Alla inlägg den 18 januari 2015

Av wiolettan - 18 januari 2015 11:28


Det ortsnamnet ser vi sällan i tidningar eller hör om på TV eller radio. Men nu igår fick många i Sverige reda på var Trehörningsjö ligger. Sex mil norr om Örnsköldsvik. 


Men, det var på grund av en mycket tragisk händelse som samhället blev känt. En mamma och hennes två små barn dog vid övergången på järnvägsspåret. Det är så sorgligt att tänka på. I detta fina, fortfarande levande samhälle, där många orter omkring avbefolkas och mer eller mindre försvinner. Hörde på tv att de sa en liten by fem mil norr om Örnsköldsvik, men det stämmer inte riktigt. Det är ingen liten by. Visserligen har många affärer och kommunala inrättningar försvunnit, men en del finns fortfarande kvar.


Jag är född och uppvuxen i Trehörningsjö, fast sex kilometer ifrån centrum. Känner mycket väl till denna plats. En järnvägsövergång med bommar. Har flera gånger stått där och väntat på tåget. Det är en raksträcka så tåget hörs och syns bra, då det kommer. Kan inte förstå hur detta gått till om inte damen var sjuk på något sätt.


Har hört att kommunen har tagit emot ett 30-tal flyktingar för någon vecka sedan. De får bo på ett område som heter Kerstins Udde som drivs privat.


Jag och min man har hyrt stugor där flera sommarveckor. Ett fint och välordnat område.


    

Lite bilder i från Trehörningsjö. Fotade 2014 i juli.


 

Bild av sjön som Kerstins udde ligger vid. Min man syns till höger.


 

Badplatsen.


 

Jag vid infarten till samhället. Man ser också skyltar, där bakom mig,  som visar att det är en övergång vid järnvägsspåret.


 

Tre-sjö macken.


 

Kerstins uddes reception där restaurangen ligger.

                         

Några av småstugorna som nu bebos av flyktingarna.                 Så här såg vardagsrummet ut i "vår" stuga.


                         

Skolan                                       Kyrkan                                     Pingstkyrkan






Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards