Direktlänk till inlägg 17 mars 2017

Annorlunda värderingar, eller?

Av wiolettan - 17 mars 2017 07:52


Jag blir så ledsen och upprörd då jag hör om individer som ger sig på oskyldiga medborgare och då mest de svagare grupperna i samhället. De som har sämst chans att försvara sig. Har läst och hört om sådana exempel i allt för hög grad nu de senaste dagarna.


En dam som åker i rullstol och blir överfallen och nerslagen, hamnar på marken.


En liten flicka som blir frånryckt sin telefon.

Det finns otaliga exempel på hur försvarslösa personer påhoppas eller blir frånstulen sina ägodelar.


Utanför vår kyrka här i Sundbyberg stod en av våra medlemmar och väntade på taxi. Han är blind på båda ögonen och ser inget. En tjuv tar hans mobil. Det gick så fort och han hade ingen möjlighet att ge något som helst signalement.


Vad är det för fega stackare som vi har fått i vår tillvaro? Att de inte skäms att sänka sig så lågt.  Måste ge sig på barn, åldringar och handikappade som omöjligt kan försvara sig.


Det har ju alltid funnits tjuvar och banditer men inte gav väl de sig på försvarslösa, förr i tiden? Jag tror att de inte hade sjunkit så djupt. Eller har jag kanske fel, förträngt eller att det har mer gått spårlöst förbi?


Fick de kanske hårdare straff förr så att det avskräckte till sådana simpla brott? Det är klart att det är fruktansvärt då det gäller alla de som ger sig på andra personer, stjäl, slår och kanske ännu värre saker. Men de som är svagast, finns inte en chans att de ska kunna göra motstånd, har de inte det svårt nog ändå. Det verkar som empati och medmänsklighet saknas.


En km ifrån oss cirka, vid T-banan Näckrosen kom polisen i natt för att det var en person som var stökig. Då ger sig ungdomarna på polisen.


Idag på morgonen har det regnat hos oss och nu ska vi snart ge oss iväg, men denna gång tar vi bilen. Den har stått nästan hela vintern, bara några korta körningar. Vi har inte tankat sedan tidigt i höstas. Tror att det är dags att bilen får ut och lufta sig lite.


    

Några ord ifrån almanackan i köket.


 

Katter har den förmågan.














 
 
Primrose

Primrose

17 mars 2017 10:33

Det har blivit hårt och kallt, tycker inte att jag kommer ihåg sådana brott från förr, när man ger sig på de som inte kan försvara sig alls.
Nu är det vardagsmat, Jag vet inte hur det har blivit men skrämmande är det.
Visst blir man arg och rädd, det blir bara värre o värre.
Fin text till bilden och katter de kan konsten att fullständigt slappna av ,-)
Kul med en biltur idag då ,-)
Ha det fint KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
znogge

znogge

17 mars 2017 10:33

Visst är det sorgligt att man ger sig på svagare grupper i samhället som äldre, dementa eller sjuka personer. Ärligt talat så gör det mig riktigt arg och jag undrar över hur man kan tappa den empatiska förmågan så. Personer som utnyttjar andras svagheter har jag inget till övers för. Samma sak när anställda inom hemtjänsten stjäl från sina brukare för det är tyvärr inte helt ovanligt.

Nåja, hoppas att du får en fin fredag och en bra start på helgen!

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Ditte

Ditte

17 mars 2017 10:57

Visst är det upprörande och bedrövligt att detta ens ska kunna hända. Och dessa brott verkar hela tiden öka. Allt var inte alls bättre förr men då fanns ett rätttänkandepatos och en moral angående vad man gjorde eller inte gjorde. Och är blir det heller inga påföljder i stort sett för denna typ av brott vilket i sig är väldigt illa. Jag tror som GW säger att sätt dit dessa för den minsta förseelse och ju yngre dess bättre för de yngre blir ju älder och mer brott blir det.

Orden på din almanacka är tänkvärda och katten följer verkligen uppmaningen.
Stor kram!

http://dittemitti.se

 
Comsi comsa

Comsi comsa

17 mars 2017 13:24


Hjärtat blöder när jag läser sånt, :(
Klimatet är kallt med stor brist på empati och moral, bristen på kärlek och omsorg har skapat detta.

Stor kram från mig ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
Tove Olberg

Tove Olberg

17 mars 2017 13:25

Du tar upp de svåra frågarna som inga svar har - det blir liksom bara värre kan en tycka.
Och de små eller svaga, fy skammes!
Dina sista bilder är så fina så jag blir glad och eftertänksam av dig!
God biltur ni två goa i paret Mysing!
Varm kram och jag önskar er en fin helg!

http://toveolberg.blogspot.se

 
Ingrid

Ingrid

17 mars 2017 13:57

Jag håller helt med dig. De som ger sig på barn och gamla försvarslösa personer är värda allt förakt. Lägre kan man knappast sjunka enligt mitt sätt att se.
Hoppas det går bra med dagens biltur. Min står i garaget, men den behöver tvättas, så jag får nog ta en tur med den till Stenstugu i helgen.
Ha det så gott!
Kram, Ingrid

http://stenstugu,.com/wp

 
Anki

Anki

17 mars 2017 16:54

Visst är det förskräckligt hur det har blivit ... att ge sig på försvarslösa människor! Det är verkligen lågt!
Önskar dig en fin helg!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
Lena i Wales

Lena i Wales

18 mars 2017 08:43

Ja, fy vad upprörd man blir.
Man ska naturligtvis aldrig ge sig på någon, men absolut ingen som inte kan försvara sig. Så blev jag uppfostrad i alla fall. Och detta håller jag fast vid. Undrar hur de tänker som gör sådant här!
Trots att det är hemskt är jag glad att du tog upp detta ämne.
Sköt om dej!

http://lenaiwales.wordpress.com:

 
Lena

Lena

18 mars 2017 18:20

Människan går inte att förstå sig på, vi är ett märkligt släkte ibland, bara försöka sköta sig så gott man kan själv och glädjas över att det finns fler vettiga än motsatsen. Kram

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
Kicki

Kicki

20 mars 2017 05:38

Usch vad ont det gör i en när det ser ut så i samhället. Varför är det så. Brist på hjärta och empati.
Så jättevacker bild på din almanacka och lilla kissen har det skönt och mysigt.
Ha det bra många kramar

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards