Direktlänk till inlägg 27 juni 2020

Trevlig helg!

Av wiolettan - 27 juni 2020 08:08


En välkänd talare startade en av sina seminarier med att hålla upp en 100-lapp. Med 200 åhörare i salen frågade han:
”Vem vill ha den här sedeln”?


Flera räckte upp handen. Han fortsatte. ”Jag vill ge den här sedeln till någon, men först vill jag göra något med den”. Han skrynklade ihop sedeln till en boll.


Så frågade han: ” Är det fortfarande någon som vill ha den”?


Flera räckte upp handen igen.


Så tog han 100-kronors sedeln, lade den på golvet och trampade ned den i det smutsiga golvet. Sedeln var nu både skrynklig och smutsig.


”Är det fortfarande någon som vill ha den”?  frågade han och flera händer i salen åkte upp.


”Mina vänner”, sa talaren, ”i dag har ni lärt er en värdefull läxa. Oavsett vad jag gör med den här sedeln, så är det någon som vill ha den. Det är för att ni vet att värdet av den är oförändrat även om den är både smutsig och skrynklig.


Många gånger i våra liv, blir vi ”hopskrynklade” eller nedtrampade i smutsen, på grund av beslut som tas och omständigheter som dyker upp. Vi känner oss kanske värdelösa.


Men oavsett vad som händer så kommer du aldrig att förlora ditt värde. Du är speciell! Glöm aldrig det.


Låt aldrig gårdagens besvikelser överskugga morgondagens drömmar”.


   



Du vet väl om att du är värdefull
Att du är viktig här och nu
Att du är älskad för din egen skull
För ingen annan är som du.


 


Var rädda om er själva och varandra.



 
 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

27 juni 2020 09:44

Fin predikan, ha en bra dag!

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

27 juni 2020 10:15

Det är några tankeväckande ord.
Önskar dig också en bra dag.

 
Znogge

Znogge

27 juni 2020 10:49

Det är en självklarhet när det gäller pengar och vi människor vet dess värde. Tyvärr är det inte alls lika självklart när det gäller våra medmänniskor eller oss själva... Sorgligt men sant.

Önskar dig en fin lördag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

27 juni 2020 20:47

Håller helt med dig Znogge.
Om vi vore lika rädda om våra ägodelar som våra medmänniskor så skulle världen se bättre ut.
Tack detsamma till dig.

 
Anki

Anki

27 juni 2020 13:32

Självklart egentligen, men inte alltid lätt att se det så när det gäller oss själva ... kloka ord!
Önskar dig och mysingen en fin fortsättning på helgen!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

27 juni 2020 20:48

Det får oss att tänka till lite och inte bara rusa på.
Tack Anki.
Önskar dig också en trevlig helg. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

27 juni 2020 15:51

Det var bra och tänkvärt!
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

27 juni 2020 20:50

Ibland behöver vi människor tänka till och tänka efter.
Tack! Hoppas att du också får en fin helg. Kram!

 
Skymningsdalen

Skymningsdalen

27 juni 2020 16:07

Så fint perspektiv! <3
Tack för detta! =)

http://skymningsdalen.bloggplatsen.se

wiolettan

27 juni 2020 20:51

Något för oss att begrunda.
Trevlig helg önskar jag dig.

 
Primrose

Primrose

27 juni 2020 19:56

Så fint! Så rätt -) Fin berättelse som är sann fast vi många gånger glömmer bort det!
Ha en underbar Helg! VARM KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

27 juni 2020 20:53

Vi gör ofta det, på grund av att vi bara är människor, med fel och brister.
Tack Primrose och detsamma önskar jag dig. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

27 juni 2020 22:34

Tack för de orden! Så sanna! Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

28 juni 2020 21:10

Håller med dig, Anna-Lena. Kram!

 
Amisa

Amisa

28 juni 2020 00:04

Vilken fin historia!
Det är tyvärr så att vi alldeles för ofta förminskar både andra och oss själva, men precis som i psalmen "du är värdefull" och vi är alla värdefulla .

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

28 juni 2020 21:12

Visst är det så, vi har lätt för det.
Det är en fin psalm och sjungs ofta.

 
Skogsälvan

Skogsälvan

28 juni 2020 11:23

Fina ord.
Önskar dig en trevlig söndag
Kram

http://www.skogsalvan.bloggplatsen.se

wiolettan

28 juni 2020 21:13

Tack!
Jag hoppas att du också fick en trevlig söndag. Kram!

 
wiper

wiper

28 juni 2020 16:56

Det var självklarheter sagda på ett underfundit vis ;). Tyvärr så har inte alla samma värde i detta samhälle vi har nu och det känns sorgligt.

Ha en skön söndag
Kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

28 juni 2020 21:15

Han var inte så dum föreläsaren. En konst att fånga åhörarnas intresse och göra meningarna förståbara.
Vi borde tänka mer på det.
Tack och hoppas att du också har haft en trevlig söndag. Kram!

 
Anneli

Anneli

28 juni 2020 22:42

Hej min vän. Den texten är så bra,, jag har läst den innan o haft den i min blogg men jag kopierade din här nu..

Hoppas att du har haft en bra helg. Var rädd om dig ,,, dröm sött kramar ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

wiolettan

29 juni 2020 09:13

Hej Anneli, roligt att se dig här igen, det var länge sedan.
Visst är den talande den texten, tål att reflektera över.
Tack, helgen har varit varm, men fin ändå.
Detsamma till dig. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards