Direktlänk till inlägg 20 mars 2023

Skönt att det är morgon...

Av wiolettan - 20 mars 2023 07:57


…tänkte jag i morse. Mina nätter är inte alltid så ”bekväma” om jag uttrycker det milt. Därför, då morgonen gryr, jag kan stiga upp och känner att benen bär mig, så blir jag så tacksam.


Tänk att få vakna tidigt en morgon
utan att sakna natten som var.
Jag älskar livet som Du har skapat,
tack käre Far för livet Du gav.

 

I går morse tog vi en lång promenad, alltså i mina ögon en långpromenad, nu för tiden. Vi gick nämligen ner till Lötsjön och gick runt den.  Det var härligt att kunna göra det, visserligen tog det tid, men det var söndag och min Mysing var ledig.


Det var mycket länge sedan vi var där så det var intressant att se hur det såg ut.



 

Lötsjön var täckt av is. Mycket med småskräp låg på isen. Efter den hårda blåsten kan jag tänka mig.


 

Kommunen har gjort så att isen inte fryser på alla ställen utan sjöfåglarna kan få ha en plats att vara på. Här är det gräsänder som har samlats. Ser ni den vita fina gräsanden? Ett unikt exemplar, tror jag. Kanske en albino.


 

Denna vackra svan såg vi också, plus en till i närheten.



 

Här syns det ett annat exempel på att det har blåst. Trädgrenar har brutits av, fastnat i isen.


   

På vägen ner emot sjön såg vi denna övergivna pulka. Det är inte lätt att åka då snön nästan är borta. Men annars, att åka nerför denna backe måste vara alla barns dröm.


 

På ena sidan av sjön har kommunen byggt denna pergola och också satt upp ett schackspel. Jag lyfte upp en pjäs, vill lova att den var tung.


 

Vid Idrottsplatsen var det tomt och öde, nästan.



 

Längst bort såg vi liv och rörelse. Kan ju undra vad det kunde vara, denna tid på söndagsmorgonen? En traktor

som hade kommit med en liten byggnad.



 

Aha, tävling på gång.


 

Här, en förklaring. Varning till trafiken. Loppet två sjöar runt. Löparna springer en, två eller tre gånger runt Råstasjön och Lötsjön, denna dag.


 

För oss var det inte läge att anmäla oss. Mysingen har visserligen joggat runt Lötsjön, då han var yngre, men det var som ni vet, länge, länge sedan.


 

Så låser vi till inlägget för denna gång, med ett hänglås med hjärta på, som jag också såg igår på rundan.


Tacksamt tag vad livet bjuder,

sök i allt en mening se.

Den som världens lagar skriver

låter intet fåfängt ske.



 

 
 
Znogge

Znogge

20 mars 2023 10:58

Så härligt att börja dagen med en långpromenad i egen takt. Det mesta av snön verkar ha försvunnit hos er även om man ser spår av den. I dag är det ju vårdagjämningen så då får vädret skärpa till sig. I går kunde vi njuta av hela +12 grader och ett underbart vårväder men i dag är det svalare.

Önskar dig en fin start på den nya veckan och en glad måndag!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

20 mars 2023 11:43

Det var en fin promenad i går och lång. Idag blev det ingen.
Jag stannar ofta vid promenaderna och därför tar det ett bra tag.
Ja, den mesta snön har nu försvunnit, bara lite kvar i mörka partier och lite snöhögar som kommunen har åstadkommit.
Det är nästan som det vore sommar värme hos dig då, men bara nästan. Vi hade plus 7 på dagen igår.

Tack Znogge och jag önskar dig detsamma.
Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

20 mars 2023 11:06

Tycker att det verkar som en rejäl runda, med tanke på alla olika bilder sim du visar. Långsamma promenader med upptäckter, de är de bästa. Så brukar mina skog och mosspromenader vara . Ett steg i taget!Kroppen gillar det! God vårdagsjämningsdag!
Kram!

http://femfemman. blogspot.com

wiolettan

20 mars 2023 11:46

Ja, det blev kanske 3 km, men vi stannade ofta för jag måste vila så det gick bra.
Det finns mycket att upptäcka runt sjön och det är fina promenadstråk.
Vi får ta det i den takt vi kan och försöka göra så gott det går.
Tack så mycket Anna-Lena, detsamma till dig.
Kram!

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

20 mars 2023 11:27

skönt att lägga sig på kvällen när man är trött, lite svårare komma upp för en morgontrött... Schackspel är bra, kan spelas fast man inte kan språket, sett det på biblioteket. Sägs att svanar håller ihop hela livet 💚

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

20 mars 2023 11:50

Det stämmer så bra. Tröttheten på kvällen gör att sängen lockar och på morgonen vill man upp för ryggen värker.
Att vara morgontrött kan vara jobbigt, men jag är morgonpigg.
Schack har jag spelat lite i yngre dar, men nu är det längesedan.
Ja, svanar gör så. Vackert!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Tove

20 mars 2023 13:36

Ja, där morgonen god när natten varit lång och strävsam!
En vit gräsand - så fin. Har aldrig sett: Väldigt fin bilder där från sjön där ni kan spankulera och må gott i er egen takt!
En sån lång tid som Två sjöar runt har hållit på, de må jag säga.
Låset på staketet där talar för sig; dels är det hjärtat mellan A och O och de initialerna - Anna och Olov kanske?
Ha en fin oc jg önskar att natten som kommer blir lite bättre än den förra!
Varm kram!

 
wiolettan

wiolettan

20 mars 2023 16:31

Ibland är det mer än skönt då morgonen randas, det känns onekligen riktigt bra.
Visst är den fin, den vita gräsanden? Vi såg den i fjol också och blir alltid ändå så förvånad. Vi tar det mycket lugnt och går sakta, alla går om oss, mig gör det inget, men Mysingen gillar inte det.
Det är en gammal tradition, detta med loppet.
Fint lås med ett hjärta på, det måste jag ju bara fota.
Tack Tove och jag hoppas att den önskningen slår in.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Augusta

Augusta

21 mars 2023 11:22

Att gå runt Lötsjön tycker jag är duktigt. Det skall du vara glad över. Sedan under vintern, om man inte besöker gymmet, får man oftast sämre kondition än sommartid. Snart är du och Mysingen ute med bilen och turistar i Sverige :D
Nu till våren skall jag försöka besöka Lötsjön, jag också. Jag bor ju inte lika nära som dig men jag tar mig lät dit med buss. Det ser fint ut med det rika fågellivet.
Ha det trevligt och kram till er båda

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

24 mars 2023 09:56

Tack! Jo, jag är glad över att jag kan det och tacksam.
Det var förhoppnings givande ord. Kanske har du rätt. Mysingen planerar också någon resa, men jag har inte kommit så långt ännu, i tankarna.
Där omkring Lötsjön är det så vackert på våren. Nu håller de ju på att bygga där, någon bro så det är lite stökigt, men det går ändå att komma runt.
Roligt om du kunde åka dit, sevärt.
Tack och detsamma till dig från oss.
Kram!

 
Ditte

Ditte

21 mars 2023 23:00

Vilken trevlig promenad! Så fint här vid sjön. Log igenkännande för i ungdomsåren var jag under flera år med i detta lopp; Två sjöar runt. Men alltså länge sen och på den tiden bodde jag ju i Solna och tävlade för Solna IF.
Bilderna ger lite vårkänsla även om isen bitvis ligger kvar. En vit gräsand har jag heller aldrig sett. Men nu så fick jag chansen.
Och jag förstår att det är skönt för dig att komma ut med Mysingen dessa mornar. Än mer när det är svårt för dig att sova om nätterna.
Tänk, även här såg ni ett hjärtan. Fint!
Önskar dig en bra vecka.
Många tankar och en varm kram

http://https://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

24 mars 2023 10:09

De är fint vid Lötsjön och det är både nyttigt och skönt att gå ut och promenera.
Oj, det var duktigt av dig. Tänk att du har sprungit det loppet. Då känner jag tre stycken, minst, som har gjort det. Men inte jag.
Ja, isen låg var, nästan överallt och det kändes inte som vår, men snart så.
Den ser lite malplacerad ut, den vita gräsanden, men den vet tydligen inte om att den är annorlunda.

Ja, hjärtan finns det lite överallt och jag blir så glad då jag ser dom.
Tack så mycket Ditte och jag önskar dig detsamma.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards