Direktlänk till inlägg 3 augusti 2017

Äntligen...

Av wiolettan - 3 augusti 2017 10:16


...känns det som.


Jag har inte varit här inne och skrivit på flera veckor och det blir då lite tomt om jag uttrycker det milt.


Är nu i allafall tillbaka ifrån Ångermanland och har varit det några dagar, men har under dessa dagar här hemma inte mått så bra, men idag känns det OK igen.


Vädret här, nja, lite för varmt för min del och det kan var jobbigt men jag vet att det är många som tycker om varma och soliga dagar. Såg att det skulle komma regn i eftermiddag. Väderlekstjänsten har ju alltid rätt, eller hur?


Tiden i Trehörningsjö i vår lilla ombyggda bagarstuga som jag har fått av min ena bror, har varit underbar. Jag tycker mycket om den rena och klara luften däruppe och denna gång, ingen åska, vilket jag är mycket tacksam över. Förra året då vi var där råkade vi ju ut för världens oväder och fick då, för första gången i mitt liv, se ett blixtnedslag. Inget jag eftertraktar.


Måndagen den 17/7 bilade vi norröver och Ditte, såg du att jag vinkade till dig? Vi mötte "din" buss  ungefär mellan Näske och Docksta, söder om Örnsköldsvik, strax efter elva på förmiddagen. Men, du var säkert upptagen med något i bussen och såg inte min desparata vinkning.  Ni var då nog på väg till utsikten vid Höga Kusten bron.



    

Visst är den underbar?


 

Jag tycker att det är mäktigt att bila över den stora bron, som har Sveriges längsta brospann och Europas fjärde längsta. Det är en hängbro över Ångermanälven i Ådalen, mellan Härnösand och Kramfors kommuner.


 

En annan rastplast. Vi stannade och åt frukost eller fikade på vägen norrut.



 

Själevads kyrka tycker jag är så vacker.


 

Sundsvallsbron, även den en häftig bro. Den gör att vi inte behöver åka genom Sundsvall då vi ska vidare norröver.


 

Y-et, ett landmärke i världsklass i Timrå. 30,5 meter hög. Jag har läst något om att det behöver repareras. Hoppas att det går att göra så att den får bli kvar.


 

Sverige är vackert. Det påminns jag om då jag bilar genom landskapet. En liten båt, en bit ifrån bryggan. Kanske för att ingen ska ta den. Själva får de kanske simma ut. Motorn sitter i aktern, kanske redo att startas.



 

Här sitter jag på bron, i mitt föräldrahem och njuter av lugnet och ron och härlig utsikt.



 

Vid en morgonpromenad tog jag denna bild. Huset där jag  är född syns bara som en vit prick, det är plåttaket som visar var det ligger.


 

Här är det lite närmare och syns bättre.




 
 
geddfish

geddfish

3 augusti 2017 17:16

Välkomna hem! Och skönt att du mår bra idag.
Du bjuder på verkligt gröna och sköna bilder, för visst är Sverige vackert!
Ett stort vackert hus, där du är född. Och, ja visst är broar behändiga, de förenklar för oss.
Må väl och varm kram 💜

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Ditte

Ditte

3 augusti 2017 17:26

Tänk att jag missade dina viftningar! Men du ska veta att jag tänkte på dig när vi var vid Högakustenbron. Jodå, vi skulle stanna där och se o utsikten innan vi fortsatte mot Timrå för lunch.
Ångermanland är verkligen vackert och just den höga fina luften kan jag nu sakna. Och landskapet också. Tack för dina vackra bilder, de piggar upp.
Roligt att se huset där du bott och är uppvuxen och även där är så fint. Är så förtjust i det kuperade lanskapet.
Jag kan tänka mig att ni haft det bra, men trist att höra att du inte mått så bra när du kom hem igen. Hoppas du blir än piggare.
Önskar dig varmt välkommen hem igen.
Kram och många tankar.

http://dittemitti.se

 
Primrose

Primrose

3 augusti 2017 22:54

Skönt att du mår bra igen, jättefina bilder, härligt, nu har du varit på många resor ,-)
Det låter bra det.
För oss blev det de 3 veckorna, nu är det fullt ös igen ,-)
Ha det fortsatt fint
KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Ingen bild

Bosse Lidén

4 augusti 2017 08:21

Mysigt att läsa att du haft det bra däruppe. Visst är Sverige vackert på många ställen. Du har visat några på dina fina foton. Synd att du blev dålig vid hemkomsten och bra att du mår bättre igen. Har inte Ditte blick för spelet? :)
Helgkram Bosse

 
Tove Olberg

Tove Olberg

4 augusti 2017 08:33

Välkommen hem och i bloggvärlden igen! :-)
En sån fin resa ni gjort till dina hemtrakter! Härliga sommarbilder. Brobilder har sin tjusning. Över Höga Kusten bron körde jag för 15 år sedan med mitt lilla flyttlass då jag blev norrlänning :-)
Y'et är underbart där det står. Bengt Lindströms alster, jag gillar hans tavlor. Så gott att du mar bra torsdag och jag önskar det för dig i dag fredag och alla andra dagar! Så var det roligt å se din nya bild där på sidan :-)
Stor kram goa dam!

http://toveolberg.blogspot.se

 
Ingrid

Ingrid

4 augusti 2017 10:37

Välkommen hem igen!
Det är så enormt vackert i Ångermanland och jag känner igen mig lite i dina bilder sedan jag var på bussresa till Höga Kusten härom året. Då åkte vi omkring och fick se mycket intressanta saker och många vackra vyer.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Preciosa

Preciosa

4 augusti 2017 10:52

Hej Wiolettan!
Så fina bilder, så vackert det är däruppe! Skönt med lugn och ro!
Tack för din kommentar hos mig. Har ju en svår tid :(
Du är så klok och skriver så bra.
Skönt att du är piggare. Visst har du ny bild på dig på bloggen?
Fin! Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg,se/preciosa

 
Znogge

Znogge

4 augusti 2017 11:07

Så härligt med sköna dagar i er lilla stuga. Kan tänka mig att ni har njutit för fullt!

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

4 augusti 2017 17:53

Mer och mer blir jag övertygad om att Ångermanland är
Sveriges vackraste landskap. Har aldrig varit dit, men
många bloggare har visat landskapet. Utsikten från ditt
föräldrahem är ljuvlig!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards