Direktlänk till inlägg 1 juli 2020

Min livsviktiga hjälpare.

Av wiolettan - 1 juli 2020 09:10


Från början av maj hade jag en tid hos min hjärtläkare vid Sveavägen inne i stan, men eftersom det var så mycket med smittorisker för Covid-19 så ringde jag och frågade om jag skulle komma på den bestämda tiden. Men, nej de tyckte inte att det var lämpligt, men min packemakers  batteri måste kollas, så de bokade in mig i slutet på juni istället.


Pacemakern sattes in i juli 2011 och batteriet sägs hålla cirka 10 år, beroende på kanske hur mycket det används.


I söndags ringde de ifrån hjärtmottagningen.


"Oj, vad kan de vilja en söndag, de jobbar ju inte då, måste vara något mycket akut".


Ja, det var ju det. Den hjärtläkare som jag har haft nu i 9 år hade blivit sjuk, fått feber och var tvungen att vara hemma så min tid i måndags måste avbeställas, "men vi ringer i morgon måndag och ger en ny tid".


Sagt och gjort i måndags ringde de igen och sa att jag måste, tillfälligt, komma till en annan doktor för det var viktigt att min pacemaker kollades upp innan sommaren. Frågade så snällt om jag kunde tänka mig att ta en annan läkare. "Ja, vad har jag för val"? "Inget, hjärtat är livsviktigt".


Så igår var jag och mysingen in till storstaden. Mitt i smeten, vid Sergelstorg finns mottagningen. Vi ville inte åka tunnelbana eller buss och funderade på taxi, men det är ju så dyrt. Så, mysingen tog bilen och hoppades att det skulle finnas en parkeringsplats ledig. På gatorna runt om fanns det inte, men däremot långt under jorden i parkeringshuset, där fick vi en plats. Sicket äventyr, trångt och besvärligt, ombyggnader och avstängningar, men det gick till slut.


I receptionen, innan vi fick gå in i väntrummet, tog de temperaturen på oss. Den var OK.


Undersökningen gick bra, men jag saknade "min" läkare. Det jag fick reda på var att batteriet kanske hade cirka ett års tid kvar, beroende på hur mycket det skulle bli tvingad att hjälpa hjärtat. Blodtrycket var OK och EKG var som förväntat.


Packemakern hade gått in och gjort mitt hjärtats jobb i 84% av tiden. Det är mycket. Tänk om den inte hade funnits där. Alltså, då hjärtat gick dåligt, eller ville stanna så "puttades" det igång av min hjärthjälpare, om jag förstår det hela rätt. Om jag inte har fel.



    

Ett hjärta framför våra fötter.



Avundas aldrig någon, det sken av lycka han har.

Du känner inte hans hemliga sorger.




 
 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

1 juli 2020 11:53

Här är de också noga på VC när jag ska ibland kolla mina värden, frågar redan i dörren. Min 88-åriga mor har också pacemaker, men de lyckades laga hennes klaff, behövde inte byta... som på maken ❤️

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

1 juli 2020 21:23

Det är bra att de är försiktiga på vårdcentralen, det är många personer som kommer dit, och arbetar där.
Så skönt för din mor. Jag är så tacksam för min pacemaker.

 
Lena i Wales

Lena i Wales

1 juli 2020 12:58

Synd att du inte fick "din" läkare, men bra att du fick det kolla.
Fy vad jobbigt att behöva åka in i smeten av en storstad, men det gick ju bra. Tur att du har din Mysing som hjälp.
Sköt om er!

http://leniawales.wordpress.com

wiolettan

1 juli 2020 21:26

Det är väl så, att man känner sig mer "hemma" med den läkare som man är van med.
Tydligen var det nödvändigt att kolla hur det stod till så de kunde inte vänta.
Så skönt att jag inte behöver vara i Stockholm så ofta, så rörigt och de bygger och bygger om, så snart känner jag väl inte igen mig där.
Mysingen är bra till mycket. Tack detsamma till dig Lena.

 
Amisa

Amisa

1 juli 2020 13:50

Vilken tur att det finns fiffiga människor som uppfunnit en så livsnödvändig manick! Annars skulle vi kanske inte få ha dig hos oss nu....

Jag hoppas du kan få den utbytt snart och att allt går smidigt!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

1 juli 2020 21:28

Han gjorde det bra, den uppfinnaren och efter åren har gått så har själva pacemakern blivit mindre och mindre, lättare att handskas med.
Mycket möjligt, eftersom hjärtat vill stanna ibland.
Ja, tack för den önskningen, det ska nog gå bra.

 
Ditte

Ditte

1 juli 2020 14:18

Kan förstå att du saknade "din läkare" men samtidigt fint att du fick en tid hos en annan och kunde få allt uppkollat. Nog så viktigt att denna livsviktiga hjälp du har är helt intakt. Ja, att ta bil idag in till City är knepigt. Men ni klarade av det bra trots alla ombyggnationer och annat trasssel.
Din pacemaker har ju jobbat hårt och är ju en fin och trogen vän.
Stor kram och många tankar till dig.

http://https://dittemitti.se

wiolettan

1 juli 2020 21:33

Vanans makt är stor, har ju haft min hjärtläkare i så många år. Men, det var ju bra att de kunde ordna en annan nu, tillfälligt.
Bilresan gick så bra, in till stan, men därinne var det lite besvärligt med det som de har ändrat på. Vi har ju inte använt bilen in till stan på länge, bara igenom då vi har åkt till Farsta och då har vi ju sluppit att åka mitt i city, Sveavägen och där omkring. Men mysingen klarade ju detta också.
Det har du rätt i Ditte, den gör ett bra jobb, pacemakern.
Tack och detsamma till dig. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

1 juli 2020 14:22

Så bra att de tar så väl hand om dig, för du är tydligen i stort behov av att din pacemaker fungerar.
Ha en fin onsdag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

1 juli 2020 21:35

Jag brukar känna mig väl omhändertagen och de kan tydligen sitt jobb. Pacemakern måste jag ha, den klarar mycket av hjärtats jobb.
Tack Ingrid och kram till dig.

 
Znogge

Znogge

1 juli 2020 16:34

Det var ju synd att du inte fick din vanliga läkare men samtidigt så var det viktigaste att du blev kollad eftersom du helt klart har ett behov av din pacemaker. Skönt att det löste sig med parkeringen. Det finns ju en smittrisk att sitta tätt i en taxi också.

Kram och god onsdag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

1 juli 2020 21:38

Jo, jag blev först mycket besviken, för det känns allt lite extra nervöst med någon som är ny, men det gick bra, men jag är glad och tacksam om jag får ha min ordinarie läkare kvar sedan.
Det gick bra med parkeringen till slut, fast det var trångt och få platser lediga, men det räckte för oss.
Vi tänkte på smittorisken i en taxi.
Tack och kram till dig Znogge.

 
Annie - Stora Små Äventyr

Annie - Stora Små Äventyr

1 juli 2020 16:57

Skönt att du fick en ny tid så fort i alla fall. Men trist att din vanliga läkare inte kunde hjälpa dig. Nästa gång.

http://biglittleadventures.se

wiolettan

1 juli 2020 21:39

En ny tid, med en ny läkare ordnade de till mycket snabbt, tycker jag.
Hoppas att min vanliga läkare kryar på sig snart, så han slipper ha feber länge.

 
Biggeros

Biggeros

1 juli 2020 20:58

Visst är det skönare att ha en och samma doktor men bättre att kolla upp att allt är bra med pacemakern. Hälsan går före allt annat med försiktighet. Ta hand om dig ❤
Kram

http://Biggeros.blogg.se

wiolettan

1 juli 2020 21:41

Det är ju så att man vet hur läkaren är och då är det lättare och han känner mig bra, efter så många år.
Så är det förvisso. Hälsan är viktig för oss alla, vi har bara ett liv här på jorden.
Tack detsamma. Kram!

 
wiper

wiper

2 juli 2020 09:16

Vilken dramatik det blev för er båda. Vad skönt att det finns pacemakers som håller hjärtat igång. Jag har en kusin som har haft en sån i flera år och det funkar bra. Synd att din läkare blivit sjuk man är ju så beroende av nån man litar på och känner sig trygg med. Skönt att alla värden var bra

Sköt om dig och ha en fin torsdag
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

2 juli 2020 11:25

Det blev lite spännande ibland där i garaget. Trångt och besvärligt. Tänk att det finns så många bilar överallt.
Ja, jag har haft god nytta av min pacemaker. Skulle väl tro att de inte skulle ha satt in den annars, om det inte var nödvändigt och så fort de bestämde det också.
Det känns allt bättre att ha den läkare man är van vid.
Tack detsamma till dig Malin. Kram!

 
Preciosa

Preciosa

2 juli 2020 09:58

Hej Wiolettan!
Vilken ´fantastisk uppfinning denna manick är! Svensk uppfinning dessutom! Åka in till stan är ingen lek. Bra med egen bil men taxi har mycket restriktioner med plexiglas och andra säkerhetsanordningar. Egen spritspray med så är det nog ganska riskfritt. Skönt att det är över!
Bra väder nu, svalt! Skönt!
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

2 juli 2020 11:29

Hej Preciosa!
Ja, det var en svensk som uppfann denna användbara och många gånger livsuppehållande manick.
Där håller jag helt med dig, ingen lek att åka in till huvudstaden. Där är det för mycket av allting, för mig i alla fall och inte lätt att ta sig fram. De bygger och ändrar.
Jag sa det till mysingen också. Vi kanske ska kosta på oss en taxi nästa gång. Vi får se hur det blir. Jag har en egen spritspray i väskan.
Nu är det ett perfekt väder. Härligt. Kram!

 
Primrose

Primrose

3 juli 2020 22:10

Ett fint tur hjärta såg du också ,-)
Skönt att du fick göra kontrollen, tänk hur livsviktig din pacemaker är! Helt otroligt!
Bra att ni kunde ta egen bil, varken buss tåg eller taxi verkar säkert dessa dagar!
Att få en parkeringsplats är inte lätt, så tur hade ni!
Ett byta av batteri om ett år och din pacemaker jobbar fint vidare, så glad för din skull!
Bra att ha en doktor man litar på som man tycker om, hoppas han är tillbaka nästa gång!
Ha det jättefint, älskar dina hjärtbilder, jag fotar mina, men kan just nu inte lägga in nya foton ,-)
Allt gott till dig!
Varm Kram från mig Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

5 juli 2020 08:58

Jag blir glad då jag ibland ser hjärtan ute i naturen.
Läkarna på Heart Center tyckte nog det också eftersom jag fick en annan läkare då min ordinarie var sjuk.
En egen chaufför fick jag, det kändes bra att slippa tänka på smittorisken hela tiden. I väntrummet satt ju bara 7 personer med oss och det var, om inte två meter emellan, så i alla fall en meter. Läkaren, där var det närkontakt, men det går kanske inte på annat sätt. Med blodtryckstagning, EKG och lyssna på hjärta och lungor så blir det lite svårt att hålla distansen. Men, plasthandskar kunde han väl ha haft på sig, kan jag tycka, men de tvättar väl händerna ofta.
Det hoppas jag också, verkligen, att min doktor är tillbaka och frisk senare i höst då jag ska dit igen.
Tråkigt att du inte kan lägga i dina hjärtbilder, eller bilder överhuvudtaget nu. Hoppas att det hela ordnar upp sig.
Tack detsamma till dig Primrose. Kram!

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

4 juli 2020 12:09

Vilken tur att denna superviktiga konstruktion finns.
Jag kan nästan känna den där dramatiken i jakten på en p-plats. I dessa lägen avundas jag inte dig som bor i storstadsregionen. Bra att du fick den kollad. Vet också hur det är när man trivs med en sympatisk och duktig läkare.
Bossekramar

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

5 juli 2020 09:03

Pacemaker, det var en fiffig uppfinning och så mycket det har vidare utvecklas under åren, först var den ju jättestor och tung.
Ja, att jaga parkeringsplatser känns inte bra, men ofta nödvändigt i storstadsregionen. Jag är inte så förtjust i parkeringsgarage, trångt och bökigt, ofta. Ännu en anledning att jag trivs bättre på landet.
Förstår att du Bosse också har erfarenheter med detta att byta läkare, inte alltid till det bättre. Kram till dig.

 
geddfish

geddfish

5 juli 2020 16:24

Så skönt att du fick din livsviktiga kompis kollad, det känns tryggt!
Önskar dig en fin söndag och tänker på dig, hoppas ni två har det fortsatt gott och bra.
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

5 juli 2020 19:31

Det var toppen att de kollade min pacemaker så det blir rätt. Viktigt att batteriet inte går ut, innan det byts ut.
Tack så mycket Gerd.
Trevlig söndagskväll.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Tove Olberg

6 juli 2020 12:04

Ja, du 84 % är är mycket god hjälpare!! Hjälparen behöver en koll så klart. Tänk att ni fick en parkering bra kört där av Mysingen :-)
Det där med sammma läkare är viktigt, den vet dig och ni "pratar samma språk". Men nöden har ingen lag,jag kan tänka mig att trygghetsfaktorn där med en ny kan spela en ett spratt.
Du är så fin på att att hålla ut och hålla modet uppe :-)
Kram

wiolettan

8 juli 2020 08:34

Alla tiders hjälpare. Tänk att det snart är 10 år sedan pacemakern sattes in, otroligt så fort tiden går.
Mysingen är van att köra bil och tycker att det är roligt, som jag tyckte förut, men inte nu längre.
Men, att krångla sig in och ur en trång parkeringsficka i ett garage, är inte det lättaste, ibland.
Jag är ju van vid "min doktor" och han kan mig, så att säga.
För mig är det bara att lita på att läkarteamet på Heart Center vet bäst.
Tack snälla Tove för dina fina ord. Kram!

 
gun

gun

6 juli 2020 20:54

Så skönt att du fick det kollat även om det inte var din läkare. Kan tänka mig att Mysingen hade det besvärligt med att hitta en plats att ställa bilen på. Kommer ihåg när jag parkerade i berget vid slussen och hade ett hiskligt jobb att hitta bilen för jag kom inte in på samma ställe som jag gick ut...
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

wiolettan

8 juli 2020 08:37

Ja, det var faktiskt mycket bra. Nu har de sett att batteriet i alla fall håller ett tag till.
Det var onekligen bökigt att hitta en parkeringsplats, men till slut så gick det.
Mysingen tittade efter vilken plats, vilket plan och vilket trapphus han hade parkerat vid och sedan gick det bra.
Men, jag förstår dig, där vid Slussen, ibland kan det vara jättemarigt att hitta tillbaka.
Kram till dig Gun.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards