Direktlänk till inlägg 1 februari 2021

Snö och fullmåne.

Av wiolettan - 1 februari 2021 08:30


Då vi sitter och äter frukost brukar vi ha radion på och lyssna på nyheter, väder och annat. Vi har då på P4, så får vi också höra lite nytt angående Stockholms området, men ofta så kopplar vi över till Radio Viking som spelar gamla melodier och mera svenska låtar. Det tycker vi om.


Häromdagen hörde jag en sång som jag inte hade hört förut.


”Jag ger dig djupröda rosor för att påminna om att jag älskar dig” sjöng solisten bland annat.


”Det går lika bra med tulpaner”, sa jag lite tyst. Mysingen är inte någon som ger mig blommor titt och titt, kanske händer det någon gång per år. Men jag tänkte nu ska jag ge honom en liten vink. Det har hänt förut förstås, till och med att jag har stannat utanför en blomsterbutik och kommenterat: ”tänk om vi hade de där fina blommarna hemma”. Ingen reaktion.


Det blev ingen reaktion denna gång heller, men som sagt, jag sa det ganska så tyst och hans hörsel är inte som för 78 år sedan.


   

Men titta vad han kom hem med, senare på dagen. Violetta tulpaner. Jag blev mycket glad och förvånad.


   

Nu har vi fått snö. Ännu så länge är det vitt och vackert. Kommunen plogar fint och bra här hos oss och sandar, så det går bra att gå på trottoarerna.



 

Här syns det inte så, men det står en skylt framför trappan. Skottas ej vintertid, eller något sådant. Inte meningen att man ska gå här.


 

Bilarna vid vår parkering var snöiga och isiga.


 

Men månen den var full och uppe med tuppen.


Det var så roligt. Jag har aldrig sett det förr, men vi stod en stund och tittade på månen och kunde då se hur den rörde sig, närmare och närmare taket och tillslut försvann den bakom huset. Märkigt att riktigt kunna se hur månen går ner, mer och mer.


Innan jag skulle spara detta inlägg på bloggen så bad jag Mysingen läsa igen det, eftersom jag hade skrivit om honom.


Då han hade läst färdigt så log han och sa:


"Du blir aldrig gammal, älskling, så roligt du skriver om månen, "jag har aldrig sett det förr" som ett barn, men det är bra, jag älskar att du är så barnslig".


Så är det, jag gläder mig verkligen över att kunna se allt det vackra vi har att njuta av och kanske utrycker det på ett litet enkelt och naivt sätt, men OK, det får jag bjuda på.






 
 
Ingrid

Ingrid

1 februari 2021 11:12

Så gulligt av Mysingen att köpa tulpaner till dig. Hoppas att de kommer att stå länge så att du får mycket glädje av dem.
Ha en Glad måndag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

1 februari 2021 17:01

Det var ovanligt så jag blev glad. Tulpaner är vackra och jag hoppas också att de står länge. En fin gest.
Detsamma önskar jag dig Ingrid.
Kram.

 
Geddfish

Geddfish

1 februari 2021 12:09

Violetta tulpaner, vad gulligt, att du fick det! Då hörde han vad du sa tyst, luringen, men så blev det en överraskning!
Barnslig får man vara, sådeså!
Kram, Gerd

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

1 februari 2021 17:04

Visst var det fint, men min färg på tulpanerna. Jo, han hörde nog, men sa inte att han skulle köpa blommor till mig.
Det är bra, jag tycker så också.
Kram till dig Gerd.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

1 februari 2021 14:19

Din härlige Mysing! Månen har varit väldigt full den senaste veckan. Gissar att han gett sig av på tillnyktring nu...Eller i alla fall är på väg.
Vackra tulpaner! Blommor är den bästa presenten! Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

1 februari 2021 17:06

Så är det.
Ja, den måste ju göra det en gång med jämna mellanrum. Så, han är på väg.
Roligt att få tulpaner, de hör liksom den här årstiden till, kan jag tycka.
Kram!

 
Primrose

Primrose

1 februari 2021 15:32

Månen är vacker, är barnslig själv, för några år sedan när jag inte kunde somna i husvagnen några nätter så tittade månen in genom takluckan, då vinkade jag till månen för att känna mig mindre ensam, nu när vi rastar hundarna sent, ger jag månen en vink ,-) som tack för sällskapet den gången ,-)
Härligt att få tulpaner ,-)) Han hörde en ändå ,-)
Så härligt med vinter, det gillar jag!
Ha det jättefint VARM KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

1 februari 2021 17:09

Den såg så rund och go ut och lyste så fint.
Roligt att höra att det är fler än jag som är barnslig.
Trevligt att du vinkar till månen, då blir den nog glad.
Fint att Mysingen brydde sig och det blev en bukett tulpaner, de lyser upp.
Jag tycker också om vinter och nu är det så pass kallt så det är inte halt ute, en stor fördel.
Tack detsamma önskar jag dig Primrose. Kram!

 
Preciosa

Preciosa

1 februari 2021 15:34

Hej!
Han hörde väl bra i alla fall :-)Jag gåvor i har hintat om gåvor i bland :) En gång när jag trodde jag skulle få nåt fint så fick jag en svart köksklocka hahaha, ful. Hade precis flyttat till Sundbyberg. Behövde en men...
Fina vinterbilder! Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

1 februari 2021 17:11

Hej!
Helt klart gjorde han det, annars hade det inte kommit några tulpaner hem hit inte.
Svart köksklocka, men den kan ju vara fin fast den är svart, eller? Har du den kvar?
Kanske tanken var god i alla fall.
Tack och kram till dig.

 
Znogge

Znogge

1 februari 2021 15:37

Så fint att polletten trillade ner hos mysingen och att du fick din bukett. Husse är inte bra alls på att ge mig blommor så ska det bli några får jag allt köpa dem själv.

Jag tycker inte att du är barnslig utan en varm, tänkande och empatiskt kvinna!

Kram och god måndag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

1 februari 2021 17:25

Ibland går det som på räls och glad blev jag.
Där är våra män lika då, men de har andra fördelar, helt klart.
Har för mig att du brukar köpa tulpaner varje fredag, denna tid på året?

Tack snälla Znogge, det var vänligt sagt.
Kram!

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

1 februari 2021 21:44

Månen i Virginia var lika fin som månen hos dej.
Jag ser den från mmin balkong och, om jag är uppe
tidigt nog, syns den från framsidan.
Har ingen mysing längre, men jag köper mej tulpaner
då och då - gula vill jag helst ha!
Glad februari!

wiolettan

2 februari 2021 08:38

Kan tänkta mig det, så trevligt. Så bra att du kan se månen ifrån balkongen. Det kan jag också, ifrån vår balkong, men då på kvällen.
Vet att då jag var i Brasilien så tyckte jag att det kändes så konstigt att se månen, den var liksom fel på något sätt.
Fint att du köper lite tulpaner, de piggar upp och lyser upp. Gula tycker jag också om.
Tack detsamma till dig Ruth.

 
Znogge

Znogge

1 februari 2021 21:54

Förr köpte jag alltid en fredagsbukett med tulpaner ja men nu undviker jag affärer så gott det går så buketterna har inte prioriterats. Men nu känner jag att jag faktiskt saknar den vardagslyxen så jag får komma till skott.

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

2 februari 2021 08:43

Aha, då kom jag ihåg rätt.
Men jag förstår detta med affärer och att hålla sig undan.
Det gör vi också, i alla fall jag, går bara då det är tid endast för äldre. Men, mysingen går, ensam då, till apotek och någon annan affär. Han vill se själv vad han köper, därför beställer vi inte hem mat.
Lycka till med tulpanköpet. Det finns många olika färger, gula lyser upp så vackert denna årstid.

 
Tove Olberg

Tove Olberg

2 februari 2021 08:13

En skön historia om erat! Violetta tulpaner till jul Wiolettan!
Några kväller har följt månens uppgång i öster från soffhörnet i och tänkte det samma som du detta har jag inte sett förr! Ljuvlig den lysande kulan mot mörka himlen. Nu blev jag nyfiken på att se nedgången också, men har inge fönster år väster. Kanske bekanta mig med grannen och ymta om en bukett också :-)
Må gott kram, hälsa M!

http://blandar.bloggo.nu

wiolettan

2 februari 2021 08:48

Vårt egna lilla vardagsliv, som nu har blivit så mycket annorlunda i och genom pandemin.
Visst var det en passande färg?
Det är faktiskt trevligt detta att komma på saker som man verkar ha missat i nästan 80 år, märkligt. Att fortfarande känna den känslan som kommer vid något nytt och något som man njuter av.
Bra förslag till dig själv. Det kanske inte är så svårt, bara första steget är taget. Kanske blir både en och två buketter och mer därtill.
Tack från mig och Mysingen. Kram och detsamma till dig.

 
Anki

Anki

2 februari 2021 08:24

Så fint du skriver om er och er vardag ... och så härligt att du fick en bukett med tulpaner!
Månen lyste så fint här också - och här ser man tydligt hur den flyttar sig mellan trädtopparna på sin färd upp eller ner.
Ha det gott!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

2 februari 2021 08:52

Vår vardag är nu lite begränsad, det fungerar bra fast vi inte kan göra det som vi gjorde förr, men det gäller för alla andra också, nästan.
Tycker om blommor och tulpaner ger vårglädje fast det är vinter.
Du bor så bra till för att kunna följa månens färd, trevligt.
Tack detsamma till dig, Anki. Kram!

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

2 februari 2021 22:59

När du nämner Brasilien. Var där på en gruppresa.
Vi kom ut fr en restaurang på kvällen och jag såg
nymånen, men mänskäran var inte samma som norr om
ekvatorn. Ingen annan hade lagt märke till det.
Men så är det!

 
wiolettan

wiolettan

3 februari 2021 08:53

Ja, du gjorde samma upptäckt som jag. Det kändes lite avigt på något sätt.
Jag kommer också ihåg att mina medresenärer inte hade tänkt i dom banorna, eller kanske inte sett skillnaden.
Brasilien är ett trevligt land att besöka. Jag tyckte att människorna där var så otroligt vänliga och tillmötesgående. Jag har haft glädjen att åka dit 4 gånger.

http://http;//wiolettan.bloggplatsen.se

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

3 februari 2021 09:18

lokalradion P¤ är bäst även för oss göteborgare, jag har mina spikskor, känner mig trygg, vackert om månen.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

3 februari 2021 09:39

Vi vill ju gärna höra om vad som händer i vårt närområde.
Spikskor, det låter bra att ha då det är isigt. Tack Hannele.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

3 februari 2021 10:39

Jag är tyvärr urdålig på att lyssna på radio numera. Därför hänger jag inte med i alla program som går. Han hörsammade i alla fall i och med dom vackra tulpanerna han kom hem med. Det är härligt att få bli uppvaktad ibland och vi kvinnor kan ju även ge män blommor och annat. Så gör vi

Ni har samma väder som hos oss men i dag blåser det också. Jag mår alltid dåligt av fullmåne. Fint sagt av mysingen, det är kärlek det

Ha en fin onsdag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

4 februari 2021 10:01

Vi har några program som vi alltid lyssnar på, annars så är radion inte på här heller.
Ja, det tyckte jag var trevligt att jag fick en bukett tulpaner, de lyser upp och är så fina i färgen, lite ovanlig färg, kanske.
Visst är det så, alla blir glada över lite fin uppmärksamhet.
Tydligen är det rätt så kallt i hela vårt land nu och nästan snö överallt, riktig vinter blev det.
Jobbigt att må dåligt av fullmåne, den blir ju full med jämna mellanrum.
Tack Malin och ha en finfin torsdag. Kram.

 
Annie - Stora Små Äventyr

Annie - Stora Små Äventyr

3 februari 2021 15:24

Åh, vad fint att han kom hem med blommor till dig! :D
Vackert med snön också, älskar att det kommit lite snö nu :D

http://biglittleadventures.se

wiolettan

4 februari 2021 10:02

Det var trevligt och ovanligt, gladde mig.
Vinter och snö hör ihop, kan jag tycka. Det blir så ljust och fint.

 
Ditte

Ditte

3 februari 2021 18:30

Visst är radion ett bra sällskap. Vi har ofta på P1 och radios Stockholm. Radio Viking kände jag inte till. Vad gäller musik av lite äldre snitt lyssnar vi ofta på P4 Plus som har mycet gott och blandat. Men det är inte alltid det fungerar via radion utan ibland får det gå via datorn.
Mycket snö ser jag att ni också har och visst lyser den upp. Fint också att de plogar så ni kommer ut.
Månen såg vi också och tänkte även vi på hur fort den rörde sig.
Och vad gäller detta att ha barnasinnet kvar så tror jag det är en gåva.
Så gulligt av Mysingen att komma hem med violetta tulpaner. Han hade nog hört.
Stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

4 februari 2021 10:11

Vi har inte radio på så ofta men några givna program vill vi inte gärna missa.
P4Plus, det kände jag inte till, något som jag har missat.
Radio Viking sänder ifrån Ekerö och har så många fina och gamla låtar. Nostalgi på hög nivå.
Nu har vi fått ännu mera snö. De är bra på att hålla trottoarer fina här, fast de kanske inte har hunnit med alla då vi går ut tidigt på morgnarna.
Det var fint med månen och ovanligt, tyckte jag, roligt att ni också såg det.
Ibland går "mitt barnasinne", för långt, men jag försöker att vara vuxen ibland.
Han hörde säkert och tulpanerna blev jag så glad över. Kram.

 
Amisa

Amisa

3 februari 2021 21:07

Ja karlar kan allt vara lite tröga ibland, men det var ju bra att han fattade vinken till slut!
:) :) :)

Är det inte härligt att tillåta sig att få vara lite barnslig ibland, är vi inte alldeles för ofta rationella och ordentliga och borde vi inte alla släppa loss lite mer ibland?

Ha det bra! Kram!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

wiolettan

4 februari 2021 10:18

Mysingen har aldrig varit någon som helt spontant har kommit med blommor till mig, inte hänt så ofta, så detta tyckte jag var riktigt angenämt.

Min barnslighet går gärna till överdrift, men jag försöker att vara "vuxen" ute ibland folk.
Världen kunde ju bli mer lättsam kanske, om vi var så lite till mans. Eller så kanske allt gick överstyr, ingen ordning och reda.
Tack och detsamma till dig. Amisa. Kram!

 
Augusta

Augusta

4 februari 2021 01:11

Men vilken underbar färg på tulpanerna. Det gjorde mysingen bra. Förstår att du blev glad. Mycket snö i Sundbyberg ser jag på korten. Att vara barnslig är bara positivt. Brukar titta på månen från sängen.
Ha det bra ni två.
Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

4 februari 2021 10:22

Den är fin, den violetta färgen och passar bra till mitt namn. Annars så är jag också så förtjust i gula tulpaner.
Ja, nu har vi fått mycket med snö, inte så mycket som du har men för en storstad så räcker det nog. Svårt med biltrafik och annat.
Tack för dom orden Augusta.
Tänk, att kunna ligga i sängen och titta på månen, en liten lyx, kan jag tänka. Kul.
Tack från oss och detsamma önskar vi dig. Kram!

 
Skogsälvan

Skogsälvan

4 februari 2021 08:48

Vilka ljuvliga, tulpaner :)
Ha en fin dag i kylan
Kram

http://www.skogsalvan.bloggplatsen.se

wiolettan

4 februari 2021 10:24

Tack så mycket. Ja, dom är härliga.
Ha det bra du också, fast du inte tycker om vinter och snö. För din skull hoppas jag på vår snart. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards