Direktlänk till inlägg 9 augusti 2016

Fällforsutflykt.

Av wiolettan - 9 augusti 2016 07:53


Då vi var på vår Norrlandssemester, åkte vi till en fors som heter Fällforsen i Lögdeälven.



 

En av landets få orörda skogsälvar. 



 

Forsen har ett fall på cirka 7 meter.


 

Här ser ni en bit av  Sveriges första laxtunnel, som gör att lax och havsöring kan vandra ytterligare 10 mil längs älven. Lögdeälven ligger i Nordmalings kommun i Ångermanland,  Västerbottens län.


   

Där finns också vandringsleder, cirka 90 km genom Nordmalings och Bjurholms kommuner.



   

Vid forsen finns det möjligheter att grilla, vindskydd och en fin utsikt över fallet


    

Hängbron över forsen var lite speciell.


 

Vi var fem stycken som gjorde utflykten tillsammans och tre gick över bron. Jag tillhörde inte en av dom. Bron gungade för mycket för min smak.



 

Har ni gått över en hängbro någon gång? Jag rekommenderar det inte om man är minsta ostadig eller har anlag för yrsel.


 

Här ser ni en till som vågade. Mysingen förstås.


 

Det var en mäktigt brusande fors.


 

Mycket vackert på sina ställen och brant. Ni ser att det är en av oss i sällskapet som kommer vandrande därnere. Inte så lätt att ta sig upp eller ner. Men, det jag inte klarade av hoppade jag över.


Ångermanland är ett mycket vackert landskap och jag tror inte att jag är ensam om att tycka det. Höga Kusten med dess vidunderliga och omväxlande utsikt är väl värt ett besök.


 

Jag kommer ju ifrån inlandet


 

Men det finns berg däromkring också. Den här bilden har jag tagit, från andra sidan sjön, hemifrån sett.




 
 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

9 augusti 2016 09:43


Så vackert!

Den bron hade jag med vägrat gå över, får svindel
bara av att titta....

Kram på dig ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
Geddfishe

Geddfishe

9 augusti 2016 09:53

Vilka underbart vackra naturbilder du visar! Och jag som älskar vatten och forsar. Dock har jag blivit medlurad på en forsränning, vilket jag inte älskade, men efteråt var det kul. Kanske jag kunde bli medlurad på en hängbro också, vet inte, har aldrig gått på en.

Varm kram ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Znogge

Znogge

9 augusti 2016 10:31

Vilken trevlig utflykt och vilken fantastisk natur! Jag förstår dig mer än väl för bron hade fått klara sig utan mig med. Saker som gungar fritt är inte min grej ;-)

Kram och ha en härlig tisdag <3

http://znogge.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

9 augusti 2016 11:07

Så vackra bilder från forsen. Den där hängbron skulle jag vilja prova på. Lite läskigt ser det ut, men det måste vara en häftig känsla att stå där och dingla ovanför forsen.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Biggeros

Biggeros

9 augusti 2016 13:17

Jätte fin natur och jag hade nog velat gå över hängbron. Jag kan förstå de som inte vågar. Förra året var jag vid Storforsen jätte fin natur och även grillmöjligheter. Tack för ditt inlägg. Kram

http://Biggeros.blogg.se

 
Piedra

Piedra

9 augusti 2016 13:47

Oh, så vackert! Alldeles särskilt den sista bilden! Jag skulle inte heller ha gått på hängbron, kan jag säga. Inte för att jag lider av yrsel, men jag tycker inte om att gå på ostadigt underlag när det finns vatten under.
Kram ❤

http://enplatsilivet.blogspot.se

 
Ditte

Ditte

9 augusti 2016 14:00

Tack för denna fina tur til Ångermanland! Jättevackra bilder som förstärker din text.
Att att vandra tycker jag om, men det har blivit dåligt med det under de senare åren. Forsar, bäckar och vatten i allmänhet dras jag till som en magnet.
Hängbron hade jag gärna tagit, men jag vet ju att den kan vara besvärlig för många.
Vad gäller Ångermanland så har jag mest besökt området längs "Höga kusten" och varit ute till fyren Högbonden där vi övernattade.
Stor kram!

http://akker.blogg.se

 
Ingen bild

Yvonne från pitebygden

9 augusti 2016 15:34

Underbara bilder som andas frihet, styrka och glädje ! 🐝 💪 🤗

 
Lena

Lena

9 augusti 2016 20:46

Hej! Så fina bilder. En av mina favoritställen numer är vid Lögdeälven, vid Lillängets vildmarkscamp. En vandringsled går förbi där med. Och så finns det vindskydd, stuga och flottarmuseum. Där står vi ibland med husvagn ett par dagar och bara är :)

Jag avskyr hängbroar, usch och fy!

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
gun

gun

9 augusti 2016 21:29

Härliga bilder och det är bra vackert däruppe i norr.
Även här där jag bor har vi en hängbro som jag inte har gått över.
Det gungar så läskigt när jag sett andra vara ute på hängbron.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
TantGlad

TantGlad

10 augusti 2016 13:40

Jo i ångemanland är det vackert. Vacker natur och många fina smultronställen att hitta.
Vilken fin älv. En fors. Själv bor jag intill Indalsälven. 200 meter i från. Så det är vackert med älvar.

Hua....hängbro har jag gått över. Inge kul alls det, å yrsel får man lätt när man dessutom är höjdrädd .

Ha det gott vännen och stor kram.

http://tantglad.bloggo.nu

 
Preciosa

Preciosa

10 augusti 2016 18:15

Åh så vackert det är där uppe! Har inte varit vid just den älven men andra förr i världen när jag hade män :) som hade släkten vid olika älvar.
Härjedalen, Norrbotten och ända uppe utanför Haparanda :)
Kram P ♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards