Alla inlägg den 9 augusti 2016

Av wiolettan - 9 augusti 2016 07:53


Då vi var på vår Norrlandssemester, åkte vi till en fors som heter Fällforsen i Lögdeälven.



 

En av landets få orörda skogsälvar. 



 

Forsen har ett fall på cirka 7 meter.


 

Här ser ni en bit av  Sveriges första laxtunnel, som gör att lax och havsöring kan vandra ytterligare 10 mil längs älven. Lögdeälven ligger i Nordmalings kommun i Ångermanland,  Västerbottens län.


   

Där finns också vandringsleder, cirka 90 km genom Nordmalings och Bjurholms kommuner.



   

Vid forsen finns det möjligheter att grilla, vindskydd och en fin utsikt över fallet


    

Hängbron över forsen var lite speciell.


 

Vi var fem stycken som gjorde utflykten tillsammans och tre gick över bron. Jag tillhörde inte en av dom. Bron gungade för mycket för min smak.



 

Har ni gått över en hängbro någon gång? Jag rekommenderar det inte om man är minsta ostadig eller har anlag för yrsel.


 

Här ser ni en till som vågade. Mysingen förstås.


 

Det var en mäktigt brusande fors.


 

Mycket vackert på sina ställen och brant. Ni ser att det är en av oss i sällskapet som kommer vandrande därnere. Inte så lätt att ta sig upp eller ner. Men, det jag inte klarade av hoppade jag över.


Ångermanland är ett mycket vackert landskap och jag tror inte att jag är ensam om att tycka det. Höga Kusten med dess vidunderliga och omväxlande utsikt är väl värt ett besök.


 

Jag kommer ju ifrån inlandet


 

Men det finns berg däromkring också. Den här bilden har jag tagit, från andra sidan sjön, hemifrån sett.




Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards