Direktlänk till inlägg 18 juli 2020

Uppdatering!

Av wiolettan - 18 juli 2020 08:17


Det var ett bra tag sedan som jag fyllde år, men sommarbarn är jag och det blev en annorlunda dag detta år. Vi ville inte ta emot några gäster, på grund av rådande pandemi, utan firade för oss själva och jag kände mig nöjd över dagen.


Konstigt det känns att jag fyller 80 år nästa gång. Nästa gång, ja det är ju något som man inte vet. Om morgondagen vet man inget. Gårdagen är förbi, morgondagen har vi inte sett, men idag hjälper Herren.

 

För två år sedan blev jag mycket förvånad den dag jag fyllde år. Mysingen och jag satt och åt frukost, samtidigt som vi lyssnade på Radio Viking. Då hörde jag plötsligt låten:


Hör min sång Violettan, hör min sång som till dig flyr.

Följ mig hän till ett sagoland, dit gondolen tyst oss styr.

 

Hör du ej musik i natten, som flyr ut i vida vatten?

O kom till mig, till mig hit ner, ömt den ber.

 

O kom Violetta, o kom Violetta, ack hör min bön, jag älskar dig, bara dig.

Hör min sång du min älskade, kom och dröm i natt hos mig.


"Har du önskat den sången till mig", frågade jag mysingen. Men han svarade inte, bara log.


Men, det var inte nog med det. Efteråt spelades låten "Ellinor".


Ellinor har namnsdag den dag jag har födelsedag och det är också det namn som jag skulle vilja ha.


Då jag var barn och det var så svårt att förklara för folk vad jag hette, hur det stavades, hur man uttalade det, så blev jag så trött till slut på mitt namn så jag frågade mamma om jag inte fick heta Ellinor istället.


Jag fick inte det.


 

Här en färsk bild av mysingen och mig, en spegelbild, så vi är spegelvända. Kyrkogårdsförvaltningens hus i Duvbo är rätt så nytt, stått där några år bara. En stor grön byggnad med en speglande vägg. Vi står hand i hand och båda fotar vi oss själva. Lite småbarnsligt, men sådana är vi.



 

 

Ännu ett bevis på att vi inte är som andra vuxna. Här åker mysingen linbana på lekplatsen.





 

Ett färgrikt hjärta till oss.



Att älska en människa innebär att gå med

på att åldras tillsammans med henne.



 
 
Amisa

Amisa

18 juli 2020 09:15

Jag undrade just varför ni var gröna på bilden, men nu förstår jag ju!

Jag tycker det är roligt att ni har barnasinnet kvar och fortfarande vet hur man släpper loss och det ni har tillsammans verkar väldigt värdefullt!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

18 juli 2020 10:01

Det ser ju lite märkligt ut, men roligt hade vi. Ung och grön.
Ja, det känns ibland trevligt, men andra gånger så blir känslan annorlunda. Är vi ensamma om att vara så här? Passar inte in i vår "ålder".
Tack Amisa.

 
Znogge

Znogge

18 juli 2020 09:39

Grattis i efterskott på din dag. Så kärleksfullt av mysingen att önska två personliga låtar just på din dag och så härligt att ni har barnasinnet kvar.

Kram och ha en härlig lördag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

18 juli 2020 10:02

Tack Znogge.
Jag blev så förvånad då "Violetan" hördes i radion och sedan också Ellinor. Fina låtar båda två också. Så passande också denna dag.
Tack detsamma till dig. Kram!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

18 juli 2020 09:45

Leka ska man hela livet! Grattis i efterskott, min mor fyllde 88 år nyligen, nu träffas vi hos henne, på avstånd.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

18 juli 2020 10:03

Helst skulle man vilja det och innerst inne så känner jag mig inte så gammal som prästbetyget visar.
Tack snälla Hannele.
Bra att ni håller avstånd.

 
Ingrid

Ingrid

18 juli 2020 10:16

Grattis i efterskott! Visst är det lite tråkigt att man inte kan få fira tillsammans med nära och kära. Jag fyller snart 80 och det blir nog annons i tidningen om att jag inte vill ha någon uppvaktning. Sen får vi se vad barnen hittar på. Alltid blir det väl någonting.
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

18 juli 2020 21:28

Tack Ingrid!
Ja, det kan kännas så. Men, så tänker jag i nästa minut, bäst att vara försiktig och skönt att få vara frisk.
Då är vi nästan jämngamla, eller unga du och jag.
Säkert kommer dina barn att hitta på något, på en sådan stor dag, det kan du vara säker på.
Tack och detsamma önskar jag dig. Kram!

 
Hannas krypin

Hannas krypin

18 juli 2020 11:31

Grattis i efterskott! Vilket mysigt inlägg du har skrivit. Blir alldeles glad ju. Åka linbana blir man aldrig för gammal för. Jag brukar säga att jag aldrig kommer bli vuxen på riktigt. Barnasinnet kommer alltid finnas kvar.

http://hannafialotta.blogg.se

wiolettan

18 juli 2020 21:33

Tack så mycket för grattis och även för de positiva orden om mitt inlägg. Det gladde mig.
Nej, det har du rätt i, med linbana, och roligt kan det vara dessutom.
Låter bra detta med att du har barnasinnet kvar. Det blir liksom lite roligare då.

 
Anki

Anki

18 juli 2020 14:30

Grattis i efterskott från mig också!
Så befriande att inte vara som alla andra - att ha barnasinnet i behåll!
Önskar er båda allt gott!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

18 juli 2020 21:34

Tack snälla Anki.
Ja, det är kanske det, fast ibland känner vi oss lite malplacerade bland alla vuxna.
Tack ska du ha. Kram.

 
Ditte

Ditte

18 juli 2020 18:10

Stort grattis i efterskott! Och fint att det blev en bra dag . Nu är det ju inte så lätt att få till något tillsammans med vänner eller släktingar. Så rätt detta med att vi vet vad vi har idag och inget om morgondagen. Något som min salig mamma sa för länge, länge sen.
Att ha roligt och att kunna skratta både åt sig själv och tillsammans är viktigt och även att ha barnasinnet kvar.
Vilken fin historia om att höra när Wiolettan spelades på radion och sedan Ellinor. Tror nog att Mysingen kan ha varit lite inblandad här.
Önskar dig nu en fin helg.
Stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

18 juli 2020 21:39

Tack så mycket Ditte. Ja, jag blev gratulerad och hurrad för. Några sjöng till och med för mig, fast per telefon, men det var fint.
Vill inte riskera något genom att träffas utan får hoppas på bättre och lugnare tider.
Det känns bra också, att vi båda är lite barnsliga till sättet, om vi inte skärper till oss förstås, vilket ibland är ett måste.
Barnasinne är något att vara tacksamma över.
Visst var det speciellt, det kändes så också, först Violetta och sedan Ellinor.
Tack och detsamma till dig. Kram.

 
Henrik

Henrik

18 juli 2020 20:18

Grattis i efterskott från mig också!

Kram

https://stavanger.bloggplatsen.se/

http://https://stavanger.bloggplatsen.se

wiolettan

18 juli 2020 21:39

Tack snälla, det var vänligt.
Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

18 juli 2020 23:05

Men så mysigt med en mysing som åker linbana. Skulle oxå vilja våga. Men det kanske kommer...Ett sent Grattis på födelsedagen. Blir glad åt en så positiv person som du. Ger hopp om att det inte är så "farligaste bli äldre...jag som är fettrik år yngre än du, och här mordmisstänkta. Kram!

http://femfemman.blogspot.con

wiolettan

22 juli 2020 09:42

Där är det faktiskt. Men, jag tordes inte, var rädd att trilla, Mysingen är mera rörlig.
Tack Anna-Lena, åren går fort.
Jag har nästan alltid varit en positiv person och vill gärna se det ljusa i tillvaron.
Nej, det är inte så farligt att bli äldre. Jag tycker att alternativet inte är något att trakta efter. Kram!

 
Lena i Wales

Lena i Wales

19 juli 2020 12:39

Grattis i efterskott!
Fint när ni håller handen.
Lite barnasinne kan aldrig vara fel att ha kvar, gör livet lite roligare.
Önskar dig en skön söndag!

http://leniawales.wordpress.com

wiolettan

22 juli 2020 09:44

Tack Lena!
Vi håller ofta handen. Mycket för att det är skönt men också för att det känns tryggt.
Det blir allt lite lättare om man inte ser allt så tungt och mörkt. Lite barnslighet kan inte skada, men det är en läggningssak.

 
Preciosa

Preciosa

19 juli 2020 23:50

Hej Wiolettan!
Så roligt att du fick höra låten fast antagligen är du trött på den? Jag var förr trött på att alltid få hör God natt I eller Mjölnarens I..."är din pappa mjölnare"? :-)Jag blev också firad i radion en gång...Nån ringde kl 6 på morgonen och sa att jag skulle lyssna på radion...Tror jag fyllde 40. Jobbet hade skickat in en vers och så sjöng Elvis Love mi tender... Programledaren stakade sig på versen hahaha...och jag gillade inte just den låten...
Ja man är inte äldre än man gör sig...tur det. Bra bild där på gröna huset. Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

22 juli 2020 09:48

Hej Preciosa!
Nej, jag är inte trött på Violetta, hör min sång. Det är inte så ofta den spelas i radion längre.
Aha, nu vet jag vad du heter. Det är ett fint namn. Jag har en svägerska med detta namn.
Klockan sex, tidigt för dig, men kanske inte den tiden då du förvärvsarbetade.
Elvis, en mycket duktig sångare, med en härlig röst.
Nej, det har du rätt i och ibland kan man känna sig rentav lite ung. Fast kanske det inte kommer så ofta, nu längre.
Tack så mycket. Kram.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

21 juli 2020 09:06

Ett mysigt blogginlägg på många sätt. Stort GRATTIS i efterskott. Förstår att du blev paff vid radiolyssnandet.
Allt är uppochner detta år. Förhoppningsvis är det mer "normalt" nästa gång du fyller jämnt.
Härligt att se ert barnasinne. Det har vi också.
Glad att du finns här på Blogglandia.
Bamsekram

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

22 juli 2020 09:53

Tack Bosse.
Ja, klart att jag blev paff, alldeles oväntat var det ju.
Det är ett märkligt år på många sätt och eftersom vi inte vet hur länge detta håller i sig, så känns det ibland konstigt.
Vi får hoppas att de hittar ett vaccin, något annat mirakel är knappast att tänka på.
Jag har förstått att du och Solveig har det mysigt på era utflykter och barnasinnet gör verkligen sitt till.
Tack snälla Bosse för de fina orden. De värmer verkligen. Kram!

 
wiper

wiper

21 juli 2020 14:42

Grattis i efterskott på födelsedagen. Man kan inte tro att du är i den åldern. Du är ju pigg, alert och i farten. Ja du i dessa tider så kan man inte fira som förut.

Vilken härlig uppvaktning från mysingen med låten som jag väl känner till. Vad fina och ungdomliga ni ser ut på den spegelvända bilden. Man kan hålla hand och fixa med mobilen hur gammal man än blir. Det finns ingen åldersgräns för nåt om man orkar och kan. Jag tycker ni ser urgulliga ut

Härlig bild på mysingen ;) vi brukar också leka lite i parker ;). Fint hjärta

Hjärtlig hälsning från Malin





http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

22 juli 2020 09:58

Tack snälla Malin för Grattishälsningen och för de alldeles för snälla orden.
Jag försöker att röra på mig så gott det går, sätter man sig är det kanske kört fortare än man kan ana.
Nej, vi håller oss undan för människor i största möjligaste mån.
Ja, det var roligt att jag blev så firad, det känns fint.
Tack, vi tar ibland bilder på oss, i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Det är i alla fall roligt att skoja till det hela.
Visst är det skönt att leka lite, det piggar upp och då känner man sig genast lite mera alert.
Tack för dina fin ord Malin och kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

elenor

22 juli 2020 19:53

Här kommer en sen grattishälsning från en Elenor, så trevligt att du tycker om det namnet:) Jag är född på senare delen av 50-talet och jag har aldrig fått reda på varför mor och far fastnade för det namnet... ditt namn är ju exotiskt och vackert så jag tycker att du ska vara stolt att ha ett namn som känns modernt 2020 också:)

 
wiolettan

wiolettan

22 juli 2020 21:20

Men hej Elenor!
Tack för grattishälsningen och roligt att du hittade mig här.
Ja, jag älskar namnet Ellinor och har gjort det sedan jag var barn. Nu kan jag visserligen ändra mitt namn, skulle jag tro. Men, är för gammal för det.
Det är ett vackert namn så jag förstår din mor och far, varför de valde detta namn till dig.
Tack, ja jag har vant mig nu så det får vara så.

http://htrtp://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

23 juli 2020 06:57

Bra att ni kunde handla det behövda åt din bror - och en kul limerick fick ni som tack!
Rolig ramsa på bokstaven G - och roligt att läsa om gamla tider!
Sanna ord om frihet!
Önskar en fin ny dag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

3 augusti 2020 11:04

Det känns fint att kunna vara till nytta, om än så lite.
Han är duktig på att skriva verser med rim, min bror.
ABC boken, den är trevlig att bläddra i och några rim sitter fast i hjärnan.
Tack Anki. Kram till dig.

 
Primrose

Primrose

25 juli 2020 11:19

Missar nästan det här fina inlägget. Så fint!
Barnasinnet har vi också kvar ,-)))
Härligt med låtarna ,-)
Och självklart GRATTIS i efterskott!
Fin bild på er båda, jag brukar fota min man o mig i skyltfönster och skuggbilder och annat! ,-)
Ha det så fint STOR KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

3 augusti 2020 10:24

Tack snälla Primrose.
Jag är glad så länge som barnasinnet finns, det gör det lite lättare att tampas med livet och allt svårt som kan dyka upp.
Tack, åren går och det är trevligt så länge man får fylla några till.
I skyltfönster, där kan vi båda vara med, roligt att det finns flera som vi. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards