Direktlänk till inlägg 22 juli 2020

Retro!!!

Av wiolettan - 22 juli 2020 08:56


Igår åkte vi söder om sta´n och hälsade på min ena bror.

Han beställer hem mat i dessa Corona tider, men ibland händer det att han inte får det han beställt, kanske att det inte finns i lager.


Nu, denna gång var det torkade Katrinplommon bland annat, som fattades. Vi köper själva dessa och vet att det nu en tid har varit svåra att få tag i, på vissa affärer, men vi lyckades, det var bra. Vi var inte hem till honom eftersom både han och vi är ”riskgrupper”. Min bror fyllde 93 år i juni och vi vill ju verkligen skydda honom så gott det går, så vi får träffas i porten eller så.


Han var så tacksam att vi kom och gav oss ett kuvert och däri låg bland annat en limrick som han hade skrivit, angående plommon.


Russinets Farsa hette Plommonstop

och Katrin Plommon hette hans morsa.

De vistades ständigt ihop,

lite tröttsamt tyckte hans brorsa.

Men sen han ätit en kantrell,

börja han spana på en Mamsell.


Det är roligt att prata med min bror och kan då få höra om gamla tider. Något som han berättade var följande som hände då min bror var liten, långt före skolåldern, alltså i början av 1930-talet.


Min bror kom till vår pappa som stod och högg ved och sa.

”Pappa, där kommer tattar Göransson”.

”Du ska inte säga tattar Göransson, det heter farbror Göransson”.

Min bror sprang ner åt landsvägen till för att möta mannen som kom gående uppför den branta backen.

Då han kom ner till mannen, ropade min bror upp till vår pappa:
”Pappa, jag ser allt att det är tattar Göransson”.


Förr kallades resandefolket för tattare. I min barndom var det ett vanligt och vedertaget ord. De kom ofta hem till oss, för en bit mat eller eventuellt få en plats att sova på under natten.


Min bror berättade också att han ibland tyckte att det var jobbigt i skolan då lärarna sa ”fel” saker.

Bland annat undervisade läraren:

”Det högsta berget i Trehörninsjö är Hemliden”.
”Nej” sa min bror, ”det högsta berget är Högbrännaberget”.

Tror ni att läraren gav med sig och erkände att han hade fel. Nej, det gjorde han inte, han höll fast vid sin version.


Det var inte lätt för en elev, förr i tiden, då på 1930-talet, att säga något emot lärarna. Min bror var ju också så blyg, men han tyckte att det var fel, att inte hålla sig till sanningen, därför tog han mod till sig, för att rätta läraren.



   


Detta står i ABC boken som utgavs då Hylands Hörna pågick, i mitten på 1960-talet. Den såldes genom Radiohjälpen till förmån för lepra-barn över hela världen. Priset var 4:50 inkl. oms. Nej jag skrev inte fel, det hette nämligen omsättningsskatt, oms, då detta begav sig. Skatten infördes 1960. Den skulle, som så många andra skatter och kostnader, vara tillfällig. Tillfällig, det är tydligen ett tänjbart begrepp. För mig står det ordet för något som efter en liten tid ska bort, men det gäller inte sådant som regeringen påbjuder, kan man tänka.


Frihet är rätten att göra allt som lagarna tillåter.







 
 
Ingrid

Ingrid

22 juli 2020 10:22

Kul att läsa lite om "förr i tiden!.
Det var en bra definition av ordet frihet!
Ha en skön fortsättning på veckan!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

22 juli 2020 12:20

Det finns mycket med "förr i tiden" i min hjärna.
Ja, frihet under ansvar kanske man också kan säga.
Tack och detsamma till dig Ingrid. Kram!

 
Znogge

Znogge

22 juli 2020 10:23

Så bra att ni kunde vara behjälpliga så att din bror fick sina katrinplommon och ni fick trevlig läsning på köpet.

Det var inte lätt förr att säga till en lärare men annat är det i dag. Numera ingår i yrket att riskera att bli kallad hora eller jävla käring. Naturligtvis aldrig okej om man frågar mig. Jag tycker det är viktigt att elever och lärare kan ha öppna samtal med varandra. Dock ska det finnas en ömsesidig respekt, vilket borde vara en självklarhet.

Kram och ha en fin dag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

22 juli 2020 12:24

Ja, han blev så glad min bror och det känns fint att kunna vara, i alla fall, lite behjälplig.
Inte lätt att bli gammal och sedan inte kan röra sig som man vill, i myllret av människor som finns i storstaden.
Katrinplommon är både goda och nyttiga.
Jag kan tänka mig att ni som lärare i dagens skolor råkar ut för en hel del.
Kunde det inte vara lite mellanting?
Inte så hårt som förr, men aga och rädsla, men inte heller som idag med oförskämdheter och inte kunna säga till som man vill, kanske.
Detsamma tack. Kram.

 
Amisa

Amisa

22 juli 2020 12:32

Spännande att höra lite om hur det var förr i världen!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

22 juli 2020 21:23

Det blir väl så att tankarna gärna åker tillbaka i tiden, minnena finns ju där.

 
wiper

wiper

22 juli 2020 13:13

I början beställde vi också hem mat men ibland så blev det helt fel. Så vi går istället tidigt ut och handlar och då så mycket så vi klarar oss ett tag.

Vad härlig din bror är och vilken kul limrick. Förstår att han är glad att få lite hjälp av sin syster. Tattare är ett ord jag hört som barn också och tyckte redan då att det var ett hemskt uttryck. Jag hade själv så svart hår så jag fick höra ibland att jag måste ha ramlat från ett tattarlass. ;(

Vad modig han var som rättade läraren. Bra med skinn på näsan och det var hårdare bud förr.

Omsättningsskatten och även ABC boken. Tror att mina föräldrar hade en sån

Härliga minnen du bjuder på

Ha en fin onsdag
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

22 juli 2020 21:30

Ni gör som vi då. Vissa affärer har här öppet vid 7 på morgonen och bara för riskgrupper, på onsdagar och lördag, till exempel. Någon har öppet från halv sju till sju för riskgrupper. Då brukar vi gå och handla och är det något som vi behöver ifrån en annan affär så går Mysingen själv, tidigt då det inte är mycket folk.
Ja, han är så snäll och fin och det är bara roligt om vi kan vara till någon nytta för honom.
Tattare var ett mycket vanligt ord förr, men jag reflekterade aldrig om det var ett fult ord, det var så som det var bara.
Detta att ha "ramlat ner från ett tattarlass", det uttrycker känner jag igen.
Det var lite märkligt att han vågade men jag tror att han hade lärt sig att rätt ska vara rätt och då ville han rätta till ett, som han tyckte uppenbart fel.
Ja, tänk så annorlunda det är nu emot förr, på både gott och ont. Tack Malin och kram till dig.

 
Preciosa

Preciosa

22 juli 2020 13:25

Hej Wiolettan!
Vilken härlig bror du har :-)Svårt när man handlar på nätet,jag gör ju det och ofta får jag gammalt bröd, dvs bäst före har inte gått ut men jan vara 4-5 dagar efter bakdag. Gillar Bohuskaka...när jag reklamerar betalar dom alltid tillbaka pengarna...nu har jag ätit gratis bröd 5 ggr...jag äter det men inte lika gott som färskt. Varför är det inte lika gammalt i affärerna som i deras centrallager kan man undra.
Kommer i håg OMS och tattare...ja vi är ju nästan lika gamla :-)
Kram P ♥♥

http://www,spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

22 juli 2020 21:34

Hej Preciosa!
Ojdå, gammalt bröd, det är inte bra. Gammal mat överhuvudtaget ska de inte skicka med. Hoppas att min bror inte har fått det, men han har inget sagt.
Bra att du säger ifrån, för så ska det inte få gå till.
En intressant fråga verkligen. Borde egentligen vara äldre i affären, om någonstans.
Ja, jag förstår att du kommer ihåg dessa ord också, fast du är yngre än mig. Kram.

 
Ditte

Ditte

22 juli 2020 13:42

Så fint att ni kan hjälpa din bror med det som inte kan levereras av butiken. Och så roligt att han är så pigg. Vilken härlig limerick han skrivit.
Och kan tänka mig att det är roligt att höra honom berätta hur det var förr. Detta med "tattare" känner jag också igen från när jag växte upp. Men inte var det då något negativt i ordet. Jag vet att min mormor i Norge gärna erbjöd både mat och sovplats.
Hylands ABC bok minns jag. Men jag tror inte vi köpte den. OMS skatten minns jag också.Och visst skulle den vara tillfällig. Men är ju bestående med nytt namn. MOMS.
Stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

22 juli 2020 21:40

Det gör vi så gärna om vi kan hjälpa honom. Han är klar och pigg men saknar att inte kunna "vara" som vanligt, i dessa tider, och det förstår jag mer än väl.
Ibland kommer han med någon historia eller något ifrån sin barndom som jag inte har hört och det är så roligt. Jag borde skriva upp dom så att jag kommer ihåg.
Nej, tattare var ju bara några som strövade omkring och ville ha mat och någonstans att sova ibland. Eller hö till hästarna, eller mjölk till barnen.
Jag hittade Hylands ABC bok nu då vi håller på att rensa bland våra böcker. Det har samlats så oroligt mycket. En del ger vi bort, en del slänger vi, en del åker ner i källaren och resten blir kvar i bokhyllan.
OMS övergick till MOMS, så enkelt var det. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

22 juli 2020 14:05

Den ABC-boken hade vi också hemma hos mig. Skulle ge mycket för att få tag i en sådan igen. Finns säkert, har bara inte kollat.
Tattare pratade min mamma om. Hon fick besök av en sådan som sålde knivar, när resten av familjen var borta en stund, berättade hon. Antar att det var sant.
När hon gick in i demens ringde hon en gång och sa att jag måste komma, för det satt tattare i hennes veranda.
Sex och en halv mil åkte jag för att få veta att de gett sig av. Nyss. Det blev några dagar på sjukhus i Borås efter det. När gamla, redan smått dementa, människor får urinvägsinfektion så kan det bli mycket hallucinationer. Och tattare, det var hennes skräck.

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

22 juli 2020 21:45

Jag tror att det går att skaffa den på nätet, kanske finns på loppis eller så också.
Ja, tattare sålde ofta små saker för att få in lite pengar och hemma köpte mamma för att bli av med dom snabbt, kan jag tänka mig. Hon var lite rädd om pappa inte var hemma då de kom.
Så jobbigt för din mamma att bli rädd för dessa personer då hon blev sjuk. Det satt så djupt inom henne, kan jag tänka.
Ja, är en människa svag förut så blir det ju jobbigare och tar hårt vid infektioner eller liknande.
Jobbig känsla för din mamma.

 
Göran

Göran

22 juli 2020 18:14

Hylands ABC... Är det du som skrivit om den tidigare? För jag vet att jag har kommenterat ett sånt inlägg för något år sedan. Tror dock inte att jag har min kvar. Men minns några av verserna i huvudet... "Älgen ensam satt och log, I en sönderskjuten skog" eller "Beatles är en sorts orkester, vars frisör har tatt semester".
Min favorit var dock; "Vänlig vecka fort förgår, bättre vore vänligt år!" Där har vi alla nåt att lära oss!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

wiolettan

22 juli 2020 21:49

Jag är osäker om jag har skrivit om ABC boken förut, men det är inte alls omöjligt. Jag skriver ju om det som faller mig in.
Men, hur kan du komma ihåg dessa verser då du inte har sett boken på en massa år? Bra gjort.
För du har rätt, Göran, alla tre citaten känner jag igen ifrån Hylands ABC bok.
Helt rätt, alla dagar borde vi vara vänliga emot varandra.

 
Augusta

Augusta

22 juli 2020 20:15

Vad fint att ni tänker pá din bror. Det stämmer allt finns inte dá man beställer hem mat. Det bästa är ju att själv kunna gá i affären och handla. Men det kan ju inte alla därför är det verkligen bra att kunna beställa hem matvaror.
Tänk, minnas 1930 talet, ja det var verkligen inte i gár :D
Ha en bra dag! Hoppas vädret är bra för er, jag är fortfarande i norr och här regnar det varje dag sedan länge.
Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

22 juli 2020 21:55

Ja, jag börjar att förstå det och då kan vi ju rycka in och skaffa de sakerna.
Går man själv i affären så ser man vad man får och kan välja på ett helt annat sätt.
För min bror är det bra att det finns denna möjlighet, eftersom han bor på ett ställe där det är mycket folk i omlopp i centrumet där affärerna finns.
Min bror är ju född i slutet av 1920-talet och var ju barn då och kommer ihåg en hel del. Det känns otroligt långt tillbaka i tiden och är ju också nästan mer än en mansålder, som det heter.
Jobbigt att det regnar på din semester varje dag. Här är det blandat, ibland någon liten skur, mellan solens strålar och cirka 15-20 grader varmt. Inget att klaga på. Kram.

 

wiolettan

22 juli 2020 21:55

Ja, jag tycker han tänkte till bra där, min bror.

 
Skogsälvan

Skogsälvan

24 juli 2020 14:13

Starkt av honom att stå upp mot en lärare på den tiden.
Trevlig fredag
Kram

http://skogsalvan.bloggplatsen.se

wiolettan

3 augusti 2020 10:11

Det tycker jag också. Det var mycket annorlunda förr. Kram.

 
Primrose

Primrose

24 juli 2020 20:44

Din bror verkar vara en härlig person ,-) Och rät ska vara rätt så bra att han sa ifrån om högsta berget ,-))
Bra att ni handlar det som inte finns!'
Inte lätt för äldre i dessa corona tider!
Hoppas det blir som vanligt igen så ni kan träffas!

Din bror är bra på limirick ,-)
Ha det jättefint!
STOR KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

3 augusti 2020 10:14

Det är han verkligen. Man skulle hålla sig till sanningen, det hade hans föräldrar lärt honom och oss andra syskon också förstås.
Då vi åker till honom med lite småsaker så får vi samtidigt se att allt är OK.
Nej, det är en jobbig tid på många sätt.
Tack Primrose.
Detsamma till dig. Kram.

 
Tove Olberg

Tove Olberg

25 juli 2020 08:38

Härligt inlägg, smått historisk och med härliga historier. Din bror som levd så länge har upplevd mycket. Vilken fin limerickare han är!
Fint att ni kan träffas som ni gör. Tattare minns jag, var i tidigt ungdom förälskad i pojke som sades komma ur tattarsläkt.
Hylans hörna minns jag, lördagskvällarna vid TV om antennen på taket höll sig på plats. Om inte så såg vi ändå, skurrigt ljud och kornig bild.
Önskar trevlig helg åt dig o Mysingen.
Kram
Ja, tänk så vi minns.

http://blandar.bloggo.nu

wiolettan

3 augusti 2020 10:20

Tack Tove.
Tiden går och en del av livet blir historia, för de som får nåden att leva länge.
Det är trevligt att höra honom berätta om sitt liv för han har varit med om väldigt mycket. Rest till otroligt många länder, i sitt arbete och fått vara med om en hel del.
Det är intressant att tänka tillbaka ibland och komma ihåg saker som jag trodde jag hade glömt.
Antenn på taket, det var tider det.
Kornig bild, hände titt som tätt.
Tack Tove och kram till dig.

 
Lena i Wales

Lena i Wales

25 juli 2020 15:24

Fint att ha någon att dela sina minnen med. Kan ibland var lite tråkigt att var enda barnet, som jag är. Ingen att dela detta med.
Tattare användes också i min barndom, men begreppet är lite diffust.
Fin limrick din bror skrev, han kan han.
Minns väl ABC boken från Hylands hörna. "Nyckelbarnet sa till pappan, far jag såg din fru i trappan". "Zebran är ett randigt djur, ränderna går aldrig ur".
Sköt om er!

http://leniawales.wordpress.com

wiolettan

3 augusti 2020 10:27

Det kan jag tänka mig att det är. Mina föräldrar fick ju 10 barn och det är många.
Vi syskon kan ju komma ihåg lite olika saker också, det kan vara intressant.
Det är ett bra tag sedan ordet tattare försvann och nu är ju allt annorlunda också.
Han skriver på rim ibland, min bror, det är trevligt.
Titta där, du kommer också ihåg en del ifrån ABC boken. Tack Lena.

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

25 juli 2020 18:29

Luffare, som vi kallade dom som gick fr by till by.
Det kom en hel del av såna till skogvaktarbostället,
där jag bodde under mina första år. Mamma gav dom
alltid mat och mjölk (vi hade kor). tidiga 30-talet
var en hård tid.

wiolettan

3 augusti 2020 10:29

Jag kommer inte ihåg vilken skillnad det var på tattare och luffare, om det nu var någon. Det var i alla fall människor som var kringresande och gick från gård till gård, förr i tiden.
"Rasmus på luffen", har vi ju hört talas om.
Det var fint av din mamma att förse dom med mat och mjölk, förstår att det värdesattes högt.
Håller med dig. En svårt och tuff tid, för många människor.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

30 juli 2020 15:53

Vilket härligt inlägg du bjuder på. Mycket jag känner igen. Men jag levde i skarven där jag fick lära mig att det hette zigenare. Att tattare inte var snällt att skriva. Jag tror att problematiken inte ligger i vilket ord vi säger. I så fall skulle vi behöva byta ut "alla ord". Sättet man säger dem på. Om det ingår svordomar o.s.v Som man vill bli bemött själv...
Din storebror verkar vara en mycket härlig personlighet.
Kram Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

3 augusti 2020 10:39

Tack Bosse!
Du är nog för ung för att ha upplevt denna tid, på 1930-40 talen, men kanske upplevt dom i böckernas värld.
Håller med dig, detta med vilket ord vi använder. Viktigt hur vi använder dom och att vi visar respekt för våra medmänniskor.
Ja, han är fin med storebror, även mina andra syskon. Kram.

 
Biggeros

Biggeros

2 augusti 2020 13:32

Äöskar att lysdna på historier från förr. Var det så mycket enklare förr?
Idag får man inte säga vad man vill så att säga tattare idag vore rasistiskt. Bra att ni ser efter varandra med avstånd.
Ta hand om dig
Kram

http://Biggeros.blogg.se

wiolettan

3 augusti 2020 10:43

Nja, det var i mångt och mycket svårare förr, i alla fall fattigare för fler människor. Om vi tänker på 1900-40 talen. Sedan kom ju barnbidrag och mera hjälp.
Ja, vi håller avstånd och försöker också att hålla ut.
Tack Biggeros och detsamma till dig. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards