Direktlänk till inlägg 23 mars 2020

Titta pappa, nu har de fått nya baller...

Av wiolettan - 23 mars 2020 09:07


...hörde jag en pojke glatt utropa då vi gick förbi honom i morse.


"Vad då" , tänkte jag, "vad betyder detta ord, baller"?


Men så såg jag vart pojken och hans pappa tittade. Det var ett hus som hade fått nya fina balkonger. Varken jag eller Mysingen hade sett dessa förut, fast vi ofta har gått på den gatan.


Jag blev lite smittad av pojkens glädje, fast jag har fortfarande mycket svårt för att tåla alla dessa förkortningar av ord. Folk säger Mello istället för Melodifestivalen till exempel. Går det fortare? Är det lättare? Tidens stress? Eller slarv? Nej jag vet inte och egentligen får de säga hur de vill, men jag uppmärksammar det.


Första gången som jag reagerade på detta var då jag var 28 år och min dåvarande kille skulle för första gången ta mej med hem till sin mamma och syster. Hans pappa fanns inte längre.


Fillan, Kaggen  och Drakis, sa de. Istället för Filadelfia, Kaggeholm och Drakudden. Jag förstod inte utan fick fråga min kille sedan då vi gick därifrån.



 

Vårlökar som har kommit upp.



 

Med lite fantasi. Ett hjärta, där i mitten.



Min egen klagan vill jag ödmjukt dränka,

i världens mäktigt stora sorgebrus.

Och minnas, vad den ringe nu bör skänka,

är ej sitt mörker, men en glimt av ljus.


En fin dikt av Erik Axel Karlfeldt.



 
 
Ingrid

Ingrid

23 mars 2020 12:16

Visst är det konstigt med såna där förkortningar, men det blir väl lätt så.
Det där hjärtat är ju hur tydligt som helst!
Hoppas att du får en fin vårvecka!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

23 mars 2020 20:03

Lätt hänt och är mycket vanligt och det är ju helt frivilligt.
Bra att det syns, hjärtat, det var vattenmärke i stenmuren.
Tack, detsamma till dig Ingrid. Kram!

 
tant Hanneles bokparadis

tant Hanneles bokparadis

23 mars 2020 12:29

förkortningar har väl alltid funnits, gillar inte alla, men gillar vårblommor!

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

23 mars 2020 20:05

Förkortningar är bra och finns och har funnits, men dessa ord som jag menar är inte vad som menas med förkortningar, utan mera förenklingar och de har väl också sitt berättigande.
Vårblommor gör oss glada.

 
Primrose

Primrose

23 mars 2020 12:38

Hjärtat ser jag ,-) Och en glimt av ljus behövs alltid! ,-)
Baller har jag aldrig hört ,-)) Skulle aldrig kunnat gissa!
Men nu såg ni de nya balkongerna och det var ju kul ,-))
Ha det jättefint STOR KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

23 mars 2020 20:07

Bra att hjärtat syns, det var lite skamfilat, men så kan det vara ibland, med hjärtan.
Nej, jag hade heller aldrig hört det och begrep inte vad han menade, förrän jag fick se de fina balkongerna.
Tack detsamma till dig Primrose. Kram.

 
Znogge

Znogge

23 mars 2020 14:07

Förkortningar har nog alltid funnits och nya tillkommer! Språket förändras helt enkelt :D

Kram och ha det gott!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

23 mars 2020 20:09

Förkortningar är bra, som t.ex o.s.v men dom jag menar är mer förenklingar som inte finns i någon ordbok.
Så är det, nya ord kommer. Tack, detsamma. Kram.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

23 mars 2020 19:22

Gillar inte alls förkortningar. Fast dagis har jag alltid använt. Men det är idag ett förbjudet ord...
Mina unga kollegor pratade idag om att Street smarta elever. Jag var tvungen att googla ordet. Känns lite pinsamt att inte hänga med. Men det är väl så det är att bli äldre...Ha det gott!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

23 mars 2020 20:12

Precis, då är vi två i alla fall. Dagis och lekis ofta använda ord. Nu heter det visst förskola, tror jag.
Det finns många ord ifrån engelskan som vi använder och det blir väl lätt så.
Bra att vi kan Googla om det kniper. Pinsamt, joo, ibland så.
Tack det samma.

 
Skogsälvan

Skogsälvan

23 mars 2020 20:11

Åh min favorit Karlfeldt. Längtan heter min arvedel.. Det vackraste jag läst av honom.
Fina blommor, vårkänslor spirar fast det är kallt om nätterna.
Kram

http://skogsalvan.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

23 mars 2020 20:14

Helt underbara dikter skrev Karlfeldt. De kan läsas om och om igen.
Minusgrader på natten gör att det tar ett tag innan värmen kommer fram på dagarna. Tycker kanske blommorna också. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Preciosa

Preciosa

23 mars 2020 21:34

Hej Wiolettan!
Ja en väninna säger ballen om sin balkong :)Inte kul hahaha...Jag och alla nästan säger Sumpan...Mallorca säger dom Mallis om,gillar jag inte :)Jag säger aldrig Mello :)Ja listan kan göras lång...Här i Torre som ju heter Torrevieja är det trist...inte ens sol har vi...regn. Man får roa sig ändå.Folk klappade händerna kl 20 som vanligt och spelade låten Resistiré för dom som kämpar och sliter i vården och andra samhällsviktiga arbeten...Allt annat står still.
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
wiolettan

wiolettan

23 mars 2020 21:44

Aha, det finns fler som säger så om balkongen.
Jag säger aldrig Sumpan eller Mallis, utan vad orterna heter. Som du skriver, listan kan göras lång.
Förstår att det är trist att inte kunna få gå ut. Det får vi här men vi ska tänka oss för och vara försiktiga och det försöker jag verkligen att vara.
Nu säger det att i Sverige tror de att kulmen ska nås i april-maj, vi får se.
Sköt om dig Preciosa. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

23 mars 2020 22:22

Jag är inte heller förtjust i förkortningar och använder de sällan. Förstår inte vitsen riktigt.
Fint att ni kunde ta en promenad och du blev ju nu uppmärksammad på att det kommit upp balkonger.
Erik Axel Karlfeldt tycker jag mycket om och har ju i många år nu, hitintills, haft turen att besöka hans födelsegård i Dalarna. Så fint där. Men i år? Kärvt med resandet.
Stor kram och var rädd om dig.

http://https://dittemitti.se

wiolettan

27 mars 2020 09:50

Precis, lite onödigt är det allt, kan jag tänka.
Det är fina balkonger också, vita och stora så de syns ju bra. Skönt för de boende.
Det var en stor poet Karlfeldt. Jag skulle gärna besöka hans hem i Dalarna, men det har inte blivit av än.
Nej, vi får hålla oss i stillhet, om vi kan.
Detsamma tack. Kram.

 
Anki

Anki

24 mars 2020 08:23

God förmiddag Wiolettan! förkortningar har nog alltid funnits, men inte alla är bra - och jag är inte heller så förtjust i dem.
Absolut ett fint hjärta där! Vackert med blommande krokus- nu är våren på gång på riktigt!
Önskar dig en fin dag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

27 mars 2020 09:52

Det går kanske fortare att prata om man har bråttom, kanske en del tycker.
Ja, det hade bildats ett hjärta, lite märkligt kan jag tycka, men de finns lite varstans dessa hjärtan, dyker upp i vår väg.
Det finns en hel del krokus här hos oss och det är vårlikt.
Tack detsamma. Kram.

 
Kicki

Kicki

25 mars 2020 07:49

Hejsan, det är väldigt lätt att hänga på en del förkortningar, men många gånger står man som frågetecken.
Såg hjärtat,
Ta hand om er🤗

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

wiolettan

27 mars 2020 09:54

Det är väl så, vi tar efter det andra säger, fast ibland kan det vara som med detta ord, att jag inte har hört det förr och inte vet vad det betyder.
Detsamma tack.

 
wiper

wiper

25 mars 2020 09:02

Vi har verkligen fått ett annat sätt att prata med dessa förkortningar. Jag måste erkänna att jag även sagt "Mello" några gånger ;). Gulligt detta med barnet och pappan.

Ja men då hölls dom med lite förkortningar förr också ;) fast inte som nu. Sen pratar en del på ett annorlunda vis nu i och med att dom drar ut orden och även gör andningpaus med eeeeeeeeeeeeeeee och sen börjar prata igen. Svårt att förklara

Så vackert med vårlökarna som kommer upp. Du hittar ofta hjärtan i saker så läckert. Fin dikt på slutet

Ha nu en skön onsdag
kramar från Malin



http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

27 mars 2020 09:58

Det blir en vana och många gånger kanske vi inte tänker på utan det faller sig naturligt. Fast för mig tar det emot lite, för det mesta.
Språket har ändrats en hel del och många slangord har också kommit, och dom har jag lite svårt att lära mig.
Det brukar vara intressant ibland att lyssna till hur barn och föräldrar pratar med varandra. Då de pratar "vuxet" känns det fint.
Våren vill komma fast kylan på nätterna gör att det tar lite tid.
Dom bara finns där, hjärtana.
Tack och detsamma till dig. Kram!

 
Lena i Wales

Lena i Wales

25 mars 2020 17:44

Härligt med lite vårblommor!
Vissa förkortningar har jag lite svårt för, andra har jag vant mig vid som t ex dagis. En del förkortningar är också vanliga i olika delar av landet. I Stockholm har man många förkortningar som slutar på is, stämmer det?
Sköt o dig!

http://leniawales.wordpress.com

wiolettan

27 mars 2020 10:00

Varm på dagarna och kallt på nätterna, men vårlökarna försöker att komma fram.
Dagis, är ett vanligt och mycket använt uttryck, eller förkortning. Fast nu heter det ju förskola, tror jag.
Förkortningar på is? Ja, kanske, det vet jag faktiskt inte, inget som jag har tänkt på eller kan erinra mig.
Tack detsamma till dig.

 
Ingen bild

Tove Olberg

27 mars 2020 09:17

Hej Wiolettan!
Tänkt på dig några dagar här och undrar hur du har det i dessa tider.
Jag har läst några inlägg och fått med mig Den mest fantastiska verklighten, hjärtan och många fina tänkvärda meningargar i dina inlägg.
Jag har inte längre kvar min Klara Ovidia, mitt bloggande har ju haltat till och från en längre tidoch när det var förnyardags och del praktiska problem uppstod så valde jag att sluta. Kommer någon saknad då och då, men tiden vill jag ha till annat. Hur läget än är å önskar jag dig och Mysingen fina dagar! Det är alltid gott att läsa hos dig, du har en fin ton i dina texter.
Stor kram!

wiolettan

27 mars 2020 10:08

Hej Tove! Så roligt att se dig. Jag har letat och letat men inte "funnit" dig, nu fick jag förklaringen. Jag har saknat dig och dina fina inlägg, inlägg med mycket kärlek i och observationer. Så, jag hoppas att du kanske kan dyka upp igen och då talar om det för mig.
Jo, tack, jag har det bra, ska inte klaga. Är mer eller mindre isolerad. Går bara ut tidiga mornar på promenader för att få luft, inga träffar med bekanta, inga affärsbesök. Läkaren ringde återbud. Jag med mitt hjärta måste vara försiktig.
Roligt att du tycker om min blogg. Det är jag så tacksamt förundrad över.
Tack och hoppas att du också har finfina dagar. Sköt om dig. Kram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards