Direktlänk till inlägg 17 juni 2020

Några tips i all enkelhet...

Av wiolettan - 17 juni 2020 07:00



...ifall du tycker att du har haft för lite semester. Förvandla ditt hem till ett semesterparadis.


Flygsemester:


Packa 20 kg sten i den mest otympliga resväskan du kan hitta.
Bär sedan runt på den ca 2 timmar i din lägenhet.
Sätt dig i en barnstol, bind fast armarna från armbågarna i armstöden och
be en så stor människa som möjligt att trängas bredvid dig.
Försök sedan att äta med kniv och gaffel ur en liten papplåda.

Fiskesemester:


Tidigt på morgonkvisten, snubbla runt i närmaste stenröse.
Stick händerna i en taggig buske så att fingrarna blir fulla med små sår.
Blöt ner dina kläder och smörj in innehållet ur en gammal sillburk.
Återvänd hem utan fångst, frustrerad, trött och hungrig.

Stugsemester:


Stanna hemma, stäng av elen och varmvattnet. Ät konserver varje dag direkt
ur burk och även rå korv.
Köp klipulver och riv dina lemmar blodiga.
Kladda på myggoljan för autentisk lukt.
Läs samma gamla Hemmets Journal från 1971 om och om igen.



 

Nu har vi fått regn, ett välbehövligt regn. Blommor, träd och buskar mår så bra och även gräsmattor. Till mångas glädje verkar det i år bli ett rätt så varmt väder till midsommar. Det är bra, känns skönt för alla som vill vara ute och fira, kanske grilla eller så. Mycket lättare om det är uppehåll och lugnt.



 


Ha en bra dag och var rädda om er och varandra.

 
 
Ingrid

Ingrid

17 juni 2020 10:03

Bra tips du kommer med i dag. :lol:
Ha en fin midsommar!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

17 juni 2020 11:19

Är man i karantän, så är man. Gäller att göra det bästa av det hela, så gott det går.
Trevlig midsommar önskar jag dig också. Kram!

 
geddfish

geddfish

17 juni 2020 10:57

Kul tips, men jag går inte på dem, haha!
Nej, jag har lärt mig att umgås med mig själv och finna ut det bästa som står till buds.
Trevlig midsommar till er!
Kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

17 juni 2020 11:23

Ja du Gerd, det är frivilligt, men gör ett litet försök bara. *ler*.
Det är bra att vara rädd om sig och hålla distans ute. Jag är inte ute så mycket nu, av olika anledningar. Men, det händer.
Jag tror att du läser och har det rätt skönt inomhus eller på balkongen. Lyssnar kanske på musik, eller tittar på film.
Tack och detsamma till dig. Kram.

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

17 juni 2020 11:01

haha, stuga är inget för oss... banken tyckte inte vi hade råd då, så vi bor i "stugan" hela året, 10 min cykelväg till havet :)

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

17 juni 2020 11:24

Men så synd då. Banken ska alltid lägga sig i.
Nära till havet det är en förmån som jag förstår att ni tar tillvara.

 
Amisa

Amisa

17 juni 2020 11:03

Vilka roliga idéer för hemestern! Ja allting vi vanligtvis gör på semestern är inte roligt och trevligt. Kanske skulle jag prova den där flyghemestern, den är ju enkel att utföra i trygg social distans hemma i vardagsrummet tillsammans med sina närmsta.
:)

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

17 juni 2020 11:27

Det gäller att försöka på alla sätt som går, i dessa annorlunda tider. Huvudsaken att man trivs, tänker jag.
Med sina närmaste hemmavid, går det rätt så bra att vara, och ut och vandra lite emellanåt för att få luft, i den mån man orkar och kan.

 
Annie - Stora Små Äventyr

Annie - Stora Små Äventyr

17 juni 2020 11:56

Haha, vilket roligt inlägg :)
Jag har jättelång semester så får se lite vad jag hittar på. Blir nog ganska lugnt och en del dagsutflykter i naturen. :)

http://biglittleadventures.se

wiolettan

17 juni 2020 15:07

Dom har sina poänger, historierna.
Skönt med semester och att vara ute i naturen tillhör en av mina favoriter. Kan behövas lite lugn och ro och ta dagen lite som den kommer, efter en kanske krävande arbetstid.

 
Anki

Anki

17 juni 2020 12:00

Haha ... vilka roliga råd - men lite skrämmande samtidigt - tur man redan bor i Paradiset :)
Kloka ord!
Ha det gott!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

17 juni 2020 15:08

Skönt att höra att du bor och har det bra i Paradiset, det är dig väl förunnat.
Några ord att tänka på kan ibland behövas, tycker jag.
Detsamma Anki. Kram.

 
Znogge

Znogge

17 juni 2020 12:32

Ha ha, ja i tider som dessa gäller det att tänka utanför boxen :D Plötsligt kändes det smidigt att jag i alla fall inte fiskar!

Kram och ha det gott!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

17 juni 2020 15:10

Det gäller att vara lite flexibel ibland.
Håller med dig, att fiska känner jag inte för nu, som ung tyckte jag det var trevligt, ren avkoppling, men är väl en annan person nu, kan tänka. Kram och tack detsamma till dig.

 
wiper

wiper

17 juni 2020 13:05

Nu fick jag mig ett gott skratt ;) ;). Det gäller verkligen att tänka lite längre och hitta på saker än om dom inte blir så drastiska ;)

Det behövdes verkligen regn men det var för lite. Nu är det lika soligt och varmt igen

Ha en skön dag
Hälsning Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

17 juni 2020 15:14

Skönt och nyttigt att skratta ibland, det känns som om det gör gott.
Det kanske var lite väl i överkant och drastiskt, men som sagt, valfritt.
Håller helt med dig. Det var så torrt ute i markerna och eldsvådor blev det också lite här och var. Här har det kommit en hel del regn, men det skulle ändå behövas mera.
Tack och detsammas till dig, Malin.

 
Lena i Wales

Lena i Wales

17 juni 2020 14:30

Ha, ha, vilka bra semestertips. Skrattade rejält. Stort tack du kära som får oss att skratta!
Bra för naturen med lite regn. Här i Wales har vi fått mer än naturen behöver.
Trevlig midsommar!

http://leniawales.wordpress.com

wiolettan

17 juni 2020 15:17

Tack Lena. Du som är van att vara ute och resa en stor del av året, måste känna det lite egendomligt nu, eller?
Vi behöver få skratta, det lättar och det gläder mig om jag kan bidra lite till det.
Tänk så olika det kan vara detta med regnet. En del länder har ju riktiga översvämningar.
Tack detsamma till dig.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

17 juni 2020 17:52

Roliga tips. Framförallt chartersemestertipset är verkligen igenkännande. Fiske finns inte i intressesfären och i stugan så blir det mest potatis och sill.
Regn fick vi, men bara några droppar. Gott för växterna med några mulna dagar iallafall. Ha det fint!

http://femfemman.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

17 juni 2020 21:27

Roligt att du tyckte att flygsemester var bra.
Skoj, men överdrivet. Men, man har inte roligare än vad man gör det till.
Potatis och sill, ´låter midsommarbra.
Här har det regnat rätt bra, med lite åska därtill. Växter behöver regn och sol, lite av både ock.
Ha det bra du med Anna-Lena.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

17 juni 2020 21:46

Tack för dina tips! Vill ha det bekvämt om jag ska ha semester. Min mamma var en föregångare och tyckte inte hon ville ha det mindre bekvämt på semestern än hon hade det hemma. Då kunde hon lika gärna stanna hemma. Jag har inte direkt varit en campande person, men har testat det en del i ungdomens år runt om i Europa och USA. Båt har vi haft och då var det inte lika bekvämt som hemma. Men toa fanns och duschen fick bli i havet. Men inga stora hamnar utan vi la till i vikar där vi ofta var ensamma.
Visst var det ett välbehövligt regn som kom men midsommar ser lovande ut.
Önskar dig en fin midsommarhelg.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

18 juni 2020 08:22

Lite överdrivet skoj tänkte jag kunde roa oss.
Ibland känner jag för att ta till i överkant, så att säga, spetsa till det hela.
Visst är det skönt att på semestern ha det lilla extra, om man kan och har råd.
Jag tror att du har prövat på en hel del i ditt intressanta "resliv" och att det har berikat dig på många sätt.
Nu som äldre känns det ännu viktigare med de moderniteter som finns att tillgå. Att övernatta i tält tror jag inte jag skulle klara, har inte försökt på en massa år.
Det behövs både regn och sol och nu verkar det komma en hel del sol i helgen, skönt för att utefirare.
Tack och detsamma till dig Ditte. Kram!

 
Gunnel

Gunnel

18 juni 2020 11:54

Jag har aldrig varit på fiskesemester, men de andra alternativen känner jag igen och det stämmer bra. Hoppas ni får en fin och solig midsommar. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

19 juni 2020 08:59

Lite känns igen, eller ibland en hel del, för en del av oss.
Fiskat har jag gjort en hel del i min ungdom, men inte nu längre.
Tack Gunnel och vi önskar dig och din man detsamma. Kram!

 
Primrose

Primrose

18 juni 2020 16:05

;-)))) precis så är det. Det sa jag till Mr D en semester, tänk att det är det här man längtar till ,-)))
JA mycket blir krångligare, som att ställa in en dusch och det kommer bara iskallt vatten, Kallt vått …..ja ibland undrar man om man är riktigt klok! År efter år utsätter man sig!
Men sen är det ju så himla kul ändå!
Ha en härlig midsommar ,-))
VARM KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

19 juni 2020 09:03

Människan är lite märkligt funtad ibland. Det kanske helt enkelt är att det är annorlunda och något som man inte har i det dagliga livet. Omväxling heter det.
Tänk, det har jag varit med om. Duschat i en stuga vi hyrde och plötsligen tog varmvattnet slut. Det var ingen trevlig upplevelse kan jag säga, få en massa kallt vatten över sig.
Ja, du Primrose, man lär sig aldrig, helt enkelt att det är kanske en bit av nöjet med semestern, i alla fall för en del.
Tack och detsamma till dig. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards