Alla inlägg den 7 maj 2014

Av wiolettan - 7 maj 2014 09:22


Denna ingång berörde mig. Undrade så hur det såg ut där inne i den mörka fängelsecellen

   

 Huset låg alldeles vid domkyrkan i Västerås.


   

Hårda straff var det på den tiden. Undrar t.ex vad det skulle bli för påföljd då, av att klottra på skylten som det var gjort på denna?


   

Hällristningar

   

Skulle gärna vilja veta vad det står och vad symbolerna betyder.


Medevibrunn besökte vi också, men allt var stängt. Det är ju ett byggnadsminne och det fanns många gamla fina hus att titta på.

   

Medevi brunn är känd sedan medeltiden och användes troligvis redan under forntiden som undergörande källa. Den så kallade Rödkällan var mest känd vars vatten ansågs bota svagsinta och ofruktsamma.


   

Bebyggelsen kom i slutet av 1600-talet och under 1700-talet. Brunnskykran, till vänster på bilden, är ifrån 1771.


 

Vet ni vad detta är? Jo en Gånggrift. En grav från bondestenåldern, från omkring 5.000 år sedan. Otroligt.

   

Den här vackra kyrkan finns vid Hornborgasjön.


           

För dit var vi också. Jag ville så gärna se trandansen. Jag fick se det men det regnade den dagen vilket var lite otur. Men, många tranor såg vi och dansade gjorde en del. C:a 15.000 var dom den dagen vi var där men det hade varit 23.000


   

En till domkyrka, nämligen Skaras. Fjärde domkyrkan vi besökte under vår tripp.


   

Den här "statyn" fanns inuti kyrkan.


Oj, tiden går. Snart får jag veta vad mitt PK värde är. Tycker inte om detta att behöva gå en eller ibland två gånger i månaden och stickas i fingret. Men jag gillar alternativet ännu mindre.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards