Direktlänk till inlägg 21 augusti 2013

Slåttanna!

Av wiolettan - 21 augusti 2013 10:12


Igår frågade jag vad en bild föreställde och fick också rätt svar. Det var en hästräfsa. Ingrid var först med det rätta svaret. Höräfsa som Lena skrev är väl samma sak, kan jag tänka mig. Vet ej om hästräfsa är en sådan som man har en häst framför som drar och höräfsa en liten manuell räfsa som man "krattar" efter med.


Vi hade en sådan, hästräfsa, hemma i Ångermanland, på vårt lantbruk, då jag var ung. Jag fick köra den också ibland. Det var ju ett ansvarsfullt jobb, men vår häst var så snäll och gjorde precis det man sa till om. Ibland har jag undrat hur pappa kunde låta mig köra den själv, men, det hände inte så ofta, för det mesta var det någon av mina bröder eller pappa som själv skötte detta arbete.


 

Pappa som sitter på slåttermaskinen efter hästen och slår hö.


 

Här har vi hästräfsan och några av oss tonårsbarn.   Suddiga bilder.


Först slog man höet och till det hade vi en slåttermaskin, sedan räfsade vi samman det slagna höet med hästräfsan och efteråt fick vi tjejer gå med en vanlig liten räfsa och ta upp det sista.  Det blev ofta långa och jobbiga dagar då det var sommar och slåttanna. Med slåttanna menas den tid då det är tid att slå och hässja höet och skörda det, i juli ungefär. Så, sommararbete hade vi barn fullt med, inte mycket till skollov. Sedan lite senare var det ju sädesskörden och bärplockningen så det var inga fritidsproblem där inte.

 

Här är jag ung, bara tonåring och så lång. Jag var redan då 170 cm.


Jag hade ju inte så stor lust med varken hushållsarbetet eller jobbet ute på åkrarna så ofta sprang jag upp till skogen och satt och läste någon bok, älskade att läsa, drömma mig bort och slippa det tunga jobbet. Jag var lite "klen" som det hette då jag var liten, så mina föräldrar lät mig väl hållas i skogen ett tag men sedan ropade dom att jag skulle komma och jobba.


Ja, det var andra tider på 40 och 50-talen. Bättre? Nja, inte om ni frågar mig. Det beror förresten på vad det gäller. Det är skillnad som natt och dag, helt enkelt.



 
 
Ingrid

Ingrid

21 augusti 2013 11:39

Vilka fina bilder från din ungdom. Det är roligt att ha sådana kvar. Du skriver om slåtteranna, jag har för mig att vi talade om slåtteranden - tiden runt midsommar när höet skulle slås och tas vara på.
Ha en skön dag!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
GeddFish

GeddFish

21 augusti 2013 11:45

Jag svarade aldrig på frågan igår, för jag såg Ingrids svar och tänkte hon hade rätt, och så var det!
Jag har dina fina bilder i din bok, som jag har här hemma. Jag har ett gäng med bloggisars böcker, faktiskt, kul.
Varm kram till dig, Gerd♥

http://gerd-geddfish.blogspot.com

 
Znogge

Znogge

21 augusti 2013 16:48

Nej, inte var allt bättre förr! Långt därifrån. Men visst fanns det vissa saker precis som det finns annat som är bättre nu. Var sak har sin tid...

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Anneli

Anneli

21 augusti 2013 23:41

Oj vilken pingla du var redan då.. Visst är det skönt att sitta o bara drömma sig bort..

Tack för dina ord o tack för att du tänker på oss. Nu ska vi lägga oss o hoppas att jag somnar så jag slipper vara vaken hela natten o tänka på det som ska hända i morgon. Det kommer säkert att gå bra.

Dröm söta drömmar. Var rädd om dig. Puss o kram ♥♥♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

 
Anita

Anita

22 augusti 2013 10:58

Jag var inte på din sida igår men ska kolla ner där nu. Men hade inte visst vad en hästräfsa är. Kan inget om sådant. Men ditt inlägg var mycket intressant. Jag är väldigt intresserad av allt det som är äldre. Ha dte bra. kram/Anita

http://www.123minsida.se/AnitaPaxi

 
Kaisa

Kaisa

22 augusti 2013 18:52

Hässja heter det på norska också och din berättelse påminde mig lite om vad min mamma berättade... Att vara lång är snyggt, själv är jag pygme, hi hi... Kram på dig fina du! ♥♥♥

http://andestyrka.blogspot.com

 
Piedra

Piedra

23 augusti 2013 19:53

Jag var inte heller intresserad av hushållsarbete, och jobba på åkrarna var det inte tal om för min del, eftersom jag växte upp i stan. Precis som du vistades jag hellre i skogen eller läste en bok, men mamma var hård så det blev tyvärr väldigt mycket hushållsarbete för min del, vilket gett mig avsmak för livet. Kram! ♥

http://piedra.bloggplatsen.se

 
TantGlad

TantGlad

24 augusti 2013 07:33

Hejsan!
Hästräfsa känner jag igen, och vad roligt med gamla bilder. Fin bild på dig och DU jag är åkso 170 lång.
Om det var bättre förr vetekatten, men då jag är uppvuxen på slutet på 60- talet och frammåt så är jag nog ingen rätt att bedöma det. Men det beror kanske på med det, med er som hängt med. Tror säkert att det är lite både och.
Tack för ditt härliga inlägg och det med att du gillade läsa och drömma dig bort uppe i skogen lät underbart. Det gjorde du rätt i.
Varma lördagskramar söta du!

http://TantGlad.bloggo.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards