en fin helg.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

wiolettan

16 mars 2020 09:38

Ibland springer tiden iväg och allt rusar iväg så snabbt.
Tack Gun, det gick bra hos tandläkaren, pirrigt före besöket och skönt efteråt. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frĺgor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards