Direktlänk till inlägg 22 augusti 2017

Fråga!

Av wiolettan - 22 augusti 2017 08:44


Idag tänkte jag inte skriva så långt utan ställa en fråga.



 

Vet ni vad detta kan vara? Prylen ligger på ett golv på bilden. Det ser nästan ut som om den hängde på en vägg, i en bod.



I mitt barndomshem i Trehörningsjö finns det en del gamla verktyg och jordbruksmaskiner, de flesta använde vi då jag var ung också. Pappa arbetade tillsammans med sin häst, på det gamla sättet, ingen traktor eller moderna saker.


Den prylen som jag visar här, har jag aldrig använt, kanske jag ska tillägga.


Den lilla stugan som jag har fått av min äldsta bror är gammal. Den byggdes i mitten på 1800-talet, ungefär. Otroligt att den står fortfarande. Användningsområdet var då, på den tiden,  tunnbrödsbakning. På 1960-70 talet renoverades huset och blev beboeligt.



 

Det var vanligt att de förr i tiden inte satte in så många fönster, i varje fall inte på baksidan. Allt för att spara så mycket värme inomhus som möjligt. Så vårt lilla hus har inga fönster på baksidan.



 

I sommar då vi var där kittade min man fönsterrutorna och målade till lite.



 

Han är ju inte så van att hålla på med sån´t, men jag tycker att han gjorde det bra.


Jag målade också lite, på vårt räcke på bron. Tyckte att det var hur roligt som helst. Men, kanske inte så nyttigt. Dagen efter hade jag förmaksflimmer igen. Så jag tog det lugnt sedan.



Oj, jag skulle ju bara ställa en fråga och inte skriva. Men, OK gjort är gjort.


Ha en finfin dag.





 
 
Piedra

Piedra

22 augusti 2017 16:06

Det ser lite ut som en kvar. I alla fall får veven mig att tänka på det.
Varm kram

http://enplatsilivet.blogspot.se

 
Ingrid

Ingrid

22 augusti 2017 17:41

Det ska bli spännande att få veta vad det där är för en mojäng, för jag har ingen aning!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Ditte

Ditte

22 augusti 2017 17:48

Vad roligt att få veta mer om det fina huset som du fått. Jättefina bilder!
Ska visa maken bilden och se om ham vet. Jag har tankar om dels ensorts kvarn, som Piedra också hade tankar på. Men brädan under....Hmm, Får klura lite.
Stor kram!

http://dittemitti.se

 
Tezz på S/Y Andromeda

Tezz på S/Y Andromeda

22 augusti 2017 18:28

Hej! Ingen aning vad det kan vara, men ser fram emot svaret. Vilket fint litet hus ni har. Kram

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

 
Primrose

Primrose

22 augusti 2017 18:55

En typ av lås tror min gubbe,jag vet inte vad jag ska tro ,-)))
KRAM Primrose ,-)o ha det jättefint!

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Lena

Lena

22 augusti 2017 19:20

Min pappa säger att om det är en skruv av trä unne i hålet och som dras runt med veven så är det en gammal potatiskvarn!

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
Znogge

Znogge

22 augusti 2017 20:45

Jag har ingen aning om vad det är men läser att många har gissat på någon typ av kvarn. Ser fram emot att få veta i alla fall för nu blev jag nyfiken.

Jag tycker er lilla stuga ser hur fin och mysig ut som helst! Skulle det vara något ni inte kan fixa på egen hand finns det säkert någon hantverkare att ta till hjälp.

Kram och ha det bra!

http://znogge.wordpress.com

 
geddfish

geddfish

22 augusti 2017 21:55

Oh, vad mysig stuga ni har! Riktigt gammaldags.
Jag har ingen aning om mojängen. Min första tanke var en fågelholk, men det är det naturligtvis inte, såg bara så ut.
Spännande att få veta!
Kram 💚

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Eva

Eva

23 augusti 2017 01:13

Spännande med gamla saker men jag har inte en aning vad det kan vara. Vilket gulligt hus ni har och så roligt när man underhåller dessa gamla fina hus. Alldeles för många stör öde och förfaller. Ha en skön vecka och kramen 🙂

http://eva49.bloggo.nu

 
kicki

kicki

23 augusti 2017 07:28

Åh så fint hus och så mysigt det ser att ligga.
Min första tanke var en mussla, men det är det nog inte.
Kramar

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards